13 راه تقویت عزت نفس در کودکان

در دنیایی که زندگی می کنیم، زندگی فراز و نشیب های زیادی دارد. شاید دیده باشید که بعضی افراد در مواجه با کوچکترین سختی ها و ناملایمات، سریع روحیه خود را از دست داده و توانایی حل مشکل را نخواهند داشت. علت آن برمی گردد به دوران کودکی آنها که عزت نفس در این افراد آن گونه که باید تقویت نشده است. عزت نفس در کودکان با احساسات مثبت تقویت می شود. هنگامی که به فرزند خود بگویید که چقدر او برای شما مهم هست و با انجام هر اشتباهی باز هم به شدت او را دوست دارید، حقیقتا اولین قدم برای تقویت عزت نفس در کودکتان را برداشته اید. پیشنهاد میکنم مقاله خشم کودک را هم مطالعه کنید.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

اگر وقت نداری مقاله را بخونی ویسش را گوش کن

عزت نفس در کودکان چیست

خیلی جاها شنیدیم که میگن باید عزت نفس کودکت را افزایش یده اما نمیدونی چجوری اینکار را بکنیم. اول از هرچیز باید بدونمی عزت نفس چی هست ؟ 

عزت نفس در کودک میزان ارزشی که هر کودک برای خودش قائل میشه.

عزت نفس در کودک را از دوران کودکی باید تقویت نمود.

چرا عزت نفس در کودکان اهمیت دارد

جملات منفی هرچند کوچک کودک شما را می رنجاند و اعتماد به نفس اندکی که دارد را نیز از دست می دهد.هیچ موضوعی به اندازه بی ارزشی و پوچی نمی تواند به روحیه کودک شما آسیب بزند.تا زمانی که فرزند شما درحال یادگیری است و شخصیتش شکل می گیرد، بهتر است تا می توانید حس با ارزش بودن و مهم بودن به او بدهید. کلمات و جملات منفی تلاش کودک برای کسب عزت نفس را بی فایده می کند و شخصیت فرزند شما را ضعیف خواهد نمود.

باتوجه به اهمیت موضوع، بهتر است تا در طول روز از کارهای مثبت فرزند خود بارها و بارها تقدیر و تشکر کرده و کوچکترین کارهای مثبت اورا تا حد ممکن بزرگ و مهم نشان دهید. که البته همینطور نیز هست. شاید به نظر شمای والد کارهای او کوچک به نظر برسد، اما در دنیای کودکانه او این کارها بسیار بزرگ هستند. شما با انجام همین کارهای کوچک و ساده عزت نفس کودک خود را بالا ببرید و خودتان نیز به راحتی متوجه این موضوع خواهید شد.

کلمات و جملات منفی تلاش کودک برای کسب عزت نفس را بی فایده می کند و شخصیت فرزند شما را ضعیف خواهد نمود.

والدین چگونه می‌توانند عزت نفس کودک را افزایش دهند

شما با رعایت نکات و کارهای کوچکی همچون برقراری ارتباط کلامی با کودکتان حس عزت نفس را در او ایجاد کنید و عزت نفس اورا پرورش دهید.این کار آنطور که به نظر می رسد خیلی هم سخت نیست فقط لازم است با صبر و دلسوزانه به وظیفه والدگری خود عمل کنید و از کودکتان یک فرد قوی و با عزت نفس بالا بسازید.

  •  علاقه خود را به کودکتان ابراز کنید

ابراز علاقه و محبت پدر و مادر یکی از بهترین مواردی است که می تواند عزت نفس کودکان را پرورش دهد. از ابراز کوچکترین کلمات محبت آمیز به فرزندتان دریغ نکنید و همراه حس مهم بودن و ارزشمند بودن را به او بدهید. شما می توانید با بیان علاقه خود به کودکتان، برقراری ارتباط چشمی در آغوش کشیدن او و … محبت خود را به کودکتان اعلام کنید و تاثیرات مثبت این موضوع را بر روحیه و شخصیت فرزندتان مشاهده نمایید.

  • حس استقلال را در کودکتان پرورش دهید

حس استقلال را می توان مکمل اعتماد به نفس و عزت نفس دانست. اگر فرزند شما احساس ناتوانی و ضعیف بودن داشته باشد، احتمالا وابسته به شما بار می آید و این موضوع می تواند باعث تخریب و کمرنگ شدن حس عزت نفس در کودک شما شود.  بهتر است تا جایی که می توانید اجازه دهید کودکتان خودش کارهای خود را انجام دهد، زیرا با تجربه این حس استقلال و توانایی، عزت نفس کودک شما تقویت خواهد شد. کودکانی که وابسته به والدین خود هستند دارای عزت نفس پایینی هستند و هیچگاه جرات این را ندارند که کارهای جدید را به تنهایی انجام داده یا آن را امتحان نمایند.

والدین

کارگاه دلبستگی ایمن بر اساس رویکرد تراپلی

تراپلی رویکردی بازیگون است که از طریق فعالیت های ساده رابطه میان شما و کودکتان را بهبود می‌بخشد، صمیمیت شما را افزایش می‌دهد

  • کودک را به ورزش و فعالیت های جسمانی دعوت کنید

با ورزش کردن و انجام فعالیت های جسمانی مخصوصا در پسر بچه ها می توانید عزت نفس کودکان را افزایش دهید. هنگامی که کودکان کارهایی را انجام دهند که دیگران از پس آن برنمی آیند، این عزت نفس را پیدا می کنند که می توانند کارهای بزرگتری را نیز انجام دهند و همین امر به پرورش و تقویت عزت نفس آنها کمک می کند.

  • به آنها حق انتخاب بدهید

خوب است که یک محدوده اختیاراتی مشخص نمایید و به فرزندتان حق انتخاب بدهید و بگذارید در برخی مواقع انتخاب کند. نه به این معنی که تصمیم گیرنده در همه موضوعات او باشد بلکه شما می توانید چند گزینه به او پیشنهاد داده و او از میان این چند گزینه انتخاب نماید.  مثلا زمانی که قرار هست به مهمانی برود از فرزندتان بخواهید که بین لباس زرد و قرمزش یکی را انتخاب کند. این انتخاب حس استقلال و عزت نفس در کودکان را افزایش می دهد و در تکامل شخصیت کودکان بسیار تاثیرگذار می باشد.

  •  در انجام کارهای کودک صبور باشید

برخی والدین حوصله کمی دارند و نمی گذارند که کودکشان کاری را به تنهایی انجام دهد و بلافاصله این فرصت را از فرزندشان دریغ می کنند. لازم به ذکر است که بدانید کودک حق دارد تجربه کسب کند و هرکار اشتباهی انجام دهد. اگر شما تجربه کردن را از او بگیرید و به او اجازه ندهید، در واقع به عزت نفس او لطمه وارد کرده اید. شما به عنوان والد می توانید کودکتان را به چالش بکشید و به او اجازه اشتباه کردن بدهید تا کسب مهارت کند و تجربه کند و درنهایت یاد بگیرد. این کار در تقویت و پرورش عزت نفس در کودک تاثیر فراوانی می تواند داشته باشد.

توجه داشته باشید که دوران کودکی از مهمترین دوران زندگی فرزند شما ست و یادگیری مهارت های زندگی اگر در این دوران انجام نشود، قطعا فرزند شما در آینده با مشکلات بزرگتری روبه رو خواهد شد که گاها این مشکلات جبران ناپذیر خواهند بود.

سوالت را بپرس تا مشاوره کودک بهت رایگان جواب بده

نقش والدین در شکل گیری عزت نفس کودکان بسیار پررنگ می باشد.

راه های نگه داشتن عزت نفس در کودک

تا هجده سالگی روزی پنجاه بار به جا به موقع به فرزندتون بگویید تو خیلی خوب هستی(نه تو باهوشی،تو خوشگلی،تو زرنگی،تو پرنسسی و …) فقط بگویید تو خیلی خوب هستی.

حداقل روزی یکبار به فرزند خود بگویید “نمی دانم” تا بفهمد ندانستن بد نیست و هفته ای یکبار حداقل از او معذرت خواهی کنید تا بداند تنها او نیست که کار اشتباهی می کند.

این موارد برای والدینی که فرزند کوچک دارند مناسب می باشد:

  1. شب هر کاری دارید کنار بگذارید و برایش قصه بگویید.
  2. اشتباهاتش را راحت ببخشید.
  3. خوبی های او را بزرگ کنید.
  4. به حرفهای او خوب گوش بدهید.
  5. بی دلیل بغلش کنید.
  6. مقایسه اش نکنید.
  7. “اگه این کار را نکنی وای به حالت” را نگویید.
  8. گاهی با او کارتونهایی که دوست دارد ببینید.
  9. به او نگویید”تو دیگه بزرگ شدی بچگی نکن”
  10. اگر اشتباه کردید راحت عذرخواهی کنید.
  11. با فرزندتان بازی کنید.
  12. در سفرتلفن کنید و به او بگویید دلتان برا او تنگ شده.
  13. القای بینش:می دانم از عهده ی انجام آن بر می آیی.

هنگامی که کودک شما با صدای بلند درخواستی از شما دارد، مثل او با صدای بلند با او حرف نزنید.

صداها را رنگبندی کنید:

صدای آرام:آبی

صدای بلند:قرمز

مثلا بگویید:”این صدای بلند قرمز است و من به صداهای قرمز جواب نمی دهم.”

یا اینکه “آفرین!الان این صدا آبی شد و من جواب می دهم”

همیشه به یاد داشته باشید که لحن شما آرام باشد تا فرزند شما با آرامش حرف زدن با دیگران را از شما یادبگیرد.

هرگز زمانی که کودک شما داد می زند شما نیز داد نزنید.

راستی مقاله والدین سهل گیر و والدین سخت گیر را مطالعه کردید؟

توجه داشته باشید که دوران کودکی از مهمترین دوران زندگی فرزند شما ست و یادگیری مهارت های زندگی اگر در این دوران انجام نشود، قطعا فرزند شما در آینده با مشکلات بزرگتری روبه رو خواهد شد که گاها این مشکلات جبران ناپذیر خواهند بود.

4 راه تقویت عزت نفس در کودکان توسط والدین چیست

  1. به کودکتان ابراز علاقه کنید
  2. حس استقلال را در کودکتان پرورش دهید
  3. کودک را به ورزش و فعالیت های جسمانی دعوت کنید پیشنهاد مقاله ورزش کردن کودکان در خانه را مطالعه کنید.
  4. به آنها حق انتخاب بدهید
والدین

دوره آفلاین بهبود روابط والد و کودک CPRT با رویکرد بازی

بازی یک روش غریزی است و برای رشد لازم می باشد. بزرگسالان در مورد افکار، تجربیات و احساسات خود صحبت می کنند، اما کودکان از اسباب بازی و بازی کردن برای درک دنیای اطراف خود استفاده می کنند و از طریق روابط افکار و احساسات خود را بیان می کنند

کلام آخر

توجه به کودکان در دوران کودکی و انجام راهکارهایی جهت پرورش و تقویت عزت نفس در کودکان باعث می شود، فرزاندانی مستقل، دارای روحیه ای قوی و توانا داشته باشیم که در بزرگسالی بتوانند از پس مشکلات خود برآمده و روحیه ای حساس و شکننده نداشته باشند. توانایی های خود را بدانند و به آنها آگاه باشند و با پشتکار بیشتری قدم در آینده مورد انتظار خود بگذارند. 

شاید دیده باشید که بعضی افراد در مواجه با کوچکترین سختی ها و ناملایمات، سریع روحیه خود را از دست داده و توانایی حل مشکل را نخواهند داشت. علت آن برمی گردد به دوران کودکی آنها که عزت نفس در این افراد آن گونه که باید تقویت نشده است.

جملات منفی هرچند کوچک کودک شما را می رنجاند و اعتماد به نفس اندکی که دارد را نیز از دست می دهد.هیچ موضوعی به اندازه بی ارزشی و پوچی نمی تواند به روحیه کودک شما آسیب بزند.تا زمانی که فرزند شما درحال یادگیری است و شخصیتش شکل می گیرد، بهتر است تا می تونید حس با ارزش بودن و مهم بودن به او بدهید. کلمات و جملات منفی تلاش کودک برای کسب عزت نفس را بی فایده می کند و شخصیت فرزند شما را ضعیف خواهد نمود.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

6 دیدگاه در “13 راه تقویت عزت نفس در کودکان

  1. رزیتا غفاری گفت:

    مقاله کاملی بود. کاش برای تقویت عزت نفس والدین هم بذارید چون تا پدر و مادر عزت نفس نداشته باشن هر چی هم به بچه بگن فایده نداره . ممنون

    1. نینوپیا پشتیبانی گفت:

      سلام رزیتا عزیز
      ممنون از اینکه توجه داشتید بله حتما در اولین فرصت در مورد تقویت عزت نفس والدین هم مقاله می نویسیم

  2. مامان سارینا گفت:

    عزت نفس خیلی مهمه اما فقط مادر و پدر نیستن که مادر بزرگ و پدر بزرگا و اطرافیان ما هم خیلی تاثیر گذارن راجع به اونا هم بگید

    1. نینوپیا پشتیبانی گفت:

      درست هست اما ابتدا ما باید روی خودمون وقت بزاریم در ارتباط با کودکمون و بعد انشالله در مقاله های بعدیمون در مورد اطرافیان دیگه هم توضیح خواهیم داد ممنون که نظرتون را بهمون گفتید

  3. سهیلا گفت:

    من دختر 3 ساله ای دارم که تا یک کار اشتباهی می کنه می گه مامان من و دوست نداری؟ من دختر بدی هستم؟ چطور می تونم باهاش رفتار کنم و این حس رو ازش دور کنم؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام سیما عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      دختر شما زمانی که اشتباهی انجام بده اضطراب بسیاری را تجربه می کند که ناشی از شرمساری است. احساس شرم باعث ضعف در عزت نفس خواهد شد. اینکه چرا کودکان نسبت به اشتباهاتشان احساس شرم می کنند به علت واکنشی است که والدین به هنگام اشتباه فرزندشان انجام می دهند. این واکنش که «دیگه دوستت ندارم»، «تو چه دختر/ پسر بدی هستی» و به طور جملاتی که هویت کودک و نه کار او را هدف بگیرد، باعث می شود بچه ها نسبت به کارهایشان احساس شرم زیادی داشته باشند. بنابراین قبل از هرچیز قبول کنید کودکان اشتباه می کنند تا یاد بگیرند نه اینکه به خاطر آن شرمنده شوند. تلاش کنید زمانی که فرزندتان اشتباهی مرتکب شد، رفتار نادرست را بشناسد و با آرامش و به دور از تحقیر و بی توجهی کمکشان کنید تا جبران کنند. در این صورت عزت نفس کودکتان کاهش نمی یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .