تاثیر تشویق در کودکان و اهمیت آن در رشد کودک

تاثیر تشویق در کودکان و اهمیت آن در رشد کودک

بسیاری از والدین، مربی ها و معلم ها سعی می کنند با تشویق در کودکان به آنها کمک کنند تا احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. تشویق در واقع در ایجاد اعتماد به نفس کودکان بسیار موثر عمل می کند. کلمات تأثیر قابل توجهی بر همه انسان ها دارند، اما برای فرزندان ما، کلمات تشویق و تمجید می تواند منجر به دستیابی به نقاط عطف و ایجاد ارزش شخصی شود.

یک تعریف، یک حرکت، یک حالت چهره یا یک در آغوش گرفتن ساده، باعث ایجاد عزت نفس در کودک و غرور در کودکان شود. با بزرگتر شدن کودکان، کسب تایید از والدین یا معلمان در زندگی آنها بسیار مهم می شود. در این مقاله بیشتر به این موضوع و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

اگر وقت نداری مقاله را بخونی ویسش را گوش کن

اهمیت تشویق در کودکان

تشویق باعث افزایش انگیزه در کودکان می شود.

تشویق می تواند تأثیر قدرتمندی بر کودکانی که متفاوت یاد می گیرند و فکر می کنند داشته باشد. تشویق می تواند آنها را برای ادامه تلاش و سختکوشی بیشتر نیرومندتر و باانگیزه کند و می تواند به آنها کمک کند تا راهبردهایی برای غلبه بر چالش ها پیدا کنند.

قدرتمندترین ابزار معلم

تشویق یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که معلم یا والدین می تواند از آن استفاده کند. تشویق کردن اغلب کلید باز کردن پتانسیل های استفاده نشده در کودکان است، به ویژه آنهایی که در یادگیری مشکل دارند.

تشویق یک نیروی قدرتمند در آموزش است

به عنوان یک مربی یا والدین، گفتار و کردار شما این توانایی را دارد که تلاش فرزندان را بالا ببرد یا آنها را از بین ببرد. کلمات و اعمال تشویق کننده اغلب توسط فرزندان درونی می شوند و آنها قدرت ایجاد انگیزه در آنها را برای موفقیت دارند.

سوالت را بپرس تا مشاوره کودک بهت رایگان جواب بده

تاثیر تشویق در کودکان

تشویق در کودکان بر تلاش متمرکز است. والدینی که کودکان را تشویق می کنند به میزان سختی کار و پیشرفت آنها اشاره می کنند. این کار به ایجاد غرور و افزایش انگیزه و عزت نفس کودکان در کار خود کمک می کند. 

تشویق کودکان را برای موفقیت آماده می کند. برای مثال اگر سارا در حال یادگیری خواندن باشد و از معلم بشنود که ملیکا یک “خواننده خوب” است (نمونه ای از ستایش)، سارا ممکن است به این نتیجه برسد که او هرگز مانند ملیکا خواننده خوبی نخواهد بود. اگر معلم به ملیکا بگوید که او اکنون کلمات را بهتر می خواند (نمونه ای از تشویق)، سارا دلیلی ندارد که باور کند او نمی تواند کلمات را بهتر و روان تر بخواند.

تشویق به کودکان می آموزد که خود را بر اساس شایستگی های خود ارزیابی کنند. هنگامی که بزرگسالان درباره کاری که انجام می دهند به کودکان بازخورد ارائه می کنند، کودکان یاد می گیرند که خود را بدون مقایسه تلاش ها و موفقیت های خود با دیگران ارزیابی کنند. کودکانی که تشویق می شوند یاد می گیرند که آنچه در مورد خود فکر می کنند مهم تر از آنچه دیگران فکر می کنند است.

کودکان نیاز به تمجید دارند، تشویق در ایجاد عزت نفس، انگیزه برای کار و همکاری با دیگران در کودکان موفق تر از تحسین است. دفعه بعد که به این فکر می کنید که بگویید: “تو خیلی پسر خوبی هستی!” عبارت خود را به این تغییر دهید: «شما کتاب خود را با دوستانت به اشتراک گذاشتید. متشکرم!” شما به کودکان کمک خواهید کرد تا بیشتر بیاموزند و به دستاوردهای خود افتخار کنند.

تشویق غیر قضاوتی است. جملات تشویقی به حقایق خاصی اشاره می کنند اما آنها را ارزیابی نمی کنند. عباراتی مانند «تو واقعاً سخت کار کردی» یا «به رنگ سبزی که در نقاشی خود استفاده کردی نگاه کن» یا «شرط می‌بندم که افتخار می‌کنی که تمام این پازل را تمام کردی» نمونه‌هایی از تشویق بدون قضاوت هستند.

انواع تشویق

تشویق باعث افزایش کار و تلاش در کودکان در جهت مثبت میشود.
  1. تشویق شخصی بر توانایی های طبیعی کودکان مانند هوش یا استعداد در نواختن پیانو تأکید می کند. این نوعی ستایش است که ما اغلب برای ابراز محبت از آن استفاده می کنیم. برای مثال، ممکن است بگویید: “شما صدای خوانندگی بسیار زیبایی دارید.”

تشویق شخصی تمایل دارد بر استعدادهایی که بچه ها با آنها متولد می شوند تمرکز کند. اما مراقب این نوع تعریف و تمجید باشید. این تشویق در کودک می تواند باعث شود بچه ها اعتماد به نفس کمتری داشته باشند. اگر بچه‌ها فکر می‌کنند که استعدادهای خاصی دارند، ممکن است تصور نکنند که می‌توانند به ساختن این مهارت‌ها ادامه دهند.

تشویق شخصی می تواند باعث شود بچه ها تمایل کمتری به امتحان چیزهای جدید داشته باشند. این تشویق می تواند بچه ها را از ایجاد یک ذهنیت رشد باز دارد. آنها بر این باور می رسند که توانایی هایشان می تواند در طول زمان بهبود یابد.

  1. تشویق مبتنی بر تلاش بر روی آنچه بچه ها می توانند کنترل کنند، مانند مدت زمانی که برای یک پروژه صرف می کنند یا رویکردشان به چیزی، تمرکز می کند. این نوع تشویق از تمجید شخصی نیرومندتر است.

در اینجا مثالی از تفاوت آنها آورده شده است. اگر فرزند شما نمره خوبی در یک پروژه علمی کسب کند، تشویق شخصی ممکن است این باشد: “وای، تو در علم خوب هستی!” از سوی دیگر، تشویق مبتنی بر تلاش ممکن است اینگونه باشد: “من از اینکه انقدر روی پروژه علمی خود زحمت کشیدید بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم.”

شما می توانید با تمجیدهای مبتنی بر تلاش، مشخص کنید که چه کاری باعث تشویق شده است. به عنوان مثال، “در حالی که من تلفنی بودم، کار خوبی انجام دادی.” تمجید از این قبیل به وضوح به بچه ها می گوید که چه کاری خوب انجام داده اند. همچنین رفتاری را که می خواهید ببینید به آنها یادآوری می کند.

همچنین می توانید از این نوع تشویق در کودک برای تصدیق اقداماتی که فرزندتان برای بهتر شدن در کاری انجام می دهد استفاده کنید.

والدین

کارگاه دلبستگی ایمن بر اساس رویکرد تراپلی

برای اطلاع از این کارگاه کلیک کنید.

بهترین راه های تشویق کودکان

هیچ فرمول واحدی برای تشویق کودک وجود ندارد. هر کودکی منحصر به فرد است و به تشویق پاسخ های متفاوتی می دهد. با این حال، راه‌هایی برای تشویق کودکان وجود دارد. در زیر 6 راه ساده برای تشویق کودکان آورده شده است.

  1. کنجکاوی و بازیگوشی کودکان را تشویق کنید.

کودکان در هر سنی به طور خودکار درگیر بازی می شوند. اجزای بازی دقیقاً آنهایی هستند که به یادگیری کمک می کنند. بازی ذاتاً انگیزه دهنده است، فرصتی برای ایجاد تجربیات بدیع و یادگیری از دیگران به فرزندان می دهد، نیاز به مشارکت فعال دارد و می تواند پیوندهای اجتماعی را تقویت کند (دوست یابی در کودکان) و استرس را کاهش دهد.

  1. در حین یادگیری، تعامل اجتماعی را در اولویت قرار دهید.

در عصر دیجیتال، بسیاری از برنامه های آموزشی و مبتنی بر کامپیوتر برای کودکان حتی از 6 ماهگی طراحی شده است. با این حال، حتی بهترین طراحی و موثرترین اپلیکیشن ها نیز نمی توانند جایگزین تعاملات اجتماعی واقعی با بزرگسالان و همسالان شوند. کودکان خردسال می توانند از رسانه های دیجیتال مانند تبلت های صفحه لمسی یاد بگیرند، اما به نظر می رسد تعامل اجتماعی در طول این تجربه یادگیری ضروری است.

یک کلمه تشویق در هنگام شکست بیش از یک ساعت ستایش پس از موفقیت ارزش دارد

  1. به اندازه کافی کودکان را به چالش بکشید.

یکی دیگر از راه های تشویق کودک، به چالش کشیدن کودکان است. بچه ها انگیزه دارند برای رسیدن به اهداف دست یافتنی تلاش کنند. از دوران کودکی به بعد، تلاش برای حفظ انگیزه لازم است، اما موفقیت باید امکان پذیر باشد. آنها انگیزه خود را از دست می دهند زمانی که یک کار خیلی آسان است، اما همچنین زمانی که آنقدر دشوار است که غیرقابل حل است، ممکن انگیزه بگیرند. سعی کنید چالش را با توجه به توانایی های فعلی کودک تطبیق دهید و بازخورد سریع در مورد عملکرد او ارائه دهید.

  1. به کودکان حق انتخاب بدهید.

کودکان زمانی که درجاتی از خودمختاری داشته باشند انگیزه بیشتری پیدا می کنند و می توانند کارهای معناداری را انجام دهند. هنگامی که آنها حق انتخاب دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که کودکان درگیر بمانند.

کودکانی که تشویق می شوند انگیزه بیشتری دارند و غرور قوی تری در کار خود ایجاد کنند، زیرا تشویق بر روی کاری که آنها به خوبی انجام می دهند متمرکز است، نه آنچه معلم در مورد کار آنها فکر می کند.

  1. فقط در صورت لزوم مشوق ها را ارائه دهید.

این راه نیز یکی از روش های موثر تشویق کودکان است. هنگامی که کودکان به طور ناگهانی برای کاری که از انجام آن لذت می‌برند و آزادانه انجام می‌دهند، پاداش دریافت کنند، ممکن است تنها زمانی شروع به انجام آن کنند که بدانند پس از آن جبران خواهند شد. تا جایی که ممکن است، به جای وعده دادن به پاداش، از کنجکاوی و تمایل طبیعی کودکان برای کار در جهت یک هدف دست یافتنی استفاده کنید.

  1. فرآیند را به جای نتیجه تحسین کنید.

وقتی کودکان را به خاطر سطح هوش یا مهارتشان – یا نمره یا مدال طلایی که دریافت کردند – تشویق می کنیم، می تواند منجر به جهت گیری عملکرد شود. آنها ممکن است برای دستیابی به پاداش های بیشتر انگیزه داشته باشند، اما ممکن است یاد بگیرند که از ترس ارزیابی منفی از فعالیت های چالش برانگیز که ممکن است در آنها برتری نداشته باشند اجتناب کنند.

پیشنهاد میکنم تست سبک های فرزندپروری را در سایت نینوپیا انجام بدید توی این تست باعث میشه سبک فرزندپروری که تا الان دارد را بهتون میگه و کمک میکنه که اگر نیاز هست سبکتون را تغییر بدید با هزینه خیلی کم اینکار را انجام بدید .

پدری در حال تشویق پسر دوچرخه سوارش

کلام آخر

تحقیقات روان‌ شناختی به مجموعه‌ ای از رویکردهای امیدوارکننده اشاره می‌ کند که والدین و پزشکان می‌توانند از آنها برای ارتقای انگیزه و یادگیری مثبت در طول رشد کودک استفاده کنند. تشویق کودکان می تواند تأثیر قدرتمندی بر کودکانی که متفاوت یاد می گیرند و فکر می کنند داشته باشد.

این کار می تواند آنها را برای ادامه تلاش سخت نیرومندتر و باانگیزه کند و می تواند به آنها کمک کند تا راهبردهایی برای غلبه بر چالش ها پیدا کنند. در این مقاله تلاش کردیم که فرایند تشویق در کودکان ، اهمیت آن، انواع و روش های آن را به خوبی برای شما توضیح بدهیم.

تشویق به کودکان می آموزد که خود را بر اساس شایستگی های خود ارزیابی کنند. هنگامی که بزرگسالان درباره کاری که انجام می دهند به کودکان بازخورد ارائه می کنند، کودکان یاد می گیرند که خود را بدون مقایسه تلاش ها و موفقیت های خود با دیگران ارزیابی کنند.

تشویق چیزهای درست را تقویت می کند. تشویق این نکته را تقویت و تقویت می کند که “انجام کار درست” – به ویژه در موقعیت های دشوار – مهمترین چیز است. تشویق به افراد اجازه می دهد بدانند که در مسیر درستی هستند و به آنها کمک می کند تا عادات کاری مثبت، اخلاقی و سازنده را حفظ کنند.

تشویق مبتنی بر تلاش، تمجید از تلاش است. مثلا «شما روی آن تکالیف ریاضی سخت کار کردید، خیلی خوبه». تشویق مبتنی بر تلاش می تواند به فرزند شما انگیزه دهد و او را تشویق کند تا در آینده تلاش کند.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (3 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

3 دیدگاه در “تاثیر تشویق در کودکان و اهمیت آن در رشد کودک

  1. افسانه امیدوار گفت:

    الان خیلی دیگه بچه ها را لوس می کنن انقدر نباید تشویق زیاد باشه

    1. آذین نجفی گفت:

      من هم باهاتون موافقمو تشویق اکر درست و اصولی و به موقع باشه خیلی تاثیر گذاره

  2. اسوه شایان گفت:

    چطوری میتونم بچه ام را تشویق کنم که بعدش شبیه باج گیر ها نشه؟ چون من وقتی یه کار خوب میکنه پسرم بهش قول میدم اون چیزی که دوست داره را براش بخرم اما بعضی وقت ها مثل باجگیرها میشه مثلا اول میگه این اسباب بازی رو برام بگیر من پسر خوبی میشم و بعشی موقعه ها میگیرم اما میبینم به قولش عمل نمیکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .