دلیل پنیرک نوزاد

پنیرک نوزاد

بالا آوردن بخشی از شیر خورده شده در نوزادان سالم یا همان پنیرک نوزاد بسیار شایع می باشد. حدود نیمی از همه نوزادان در طول ۳ ماهگی اول زندگی خود بخشی از محتوای معده را به درون مری پس می دهند که با عنوان رفلاکس نوزادی یا پنیرک نوزاد شناخته می شود. به طور معمول ماهیچه ای بین مری و معده وجود دارد که سبب می شود، محتویات معده در درون آن باقی بماند. در نوزادان این ماهیچه به درستی بالغ نشده است در نتیجه چنین رفلاکسی یا همان بالا آوردن پنیرک نوزاد ممکن است ایجاد شود، مخصوصا در شرایطی که نوزاد سیر باشد.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

نکاتی برای کاهش پنیرک نوزاد

فرزند خود را صاف نگاه دارید: در موقعیت صاف به فرزند خود غذا دهید. از فعالیت شدید نوزاد یا بالا پایین کردن او پس از تغذیه اجتناب کنید.

از خوردن بیش از حد نوزاد جلوگیری کنید: برای کاهش میزان پنیرک نوزاد، سعی کنید در دفعات بیشتر و به مقدار کمتر تغذیه را انجام دهید.

زمانی را برای آروغ زدن نوزاد اختصاص دهید: آروغ زدن مکرر در طول و پس از تغذیه می تواند هوای وارد شده به درون معده را خارج سازد و احتمال بالا آوردن پنیرک نوزاد را کمتر می کند.

نوزاد را به پشت بخوابانید: به این ترتیب ریسک بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کاهش می یابد. بسیار مهم است سعی کنید تا نوزاد به پشت بخوابد. قرار دادن نوزاد به روی شکم به منظور جلوگیری از آروغ زدن نوزاد او اقدام مناسبی نمی باشد.

تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کنید: اگر شما با استفاده از شیر خود، طفل را تغذیه می کنید در این صورت پزشک ممکن است به شما توصیه کند، برای کنترل پنیرک نوزاد مصرف لبنیات و برخی غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

آیا پنیرک نوزادان می تواند نشان دهنده وجود مشکلی جدی در آن ها باشد

برخی علائم و نشانه ها در پنیرک نوزاد می تواند دلیلی بر وجود مشکلی زمینه ای باشد. در موارد زیر فورا با پزشک اطفال تماس حاصل فرمایید:

  1. عدم اضافه وزن مناسب
  2. رفلاکس همراه با زور زدن
  3. وجود مایعاتی زرد یا سبز رنگ در محتویات خارج شده از دهان کودک
  4. وجود خون یا ترکیباتی با ظاهر قهوه ای
  5. وجود خون در مدفوع
  6. امتناع از غذا خوردن
  7. دشواری در تنفس یا سایر نشانه های یک بیماری خاص
  8. آغاز رفلاکس نوزادی در ۶ ماهگی یا سنین بالاتر از ۶ ماه
پنیرک نوزاد

علت پنیرک بالا آوردن نوزاد چیست

همان طور که به آن اشاره کردیم پنیرک نوزاد عبارت است از بالا آوردن شیر اضافی و اکنون که به خوبی با آن آشنا شدید در ادامه قصد داریم شما را با مهم ترین علت های این اتفاق آشنا کنیم تا بدانید چه زمانی این اتفاق طبیعی است و چه زمانی باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

گاستروانتریت

گاستروانتریت عفونتی روده ای است و یکی از علل شایع بالا آوردن نوزاد به حساب می آید که البته ممکن است چند روز طول بکشد.

آلرژی غذایی

از جمله علل دیگر می توان به آلرژی غذایی اشاره کرد که می تواند منجر به بالا آوردن در نوزاد شود. علائمی مانند بثورات پوستی برجسته، قرمزی، خارش پوست، تورم اطراف چشم و لب از جمله علائمی است که نشان دهنده ی حساسیت نوازد است. بنابراین باید دقت کنید فرزند شما به چه نوع غذا آلرژی دارد و یا اینکه مادر عزیز باید توجه کافی نسبت به غذای خود در هنگام تغذیه نیز باشد چرا که هر تغذیه ای می تواند دارای تاثیراتی در شیر مادر باشد.

عفونت های دیگر

بالا آوردن نوزاد می تواند نشانه ای دیگر از عفونت های موجود در بدن کودک باشد. در واقع به غیر از عفونت های گوارشی، عفونت ادراری، عفونت گوش میانی، ذات الریه یا مننژیت نیز می تواند منجر به بالا آوردن نوزاد باشد. اگر که بالا آوردن در کودک با علائم دیگری همانند تب باشد باید حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

آپاندیسیت

تورم دردناک آپاندیس که به آپاندیسیت معروف است از دیگر علل بالا آوردن کودک است. در واقع به دلیل اینکه آپاندیس به روده بزرگ وصل می شود متورم شدن آن می تواند باعث ایجاد دردی شدید در ناحیه شکم او شود که با مرور زمان می تواند بدتر نیز شود. در این مورد نیز توصیه می شود حتما به یک پزشک متخصص رجوع کنید.

سموم

بلع کردن اتفاقی می‌تواند باعث مسمومیت و در نتیجه پنیرک نوزاد شود. اگر فکر می کنید این امر برای کودک شما پیش آمده نیز مراجعه به پزشک امری ضروری است‌.

معده کوچک

هنگامی که نوزاد شما معده کوچکی داشته باشد و نتواند هضم خوبی داشته باشد نیز می تواند باعث بالا آوردن پنیرک نوازد شود. در واقع نوزاد شما زمانی که به دنیا می آید دارای معده ای با اندازه یک تیله کوچک است و پس از گذشت سه روز معده به اندازه یک توپ پینگ پونگ می شود اما نکته ی مهم این است که علی رغم رشد معده اما باز هم توانایی نگه داشتن میزان زیادی مواد غذایی را ندارد. هنگامی که کودک شما چهار ماهه می شود، شکم او تنها می تواند مقدار کمی شیر را نگه دارد. بنابراین کودک شیر بیشتری را از دریچه خود عبور می دهد اما سپس مقدار اضافی را بالا می آورد.

آروغ زدن

در هنگام آروغ زدن نیز پنیرک نوزاد می تواند بالا آید.

فروبردن هوا

برخی اوقات نوزاد ممکن است همراه با شیر خوردن مقداری هوا را نیز قورت دهد و بنابراین زمانی که هوا به دام می افتد و راهی برای خروج می خواهد همراه با مقداری مایع بیرون می آید.

تفاوت بین بالا آوردن پنیرک نوزادان و استفراغ چیست

مهم است که بتوانید درک کنید کودک شما شیر بالا می آورد و یا اینکه استفراغ می کند اما معمولا تشخیص دادن بین استفراغ و پنیرک نوزاد سخت است. در ادامه به چند نشانه برای شما اشاره می‌کنیم تا بتوانید تفاوت بین استفراغ و پنیرک نوزادان را تشخیص دهید.

▪︎ پنیرک نوزاد معمولا به سرعت ظاهر می شود اما آرام بالا می آید. همچنین نوزادی که شیر بالا می آورد معمولا قبل و بعد از این بالا آوردن حس ناراحتی ندارد.

▪︎ پنیرک نوزاد عمدتا در ماه های اول زندگی نوزاد شایع است اما پس از یکسالگی این اتفاق کمتر می افتد‌‌.

▪︎ استفراغ همان طور که احتمالا می دانید به خودی خود بیماری نیست و فقط نشانه بیماری است‌. پس می توان گفت استفراغ می تواند با تب و یا اسهال نیز همراه باشد.

رفلاکس کودک

آیا بالا آوردن پنیرک نوزادان طبیعی است

در واقع لازم است بدانید که پنیرک نوزاد در صورتی که هر از چند گاهی اتفاق بیوفتد امری طبیعی است و برای تعداد بسیار زیادی از نوزادان این امر اتفاق می‌افتد. اما باید دقت کنید که پنیرک نوزاد باعث نمی شود که وزن کودک شما کاهش یابد و در صورتی ‌که این‌امر اتفاق افتد پس علت این بالا آوردن دلیل دیگری دارد و باید حتما نزد پزشک‌ متخصص مراجعه کنید. 

آیا ریفلاکس نوزادی یا پنیرک نوزادان می تواند در رشد فرزند اختلالی ایجاد کند

ریفلاکس و یا پنیرک اگر که به صورت نرمال باشد نمی تواند هیچ اختلالی را در رشد کودک شما ایجاد کند. تا زمانی که نوزاد شما حس بدی نداشته باشد و به طور متناسبی وزن اضافه کند نیازی به هیچ نگرانی وجود ندارد.

بنابراین اگر ‌که فرزند شما همزمان با پنیرک بالا آوردن باز هم بتواند اضافه وزن داشته باشد به این معنی است که کودک شما توانسته کالری که به شکل پنیرک نوزادان از دست داده است را جبران کند و پنیرک بالا آوردن هیچ ضرر و آسیبی به او نرسانده است.

نکته ای که لازم است به آن توجه کنید این است که مقدار و اندازه ی پنیرک نوزادان که از دهان کودک شما خارج می شود نمی تواند معیاری مناسب برای نگران شدن شما باشد. البته این ریفلاکس ها همچنین می تواند قبل از یکسالگی از بین رود.

نتیجه گیری

اگر که‌ شما مادر هستید حتما تا کنون نوزاد خود را به هنگام بالا آوردن پنیرک نوزاد دیده اید که البته این امر می تواند طبیعی باشد به شرط اینکه بیش از حد و به طور مدام تکرار نشود. امیدوارم با تمامی اطلاعاتی که در این‌مقاله برای شما بیان کرده ایم بتوانید واکنش درستی نسبت به پنیرک نوزاد داشته باشید.

سوالات متداول پنیرک نوزاد

استفراغ مقداری از شیری که نوزاد خورده است آن هم به صورت دلمه های سفید که بر روی لب نوزاد ظاهر می شود به پنیرک نوزادان معروف است. 

پنیرک نوزادان یا همان ریفلاکس بسیار ساده و با صرف نیروی بسیار کمی اتفاق می افتد اما استفراغ در نوزادان معمولا با فشار همراه است.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (1 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .