چرا هر کاری می کنم فرزندم به حرف هایم گوش نمی دهد؟

حتما برای شما هم پیش آمده که فکر کنید چرا کودک حرف گوش نکن دارم ، مهمترین علت گوش نکردن بچه ها در را در این مقاله میخونیم و سعی میکنیم که راه حل هایی برای اینکار داشته باشیم. راستی پیشنهاد میکنم مقاله  لجبازی کودک  را هم از وبلاگ نینوپیا مطالعه کنید. 

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

اگر وقت نداری مقاله را بخونی ویسش را گوش کن

چرا کودک حرف گوش نکن دارم

۱. شما الگوی خوبی نبودید.

شما باید الگوی خوبی در زمینه گوش کردن باشید. به او نشان دهید که شنونده خوبی هستید. مهم نیست او در چه سنی قرار دارد، باید ببیند که شما در گفت و گو با دیگران چگونه رفتار می کنید و چگونه به دیگران گوش می دهید.

وقتی با شما صحبت می کند مستقیم به او نگاه کنید . وقتی حرف می زند به صفحه تلویزیون یا کامپیوتر خیره نشوید. به او نشان دهید که به حرف هایش توجه می کنید و اهمیت می دهید. توجه داشته باشید که بچه ها تقلید کننده های خوبی هستند هر جور که با آنها رفتار شود رفتار می کنند و بدانید که دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

کودک حرف گوش نکن
گوش ندادن فرزند

۲. جملات شما با کلماتی مثل “اگر”،”تو”،”چرا” شروع می شود

وقتی جمله را با این سه کلمه شروع می کنید در واقع کودک تمایلی به شنیدن ندارد و از شما رویگردان می شود. به این علت که:

اگر:گاهی می تواند یک کلمه تهدید آمیز باشد و او را بترساند و بچه ها همیشه از ترس فرار می کنند مثلا: اگر به حرفم گوش نکنی…

تو:با گفتن کلمه تو، کودک احساس می کند که از سوی شما مورد حمله قرار گرفته و شخصیتش مورد تهدید قرار می گیرد، به خصوص وقتی کلمات اغراق آمیز در مورد رفتارش به کار ببرید . مثلا تو هیچ وقت به حرف های من گوش نمی دهی.

چرا : با این کلمه از کودک خود می خواهید که چیزی را توضیح دهد، کاری که معمولا بچه ها قادر به انجامش نیستند مثلا: چرا به من گوش نمی کنی؟

روان شناسان توصیه می کنند که جملات خود را با این سه کلمه شروع نکنید تا بچه ها از شما گریزان نباشند.

۳. بدون اینکه توجه آنها را جلب کنید شروع به صحبت کردن می کنید

گاهی بچه به شما گوش نمی کند یا به حرف های شما توجهی نشان نمی دهد، چون توجهش جلب نشده یا تمرکز ندارد. وقتی می خواهید با  او  صحبت کنید ابتدا مطمئن شوید که توجه او را جلب کرده اید. به خصوص در مورد بچه هایی که به راحتی تمرکز خود را از دست می دهند.

روان شناسان برای جلب توجه کودک چند راه توصیه می کنند که عبارتند از :

  • در مقابل بچه بنشینید و به صورت و چشم های او نگاه کنید.
  • با مهربانی و به آرامی صورت او را بالا نگه دارید که به چشمان شما نگاه کند.
  • در ابتدای صحبت کردن از جملاتی نظیر این استفاده کنید: لطفا به من گوش کن.
  • هر وقت به چشمان شما نگاه کرد، صحبت را شروع کنید. در طول صحبت می توانید با مهربانی دستان او را بگیرید یا دست روی شانه هایش بگذارید تا توجه او به شما باشد.

۴. به فریاد کشیدن و جیغ زدن متوسل می شوید

اکثر والدین وقتی می بینند بچه به حرف آنها گوش نمی کند فریاد می کشند. روانشناسان می گویند این کار را بدتر می کند. آنها توصیه می کنند که والدین آرام تر و مهربانانه تر صحبت کنند. نجوا کردن یک درخواست،نتیجه مثبت تری دارد تا اینکه صدا را بلندتر کنیم.

وقتی پدر و مادر با تْن و آهنگ صدای مهربانانه و آرام تری صحبت می کنند بچه ناخودآگاه بیشتر تمایل پیدا می کند که گوش دهد.

۵. زیاد صحبت می کنید

شما می توانید در مدت ۱۰ ثانیه چیزی را به کودک خود بگویید یا حتی کمتر از آن در واقع زیاد صحبت کردن، هم وقت تلف کردن است وهم اینکه توجه و تمرکز بچه در یک گفت و گوی طولانی کمتر می شود.

خوب است که خواسته خود را صریح و کوتاه بیان کنید. مثلا:سارا! لطقا قبل از بیرون رفتن اسباب بازی ها را جمع کن. یا، قبل از تماشای تلویزیون اول تکالیف مدرسه را انجام بده.

۶. به جای حرف زدن از او سوال می پرسید

اگر می خواهید بچه از قوانین خانه و خانواده شما اطاعت کند لطفا درخواست خود را صریح و بدون سوالی کردن آن به کار ببرید.

مثلا به جای اینکه بگویید: می خواهی حمام کنی؟ بگویید: الان وقت حمام کردن است،لطفا برو حمام.

برخورد با کودک حرف گوش نکن

لازمه بدونید که دوره ی سرکشی و یا به عبارتی لجبازی در طی سنین مختلف ممکنه خودشو نشون بده مثلا میشه گفت کودکانی که ۲ تا ۶ ساله هستن و حتی وقتی به نوجوانی میرسن تمایل دارن که تمرین کنن و اراده خودشون رو به انجام برسونن یا مثلا وقتی یه کودک از ایجاد تغییراتی در محیط خودش رنج میبره و براش سخته که این موضوع رو با والدینش در میون بزاره این رنج رو به روشی به اسم سرکشی و لجبازی نشون میده که البته طبیعی هست.

اما نکته ی حائز اهمیت در این مواقع داشتن برخورد و طرز صحیحی از رفتار با کودک حرف گوش نکن هست، برای مثال باید دقت کنید که با هشدار دادن بیش از حد، این مشکل نه فقط حل نمیشه بلکه حتی ممکنه سرکشی رو در کودک شما بیشتر کنه.

همچنین باید بدونید که این دوره ی سرکشی برای هر کودکی ضروری و لازمه چرا که توسط این مراحله که شخصیت و هویت واقعی کودکتون تشکیل میشه و به همین دلیله که شما باید از میزان هشدارتون کم کنید و طرز برخورد درست رو داشته باشید برای مثال در ابتدا بهتره که سرکشی فرزندتون رو درک کنید و بپذیرید و بعد کم کم سعی کنید راه حل های مختلف و برخوردهای مناسبی که می تونن نتیجه بدن رو امتحان کنید. در ادامه ما به شما نکاتی رو یاد میدیم که با کمک این نکات بتونید هم برخورد و هم رفتار درستی رو با کودکتون داشته باشید.

رفتار صحیح با کودک حرف گوش نکن

درصورتی که کودک حرف گوش نکنی دارید پیشنهاد میدیم راه حل هایی که در ادامه برای رفتار با کودک حرف گوش نکن بهتون معرفی میکنیم رو مورد نظر بگیرید تا بتونید بهترین نتیجه رو بگیرید بدون اینکه شخصیت و هویت کودکتون رو خراب کنید.

سوالت را بپرس تا مشاوره کودک بهت رایگان جواب بده

ایجاد قوانین و نتایج واضح

زمانی که کودک شما با قوانین و نتایج یا به عبارتی عواقب تمام کارها آشنا بشه این‌ موضوع به اونا حس آرامش بیشتری میده و در نتیجه میزان سرکشی اون هم کم میشه. پس میتونید به جای تهدید مدام اون و رفتارهای نادرست، اون رو با انواع عواقب و قوانینی که هر خانه ای باید داشته باشه، آشنا کنید.

رفتارهای نادرست رو تجلیل نکنید

در مورد چگونگی رفتار با کودک حرف گوش نکن باید بدونید که کودک شما موقعی به شدت سرکش و حرف گوش نکن میشه که ببینه شما پدر و مادر عزیز به تمام رفتارهای اون اعم از خوب و بد و نادرست می خندید اما باید بدونید ‌که وقتی کودکتون کار نادرستی انجام میده و شما بهش میخندین، این خنده پیام رضایت و تایید رو به کودکتون میده و بنابراین این رفتار اشتباه محضه.

تشویق رفتارهای درست و مثبت

باید به یکایک کارهای مثبت و خوبی که کودکتون انجام میده واکنش مثبت نشون بدید و مدام اون رو به انجام کارهای مثبت بیشتر حتی تشویق کنید این باعث میشه که ناخودآگاه کودک شما به طور مدام کارهای مثبت خودشو تکرار کنه. مقاله تشویق کودکانه را از دست ندید.

کارگاه بچه حرف گوش کن

اینجا کلیک کنید

ابراز عشق و احساسات بی قید و شرط

حتی اگه کودک شما توی کارهای مختلف نتونه و موفق نشه شما باید بهش نشون بدید که همیشه میتونه روی عشق و محبتتون تکیه کنه و میتونید از راه توضیح دادن به اونا شرح بدید که دلخوری شما فقط به خاطر روشیه که اونا به کار میبرن. اونا رو درک کنید و کنارشون باشید و هیچوقت سر کودکتون داد نزنید این یکی دیگه از رفتار با کودک حرف گوش نکن هست که میتونه تاثیر گذار باشه. مقاله والدین سهل گیر و سخت گیر را مطالعه کنید.

کودک حرف گوش نکن و لجباز
گوش ندادن فرزند

طریقه رفتار با کودک حرف گوش نکن

خیلی از شما پدر مادرای عزیز از تنبیه کردن به عنوان روشی برای رفتار با کودک حرف گوش نکن استفاده میکنید اما باید بدونید و دقت کنید که تنبیه کردن درصورتی درست و مناسبه که باعث بشه کودکتون رفتار نادرستش رو کم کنه.

به همین دلیل توصیه میشه که اگر قصد دارید از تنبیه به عنوان طریقه رفتار با کودک حرف گوش نکن استفاده کنید، اول نتایج این تنبیه رو بررسی کنید و در صورتی که با کمک این تنبیه سرکشی کودکتون کاهش پیدا کرده بود میتونید دوباره از اون استفاده کنید اما اگه که نتیجه و فایده ای نداشت توصیه میشه که یه روش و راه دیگه ای رو امتحان کنید.

نکته ای که باید در مورد این نوع رفتار با کودک حرف گوش نکن برای شما ذکر کنیم اینه که حتما دقت کنید از تنبیه بیش از حد دوری کنید چرا که کودکتون بهش عادت میکنه و در نتیجه اثر تنبیه از بین میره برای مثال اگه که ممنوع کردن تماشای کارتون و تلویزیون و یا موارد دیگه اونم به طور مکرر انجام بشه باعث میشه که این تنبیه تضعیف بشه.

امیدوارم با تمامی موارد گفته شده توی این مقاله بتونید به خوبی نکات رفتار با کودک حرف گوش نکن رو به کار ببرید و نتیجه بگیرید. ممنونم که تا آخر با ما همراه بودید.

سوالات متداول کودک حرف گوش نکن

  • گوش ندادن به حرف شما میتونه دلایل متعدد و مختلفی داشته باشه که شما باید یکایک اونا رو بررسی کنید اما باید دقت کنید که از جمله دلایل دیگر سرکشی کودک میتوان به داشتن مشکلات جسمی، ترس و اضطراب و الگو گرفتن از سایر کودکان اشاره کرد. البته دقت کنید که از بدترین دلایل که میتونه رفتار کودکتون رو حتی بدتر کنه، تنبیه فیزیکی هست و شما باید از این نوع تنبیه دور بشید.

لازمه بدونید ‌که وقتی با رفتار غیر مناسبی از کودکتون مواجه میشید، قبل از هر برخوردی بهتره که از خودتون چند سوال بپرسید : اولا اینکه چرا کودک من این کارو انجام میده؟ چرا که معمولا هر رفتار کودک میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. سوال بعدی اینه که کودک من چه حسی داره؟ شاید هدف کودک شما جلب توجه باشه و در نهایت باید این سوال رو بپرسید که می خواهم به فرزند چه چیزی رو یاد بدم؟ که بر این اساس باید برخورد مناسبی را انتخاب کنید.

4/5 - (6 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

4 دیدگاه در “چرا هر کاری می کنم فرزندم به حرف هایم گوش نمی دهد؟

  1. خشایار مرادی گفت:

    بعضی موقعه ها انقدر پسرم گوش حرف نکن میشه که من از کوره در میرم برای اون موقعه ها یه راه حل بدید.

    1. نینوپیا گفت:

      می‌خواهید به دنبال راهکارهایی برای مدیریت رفتار پسرتان و افزایش هماهنگی بین شما و او باشید. بهتر است ابتدا با پسرتان صحبت کنید و به او نشان دهید که شما از او انتظار دارید که به شما گوش کند. همچنین، سعی کنید به احساسات پسرتان توجه کنید و به ویژه در مورد مسائلی که برای او مهم هستند، به او گوش دهید. می‌توانید مرزهای خود را به پسرتان بگویید و به او نشان دهید که خطی که نباید گذشته شود کجاست. همچنین، استفاده از شیوه‌های مختلف ارتباطی می‌تواند موثر باشد، بنابراین سعی کنید با پسرتان در فعالیت‌هایی که او علاقه‌مند به آنهاست شرکت کنید. نکته مهم این است که برای حل این مشکل، صبور و پایدار باشید و تلاش کنید به هماهنگی بهتری برسید.

  2. ملیحه گفت:

    سلام. من یک پسر 4 ساله دارم. انرژی خیلی زیادی داره از صبح که بلند میشه داره این ور اون ور میدوئه. هر چی هم میگم گوش نمیده. مثلا میگم رو مبل نپر دقیقا همون کار رو انجام میده. میشه بگید چی کار کنم کلافه ام کرده؟

    1. نینوپیا گفت:

      درود چند راهکار برای مدیریت رفتار پسر چهار ساله‌تان که پرانرژی است رو پیشنهاد میدیم. اولاً، به فرزندتان فرصت دویدن، پرش و بازی با توپ را بدهید. همچنین، برنامه‌ریزی به والدین کمک می‌کند تا فعالیت‌ها و تکالیف مختلف را برای فرزندانشان بهبود بخشند. فعالیت‌های آموزشی مثل بازی با اسباب‌بازی‌های آموزشی می‌تواند برای کودکان جذاب باشد. صحبت کردن در مورد انجام کارها به پسرتان قبل از انجام هر کاری می‌تواند به وی کمک کند تا به نحو مناسبی رفتار کند. در نهایت، بهتر است با صبر و حوصله با رفتار پسرتان برخورد کنید و در صورت نیاز با مشاور کودک خود مشورت کنید. یا میتونید از مشاوره کودک سایت نینوپیا کمک بگیرید.
      https://ninopia.com/product-category/consultants/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .