آموزش چرتکه و ریاضی برای چه سنی مناسب است ؟

آموزش چرتکه و ریاضی قبل از مدرسه مفید هست یا خیر؟

آیا تا به حال به فکر آموزش چرتکه و ریاضی به فرزندانتان افتاده اید؟ شاید گمان کنید که قبل از 6 سالگی کودک شما بسیار کوچک است و توانایی یادگیری را ندارد. اما باید به شما بگوییم برخلاف اینکه کودک قبل از 6 سالگی توانایی های جسمی محدودی دارد، در مقابل دارای توانایی های ذهنی است که شاید برای شما باور پذیر نباشد. از آموزش های ریاضی گرفته تا دو زبانه شدن و آموزش موسیقی، همگی از مهارت هایی هستند که کودک شما می تواند قبل از 6 سالگی آنها را به خوبی فرا بگیرد.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

اگر وقت نداری مقاله را بخونی ویسش را گوش کن

آیا اموزش چرتکه برای کودکان پیش دبستانی مناسب است

سوال بسیاری از پدر و مادرها این است که آموزش چرتکه و ریاضی قبل از ورود به مدرسه برای فرزندم خوب است یا خیر؟ البته سوال بسیار به جایی است چرا که مفاهیم ریاضی، مفاهیم بسیار پیچیده ای هستند که برای حل آن، ذهن کودک باید به شدت درگیر شود. در این مقاله می خواهیم این مفهوم را برای شما شرح دهیم که آیا قبل از ورود به مدرسه، کودکم می تواند ریاضی و چرتکه یاد بگیرد یا خیر؟ و آیا این کار برای او مفید است؟ با ما همراه باشید.

تاثیر اموزش چرتکه برای کودکان پیش دبستانی

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید یک کودکی که زیر 6 سال سن دارد و توسط هیچ معلمی آموزش ندیده است، می تواند پیچیده ترین مسائل ریاضی را حل کند! ممکن است این موضوع را غیر ممکن بدانید اما در حقیقت چنین چیزی ممکن است و حتی دیده شده ذهن بچه ها قبل از 6 سالگی به قدری فعال و آماده یادگیری است که هر چقدر هم از این توانایی استفاده کنید و از ذهن کودکتان کار بکشید، باز هم کم است.

چرتکه یکی از وسایل ساده ای است که برای آموزش ریاضی و حساب و کتاب از آن استفاده می شود. کسانی که در سنین پایین به کودکان خود آموزش چرتکه و ریاضی را می دهند، در واقع از ذهن کودکشان یک ذهن خارق العاده و حیرت انگیز می سازند. چرتکه، این وسیله بسیار ساده تاثیر زیادی بر آموزش و یادگیری ریاضی دارد و می توان با استفاده از آن حتی بدون نیاز به ماشین حساب، پیچیده ترین مسائل ریاضی را حل کرد.

زمانی که شما قبل از ورود به مدرسه از طریق چرتکه ریاضی را به فرزندتان آموزش دهید، در واقع ذهن او را بیدار کرده اید و با ساده ترین روش ذهنش را برای حل مسائل ریاضی فعال کرده اید. این کار می تواند ذهن کودک را برای یادگیری مفاهیم ریاضی در مدرسه آماده سازد و قدرت یادگیری و تجزیه تحلیل مسئله های ریاضی را در ذهن او پرورش دهد.

آموزش ریاضی و چرتکه 5

دوره چرتکه آنلاین

برای دیدن اطلاعات کامل دوره چرتکه کلیک کنید

مزایای یادگیری چرتکه

اگر می ‌خواهید بچه‌ هایتان را در کلاس‌ های چرتکه ثبت‌ نام کنید، باید از مزایای آن آگاه باشید. این وسیله علاوه بر بهبود چشمگیر در توانایی محاسبه، هم در چرتکه و هم از نظر ذهنی، در سایر زمینه ها نیز مفید است. بیایید چند مورد از مزایای آن را توضیح دهیم.

با آموزش چرتکه هوش فرزند خود را تقویت کنید.

1. مهارت در ریاضیات

ریاضیات برای اکثر کودکان موضوع دشواری در نظر گرفته می‌شود، اگرچه اگر به درستی یاد گرفته شود، جالب ‌ترین درس است. آمورش چرتکه و ریاضی منجر به درک بهتر محاسبات ریاضی از زمانی می شود که کودک از همه جنبه ها رشد می کند. با تمرین منظم چرتکه و تجسم، کودک توانایی بسیار بیشتری در انجام محاسبات ریاضی به صورت ذهنی پیدا می کند.

چرتکه نه تنها حافظه کاری را بهبود می بخشد، بلکه ریاضیات، سرگرمی و هیجان را برای کودک ایجاد می کند.

2. تمرکز و حافظه را تقویت می کند

به گفته محققان مشهور، آموزش چرتکه به ویژه زمانی که به طور منظم تمرین شود، تأثیر مثبتی بر کودکان دارد. مشاهده شده است که دانش‌ آموزانی که آموزش چرتکه می بیند، دارای سطوح بالایی از تمرکز و حافظه هستند. علاوه بر این، به عنوان ابزاری برای تجسم در ذهن، به بهبود حافظه نیز کمک می کند.

3. درک منطقی را تقویت می کند

در طی یک دوره زمانی، کودکان برای انجام محاسبات ذهنی، تصویر چرتکه را به یاد می آورند. همانطور که او سعی می کند به یک راه حل برسد، شروع به یادگیری ریاضی بر اساس حرکت مهره ها می کند. بعداً، ریاضیات ذهنی نیز به توسعه منطق برای سناریوهای روزمره کمک می کند.

4. حافظه عددی

بهبود حافظه عددی عمدتاً به این دلیل است که یادگیرندگان آموزش چرتکه و ریاضی اعداد را روی تصویر چرتکه در فضای تخیلی خود قرار می دهند، زیرا آنها به صورت ذهنی با روش محاسبات چرتکه محاسبه می کنند.

تمرینی برای به خاطر سپردن اعداد دو تا شش رقمی که با صدای بلند خوانده می شوند، حفظ می شوند و به صورت شفاهی خوانده می شوند، حافظه عددی زبان آموزان را بهبود می بخشد. دانش‌آموزان که آموزش چرتکه دیدند از نظر دقت حافظه و تعداد ارقامی که می‌توانستند حفظ کنند در مقایسه با بچه‌هایی که این آموزش را ندیدند،‌ بسیار برتر بودند.

همچنین قوه تخیل به آنها کمک کرد تا اعداد حفظ شده را به عقب بخوانند. این تنها به دلیل مراحلی است که در محاسبات چرتکه در نزدیک شدن به تخصیص حافظه وجود دارد.

آموزش چرتکه و ریاضی باعث رشد سریع، متعادل و کامل مغز و مهارت های ریاضی ذهنی سریع می شود.

 به طور خلاصه، با چنین مزایای قوی برای استفاده از چرتکه، آموزش چرتکه به ویژه در دوره های اختصاصی افزایش یافته اند. کارکرد مغز ما تا حد زیادی توسط محیط بیرونی ما تعیین می شود، هر یک از ما شانس یکسانی برای به حداکثر رساندن هوش خود داریم. همه ما با مغزی نابالغ به دنیا آمده ایم، به همین دلیل است که استفاده از ابزارهای یادگیری مناسب در رشد اولیه کودک بسیار مهم است. پس چرا به کودک خود فرصتی برای یادگیری بیشتر در دوره های چرتکه و ریاضی نمی دهید؟!

در دوره چرتکه مسائلی مانند درك ساده تر از رياضي، انجام عمليات به صورت ذهني، بالابردن حافظه ديداري و شنيداري،افزايش دقت ، تمركز و پويايي ذهن كودك تقويت حافظه تجسم سازي و افزايش هوش ساختني بهبود می یابد. هر ترم شما ۴ جلسه (هفته ای یک جلسه) انجام میشود. اگر به دنبال درک بهتر مسائل ریاضی برای فرزندانتان هستید، معطل نکنید و در این دوره ثبت نام کنید.

 

کلاس چرتکه برای چه سنی مناسب است

بهتر است آموزش چرتکه و ریاضی از سن 4 تا 7 سال آغاز شود. فرصت طلایی برای یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان همین سن است. کودک شما بالاترین قدرت یادگیری مفاهیم ریاضی را در این سن دارد و می تواند مهارت های ریاضی را به خوبی فرا بگیرد. بحث یادگیری، بسیار اهمیت دارد اما چیزی که اهمیت آن از یادگیری هم بیشتر است، این است که کودک این مفاهیم را به خاطر بسپارد و آنها را فراموش نکند. 4 تا 7 سالگی دقیقا زمانی است که کودک شما قدرت این را دارد تا مفاهیم ریاضی را به خاطر بسپارد و آنها را به خوبی یاد بگیرد.

کودک در این سن قدرت یادگیری و تمرکز بالایی دارد، بنابراین بهتر است تا از این فرصت استفاده کنید و چرتکه و ریاضی را به خوبی به کودکتان یاد دهید. این یادگیری نه تنها برای کودک شما یک کسب مهارت است، بلکه در بالا رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس کودک نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. آموزش چرتکه و ریاضی به کودک شما کمک می کند که در تمام زمینه هایی که نیاز به استدلال ذهنی است، موفق شود و علاوه بر ریاضی در یادگیری زبان های خارجه نیز موفق شود.

چرا قدرت یادگیری کودک در سنین پایین، بیشتر و بالاتر است

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که چرا آموزش چرتکه سنین پایین و کمتر از 6 سال، موثر تر است و چرا کودک در این سن کم یادگیری بالایی دارد؟

با یک محاسبه سر انگشتی متوجه می شویم مفاهیمی که کودک قبل از 6 سالگی یاد می گیرد، در حد فهم ماست. پس چرا کودک چنین مهارتی را دارد؟ ذهن تمام انسان ها از دو نیمکره چپ و راست تشکیل شده است. نیمکره راست دقیقا همان نیمکره مهمی است که به انسان قدرت تمرکز و یادگیری را می دهد. حتی پیچیده ترین مفاهیم ریاضی نیز با کمک نیمکره راست قابل فهم و درک هستند.

انسان به طور ذاتی از دوران جنینی نیمکره راست فعالی دارد. این نیمکره به قدری فعال است که انسان از بدو تولد با استفاده از آن مفاهیم زیادی را یاد می گیرد. اگر از نیمکره سمت راست به درستی استفاده نشود، این نیمکره به خواب می رود. قبل از 6 سالگی زمانی است که نیمکره سمت راست به شدت فعال است. به همین دلیل کودکان زیر 6 سال قدرت یادگیری بسیار بالایی دارند و می توانند به راحتی مفاهیم ریاضی را فرا بگیرند. به همین علت است که می گویند انسان در سال های اول تولد هر چقدر هم که به آموزش و یادگیری بپردازد، باز هم کم است.

اگر شما از این زمان طلایی به درستی استفاده نکنید و ذهن فرزندتان را فعال نگه ندارید، بعد از 7 سالگی، نیمکره راست کودکتان به خواب می رود و یادگیری و تمرکز برای فرزندتان سخت تر می شود. آموزش چرتکه و ریاضی نیاز به تجزیه و تحلیل دارد. شما می توانید از این فرصت طلایی استفاده کنید و از هوش و استعداد کودکتان استفاده کنید.

آموزش ریاضی و چرتکه 5
چرتکه هوش ریاضی کودک را تقویت می کند.

سخن پایانی

بهترین زمان برای آموزش چرتکه و ریاضی، قبل از 6 سالگی است. شما در این زمان می توانید بالاترین استفاده را از قدرت یادگیری و تمرکز کودکتان داشته باشید. نتیجه این آموزش و یادگیری زمانی مشخص می شود که فرزند شما به مدرسه برود و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل ریاضی را از سایر همسالانش بیشتر بداند. تصور کنید یک محاسبه ریاضی که سایر بچه ها در عرض 3  دقیقه انجام می دهند، فرزند شما به صورت آنی و کمتر از 10 ثانیه انجام می دهد. این قدرت ذهنی می تواند در بزرگسالی نیز به او کمک کند و در یادگیری نسبت به سایر هم سالانش، نظیر نداشته باشد.

سوالات متداول درباره آموزش چرتکه و ریاضی

یادگیری چرتکه نه تنها به محاسبات اولیه مانند جمع، ضرب، تفریق و تقسیم کمک می کند، بلکه به شمارش موثر اعشار، اعداد منفی و غیره نیز کمک می کند.

به عنوان یک رویکرد برای یادگیری ریاضی، چرتکه تقاضا برای حافظه کوتاه مدت را کاهش می دهد. وقتی مردم از مهره‌ها روی چرتکه استفاده می‌ کنند، از دستگاه برای پیگیری ارقام استفاده می ‌کنند که به آنها امکان می‌دهد محاسبات پیچیده ‌تری را انجام دهند. این مهم است زیرا حافظه کوتاه مدت مهم است.

اگرچه، چرتکه را می توان در هر سنی یاد گرفت، مزایای آشکار آن زمانی دیده می شود که کودک در سال های اولیه تحصیل شروع به یادگیری چرتکه کند. مهم است که دانش آموز بتواند قبل از پیوستن به آموزش چرتکه تا 100 بشمارد. با در نظر گرفتن این پیش نیاز، چرتکه از سن 5 یا 6 سالگی به صورت سراسری آموزش داده می شود.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

4.2/5 - (5 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

6 دیدگاه در “آموزش چرتکه و ریاضی برای چه سنی مناسب است ؟

  1. یاسر زمانی گفت:

    ممنون چرتکه چه تاثیری بر ذهن کودکان می گذارد؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام یاسر عزیز
      از اینکه همراه ما هستید سپاسگزاریم.
      محاسبه ذهنی با چرتکه باعث بهبود اعتماد به نفس و در نتیجه عملکرد بهتر، استفاده حداکثری از پتانسیل تمام مغز ، ارتقاء قدرت ذهن و خلاقیت ، افزایش مهارت های تحلیلی و منطقی ، تقویت حافطه دیداری و شنیداری ، مدیریت زمان ، قانونمندی و بهبود دقت و تمرکز می شود

  2. مونا میرزایی گفت:

    آموزش چرتکه و ریاضی را باید همراه با مدرسه رفتن بچه ها آغاز کرد؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام مونا عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      برای آموزش چرتکه نیاز است بچه ها بتوانند تا 100 بشمارند. بنابراین اگر برای مثال کودکتان 5 سال داشته باشد و بتواند تا 100 بشمارد می تواند چرتکه بیاموزد و نیاز نیست حتما به سن مدرسه رسیده باشند.

  3. پریا گفت:

    به صورت آنلاین هم آموزش چرتکه دارید؟

    1. نینوپیا گفت:

      بله بصورت آنلاین هم آموزش چرتکه و ریاضی رو داریم که میتونید از لینک زیر اطلاعات رو داشته باشید.
      https://ninopia.com/product/%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%b3-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4%db%8c-%da%86%d8%b1%d8%aa%da%a9%d9%87/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .