چرا کودک اسباب بازی هایش را می شکند؟

شکستن اسباب بازی

 شما که کودکی دارید و از دوران نوزادی او گذشته و الان به مرحله ای رسیده که با اسباب بازی های خود میتواند بازی کند سوال پیش بیاید که علت شکستن اسباب بازی توسط کودک ام چه چیزی میتواند باشد. برخی بچه ها اسباب بازی های خود را در همان لحظه خریداری شده میشکنند و حتی یک روز هم سالم نگه نمی دارن در این مقاله میخوایم راجع به چرایی این موضوع با شما والدین صحبت کنیم  راستی اگر دوست داشتید مقاله والدین سهل گیر و والدین سخت گیر را مطالعه کنید.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

دلیل روانشناسی پرتاب کردن اشیا توسط کودک

آیا از پرتاب اشیای کودک نوپا ناراحت می شوید؟ خوب، شما نباید باشید. فرزند شما فقط سعی می کند با شما ارتباط برقرار کند. مشاهده خواهید کرد که کودک شما هر بار این کار را انجام میدهد، می خندد.

روان‌شناسی کودک توضیح می‌دهد که کودکان بین 18 ماه تا سه سال، افراط در پدیده‌های «پرتاب اشیاء کودک نوپا» را سرگرم‌کننده می‌دانند. علاوه بر این، پرتاب اشیا یک فرآیند بازی و یادگیری است. کوچولوی شما در حال یادگیری تئوری علت و معلول است.

علاوه بر این، پرتاب اشیا و شکستن اسباب بازی به آنها کمک می کند تا مهارت های حرکتی ظریف خود را توسعه دهند. بنابراین، با کودک خود بازی کنید.

چرا کودک اقدام به شکستن اسباب بازی های خود می کند

زمانی که با بودجه محدود سعی می کنید امور خانه خود را مدیریت کنید، ممکن است وقتی متوجه شوید که فرزندتان درگیر شکستن اسباب ‌بازی ‌های جدید و گران قیمت است، آزاردهنده شود. قبل از اینکه فریاد بزنید، سعی کنید معنای پنهان پشت اسباب بازی شکستن کودکتان را دریابید.

کودکان عاشق کاوش هستند. هنگامی که آنها با اسباب بازی بازی می کنند، شروع به جستجوی یک هدف جدید می کنند. آنها ذاتاً کنجکاو هستند. بنابراین، برای ارضای کنجکاوی خود، تمایل دارند به عملکرد اسباب‌بازی که بازی می‌کنند نگاه کنند. به محض اینکه کودک تشنگی خود را برای دانش سیراب کند، به زودی این عادت را ترک خواهد کرد.

حتما عواقب کار کودک را به او نشان بدهید.

رفتار مخرب کودک

چگونه متوجه خواهید شد که پرتاب کردن اشیا و شکستن اسباب ‌بازی ‌های کودک به رفتار مخرب کودک تبدیل می‌شود؟

بیان و نگرش کودک شما نشان می دهد که آیا او با اختلالات رفتاری مواجه است یا خیر. اگر کودک شما همراه با پرتاب اشیاء کج خلقی می کند، این موضوع باعث نگرانی می شود. اگر کودک شما با عصبانیت در حال شکستن اسباب ‌بازی ‌ها است، ممکن است لازم باشد نگران رفتارهای مخرب کودک باشید.

برخی از تحقیقات نشان می دهد که پسرها ممکن است بیشتر از دختران برای خراب کردن وسایل تحریک شوند.

آیا می دانستید که نینوپیا براش شکوفایی استعدادهای فرزندانتان کارگاهی تحت عنوان کارگاه آینده سازان و آینده بازان طراحی کرده است. شما هم می توانید در این کارگاه شرکت کنید.

چگونه از شکستن اسباب بازی های کودک خود جلوگیری کنیم

  • توضیح دادن به کودک یک ساله که اسباب بازی ها را پرت نکند یا نشکند بیهوده است. با این حال تلاش ضرری ندارد. در اینجا چند راه برای جلوگیری از پرتاب یک شی و خراب کردن اسباب بازی ها وجود دارد.
  • ایده خوبی است که قبل از خرید یک اسباب بازی با کودک خود معامله کنید تا او آن را نشکند.
  • می‌ توانید اسباب ‌بازی ‌هایی بخرید که شکستنی نیستند، مانند توپ، مجموعه بسکتبال و غیره که می‌توانند خودشان پرتاب کنند و بیاورند.
  • بچه ها جویای توجه هستند. شما تنها همراه قابل اعتماد آنها در این سن هستید.
  • اگر برای بازی با آنها وقت بگذارید یا آنها را سرگرم کنید آنها را دوست خواهند داشت.
  • همچنین می‌ توانید بازی ‌های بیشتری با آنها در فضای باز انجام دهید تا فرزندتان یاد بگیرد که در یک تیم بازی کند و کیفیت اخلاق ورزشی را تلقین کند.
  • از دیدگاه کودکان، بچه بودن کار آسانی نیست. آنها سهم خود را از مبارزه دارند. با آنها وقت بگذرانید و مشکلات آنها را درک کنید.
  • بهترین دوست فرزندتان باشید و کارهای جادویی را ببینید.

کودکان به والدین عصبانی و استرس زا واکنش نشان می دهند. یکی از این واکنش ها پرخاشگر بودن آنهاست. شما هرگز نباید فرزندتان را از نظر جسمی آزار دهید یا تنبیه کنید، مهم نیست که او چه کرده یا چقدر عصبانی هستید.

خراب کردن اسباب بازی و دیدن عواقب طبیعی آن

متخصص اطفال ویلیام سیرز در AskDrSears.com والدین را تشویق می کند تا برای متوجه کردن کودک، عواقب شکستن اسباب بازی و خراب کردن آنها را به کودک نشان دهند. این عواقب باعث می شود که کودک تأثیر کامل رفتار خود را درک کند. عواقب خراب کردن یک عروسک آوازخوان این است که دیگر صدایی از او بیرون نمی آید. و کودک با دیدن آن متوجه خواهد شد که خودش کسی است که از تخریب اسباب بازی ضرر دیده است.

1. نتایج تخریب اسباب بازی ها را به کودک خود نشان دهید.

تکه های جداشده ی اسباب بازی را بردارید. به کودک نشان دهید که دیگر اسباب بازی مثل قبل کار نمی کند. اگر کودک پس از دیدن نتایج اعمال خود گریه کرد، صمیمانه به او بگویید که شما نیز ناراحت هستید.

2. به کودک کمک کنید تا تخریب ایجاد کرده را جبران کند.

در صورت امکان و صلاح دید خود برای تعمیر اسباب بازی از کودک کمک بگیرید. اگر کودک کتاب یا عروسک پارچه ای را پاره کرد ، به او کمک کنید تا کاغذها را به هم بچسباند یا عروسک را در حضور او بدوزید. مهم است که او دریابد که تخریب فقط چند ثانیه طول می کشد، اما ترمیم بسیار زمانبر است و در برخی موارد ، شکستن اسباب بازی حتی قابل تعمیر نخواهد بود.

پژوهشگران به والدین هشدار می دهد تا اسباب بازی های شکسته را به دقت بررسی کنند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ قطعه ای خطر ایجاد خفگی برای کودک ندارد. اگر قطعات شکسته شده اسباب بازی به اندازه ای کوچک یا تیز باشند که احتمال قورت دادن بچه و باعث ایجاد خفگی شود، باید کنار گذاشته شود.

برای تعویض یا جایگزینی اسباب بازی شکسته از کودک همکاری طلب کنید. این همکاری می تواند شامل استفاده از پول قلک کودک برای جایگزینی اسباب بازی شکسته باشد. اگر اسباب بازی قیمت بالایی داشته، در ازای کارهای بیشتری به کودک کمک کنید تا پول کافی را بدست آورد.

اسباب بازی شکسته شده توسط یک کودک عصبانی

خانه بازی ها مکانی هستند که کودکان شما عاشق آن می شوند. در خانه بازی ها پر است از بازی ها و اسباب بازی هایی کودکان به آن ها علاقه مند هستند. در این خانه بازی ها کودکان هم اوقات بسیار لذت بخشی را سپری می کنید و هم با سرگرم شدن در انواع بازی ها  انرژی کودکانه خود را تخلیه می کند.  

3. به کودک زمان دهید تا عواقب طولانی مدت رفتار خود را درک کند.

برای جایگزینی اسباب بازی شکسته یا کتاب پاره شده عجله نکنید و اسباب بازی یا کتاب جدید خریداری نکنید. اجازه دهید کودک با اسباب بازی های تعمیر شده بازی کند؛ کتاب چسب خورده را ورق بزند و یا بدون آن اسباب بازی کار کند. با این عمل به کودک این درس را می آموزید که هر وقت در حال بازی کردن وسوسه شد و یا خسته و کلافه شد و خواست دست به تخریب چیزی بزند، بیشتر مراقب شکستن اسباب بازی هایش باشد.

4. وقتی کودک حرف شما را گوش می دهد ، به او توجه کنید.

والدین می توانند با تشویق کردن اقدامات مثبت کودکان به کودک توجه بیشتری نشان دهند تا کودک این رفتار مخرب را کنار بگذارند. این کار می تواند به سادگی رفتن به باغ وحش یا موزه یا حتی خاموش کردن رادیو و صحبت با فرزندتان در راه مدرسه باشد.

شکستن اسباب بازی 4
برای جلوگیری از رفتار مخرب کودکان خود را با انواع بازی ها سرگرم کنید.

برای جلوگیری از رفتار مخرب کودک چه اقداماتی انجام دهیم؟

نظارت 

مشخص است که وقتی گربه دور باشد، موش، بازی می کند. کودک بدون نظارت انواع و اقسام راههای سرگرمی خود را پیدا می کند ، به همین دلیل نظارت برای جلوگیری از رفتارهای مخرب ضروری است.

پیامدها 

قانون سوم فیزیک نیوتن بیان می کند که هر عملی واکنشی برابر و مخالف دارد. بنابراین، اگر بچه های من رفتارهای مخربی از خود نشان دهند و به شکستن اسباب بازی مشغولند، من مجازات مناسبی مطابق با تخلف پیدا خواهم کرد. به عنوان مثال ، كودكی كه مقادیر زیادی از كاغذ را خرد كرده و و روی زمین پرتاب می كند ، باید تمام بقایای پاره شده را جمع كند. علاوه بر این ، روز بعد دیگر کاغذی به او داده نخواهد شد. همین مسئله برای کودکی که روی دیوار نقاشی کشیده صدق می کند: مجرم مجبور است دیوار را تمیز کند و روز بعد هیچ مداد رنگی در دسترس او نخواهد بود.

فعالیت ها 

برنامه ریزی برای فعالیت های فوق برنامه خیلی مهم است تا کودک حسابی سرگرم بشود. برخی از فعالیت های عالی برای سرگرم نگه داشتن بچه ها شامل بازی در فضای باز ، نقاشی ، خواندن ، نوشتن و حل مسئله است.

بی حوصلگی 

یک کودک بی حوصله یک کودک مخرب است. مراقب خستگی باشید ، زیرا دشمن شماست. وقتی بچه ها خسته می شوند ، دوست دارند مداد را روی صندلی های آشپزخانه ام بکشند ، اتاق خواب من را منفجر کنند و جعبه های دستمال کاغذی را داخل کاسه توالت بریزند. با برخی از فعالیت های ذکر شده در بالا با بی حوصلگی و شکستن اسباب بازی های کودک مبارزه کنید.

تفکیک

به همه بچه ها باید آموزش داده شود كه در چه مناطقی از خانه ممنوع است بازی کند و در كجا مجاز به بازی است. همین طور وسایلی که اجازه دارد با آن بازی کند را می توان به او گفت.

"بدون شک، شماره یک مضرترین چیزی که از نظر روانی می توانید به کودک بگویید این است که "دوستت ندارم" یا "تو اشتباه کردی".

الن پرکینز

کلام آخر

این روزها که خیلی از کالاها و لوازم گران شده اند. خراب کردن و شکستن اسباب بازی ها توسط کودک می تواند برای والدین آزاردهنده و نگران کننده باشد. اما نگران نباشید با رعایت بعضی نکات و دستورالعمل ها که به برخی از آنها در این مقاله اشاره شد،‌ می توانید از این رفتار مخرب جلوگیری کنید. راستی بهتون مقاله تفاوت بین والدین آگاه و ناآگاه را پیشنهاد میکنم بخونید.

آیا بچه های شما تاکنون رفتارهای مخربی از خود نشان داده اند؟ چگونه آن را مدیریت کردید.

واقعیت این است که اکثر بچه ها خراب کردن وسایل را به عنوان راهی برای مبارزه با والدین می دانند. آنها نمی توانند با ناامیدی ها و احساسات شدید خود کنار بیایند و تخریب وسایل نوعی رهایی برای آنها است. این باعث می شود احساس بهتری داشته باشند، حتی برای مدتی.

اهمیت رفتار مخرب ممکن است آشکار نباشد. ممکن است به نظر برسد که کودک نوپا شما به سادگی در حال تخریب چیزها یا ایجاد یک آشفتگی بزرگ است، اما در واقع در حال یادگیری است.

نشان بدهید و بگویید. با گفتار و رفتار آرام به کودکان حق را از ناحق به آنها بیاموزید. …

محدودیت ها را تعیین کنید. …

عواقب را نشان بده …

حرف آنها را بشنوید. …

توجه خود را به آنها معطوف کنید. …

خوب بودنشان را تقدیر کنید …

بدانید چه زمانی پاسخ ندهید. …

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (3 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “چرا کودک اسباب بازی هایش را می شکند؟

  1. زینب گفت:

    شکستن اسباب بازی در بچه ها می تونه ریشه در خشمشون داشته باشد؟!

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام زینب عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      بله این احتمال وجود دارد که کودکان به هنگام عصبانیت اسباب بازی های خود را خراب کنند اما هر خراب کردنی به خاطر عصبانیت یا لجبازی با شما نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .