با دعوای دوقلوها چه کار کنیم؟

دعوای دوقلوها

تجربه دعوا بین خواهر و برادر طبیعی است و دوقلوها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اولین دعوای دوقلوها می تواند با خرید اولین اسباب بازی آغاز شود. با این حال، با بزرگ شدن دوقلوها این رقابت ها می تواند اجتناب ناپذیر باشد. مثلا ممکن است در مدرسه، ورزش، تجارت و هر چیز دیگری که فکر کنید، این دعواها تشدید شود. بنابراین این سوال که با دعوای دوقلوها چه کار کنیم؟ اغلب پرسیده می شود. در اینجا به شما راه‌ های کنار آمدن با این دعواها به خوبی آموزش داده می شود. پیشنهاد می کنم مقاله والدین آگاه و ناآگاه را مطالعه کنید.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

دلیل شکل گیری دعوای دوقلوها

معمولاً، هنگامی که کودکان برای اولین بار شروع به صحبت می کنند، اولین کلمات آنها مادر یا پدر است و این ممکن است اولین چیزی باشد که دوقلوها نیز آن را می گویند. درگیری های ناشی از دعوای دوقلوها می تواند هنگامی بوجود آید که دوقلوها برای سلطه، توجه والدین و استقلال با یکدیگر رقابت کنند. درگیری ها اغلب می تواند با بحث در مورد اینکه برای چه کسی اسباب بازی را خریداری شده یا بهترین صندلی ماشین متعلق به کیست، آغاز شود. در حقیقت بیشتر دعواها زمینه هایی مانند حسادت، عصبانیت یا احساس عدم امنیت دارند. مقاله حسادت در کودکان را مطالعه کنید.

درک این احساسات ممکن است برای دوقلوهای جوان دشوار باشد و آنها اغلب در این مسئله رقابت می کنند که چه کسی در دعوای دوقلوها قوی، باهوش، بهتر یا بیشتر شایسته است. به همین ترتیب، والدین ممکن است درک نکنند که چرا دوقلوهای آنها دائماً با هم دعوا می کنند، مسخره می کنند، تحریک می شوند و سپس دوباره دوست می شوند که انگار اتفاقی نیفتاده است.

 رقابت خواهر و برادر در واقع چیز خوبی است. دعوا نشانه این است که کودکان با هم کنار می آیند. در این دعواها از تعارضات برای آزمایش قدرت، ایجاد هویت شخصی و گسترش احساسات نسبت به خانواده استفاده می شود. این می تواند برای زندگی آنها آمادگی لازم را داشته باشد و بسیاری از درسهای حیاتی در مورد احترام به دیگران، همدردی، ارزشها و غیره را به همراه داشته باشد.

خانواده ها از این مشاجرات فرزندان و دعوای دوقلوها رنج می برند و ممکن است گاه گاهی کاسه صبرشان لبریز شود. برخی از روش هایی که به دوقلوها کمک می کند تا دعواهای خود را کمتر کنند و درک بیشتری در مقابل یکدیگر داشته باشند، می توانند زندگی را کمی منظم کنند.

دوقلوها ممکن است گهگاهی با یکدیگر دعوا و رقابت کنند.

10 راهکار درباره دعوای دوقلوها

استراتژی های خنثی کردن رقابت و مبارزه بین دوقلوها شامل موارد زیر است:

کارگاه بچه حرف گوش کن

اینجا را کلیک کنید

1. بی طرف باشید

باید بدانیم کودکان توجه والدین خود را می خواهند. هرکدام می خواهند از آنچه انجام می دهند قدردانی شود. در دعوای دوقلوها طرف هر کسی را گرفتن،‌ می تواند احساس رقابت کودکان را ترغیب کند. باید طوری با آنها رفتار کنید که خودشان مشکلات را در بین خود حل کنند و شما از جستجوی راه حل به عنوان والدین در دعواها خودداری کنید.

در دعوای دوقلوها بی طرف باشید.

2. تنظیم مرز ها

مرزها را با مشخص کردن رفتاری که اجازه نمی دهید کودک داشته باشد، تعیین کنید. به عنوان مثال، توضیح دهید که نباید کسی دعوای فیزیکی داشته باشد و شما این را تحمل نمی کنید. اگر کودک به حرف شما گوش نداد و رفتار غیرقابل قبولی نشان داد، مدتی به کودک اسباب بازی مورد علاقه او را ندهید و یا با شیوه ای دیگر او را تنبیه کنید.

دوقلوها می توانند از قل خود یا دیگران ناامید شوند. صمیمیت بیش از حد، که به ترس از جدایی و به تنهایی مربوط می شود، می تواند از نظر عاطفی دوقلوها را خیلی درگیر کند.

3. افزایش همکاری

یکی از راه های افزایش رفتار هماهنگی بین دوقلوها و کاهش دعوای دوقلوها، این است که به آنها برای مشارکت در بازی ها پاداش دهید. به دوقلوهای خود نشان دهید که اگر آنها  به صورت مسالمت آمیز با یکدیگر بازی کنند، بسیار خوشحال می شوید.

دوره آفلاین بهبود روابط والد و کودک ، یک دوره بازی درمانی یک مداخله موثر برای کودکان مبتلا به مشکلات رفتاری و احساسی می باشد. ما معتقدیم که به اشتراک گذاشتن این مهارت ها به تقویت روابط والدین با فرزندشان کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند که والدین با انگیزه با استفاده از مهارت های بازی درمانی می توانند نقش یک درمانگر موثر را برای کودک خود داشته باشند. بنابراین به شما پیشنهاد می دهیم حتما در این دوره ها شرکت کنید.

4. شنونده خوبی باشید

دوقلوها ممکن است به یکدیگر اجازه ندهند صحبت کنند. همیشه برای مکالمه با آنها وقت بگذارید، به حرف آنها گوش فرا دهید و احساسات خود را برای فرزندان خود بیان کنید. هر کسی که در رقابت بین دوقلوها مقصر است باید در مکانی خصوصی با او روبرو شوید و دلیل رفتارش را بپرسید.

اگر دوقلوها یا خواهر و برادرها در خانه بی سر و صدا بازی می کنند، ممکن است دوقلوها ناگهان با هم درگیر شوند و شما زمانی که متوجه شوید باید هر دوی آنها را سرزنش کنید.

5. احساسات را تأیید کنید

در دعوای دوقلوها احساسات را بشناسید و تأیید کنید؛ رفتار بد را محکوم کنید نه شخص را. با چند قلوهای خود ارتباط برقرار کنید تا احساسات پشت این رفتار را مشخص کنید. به آنها کمک کنید تا رفتاری جایگزین برای دستیابی به اهداف خود ایجاد کنند. مثلا به آنها بگویید «آیا به خواهرت حسادت می‌کردی چون اسباب‌بازی داشت که تو می‌خواستی؟» حسادت قابل درک است، اما خوب نیست که اسباب بازی را از او بگیریم. در عوض، می‌توانید از او بپرسید که «آیا وقتی کارش تمام شد، آن را به شما می دهد؟»

دوقلوها ممکن است بر سر مالکیت اسباب بازی با هم دعوا کنند.

6. انتظارات را تنظیم کنید

وقتی انتظارات احترام در میان اعضای خانواده، نشان داده می شود، آن را  تحسین کنید و در صورت نقض آن با عواقب مناسبی را ارائه دهید.

7. به هر دو طرف گوش کنید

در دعوای دوقلوها به هر دو طرف کنید و واکنش نشان دهید، یک محیط امن برای اختلاف نظر سالم ایجاد کنید.

8. به آنها فضا بدهید

از تایم‌آوت‌ها، هم برای بچه‌ها و هم برای موضوعاتی که با آنها اختلاف دارند و رقابت می کنند، استفاده کنید. اگر آنها بر سر یک اسباب‌ بازی با هم دعوا می‌کنند، اسباب‌ بازی را زمانی به آنها بدهید که بتوانند با هم بازی کنند یا آن را به اشتراک بگذارند. گاهی اوقات، دعواها صرفاً به این دلیل است که چند قلوها نیاز به فاصله گرفتن از یکدیگر دارند. با این حال، آنها همیشه نمی توانند این نیاز را بیان کنند.

با هم بودن بیش از حد برای هر کسی خسته کننده است! وقتی جنگ بالا گرفت، آنها را از هم جدا کنید. آنها را به گوشه های جداگانه یا حتی اتاق های جداگانه بفرستید. برای هر کودک یک به یک وقت بگذارید. تایم اوت می تواند یک ابزار باشد و لازم نیست یک مجازات باشد.

غلبه بر ناامیدی در دوقلوها می تواند دشوار و حتی بی رحمانه باشد. همانطور که همه دوقلوها یکدیگر را دوست دارند، همه دوقلوها با هم دعوا می کنند. این دعواها از شش ماهگی شروع می شود و ادامه می یابد. برخی از اختلافات سالم، طبیعی و قابل انتظار هستند.

9. هدف گذاری کنید که دعوای خود را حل کنند

در دعوای دوقلوها کمتر مداخله کنید. در مواقع لزوم به عنوان یک میانجی عمل کنید، اما اجازه دهید چند قلوهای خود اختلافات و رقابت های  بین خودشان را حل کنند.

10. چشم انداز را حفظ کنید

این مرحله احتمالاً پشت سر خواهد گذشت. درگیری خواهر و برادری طبیعی و گاهی مفید است. با وجود تشدید این رقابت ها،‌ آنها به احتمال زیاد بزرگ خواهند شد و بسیار بهم نزدیک می شوند. و در طول مسیر مهارت های مذاکره را یاد خواهند گرفت.

اجازه ندهید دعوای دوقلوها فیزیکی و جسمی باشد.

نکاتی درباره اینکه با دعوای دوقلوها چه کار کنیم

برخی نکات مهم در شکل گیری نظم دوقلوها و کاهش دعوای دوقلوها وجود دارد. اگر به این جزئیات توجه کنید، می توانید هم شخصیت و هم کودکان را به صورت هماهنگ تربیت کنید.

 

۱-  هر کسی که در این جنگ مقصر است،  باید در یک مکان مدتی او را در خلوت خود تنها بگذارید. مطمئناً نباید وی را مقصر جلوه دهید.

۲-  اگر مجازات برخی محدودیت ها اعمال شود، این باید در اتاق دیگری و برای یک دوره مناسب سنی انجام شود.

۳-  اگر کودک یک حرکت خوب انجام داده،  باید در آغوش گرفته شود و به او محبت شود. گاهی اوقات دوقلوها باید از یکدیگر جدا شوند. حتی برای یک یا دو دقیقه، این جدا شدن می تواند هر دو را آرام کند.

۴-  در دعوای دوقلوها باید بدانید یکی از راه حل ها اشتراک گذاری است. کودکان می توانند با دیدن والدین خود این مورد را یاد بگیرند. شما می توانید در مقابل آنها رفتاری داشته باشید که نشان می دهد شما در حال به اشتراک گذاری هستید. به عنوان مثال، به اشتراک گذاشتن یک کیک از یک بسته.

۵-  نکته دیگری که باید بر آن تأکید شود این است که بی گناه نباید به ناحق متهم شود.

۶-  تحقیقات نشان داده است که دوقلوها معمولاً کمتر تحت تأثیر حضور یک خواهر، برادر یا خواهر بزرگتر قرار می گیرند، زیرا آنها عادت دارند که از همان لحظه تولد، محبت، مراقبت و توجهی را که از مادر دریافت می کنند، تقسیم کنند. اغلب وجود دوقلوها برای خواهر و برادرهای دیگر مشکلاتی ایجاد می کند. دوقلوها به وجود یک خواهر یا برادر دیگر حسادت می کنند. با این حال، اگر خانواده رفتارها و نگرش های خود را به خوبی تنظیم کند، دوقلوها موفق می شوند محبت سایر خواهر و برادرها را جلب کنند. طبق بررسی ها، دوقلوها در خانواده های پرجمعیت بهتر رشد می کنند زیرا آنها تلاش می کنند خود را به اعضای خانواده نشان دهند و تحمیل کنند. باز هم می توان گفت که مشکل و دعوای دوقلوها با جنسیت متفاوت با سرعت و سهولت بیشتری نسبت به افراد همجنس حل می شود.

۷-  اگر توان مالی خانواده زیاد است و تعداد اتاق های خانه کافی است، اختصاص یک اتاق جداگانه به دوقلوها مفید است. اما اگر امکان خوابیدن در اتاق های جداگانه به آنها داده نشود، خوابیدن در تختخواب های جداگانه مناسب خواهد بود. هنگامی که آنها نیاز به اشتراک یک اتاق و یک تخت دارند، بهتر است گوشه ای را برای قرار دادن کتاب و وسایل خود اختصاص دهند.

دوقلوها پیوندی دارند که اغلب غیرقابل توضیح است و از خواهر و برادرهای معمولی صمیمی‌تر هستند.

مورین هیلی

کلام آخر و جمع بندی

در نهایت، این انتظار را که همه چیز بین چندقلوها و دوقلوهای شما هماهنگ، منصفانه و برابر خواهد بود را کنار بگذارید. این غیرممکن است، اما الگوی تربیت دوقلو بخصوص هنگام دعوای دوقلوها بسیار آسان است. شما باید طوری با آنها رفتار کنید،‌ که آنها درک کنند آنها را به یک اندازه دوست دارید و با آنها بطور یکسان می کنید. کودکان باید درک کنند که موقعیت‌هایی پیش می‌آید که یکی نسبت به دیگری برتری پیدا می‌کند، اما به مرور زمان ممکن است دیگری برتر شود. در این مقاله مباحث مهمی درباره کاهش رقابت بین دوقلوها مطرح کردیم.  

شما برای کاهش تنش و دعوای دوقلوها چه کاری انجام می دهید؟ خوشحال می شویم نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره دعوای دوقلوها

دعوای دوقلوهای شما از نظر رشدی مناسب است. در واقع برای آنها خوب است که بجنگند و یاد بگیرند که چگونه در سنین جوانی از پس مسائل برآیند.

اشتراک گذاری را تشویق کنید.

از آنها بخواهید که خودشان را کشف کنند. …

وقتی با هم خوب رفتار می کنند از آنها تمجید کنید. …

در کنار آنها بمانید.

و…

دوقلوها به دلیل وابستگی منحصر به فرد و عمیق خود با یکدیگر رقابت می کنند و/یا نسبت به یکدیگر حسادت می کنند که باعث قضاوت می شود. این رقابت بر اساس این واقعیت است که دوقلوها از سنین پایین خود را با یکدیگر می سنجند.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .