مراقب تثبیت دهانی باشیم!

تثبیت دهانی

بچه قرار است ۱ سالگی شیر بخورد و حداکثر ۱۴ ماه نه بیشتر!

بچه اگر بیش از ۱۴ ماه شیر بخورد،به دلیل آن مک زدن دچار تثبیت دهانی می شود و این موضوع سبب می شود بعدها نه تنها انرژی جنسی بلکه انرژی روانیش هم در منطقه دهانی متمرکز شود، یعنی مسئله لذت، امنیت و آرامش برای او در منطقه دهانش تثبیت می شود.

آدم های ۲۰-۴۰ ساله ای که گرفتار تثبیت دهانی شده اند و انرژی روانیشان، در منطقه دهانشان باقی مانده، همچنان دوست دارند که دائما آدامس بخورند، تخمه بشکنند و یا چیزی را در دهانشان بجوند و له کنند. حتی بسیاری به این دلیل سیگاری هستند که باید روی لبشان چیزی باشد.

بنابراین اگر کسی تثبیت دهانی دارد برای اینکه سیگار خود را ترک کند چه بسا ۵ برابر بیشتر مشکل دارد، در حالی که کسی که تثبیت دهانی ندارد راحت تر است.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

مشکلات تثبیت دهانی در آینده فرزندان

اگر که تثبیت دهانی با کودک شما بماند می تواند حتی آینده فرزند شما را به خطر اندازد و او را دچار مشکلاتی همانند پرخاشگری، سیگار کشیدن و ناخن جویدن کند. اما لازم است بدانید که تثبت دهانی می تواند روان کودک را نیز مختل کند. به طور کلی معمولا کسی که تثبیت دهانی دارد ۴ مشکل اصلی دارد که عبارتند از :

۱. وابستگی

اولین مشکلی که برای کودک می تواند به وجود آید این است که شخصیتش وابسته است و همیشه باید به کسی بچسبد و همیشه باید کسی باشد و به تنهایی نمی تواند زندگی کند.

در واقع کودک به دلیل تثبیت دهانی به شدت وابسته ی آدم ها می شود و به عبارتی بهتر علاقمند هستند همیشه کسی در کنارشان باشد حتی در روزهای تعطیل و از تنها ماندن بیزارند.

این امر موجب می شود که همیشه خودشان را محتاج دیگران بدانند و یا اینکه از عمد کارهایی را انجام می دهند تا دیگران را به خود محتاج کنند. این افراد حتی به خانواده خود نیز وابستگی زیادی دارند.

پس، از مهم ترین مشکلات افرادی که تثبیت دهانی دارند این است که کودک شما شخصیت وابسته ای خواهد داشت.

۲. پرتوقع و پرانتظار بودن

تثبیت دهانی باعث می شود کودک شما به یک آدمی تبدیل شود که بسیار پرتوقع است. به این معنی که :

  • انتظار دارد همه ی افراد طبق آن چیزی که می خواهد رفتار کنند.
  • کارها و وظایفی که برعهده دارد را به درستی انجام نمی دهد.
  • از دیگران توقع دارند که بدون حرف زدن و با نگاه کردن به رفتارش بفهمند که دقیقا چه می خواهند.
  • معمولا همیشه هم فردی گله مند و شاکی هستند.

پس به طور کلی کودک تبدیل می شود به کسی که بسیار موجود پرتوقع و پرانتظاری است یعنی از همه انتظار دارد: چرا دعوت نکردی، چرا تلفن نکردی، چرا…

۳. زخم زبان و نیش زبان

اگر که کودک شما به تثبیت دهانی مبتلا شود در بزرگسالی به کسی تبدیل می شود که بسیار غر می زند و همیشه از بقیه ایراد می‌گیرد. حتی به هنگام صحبت های معمولی با نیش و کنایه صحبت می کنند و از تحقیر کردن لذت می برند. شاید اکنون بهتر می توانید مشکلاتی که برخی از بزرگسالان دارند را متوجه شوید. پس از دیگر ویژگی های فردی که دچار تثبیت دهانی شده است می توان به این امر اشاره کرد که همیشه زخم زبان می زند، یعنی نمی تواند به مردم نیش نزند.

۴. ساده دل بودن

تثبیت دهانی می تواند یک مشکل دیگری را نیز ایجاد کند و به عبارتی بهتر کودکی که دچار تثبیت دهانی می شود به راحتی می تواند هر حرفی را باور کند و حتی برداشت درستی از مسائل را نخواهد داشت و بسیار ساده دل می شود. به این معنی که به فردی بسیار ساده لوح که به راحتی گول می خورد و فریب می خورده تبدیل می شود.

تثبیت دهانی چیست

شاید برای شما جالب باشد که اولین بار چه کسی تثبیت دهانی را شرح داد؟ در واقع شخصی به اسم زیگموند فروید که روانشناس بسیار معروفی است برای اولین بار مسئله تثبیت دهانی را شرح داده است. در حقیقت فروید می گوید که رشد هر شخصی به بخش های مختلف بدن او بستگی دارد. همچنین جالب است بدانید که فروید زمانی که این نظریه را مطرح کرد باعث به وجود آوردن جنجال بزرگی در دنیای روانشناسی شد. طبق این نظریه فروید معتقد بود که شخصیت هر فردی بلافاصله پس از به دنیا آمدن شروع به رشد می کند و تا ۵ سالگی به طور کامل شکل می گیرد.

شخصیت دهانی در واقع همان حالت روانی و جنسی در دوران کودکی است که برای شکل گیری شخصیت اولیه فرد و ماندن آن تا دوران بزرگسالی بسیار مهم است.

در واقع فروید مراحل ساختن شخصیت هر انسان را از دوران کودکی به ۵ مرحله تقسیم کرده است که تمام این ۵ مراحل را به عنوان پایه ترین محرک برای تکامل شخصیتی افراد به حساب می آورد. نکته ی جالب این است که کودک در هر کدام از این ۵ مراحل توقف کند به عنوان یک تثبیت شخصیتی در بزرگسالی خود را بروز می دهد.

اگر نیاز به مشاوره کودک داری میتونی از نینوپیا کمک بگیری.

مراحل ۵ گانه رشد شخصیتی کودک

شخصیت دهانی تا ۲ سالگی

چنانچه نیاز کودک در این سن و سال برطرف نشود این امر می تواند در آینده با رفتارهای نادرستی خود را بروز دهد.

شخصیت مقعدی از ۱۸ ماهگی تا ۳ سالگی

اگر که آموزش والدین به کودک در مورد دستشویی رفتن به صورت نادرست یا سختگیرانه انجام شود می‌تواند باعث بروز مشکلاتی همانند عدم کنترل در بزرگسالی شود.

شخصیت تناسلی از ۳ سالگی تا ۵ سالگی

در سن 3 تا 5 سالگی یک کودک به طور ناخودآگاه جذب جنس مخالف می شود و حتی لذت جنسی را بروز خواهد داد که این مشکل در پسران به ادیپ و در دختران به الکترا معروف است.

در تمامی این‌ مراحل گفته شده نقش والدین بسیار مهم است. به همین دلیل است که هر پدر و مادری باید اطلاع کاملی از روند رشد و بلوغ کودک داشته باشند تا بتوانند در هر مرحله با آگاهی به نیازهای کودک پاسخ دهند و از تثبیت شخصیتی کودک در هر کدام از مراحل جلوگیری کنند.

چگونه می توان از تثبیت دهانی جلوگیری کرد

شاید اکنون‌ که با تثبیت دهانی بیشتر آشنا شدید این سوال در ذهن شما به وجود آمده باشد که چگونه می توان از تثبیت دهانی جلوگیری کرد؟ در ادامه قصد داریم به چند راهکار اشاره کنیم که می تواند در این امر به شما کمک‌ کند.

۱. از بهترین کارهایی که می توانید برای جلوگیری از تثبیت دهانی انجام دهید این است که پس از گذشت ۱۴ ماه شیر فرزند خود را قطع کنید. به این دلیل که فرزند شما اکنون به شما و یا پرستار به شدت وابسته شده است و از آن جایی که به وسیله خوردن شیر یک نوع تحریک دهانی را تجربه می کند پس بهترین راهکار این است که او را از شیر مادر بگیرید. با این کار وابستگی کودک به شدت کاهش می یابد.

۲. اگر که کودک شما انگشت شصت خودش را می مکد بهتر است از پستانک استفاده کنید چرا که انگشت شصت همیشه در دسترس کودک قرار دارد و بنابراین بعدها ممکن است به هنگام برخورد با مشکلاتی از قبیل اضطراب و یا ترس به مکیدن انگشت شصت خود رجوع کند.

۳. همان طور که ملاحظه کردید تثبیت دهانی برای اینکه از بین رود نیاز به روانکاوی دقیقی دارد و به همین دلیل در نهایت به شما توصیه می کنیم که اگر شما نتوانستید کودک خود را از تثبیت دهانی دور کنید بهتر است به یک مشاور روانکاو رجوع کنید. در واقع یک مشاور می تواند پیشنهادات بهتری برای رفع این موضوع به شما بدهد.

نتیجه گیری

در این مقاله ما اطلاعات بسیار مهمی را در مورد تثبیت دهانی برای شما ارائه دادیم. مشکلات تثبیت دهانی که در این مقاله ذکر کردیم احتمالی هستند اما بهتر است که شما والدین عزیز از همان دوران کودکی به فکر آن ها باشید تا هیچ مشکلی در آینده فرزندتان به وجود نیاید.

سوالات متداول تثبیت دهانی

یک نوع حالت روانی و یا جنسی که می تواند بر روی تشکیل شخصیت کودک اثر بگذارد به تثبیت دهانی معروف است. در واقع نوزاد با تحریک دهانی از راه مکیدن خود را به آرامش می رساند و اگر که از همان دوران کودکی این مشکل حل نشود در بزرگسالی برای کودک شما مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

می توان گفت زمانی که نوزاد شما برای مدتی حدود کمتر از یک ساعت و یا بیشتر از چهار ساعت شیر مادر و یا شیر خشک بخورد، دچار تثبیت دهانی می شود.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (3 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

6 دیدگاه در “مراقب تثبیت دهانی باشیم!

  1. مینا اشتری گفت:

    دختر سه سال و نه ماه دارم
    هنوز پستونک میخوزه
    چجوری از پسونک جداش کنم که آسیب نبینه؟

    1. نینوپیا گفت:

      مینا عزیز
      جدا کردن پستونک از دختر سه ساله شما می‌تواند یک فرایند طولانی و پیچیده باشد.چند روش که در جدا کردن پستونک از دخترتون میتونه کمکتون کنه:

      1- تشویق کودک به ترک پستونک: صحبت با دخترتون درباره ترک پستونک و تشویق او به استفاده از شیر های یا آبمیوه های نی دار به جای پستونک می‌تواند مفید باشد.

      2- کاهش مصرف پستونک: شروع به کاهش مصرف پستونک و استفاده از آن در زمان‌های خاص، مثل خوابیدن در شب، می‌تواند به دختر شما کمک کند تا به تدریج از پستونک جدا شود.

      3- استفاده از رسانه های بصری: نشان دادن عکس های دختر بالغ و بزرگ، کارت های جایزه به دختر شما می‌تواند نحوه رشد و تغییراتی که در زندگی او رخ می‌دهد را نشان دهد.

      4- استفاده از جایزه: تعیین یک هدف برای دختر شما، مثل خرید یک بازی یا چیز دلخواه دیگر، ممکن است به او کمک کند تا پستونک را ترک کند.

      5- صبر و شکیبایی: برای بسیاری از کودکان، جدا شدن از پستونک چالش بزرگ است. صبر و شکیبایی در طول فرآیند جداسازی ممکن است به شما و دخترتان کمک کند.

  2. آریامند گفت:

    پسر من ۱۳ ماه و نیم داره بشدت وابسته به سینه مادره شب تا صبح بیست دقیقه بع بیست دقیقه با گریه بیدار میشه
    چجوری از شیر بگیرم؟

    1. نینوپیا گفت:

      از آنجایی که فرزند شما در سن 13 ماهگی هنوز به شیر مادر وابسته است، نیاز دارید به آرامش و صبر برای کمک به او در ترک این وابستگی. در ادامه چند راهکار را برای کمک به فرزندتان در ترک وابستگی به شیر مادر معرفی می‌کنم:

      محدود کردن زمان شیرخواری: شما می‌توانید زمان شیرخواری را محدود کنید و به فرزندتان بگویید که فقط در مواقع مشخصی مثل صبح، ظهر و شب می‌تواند شیر بخورد. به این ترتیب، فرزندتان تدریجاً با تغییر در الگوی شیرخواری خود، به تدریج مستقل تر می‌شود.

      استفاده از پستانک: در صورتی که شما نمی‌خواهید به طور کامل از شیرخواری خود دست بردارید، می‌توانید از پستانک استفاده کنید. در این صورت، شما می‌توانید شیر خود را در پستانک بریزید تا فرزندتان بتواند به آن دسترسی داشته باشد.

      ارائه غذای نرم: به مرور زمان، شما می‌توانید غذاهای نرمی را به فرزندتان ارائه دهید تا او به آنها علاقه‌مند شود و به تدریج از وابستگی به شیر مادر خود کم کند.

      ارائه تسکین دهنده: در صورتی که فرزندتان با گریه و آشفتگی بیدار می‌شود، می‌توانید از روش‌های تسکین دهنده مانند صحبت کردن به او، نواختن و یا آرام کردن او با داشتن او در آغوش استفاده کنید.

      حمایت از همسرتان: در طول این فرآیند، به حمایت همسرتان نیز نیاز دارید. با هماهنگی با همسرتان، به فرزندتان به آرامش و امنیت بیشتری کمک کنید و از وابستگی شما به فرزندتان کمتر شود.

      لطفا توجه داشته باشید که ترک وابستگی به شیر مادر ممکن است مدتی طولانی برای فرزند شما طول بکشد و شما نیاز دارید به صبر و شکیبایی در طول این فرآیند. همچنین، بهتر است با پزشک فردی خود و یا کودک‌پزشک مشورت کنید تا بهترین راهکارها و روش‌های کمک به فرزندتان در ترک وابستگی به شیر مادر را پیدا کنید.

  3. راد گفت:

    سلام.پسر چهار ساله من انگشت شستش و برای خوابیدن میمکه.جدیدا در مواقع هیجانی گاز میگیره و خیلی از وسیله ها رو به دهان میبره. برای برطرف کردن این موضوع چیکار باید انجام بدم؟

    1. نینوپیا گفت:

      سلام. به نظر می‌رسد پسر چهار ساله شما به دنبال تجربه حسی است. در این سن، کودکان از طریق لمس، چشیدن و بو کردن جهان را برای خود کشف می‌کنند. اما به دلیل عدم اطلاعات کافی و تجربه، ممکن است رفتارهای نامناسب نشان دهند.

      برای کمک به فرزندتان، می‌توانید با او در مورد این رفتارها صحبت کنید و به او بفهمانید که چرا نباید وسایل را به دهانش ببرد. می‌توانید با وی حرف بزنید و او را به شناخت وسایل و تجربه حسی از آن‌ها تشویق کنید. همچنین می‌توانید با او برای خوابیدن روال خاصی تعیین کنید و او را به خوابیدن بدون انگشت شست آموزش دهید.

      در صورتی که این رفتارها ادامه داشته و مشکلاتی را برای شما ایجاد کرده باشد، بهتر است با پزشک کودکان خود مشورت کنید تا مشکل را تشخیص دهد و راهنمایی لازم را به شما بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .