از پوشک گرفتن کودک دو ونیم ساله

یکی از چالش های که والدین در سنین ابتدایی فرزند خود با آن برخورد می کنند مبحث از پوشک گرفتن هست. این موضوع به قدری پر اهمیت می باشد که شاید تا آخر عمر تبعات آن با کودک بماند. برای رفع این مشکلات والدین باید دانش خود را در این موضوع بالا ببرند .

از نظر فروید، مسئله توالت و از پوشک گرفتن کودک، حداقل به اندازه دیگر چیزها برای مادران مهم است. او اظهار داشت که پایه های شکل گیری شخصیت بیشتر در پنج سال اول زندگی ایجاد شده و در سنین بعدی بر این اساس پردازش می شود. در این محدوده سنی، واکنش کودک نسبت به موقعیت های مرتبط نشان می دهد که توالت از اهمیت بالایی در بهره گیری شخصیت او برخوردار است. بنابراین آموزش از پوشک گرفتن کودک برای ما والدین آگاه بسیار مهم است. در این مقاله تلاش شده به والدین کمک کند که از این برهه از زندگی با آرامش بیشتر گذر کنند. 

 

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

اگر وقت نداری مقاله را بخونی ویسش را گوش کن

از پوشک گرفتن کودک لجباز

راه های مختلفی برای تربیت کردن کودک برای دستشویی رفتن وجود دارد.

هر وقت مثانه ی کودک از لحاظ فیزیکی به اندازه ی کامل تکامل پیدا کرد، او می تواند شب ها نیز ادرار خودش را کنترل کند.

در این صورت یا خودش به والدینش می گوید که دیگر دوست ندارد شب ها پوشک شود و یا این که خود پدر و مادر متوجه این مساله می شوند و وقتی می بینند چند شب پشت سرهم خودش را خیس نکرد،او را از پوشک می گیرند.

معمولا کودکان سه تا سه و نیم ساله خودشان به دستشویی می روند و دیگر نیازی به پوشک ندارند.

ولی اینکه بچه ها شب ها نیز بیدار شوند و به دستشویی بروند، گاهی اوقات شش ماه دیگر طول می کشد و معمولا بچه های چهار یا پنج ساله شب ها بیدار می شوند و به دستشویی می روند.

در کودکان کنترل ادرار در شب ها دیرتر از کنترل ادرار در روزهاست چون شب ها بچه ها مجبورند مدت زیادی خودشان را کنترل کنند و وقتی خواب هستند،شاید نتوانند از خواب بیدار شوند و به دستشویی بروند.

گاهی اوقات بچه ها شب ها خودشان را خیس می کنند و نمی توانند پوشک خودشان را عوض کنند.به آنها بگویید که اگر خودشان را خیس کردند پوشکشان را عوض کنند و شلوار بپوشند.اگر کودک خواست پوشک دیگری بپوشد،به او کمک کنید.

بعضی از والدین نیز برای این که نگذارند شب ها کودکشان خودش را خیس کند،به خصوص اگر در طول روز او مایعات زیادی خورده باشد، او را بیدار می کنند و به دستشویی می برند.

بعضی از والدین هم به فرزندشان می گویند که او بزرگ شده و نباید شب ها خودش را خیس کند.ولی بهتر است این کار را هم نکنید.

وقتی مثانه ی کودک به اندازه ی کافی رشد کند،او دیگر خودش را خیس نخواهد کرد.

نباید او را تحت فشار بگذارید تا مثل بزرگترها رفتار کند.همچنین نباید او از این کار احساس شرمندگی و یا گناه کند

گاهی اوقات نیز کودک چند ماهی شب ادراری ندارد،ولی یکدفعه ادرار می کند.

اگر این اتفاق برای کودکتان افتاد، فکر نکنید که این کارش عمدی و برای ناراحت کردن شما بوده است.

شاید خواب او خیلی سنگین بوده که نتوانسته بیدار شود و به دستشویی برود و بالاخره اتفاقی است که افتاده.

گاهی اوقات نیز وقتی کودک نگران است و دچار استرس می شود، شب ادراری می کند.

مثلا وقتی شما به منزل جدیدی می روید یا وقتی قرار است دوباره بچه دار شوید یا وقتی او تازه به مدرسه می رود.

اگر فرزندتان هنوز هرشب جایش را خیس می کند و یا گاهی این اتفاق می افتد،نباید عصبانی و مایوس شوید،شاید فکر کنید که دیگر بس است و او را به اندازه ی کافی پوشک کرده اید و دیگر نباید هر شب پتو و ملحفه های او را بشویید.

البته احساسات شما را خوب درک می کنیم،ولی باید زمانی که فرزندتان از لحاظ جسمی آمادگی این کار را پیدا کند،دیگر شب ها ادرار نخواهد کرد.

بنابراین سخت نگیرید و سعی کنید آرامش خودتان را حفظ کنید. پیشنهاد میکنم مقاله لجبازی کودک را مطالعه کنید.

سعی کنید توالت رفتن را بخشی از برنامه منظم روزانه کودک خود قرار دهید. به عنوان مثال، فرزندتان را تشویق کنید که صبح‌ها و قبل یا بعد از میان‌وعده و وعده‌های غذایی از توالت استفاده کند.

فیلم روش های از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن کودک دو ونیم ساله

نمیتوانیم برای تمام بچه ها سن خاصی تجویز کنیم.توانایی بچه ها با یکدیگر فرق می کند.حتی براساس جنسیت نمی توان تصمیم گیری کرد. سن رایج دو و نیم سال تا سه سالگی بهترین سن برای از پوشک گرفتن می باشد. عمل ادرار و مدفوع قبل از دو سالگی کاملا به صورت غیر ارادی صورت می پذیرد . برای گرفتن پوشک جمعی از نشانه ها را باید در نظر گرفت که کودک از لحاظ جسمی و روحی در حالت مناسبی باشد.

مسایل روحی در سیستم دفع بزرگسالان هم تاثیرات زیادی دارد برای مثال وقتی یک خبر ناگوار به برخی گفته می شود دچار مشکلات تکرر ادرار یا اسهال می شوند. ممکن است در بزرگسالان دیده باشید که مشکل در دفع داشته باشند و در هنگام دفع آرامششان به هم بریزد . اگر کسی را می بینید که زمان دستشویی رفتن بسیار طولانی دارد به شرط سلامت جسمی، احتمال اینکه در پروسه از پوشک گرفتن مشکل داشته بسیار زیاد است. گاهی در برخی خانواده ها دیده می شود که تمامی کودکان از یک خانواده این مشکل را داشته باشند.

آیا والدین نیز باید آمادگی برای از پوشک گرفتن داشته باشند

جالب هست بدانید که والدین نیز برای گرفتن پوشک باید آمادگی روحی داشته باشند و این نکته را بپذیرند که کودک من یک کودک سالم هست که نیاز به مقوله دفع دارد. برخی والدین با وسواس های زیاد باعث ایجاد ترس در کودکان می شوند. هیچ وقت به کودکی که در جمع می گوید دستشویی دارم نگویید : ااا زشته نگو که دستشویی داری. با او صحبت کنید که در جمع لازم هست باصدای آرام و به خود شما این موضوع را بگوید.

در ابتدا خود والدین باید شروع به یادگیری در خصوص موضوع از پوشک گرفتن کنند. نیاز نیست که هر نیم ساعت از کودک خود سوال کنید یا زمانی که اعلام می کند که دستشویی دارد عکس العمل شدید نشان دهید و با صدای بلند بگویید بدو بدو و برای بچه ها ایجاد استرس کنید. این کار باعث می شود که بچه ها مدفوع خود را نگه دارند و دچار یبوست شوند.

والدین باید مراقب این موضوع باشند که در ابتدا به اطرافیان کودک مادر بزرگ ،پدر بزرگ ، خواهر یا برادر بزرگتر اعلام کنند که در برابر دفع عکس العمل شدیدی نشان ندهند. یکی از روش های مناسب برای از پوشک گرفتن این هست که با زبان کودکانه و با قصه این موضوع رو بیان کنید که زمانی که غذا میخوریم احتیاج به دفع مایعات داریم و برای دفع به دستشویی که در همه خانه ها ، پاساژ ها ، مساجد و ... وجود دارند میرویم.

اگر شروع می کنیم که کودک را از پوشک بگیریم به این نکته توجه کنید که در تمامی مکان ها باید از پوشک استفاده نکنید و به این صورت نباشد که در یک سری مکان ها ( برای مثال خانه مادر بزرگ و ... ) به کودک اجازه دفع را در پوشک بدهیم و در بعضی مکان ها اعلام کنیم که پوشک ندارد.

پیشنهاد نینوپیا خودن مقاله والدین سهل گیر و والدین سخت گیر .

آموزش از پوشک گرفتن کودک
از-پوشک-گرفتن-کودک،-300x300

چگونه کودک خود را از پوشک بگیریم؟

آموزش از پوشک گرفتن به همراه یک هفته مشاوره

چرا نباید در آموزش از پوشک گرفتن کودک سختگیرانه عمل کرد

اگر رفتارهای بیش از حد سختگیرانه ای دارید که ما آنها را رفتارهای سختگیرانه والدین در آموزش از پوشک گرفتن کودک خود می دانیم، کودک ممکن است به دلیل این فشارها یبوست شود. اگر این نگرش ها شروع به تحت تأثیر قرار دادن تمام رفتارهای کودک کند، کودک یک شخصیت محافظه کار پیدا می کند. که این می تواند باعث ایجاد لجبازی، سرکشی، بخیلی، عصبانیت در کودک شود.

 نتیجه دیگری از نگرش های سختگیرانه، رفتارهایی است که در نتیجه تنبیه مادر ایجاد می شود که ممکن است از شکل گیری شخصیت بی رحم کودک در آینده حمایت کند. برای کودک غیرقابل اجتناب خواهد بود که به یک شخصیت بخیل، مبارز، منفعل، لجباز تبدیل شود. به همین دلیل برای خانواده بسیار مهم است که در زمان مناسب رفتارشان دلگرم کننده باشند.

 آموزش از پوشک گرفتن کودک که سعی می شود با نگرش های مناسب در زمان مناسب آموزش داده شود، زمینه را برای کودک در آینده برای تولید، اعتماد به نفس و خلاقیت آماده می کند. اولین مسئولیت، کنترل و موفقیت فرزند شما بر روی خود عادت توالت رفتن است. به همین دلیل روی کل شخصیت آن تأثیر می گذارد.

از پوشک گرفتن
با مهربانی و صبوری به فرزندتان آموزش دهید تا خودش به توالت برود.

از پوشک گرفتن در سه روز

اولین روز آموزش از پوشک گرفتن کودک

وقتی کودکتان از خواب بیدار می شود شما نیز با او از خواب بیدار شوید . برای کودکتان لباس راحتی را بپوشانید که بتواند با آن راحت بر روی لگن بنشیند. این لباس بهتر است برای دخترها دامن کوتاه بدون شورت باشد و برای پسران پوشاندن تنها یک شورت راحت کافی است . اکنون به کودکتان دقت کنید و اگر در او علائمی برای نیاز به دستشویی رفتن دیدید، او را سریع به لگن نزدیک تر ببرید.

در طول روز اجازه دهید کودکتان میوه و کلی آب و آبمیوه و شربت بخورد و شما نیز او را در این کار همراهی کنید . هرگاه خودتان نیاز به توالت داشتید ، به او نیز بگویید لگن را نشان دهید و برایش توضیح دهید که باید چه کند و از او چه می خواهید .

اگر کودکتان روی لگن نشست و کارش را انجام داد حتی اگر قطره های کمی از ادرار را در لگن ریخته بود و مابقی روی زمین ریخته شده بود ، او را تشویق دهید و به او جایزه دهید و سرود توالت را با هم بخوانید .

روز دوم آموزش از پوشک گرفتن کودک

مانند روز اول تمام نکاتی را که گفتیم رعایت کنید و ادامه دهید . اما در روز دوم بعد از ظهر یک ساعت بیرون بروید . قبل از بیرون رفتن از کودک بخواهید بر روی لگن بنشیند و کارش را انجام دهد سپس سریع از خانه بیرون بروید تا او بیاموزد که بین زمان بیرون رفتن از خانه و دستشویی کردن، ارتباطی وجود دارد. همانطور که گفتیم قبل از بیرون رفتن از او بخواهید که توالت کند و با این طریق کودک تان را با «توالت درخواستی» آشنا نمایید.

یک شلوار راحت هنگام بیرون رفتن پای کودک تان بپوشانید و برای او از پوشک یا شورت آموزشی استفاده نکنید. در این روش باید کودک چه داخل خانه و چه بیرون آن آزاد باشد. قبل از بیرون رفتن حتما چند دست لباس با خودتان بردارید؛ شاید این لباس ها به کارتان آید.

جایی نزدیک به خانه را برای بیرون رفتن انتخاب کنید تا پیاده به آنجا بروید. در اینصورت می توانید با خودتان یک لگن کوچک نیز حمل کنید. در این مرحله، نباید انتظار داشته باشید که کودکتان بتواند خودش را یک ساعت نگه دارد.

روز سوم آموزش از پوشک گرفتن کودک

در روز سوم نیز همان روش روز اول را تکرار کنید اما صبح یک ساعت و عصر نیز یک ساعت بیرون بروید و هر بار قبل از بیرون رفتن از کودک تان بخواهید توالت کند. برای بیرون رفتن همان کارهای که در روز دوم توضیح دادیم انجام دهید یعنی شلوار راحت، لگن کوچک همراه و لباس های اضافه فراموش نشود.

سوالت را بپرس تا مشاوره کودک بهت رایگان جواب بده

مباحث مهم آموزش توالت رفتن به کودکان

وقتی نوبت به آموزش توالت رفتن می شود، نباید هیچ معیاری برای این مسئله وجود داشته باشد، اطلاعات کتاب ها و مطالعه در اینترنت برای فرزند خود یا فرزندان آشنایان حاکی از آن است که آموزش توالت باید از ۱۸ ماهگی تا ۳ سالگی به پایان برسد.

 وقتی کودک شما وارد سن ۳ سالگی شد، ممکن است ترس اینکه دیر کرده اید و این درست نیست شما را بردارد اما بهترین زمان برای کودک زمانی است که کودک شروع به سیگنال دهی می کند. مهم این است که این سیگنال ها را بگیرید و در فرکانس صحیح نگه دارید. این سیگنال ها لحظه ای است که هماهنگی رفلکس کودک و همچنین قدرت عضلانی و مکانیسم کنترل و از نظر ذهنی و جسمی آماده شرایط است.

کودک در درک این لحظات به شما سرنخ می دهد. مثلا می گوید: من می خواهم به توالتی که تو می روی بروم، پوشک خود را نمی پوشم، یا شروع به گفتن کلماتی مثل من بزرگ شده ام می کند، این بهترین زمان است. به محض اینکه کودک شروع به سیگنال زدن به شما می کند، بهتر است که بدون فکر کردن در مورد فصل، آب و هوا یا سایر شرایط شروع به از پوشک گرفتن کودک کنید.

بعضی از کودکان حتی اگر همه اینها را به درستی استفاده کنند، حتی اگر سیگنال باشد، ممکن است بخواهند به دوران پوشک برگردند. در این موارد، می توانید چندین مطالعه در مورد آموزش توالت انجام دهید. اما ابتدا باید قاطعانه عمل کنید و توافق خود را به کودک یادآوری کنید.

 اول از همه، از نظر فیزیولوژیکی، توصیه می شود مصرف مایعات را، به خصوص ۱ ساعت قبل از خواب متوقف کنید. وقتی قبل از بیرون رفتن او را به توالت رفتن تشویق می کنید می توانید برای او یک مثال بزنید. بدست آوردن عادت همزمان توالت رفتن مفید است. (مانند بعد از غذا، قبل از خواب عصر) بعد از آن، می توانید محیط توالت را به یک مکان امن تر برای فرزند خود تبدیل کنید.

جدا از همه اسباب بازی ها، هر کودک یک شخصیت یا یک شی دارد که دوست دارد. چیزی که نزدیک به خودش می بیند و اغلب می خواهد با خودش حمل کند. شما می توانید برای از پوشک گرفتن کودک توالت را با این اشیا و یا این شخصیت ها تزئین کنید. می توانید این اسباب بازی ها را لبه دستشویی خود قرار داده و تصاویر کودک خود را به دیوارها آویزان کنید.

از آنجا که بعضی از کودکان از محیط توالت می ترسند، تمایل دارند که مدفوع خود را نگه دارند و با ترس جدا شدن چیزی از بدن آنها، آن را ترک نکنند. بنابراین، هرچه بیشتر محیط را برای او فراهم کنید، مزایای آن نیز بیشتر خواهد بود.

کودک را با محیط دستشویی و نحوه استفاده از شیرآلات به خوبی آشنا کنید.

چگونگی از پوشک گرفتن کودک

حال می خواهیم راه های از پوشک گرفتن کودک را به شما آموزش دهیم:

از پوشک گرفتن کودک

۱- تحت تأثیر فشار قرار نگیرید

والدین اغلب با این سوال روبرو می شوند: آیا هنوز به فرزند خود پوشک می بندید؟ غالباً مادربزرگها، خاله ها یا دوستانشان با گفتن اینكه كودك من فقط ۱ سال داشت قادر به رفتن به توالت بود. اجبار برای مادران به وجود می آورند، با این اجباری که توسط مادری که تحت تأثیر این فشارها قرار گرفته است بر کودک وارد شود پیامدهای منفی دارد و این یکی از نکاتی است که در از پوشک گرفتن کودک حتما باید رعایت شود.

۲- صبور باشید

کودک نمی تواند قبل از رسیدن به سن خاصی بین نشستن و پوشک تشخیص دهد. به یاد داشته باشید که کودکان برای خلاص شدن از شر پوشک به توجه، عشق، صبر و درک نیاز دارند.

۳- اجازه دهید فرزندتان انتخاب کند

برخی از کودکان ترجیح می دهند آموزش توالت رفتن را با صندلی مخصوص شروع کنند. یکی از مزایای صندلی این است که در ارتفاعی قرار دارد که کودک می تواند راحت بنشیند و بنابراین خطر سقوط ندارد. برخی از کودکان ممکن است مانند بزرگسالان استفاده از توالت را ترجیح دهند. در این حالت می توانید از روکش های پلاستیکی کوچکی که روی کاسه توالت قرار داده شده استفاده کنید.

۴- بیش از حد از لباس برای کودک خود استفاده نکنید

برای اینکه کودک به تنهایی به توالت برود از پوشک گرفتن کودک با موفقیت انجام شود، باید لباس هایش به راحتی جدا شود. پوشیدن لباس های چند دکمه ای و جوراب شلواری در آوردن لباس را برای او دشوار می کند و باعث می شود او از زیر این مسئولیت ها فرار کند.

۵- اجبار

وقتی صحبت از کودکان می شود، همیشه می توانید خود را در یک جنگ قدرت بینید. به همین دلیل است که شما مرتباً هر ۵-۱۰ دقیقه از کودک خود می پرسید ، دستشویی داری؟ بیا برویم و دستشویی کنیم. بیا دوباره امتحان کنیم. با سوالاتی از این قبیل به دنبال راه هایی برای تصمیم گیری در عوض نشستن روی توالت باشید. بنابراین اجبار یکی از مواردی است که در از پوشک گرفتن کودک باید رعایت شود.

اگر به دنبال ایجاد اوقات خوش و مفرح برای کودکان خود هستید تا به بهترین نحو از تابستان خود لذت ببرند،‌ آنها را به فستیوال بزرگ آب بازی ابو علی سینا بیاورید.

زمان از پوشک گرفتن کودک در شب

  • تا زمانی که فرزند شما حداقل برای ۶ ماه در طول روز به طور دائم پوشكش خشک نباشد، زود است كه از او انتظار داشته باشيد در طول شب بتواند پوشک را خشک نگه دارد. نشانه های آمادگی او برای گرفتن پوشک شب شامل موارد زیر است :

    در طول روز بدون يادآورى كردن شما، خودش بتواند به طور مستقل از دستشویی استفاده کند.

    هر روز صبح با پوشک خشک از خواب بیدار شود.

    در طول شب برای رفتن به دستشویی بيدار، به تنهايى دستشويى برود و یا از شما بخواهد كه او را ببريد.

    به غریزه درونی خود رجوع کنید، اگر واقعا احساس می‌کنید که فرزندتان آماده هست، به او شانس امتحان كردنش را بدهيد. مثبت باشید ولی به او اطمينان دهيد كه اگر خودش را خيس كند، هيچ اتفاقى نمى افتد و كاملا طبيعيست.

به این نکته توجه کنید که اگر کودک بعد از ادرار و یا مدفوع اطلاع دهد یعنی هنوز آمادگی از پوشک گرفتن را ندارد. زمان مناسب برای از پوشک گرفتن زمانی هست که کودک قبل از ادرار یا مدفوع اطلاع دهد.

نکاتی برای کمک به فرزندتان در یادگیری مهارت های مستقل

  • در خانه، مسیر فرزندتان به دستشویی را از موانع دور نگه دارید. به هم ریختگی می تواند هر کودکی را به دلیل ترس از زمین خوردن و صدمه دیدن در رفت و آمد آزادانه در خانه دچار تردید کند. همچنین ممکن است بخواهید یک تکه پارچه بافت دار روی درب حمام بگذارید یا یک شی کوچک را از دستگیره در آویزان کنید تا فرزندتان به راحتی توالت را پیدا کند.
  • وسایلی را که فرزندتان در توالت یا حمام استفاده می کند همیشه در یک مکان نگه دارید. برای مثال، اگر برای رسیدن به توالت به یک چهارپایه کوچک نیاز دارد، مطمئن شوید که دقیقاً همان جایی است که انتظار دارد آن را پیدا کند. همین کار را برای دستمال توالت، صابون و حوله دستی انجام دهید—همه آنها را در جاهایی قرار دهید که خودش بتواند به آن برسد.
  • برای راحت از پوشک گرفتن کودک،‌ به فرزندتان کمک کنید تا نیاز به حریم خصوصی را درک کند. بستن درب را به یک برنامه روتین دستشویی تبدیل کنید تا فرزندتان هنگام استفاده از توالت خارج از خانه نیز همین کار را انجام دهد.
  • سعی کنید صبور باشید. اگر پسر کوچولوی شما کمی بینایی دارد، می توانید از نشانگرهای رنگی در توالت استفاده کنید. به فرزندتان نشان دهید که چگونه از پاها و لبه توالت استفاده کند تا خودش کار خودش را انجام دهد. برای مدتی ممکن است مجبور شوید به او یادآوری کنید که ابتدا صندلی توالت را بلند کند.
  • اگر فرزندتان خودش را کثیف کرد، در نظافت به او کمک کنید، بدون اینکه آن را به عنوان تنبیه تلقی کنید. وقتی فرزندتان به موقع به توالت نمی‌رود، آن را به بخشی عادی از کارهایی تبدیل کنید که باید انجام شود. به کودک خود نشان دهید لباس های کثیف را کجا بگذارد و چگونه زمین را پاک کند. – ممکن است مجبور شوید بیشتر تمیز کردن را انجام دهید!
  • در خانه، مسیر فرزندتان به دستشویی را از موانع دور نگه دارید. به هم ریختگی می تواند هر کودکی را به دلیل ترس از زمین خوردن و صدمه دیدن در رفت و آمد آزادانه در خانه دچار تردید کند. همچنین ممکن است بخواهید یک تکه پارچه بافت دار روی درب حمام بگذارید یا یک شی کوچک را از دستگیره در آویزان کنید تا فرزندتان به راحتی توالت را پیدا کند.
  • وسایلی را که فرزندتان در توالت یا حمام استفاده می کند همیشه در یک مکان نگه دارید. برای مثال، اگر برای رسیدن به توالت به یک چهارپایه کوچک نیاز دارد، مطمئن شوید که دقیقاً همان جایی است که انتظار دارد آن را پیدا کند. همین کار را برای دستمال توالت، صابون و حوله دستی انجام دهید—همه آنها را در جاهایی قرار دهید که خودش بتواند به آن برسد.
  • برای راحت از پوشک گرفتن کودک،‌ به فرزندتان کمک کنید تا نیاز به حریم خصوصی را درک کند. بستن درب را به یک برنامه روتین دستشویی تبدیل کنید تا فرزندتان هنگام استفاده از توالت خارج از خانه نیز همین کار را انجام دهد.
  • سعی کنید صبور باشید. اگر پسر کوچولوی شما کمی بینایی دارد، می توانید از نشانگرهای رنگی در توالت استفاده کنید. به فرزندتان نشان دهید که چگونه از پاها و لبه توالت استفاده کند تا خودش کار خودش را انجام دهد. برای مدتی ممکن است مجبور شوید به او یادآوری کنید که ابتدا صندلی توالت را بلند کند.
  • اگر فرزندتان خودش را کثیف کرد، در نظافت به او کمک کنید، بدون اینکه آن را به عنوان تنبیه تلقی کنید. وقتی فرزندتان به موقع به توالت نمی‌رود، آن را به بخشی عادی از کارهایی تبدیل کنید که باید انجام شود. به کودک خود نشان دهید لباس های کثیف را کجا بگذارد و چگونه زمین را پاک کند. – ممکن است مجبور شوید بیشتر تمیز کردن را انجام دهید!

برای برخی از والدین، بچه های خارج از کنترل به یک امر عادی تبدیل شده است. فرزندان آنها از گوش دادن امتناع می ورزند، قوانین را زیر پا می گذارند و به عواقب آن اهمیت نمی دهند.

استفاده از دستشویی عمومی

  • بسیاری از کودکان (و بزرگسالان)، در هنگام از پوشک گرفتن کودک و استفاده از دستشویی های عمومی ناراحت و گاهی عصبی هستند. کودک پیش دبستانی شما ممکن است در هنگام استفاده از توالت عمومی به کمک بیشتری نیاز داشته باشد. شما می توانید با توضیح اینکه اشیاء به طور کلی در کجا قرار دارند به او در جهت استقلال رفتن به دستشویی کمک کنید.

به عنوان مثال، دستمال توالت معمولاً در سمت راست یا چپ توالت است، سیفون پشت یا سمت راست توالت است یا ممکن است یک دکمه صاف یا دستگیره برجسته در وسط بالای مخزن آب باشد و از این موارد. برای آموزش این امر،‌ یک رستوران خلوت را انتخاب کنید، دستشویی آن را برای کودک توصیف کنید و کمد، سینک‌ها و دیگر ویژگی‌های دستشویی را به او نشان دهید، به او فرصت دهید تا وسایل را لمس کند و راحت باشد.

برای آموزش توالت به کودکان می توانید از صندلی یا لگن مخصوص استفاده کنید.

کلام آخر و جمع بندی

ممکن است نکات از پوشک گرفتن کودک برایتان مفید باشد. استفاده از توالت به طور مستقل شامل مجموعه‌ای از مهارت‌ها است و یک دستاورد بزرگ برای هر کودک است. اگرچه بین والدین، پزشکان و متخصصان رشد کودک در مورد زمان شروع آموزش توالت اختلاف نظر وجود دارد، بسیاری از کارکنان پیش دبستانی ها انتظار دارند دانش آموزان آنها بتوانند به تنهایی به دستشویی بروند، بنابراین کودک شما قبل از شروع دوره پیش دبستانی از آموزش توالت کردن سود می برد.

با داشتن این اطلاعات و با اطمینان نسبتاً از داشتن مهارت های لازم، فرزند شما گام بزرگی به سوی استقلال برداشته است. و شما می توانید به خود برای کمک به او برای رسیدن به این هدف تبریک بگویید.

شما در مورد از پوشک گرفتن کودک چه پیشنهادی دارید؟

سوالات متداول درباره از پوشک گرفتن کودک

بسیاری از کودکان در سنین 18 تا 24 ماهگی نشانه‌هایی از آمادگی برای تمرینات لگنی نشان می‌دهند. با این حال، دیگران ممکن است تا 3 سالگی آماده نباشند. عجله ای نیست. اگر خیلی زود شروع کنید، ممکن است آموزش فرزندتان بیشتر طول بکشد.

یک روال ایجاد کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید پس از بیدار شدن از خواب یا تا یک ساعت پس از نوشیدن مایعات زیاد روی صندلی مخصوص توالت بنشیند. فقط چند دقیقه در روز فرزندتان را روی دستشویی مخصوص بگذارید و در صورت تمایل به او اجازه دهید بلند شود.

برنامه‌های آموزشی کوچک می‌تواند از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت باشد. میانگین مدت زمان به طور کلی حدود 3 ماه است و دختران معمولاً کمی سریعتر از پسران یاد می گیرند.

آیا تا به حال کودکی را دیده اید که در 7 سالگی پوشک شود؟مطمئنا هیچ کدام از ما هیچ کودک سالمی که در 7 سالگی پوشک شود را ندیده ایم. هر زمانی که کودک آمادگی لازم را داشته باشه نه دیر و نه زود هست.

گاها دیده می شود که برخی از والدین کودک را تا سن 4 سالگی از پوشک نمی گیرند و براین باورند که هرچه کودک بزرگتر شود راحت تر می توانند از پوشک بگیرند اما تا سه سالگی بهترین زمان هست. البته که بعد از دو و نیم سال اعصاب ماهیچه مثانه و مقعد با ذهن کودک به یک هماهنگی می رسد که ماهیچه های مثانه زمان پر شدن را به مغز اعلام می کنند.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (6 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

10 دیدگاه در “از پوشک گرفتن کودک دو ونیم ساله

  1. مائده گفت:

    می گن بهترین زمان از پوشک گرفتن کودک سن 2 سالگی هست، آیا باید حتما در این سن کودک را از پوشک گرفت؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام مائده عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      مهم است کودک به توانایی فیزیکی لازم برای نگه داشتن ادرار و مدفوع و همچنین آمادگی ذهنی و روانی رسیده باشد و پس از آن اقدام به از پوشک گرفتن نماییم و معمولا بین 2/5 تا 3 سالگی بچه ها توانایی فیزیکی و روانی لازم را کسب می نمایند.

  2. مهین گفت:

    هنگام از پوشک گرفتن کودک پسرم اصلا همکاری نمی کند چه کار کنم؟؟؟؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام مهین عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      توجه داشته باشید از پوشک گرفتن یک مرحله رشدی برای کودکان است و آن ها باید در گام اول توانایی آن را داشته باشند (حتی توانایی ذهنی) و با آمادگی کافی وارد این چالش شوند. بنابراین، سعی نمایید در این مورد با آنها مدارا کنید، صبور باشید و همچنین از مشورت با متخصص و استفاده از وسایل مشوق غافل نشوید.

  3. سارا گفت:

    سلام ببخشید من قبل هم سعی کردم پسرمو از مایبیبی بگیرم یه بار که تلاش کردم دیدم اما متوجه نمیشه وگذاشتم دوماه بعد بعدش رفتن به دستشویی وقبول نمی‌کرد والان امروز سعی کردم متوجه کنم متوجه میشه ومیاد دستشویی ولی نمیتونه خودشو نگه داره بگه دیش دارم نمیدونم من این طور فکر میکنم یا مغزش دستور نمیده

    1. مشاور نینوپیا گفت:

      سلام از همراهی شما با سایت نینوپیا سپاسگزاریم.
      باتوجه به سن کودک شما که زیر سه یال هست، هنوز دیر نشده است. در ابتدا باید خودتان هر ۱۵ دقیقه یا ۳۰ دقیقه بستگی به کودک دارد، اورا به دستشویی برده تا به مرور یاد بگیرد. در نظر داشته باشید این دوره زمان بر هست و نیاز به صبوری دارد.
      می توانید از دوره آفلاین از پوشک گرفتن استفاده نمایید که دارای یک هفته مشاوره رایگان می باشد.
      لینک دوره: zaya.io/di4td

  4. ویدا گفت:

    پسرم هربار میره دستشویی همه جارو خیس می کنه و خیلی کلافه می شم. میشه راهنمایی کنید؟

    1. نینوپیا گفت:

      سلام برای شروع از پوشک گرفتن کودک باید محیط سرویس رو جای امنی کنید و در ابتدا باید کمی صبوری بخرج بدید تا بچه ها با فضای سرویس آشنا بشن و این امر طبیعی هست که کنجکاو باشن تا محیط اطراف رو شناسایی کنن. پیشنهاد ما به شما اینکه اجازه بدید کودکتون با محیط آشنا باشه و بعد شروع کنید به قوانین و نباید هایی که باید برای اون گذاشته بشه

  5. ثمر گفت:

    سلام خسته نباشید من از امروز شروع کردم برای از پوشک گرفتن
    اما دخترم خیلی لجباز و به حرف من گوش نمیده
    وقتی که کارشو روی شلوارش کرد به من خبر میده
    هرچی بهش میگم بیا از توالت استفاده کن حرفمو گوش نمیده اصلا

    1. مشاور نینوپیا گفت:

      سلام ثمر عزیز
      از همراهی شما با سایت نینوپیا سپاسگزاریم
      برای شروع کردن به از پوشک گرفتن برای دخترتان تبریک می‌گوییم. این مرحله در زندگی کودکان والدین را به چالش می‌کشاند، اما با روش‌های صحیح و صبر و شکیبایی، این مرحله قابل گذراندن و قابل اجرا است.

      یکی از روش‌هایی که می‌توانید از آن استفاده کنید، ایجاد یک روال مشخص برای استفاده از توالت است. مثلاً، می‌توانید هرگاه زمان رفتن به توالت رسید، به دخترتان بگویید که هم‌اکنون زمان استفاده از توالت است و او را به سمت توالت هدایت کنید. همچنین، می‌توانید از وسایلی مانند نشانه‌های تصویری برای تشویق دخترتان به استفاده از توالت استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید تصاویر مورد علاقه دخترتان را در کنار توالت قرار دهید تا او به سمت توالت جذب شود.

      در این مرحله، ممکن است به دلیل عدم تجربه و درک درست دخترتان از مفهوم توالت، برای شما سخت باشد تا به او توضیح دهید که چگونه از توالت استفاده کند. در اینجا، می‌توانید از کتاب‌ها و منابع دیگری برای به دخترتان آموزش دادن استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از تجربیات مثبت استفاده کنید. به جای اینکه بر روی اشتباهات و عدم توجه دخترتان تمرکز کنید، به او توجه کافی و تشویق‌های مناسب بدهید. به عنوان مثال، هرگاه دخترتان از توالت استفاده کرد، به او تبریک بگویید و به او نشان دهید که این عمل بسیار مهم بوده و شما را خیلی خوشحال کرده است.

      همچنین، ممکن است دخترتان به دلیل عدم تجربه و ترس از توالت، در این مرحله مقاومت کند. در اینجا، می‌توانید با او در مورد ترس‌هایش صحبت کنید و سعی کنید او را به تدریج با توالت آشنا کنید. مثلاً، می‌توانید در ابتدا او را به سمت توالت هدایت کنید و به او کمک کنید تا بر روی توالت نشیند، اما به آرامی به او توضیح دهید که این مرحله نیاز است تا به توالت عادت کند و به مرور اوضاع بهتر خواهد شد.

      در کل، برای یادگیری کودک در این مرحله، نیاز است تا با صبر و دلسوزی برای آموزش او تلاش کنید و از تشویق‌های مناسب برای او استفاده کنید.
      همچنین، در صورتی که مشکلات ادامه دارد و شما نمی‌توانید او را به توالت عادت دهید، بهتر است با متخصصین روانشناسی مشورت کنید تا به شما راهنمایی دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .