چگونه لجبازی در کودکان را به صفر برسانیم؟

لجبازی در کودکان

همه ما مادر و پدر ها این روز ها با موضوع لجبازی کودک کاملا آشنا هستیم. لجبازی از پوشیدن لباس تا لجبازی برای غذا خوردن و بیرون رفتن های روزمره که برای ما والدین بعضی روزها عصبی کننده و غیر قابل تحمل میشه. نینوپیا توی این مقاله میخواد بهتون کمک کنه تا بتونید از این چالش به آسونی گذر کنید. راستی مقاله خشم کودک را هم میتونیدبخونید.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

اگر وقت نداری مقاله را بخونی ویسش را گوش کن

چگونه لجبازی کودک را شناسایی می کنید

کودک لجباز ویژگی های زیر را به نمایش می گذارد:

  • کودک لجباز کارها را انجام نمی دهد یا وظایف را با سرعت دلخواه خود انجام می دهد.
  • او خشن و مستقل است.
  • او تمایل زیادی به شنیده شدن و تصدیق شدن دارد. او سعی خواهد کرد به هر قیمتی توجه شما را جلب کند.
  • او توانایی های رهبری قوی دارد. او نسبت به بچه های دیگر سرسختانه رفتار خواهد کرد.
  • او چیزها را به اطراف پرتاب می کند یا گاهی به چیزها لگد می زند.
  • او در تلاش است که آنچه را دوست دارد انجام دهد.
والدین باید بدانند که در مقابل کودک لجباز چه رفتاری داشته باشند.

سوالت را بپرس تا مشاوره کودک بهت رایگان جواب بده

8 راه برای جلوگیری از رفتار پرخاشگرانه و لجبازی کودک

به عنوان والدین ، ​​اگر متوجه شدید فرزند شما تمایل به لجبازی و رفتار پرخاشگرانه دارد ، وظیفه شماست که به او کمک کنید. شما می توانید به کودک خود کمک کنید تا کنترل نفس ، قضاوت و توانایی بیان احساسات خود را به روشی مثبت تر بیاموزد.

موارد زیر برخی از روش های آزمایش شده والدین است که می توانید لجبازی کودک را اداره کنید:

اگر می‌توانید مثل دوران کودکی خود سرسخت بمانید، نیازی نیست رویاهایتان را به خطر بیندازید.

آمیت کلانتری

1. به کودک لجباز خود کمک کنید تا یاد بگیرد چگونه با خشم کنار بیاید.

به کودکتان بیاموزید که بیش از استفاده از بدن خود ، از کلمات برای ابراز نارضایتی استفاده کند. با روشی آرام ، از کودک خود بخواهید که توضیح دهد چه عواملی باعث خلق و خوی وی شده است. صحبت با کودک می تواند به او کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد. همچنین ، این کار او را ترغیب می کند تا دفعه بعد که احساس عصبانیت کرد به جای ضربه زدن به کسی ، صحبت کند.

هنگام لجبازی کودک سعی کنید بیش از حد واکنش نشان ندهید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. به سراغ چیزهای دیگری بروید که در اولین فرصت ممکن هم از آنها لذت ببرید و هم احساس خوبی داشته باشید.

اگر کودک شما راحت نیست که در مورد آنچه او را عصبانی می کند با شما صحبت کند ، می تواند با شخص دیگری صحبت کند. برخی از آنها را که می تواند با آنها صحبت کند پیدا کنید و اجازه دهید احساسات خود را بیان کند.

همچنین ، هر وقت فرزندتان کنترل خشم خود را نشان داد ، او را تحسین کنید. این به او اجازه می دهد تا بداند که شما متوجه تغییر رفتار او می شوید و این می تواند او را به ادامه کار ترغیب کند.

قبل از هر واکنشی در برابر رفتار نادرست کودک به خودتان وقت دهید.

مهمترین چیزی در مورد کم کردن لجبازی کودک که باید بخاطر بسپارید این است که کودک خود را مجازات نمی کنید، بلکه به او کمک می کنید تا متوجه اشتباه خود شود. وقتی کودک می فهمد رفتار خاصی قابل قبول نیست ، احتمالاً سریعتر از زمانی که احساس کند به خاطر اعمالش مجازات می شود ، تغییر می کند.

کارگاه بچه حرف گوش کن،‌ دوره آفلاینی است که در آن مهارت گفتگو با کودک، تربیت بدون فریاد، رفع لجبازی کودک ، قانونگزاری برای کودک برگزار می شود. پس از ثبت نام فایلهای دوره برای شما ارسال می شود و در گروه پرسش و پاسخ اد شده و تا یک ماه پشتیبانی خواهید داشت.

لجبازی کودک

2. تسلیم نشو.

هنگامی که تصمیم به انجام کاری گرفتید ، به انجام آن ادامه دهید. راه حل ها زمان می برد تا کار کنند.

3. ثابت قدم باشید.

کودکان به تکرار نیاز دارند. اگر یک روز هنگام لجبازی کودک به یک رفتار کودک خود واکنشی نشان دهید و روز دیگر به طریقی متفاوت ، برای او گیج کننده است. همچنین مهم است که همه افراد نزدیک به فرزند شما به همان شیوه با کودک شما رفتار کنند.

نکته مهم دیگر هنگام تربیت یک کودک لجباز ، هر دو والدین باید درک مشترکی داشته باشند. اگر یکی از والدین به کودک بگوید که به طرز خاصی رفتار نکند و یکی دیگر از والدین از آن رفتار پشتیبانی کند ، کودک رفتار خود را با والد پشتیبان مرتبط می کند. بنابراین ، هر دو والدین باید در اصلاح رفتار بد کودک دخیل باشند.

4. تنبیه بدنی: هیچ وقت

بیشتر والدین به رفتار کودک لجباز با کتک پاسخ می دهند. هنگامی که کودک خود را می زنید ، به او می آموزید که نحوه صحیح برخورد با شخصی که کار بدی انجام می دهد ، ضرب و شتم است. تنبیه بدنی به کودک شما کمک نمی کند تا بر رفتار بد خود غلبه کند. در بیشتر موارد ، تنبیه بدنی کودک را به ادامه رفتار ترغیب می کند. وظیفه شما به عنوان والدین این است که یک فرد بزرگسال سالم و مسئولیت پذیر برای آینده تربیت کنید نه فقط مدیریت رفتارهای روزمره فرزندتان. تربیت فرزند شما روشی است که به وی می آموزد بر رفتار ناپسند خود غلبه کرده و به فردی مناسب برای زندگی در جامعه تبدیل شود.

به طور کلی ، در لجبازی کودک تنبیه بدنی کودک روش موثری در آموزش رفتار قابل قبول به کودک نیست. در عوض ، این باعث تلخی کودک شما می شود و گاهی ممکن است باعث افزایش رفتار پرخاشگرانه وی شود. در عوض ، شما باید هدف خود را به کودک بیاموزید که چگونه مسائل خشم خود را کنترل کند و احساسات خود را به روشی مثبت بیان کند.

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد کودکان خود و همچنین یادگیری نکات مهم رشد فرزندان خود هستید، حتما دوره آفلاین بهبود روابط والد و کودک CPRT با رویکرد بازی را تهیه کنید و نحوه برخورد مناسب با فرزندان خود را یاد بگیرید.

5. مذاکره کنید.

در برخی شرایط ، ممکن است لازم باشد با فرزند خود مذاکره کنید. بهترین راه مذاکره با فرزندتان پرسیدن سوالاتی از او است. می توانید با پرس و جو از آنچه او را آزار می دهد شروع کنید. این به فرزند شما فرصتی می دهد تا با شما صحبت کند. همچنین به او اطمینان می دهد که شما مایل به گوش دادن به او هستید و به کارهای او احترام می گذارید.

لجبازی کودک
در هنگام لجبازی کودک حتما با ملایمت و منطق با کودکانتان برخورد کنید.

6. دیدگاه فرزند خود را درک کنید.

با درک رفتار آنها برخی از انواع لجبازی کودک را می توان برطرف کرد. سعی کنید خود را جای فرزند خود بگذارید و سعی کنید تصور کنید که او چه چیزی را تجربه می کند. اگر بتوانید کودک خود را درک کنید ، کنار آمدن با رفتار پرخاشگرانه او برای شما راحت تر خواهد بود.

در حالی که سعی دارید به او کمک کنید تا عصبانیت خود را کنترل کند ، طرف او باشید. با درک ناامیدی ، عصبانیت و سرخوردگی او می توانید به او کمک بهتری کنید.

8. آنها را تشویق کنید

اگر فرزند شما با پیامدها انگیزه نداشته باشد، ممکن است به انگیزه‌های بیشتری برای ادامه مسیر نیاز داشته باشد. برای ایجاد آرامش در مادران از تشویق آنها برای پیروی از قوانین استفاده کنید. پیشنهاد میکنم مقاله تشویق کودک را مطالعه کنید.

depositphotos_135010712-stock-illustration-vector-illustration-angry-little-bully

کلام آخر و جمع بندی

داشتن فرزند لجباز و لجبازی کودک چیز بدی نیست. در واقع، دیده شده است که کودکانی که این ویژگی ها را دارند اغلب در تحصیلات و همچنین در زندگی کاری خود موفق می شوند. آنها کمتر مستعد تسلیم شدن در برابر فشار همسالان هستند که به آنها کمک می کند از چیزهای اشتباهی که ممکن است دوستانشان درگیر آن هستند دوری کنند. تمرین نظم و انضباط موثر و تلاش برای درک فرزندتان می تواند کمک زیادی به تبدیل شدن او به بزرگسالانی مسئولیت پذیر، هرچند با اراده قوی کند.

سوالات متداول لجبازی در کودکان

بچه ها دوست ندارند دیگران فعالیت هایشان را کنترل کنند و همیشه می خواهند در هر کاری که انجام می دهند آزادی داشته باشند. اگر والدین سعی کنند جلوی آنها را بگیرند، احساس ناراحتی می کنند که نمی توانند کاری را که دوست دارند انجام دهند و در اینجا رفتاری به نام لجاجت برای بیرون آمدن از سیستم های حاکم وجود دارد.

یک مطالعه اخیر نشان داده است که سرسختی و تمایل به عدم پذیرش شکست ممکن است به دلیل جهش در یک ژن باشد.

وقتی فکر می کنید فرزندتان بی احترامی می کند آرام باشید و بیش از حد واکنش نشان ندهید. …

علت بی احترامی را شناسایی کنید و بر آموزش جایگزین های حل مسئله تمرکز کنید. …

ابتدا با احترام گذاشتن به فرزندان خود، نحوه احترام گذاشتن را الگو برداری کنید. …

از نظم و انضباط محبت آمیز و محکم برای آموزش استفاده کنید نه تنبیه.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

4.2/5 - (5 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

9 دیدگاه در “چگونه لجبازی در کودکان را به صفر برسانیم؟

  1. مریم گفت:

    پسرم 4 سالشه و سر هر موصوعی با من لجبازی می کنه و اصلا به حرفم گوش نمیده واقعا خسته شدم چیکار کنم؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام مریم عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      گاهی وقت ها لجبازی بچه ها می تواند ناشی از صفت شخصیتی باشد. برای مثال کودک شما در عین کوچک بودن نیاز به استقلال زیادی دارد و تمایل دارد کنترل کننده اوضاع باشد. در این صورت می توان به این صفت به چشم توانمندی ای نگاه کرد که در این سن به شکل آزاردهنده خود را نشان می دهد. با این حال مواردی که در این مقاله به آن اشاره شد راه گشا خواهد بود.

  2. سمیه گفت:

    آیا ممکنه لجبازی کودک در بزرگسالی هم ادامه پیداد کند؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام سمیه عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      بله. اگر لجبازی در کودکی با رفتار مطلوب و صحیح جایگزین نشود، به عنوان یک راهبرد برای حل مسئله در بزرگسالی نیز استفاده می شود. حتما باید لجبازی کودکان با یک رفتار معقول و صحیح جایگزین شود.

  3. Fatemeh گفت:

    سلام وقت بخیر دختر من ۲ سال و ۸ ماهشه خیلی لجباز و پرخاشگر شده به حرف هیچکس گوش نمیده جیغ میزنه و دست درازی میکنه ما سعی میکنیم اروم برخورد کنیم اما بدتر شده الان فرزند دومم ۱۵ روزشه و حتی اونم اذیت میکنه کلافه شدیم

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام فاطمه عزیز
      سن لجبازی در کودکان بین 2 تا 3 سالگی است و چون کودک شما هم در همین محدوده قرار داره این موضوع به صورت کلی طبیعی به نظر می رسد. نکته مهم بعدی ورود فرزند دوم هست که خود این موضوع تا حدودی باعث لجبازی و تغییر خلق و خو در بچه ها می شود. سعی کنید همچنان به کودک اول توجه بیشتری داشته باشید. حتی الامکان وقت با کیفیت برای او هم مادر و هم پدر در نظر بگیرند چون گاهی کودک برای جلب توجه اطرافیان دست به لجبازی می زند پس او را از عشق و توجه خود سیراب کنید. سعی کنید از کلاس های ورزشی برای او استفاده کنید. حتما سعی کنید به مواردی که برای برخورد با کودک لجباز در مقاله و منابع معتبر اشاره شده توجه و عمل کنید. برخورد درست و اصولی با لجبازی کودک او را به آرامش دعوت کرده و با کمترین آسیب مواجه می کند. در ضمن از کتابهای داستان خوب و مناسب برای کودکان در این زمینه کمک بگیرید. به خصوص در مورد ورود فرزند دوم. موفق باشید

  4. تینا گفت:

    سلام
    وقتی میگم وقت مسواک گاهی اوقات میگه نمیزنم،یا پوشکتو باید عوض کنم میگه نه میخوام بسوزم،یا میگم بخاری خطرناکه میکه میخوام بسوزم….
    در این مواقع نمیدونم واکنشم چی باشه ممنون میشم راهتملیی کنید

    1. مشاور نینوپیا گفت:

      تینا عزیز از همراهی شما با سایت نینوپیا سپاسگزاریم
      در این صورت، ممکن است فرزند شما به دلیل عدم تجربه و درک درست از مفهوم خطر، اینگونه واکنش نشان می‌دهد. در اینجا نیاز است که به آرامی با او صحبت کنید و به او توضیح دهید که این اقدامات (مانند مسواک زدن، تعویض پوشک، و…) برای حفظ سلامتی بدن او بسیار مهم هستند.

      برای مثال، می‌توانید با او در مورد اهمیت مسواک زدن و پاک نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ها صحبت کنید و به او توضیح دهید که عدم مراقبت از دندان‌ها می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های دندانی ولثه‌ای شود که در نهایت ممکن است منجر به نیاز به درمان‌های پرهزینه و ناراحت‌کننده شود. همچنین، می‌توانید به او توضیح دهید که تعویض پوشک در زمان مناسب و به صورت منظم، به جلوگیری از عفونت‌های مجاری ادراری کودک کمک می‌کند.

      در مورد نگرانی او در مورد بخاری هم می‌توانید به او توضیح دهید که استفاده از بخاری باید با دقت و توجه به اصول ایمنی انجام شود و باید از این دستگاه برای مدت طولانی استفاده نشود، زیرا ممکن است باعث خطراتی برای سلامتی شود.

      در کل، باید به او با صبر و دلسوزی توضیح دهید که این اقدامات به منظور حفظ سلامتی او انجام می‌شوند و اینکه او باید به توصیه‌های پزشک و پدر و مادرش گوش کند. همچنین، می‌توانید با او قراردادی ببندید که به عنوان پاداش برای انجام این اقدامات، به او هدیه ای می دهید که او دوست دارد. اما باید به یاد داشته باشید که این قرارداد باید به شکلی انعطاف‌پذیر و مثبت باشد و به فرزندتان احساس خوبی داده شود تا او متعهد به این اقدامات بماند.

  5. رقیه گفت:

    سلام دختر من ۲ سال و ۹ماهشه خیلی لجبازی می‌کنه و با تن بلند حرف میزنه که البته این مقصرش خودم هستم بعضی وقتا اینقدر اذیت می‌کنه و لجبازی می‌کنه که مجبور میشم بزنمش یا تهدیدش کنم ولی راه حل خوبی براش ندارم محکم درها رو میکوبه و کندن گل ها و … دیگه نمی‌دونم چیکار کنم و تا خواستش انجام نشه گریه می‌کنه و پرخاشگری و شروع می‌کنه به کتک زدن من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .