تاثیر لقب هایی که به کودکان می دهید در بزرگسالی چیست؟

لقب برای بچه ها

تمام والدین سعی می کنند نامی نیکو و زیبا برای فرزندشان انتخاب کنند و زمانی که کودکشان به مرحله شیرین زبانی و شیرین کاری رسید، لقبی به او بدهند؛ مثل عسل مامان، شیطون بابا و... آیا می دانید لقب برای بچه ها چه تاثیری بر شخصیت کودک در بزرگسالی دارد؟ حقیقتا فردی که بار لقبی را از دوران کودکی با خود حمل می کند، در آینده نیز این لقب را به همراه خواهد داشت؟

در این بخش قصد داریم تا شما را با تاثیر لقب هایی که در دوران کودکی به فرزندتان می دهید، آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی در این رابطه در اختیار شما قرار دهیم. با نینوپیا همراه شوید.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

آیا لقب دادن به کودک کار درستی است؟

شاید در ابتدا اولین سوالی که برای شما مطرح شود، این باشد که آیا لقب برای بچه ها کار درستی است؟ برای درک بهتر پاسخ این سوال باید در ابتدا توضیحات کاملی را در خصوص القابی که به فرزندتان می دهید، به شما بدهیم.

القاب و الفاظی که با آنها کودکان را خطاب می کنید، تاثیر بسیار زیادی بر روی شکل گیری شخصیت فرزند شما دارد. شاید این القاب، از روی علاقه شما به کودکتان باشد و شاید هم اصلا به معنی و مفهوم این لقب فکر نکرده باشید و آن را به فرزندتان نسبت داده باشید.

زمانی که شما ویژگی های ظاهری کودک را به چشمش می آورید و بر اساس همین ویژگی های ظاهری لقب برای بچه ها انتخاب میکنید ، در واقع به او می فهمانید که ظاهر زیبا اهمیت زیادی دارد و او به واسطه همین ظاهر زیباست که به چشم شما آمده است.

به طور مثال زمانی که به کودکتان می گویید موهای زیبایت تمام دنیای من است، مو قشنگ مامان! این صفت در ذهن کودک شما ثبت می شود که شما به خاطر موهای زیبایش به او توجه می کنید و او را دوست دارید. از این رو کودک به زیبایی موهایش حساسیت بیشتری نشان می دهد و اگر زمانی موهایش را کوتاه کند این حس به او دست می دهد که دیگر زیبا نیست.

هر حرفی که به کودک خود بزنید،‌ او به خوبی می شوند و در ذهنش ثبت می کند.

در واقع با لقب برای بچه ها از روی ویژگی های ظاهری، شما به کودک خود می فهمانید که ظاهر تو برای من بسیار مهم است. در مقابل لقب های منفی نیز می توانند تاثیرات بسیار منفی بر شخصیت کودک شما داشته باشند. به طور مثال شما به فرزندتان که بسیار بازیگوش و پرجنب و جوش است، صفت خرابکار را بدهید.

زمانی که شما او را با این صفت صدا می زنید، او به این نتیجه می رسد که به یک خرابکار تبدیل شده است و به همین علت دیگر از خرابکاری هایش خجالت نمی کشد و شاید رفته رفته و در فصل های بعدی زندگیش حتی بزرگسالی، به یک خرابکار واقعی تبدیل شود.

بنابراین این گونه صفت دادن به کودک اصلا کار درستی نیست و به هیچ وجه نباید از روی زیبایی ظاهری و یا کارهای منفی به کودکتان صفت دهید.

کودکم را با چه صفت هایی صدا کنم؟

شاید صفت دادن به کودک برای شما امری ساده و پیش پا افتاده باشد، اما در حقیقت این صفت ها شخصیت کودک شما را هدایت می کنند. همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، نه تنها صفت های منفی، بلکه بعضی از صفت های مثبت نیز در شخصیت کودک تاثیر منفی می گذارند. اما شاید این سوال برای شما مطرح شود که چه صفت هایی برای کودک مناسب است؟ و یا کودکم را چگونه لقب دهم؟

به خاطر داشته باشید هیچ چیز به اندازه یک شخصیت زیبا، در جامعه اهمیت ندارد. اگر به روابط خودتان هم توجه کرده باشید می بینید که بیشتر به سمت کسانی جذب می شوید که شخصیت زیبا دارند، نه ظاهر زیبا. به همین دلیل شما باید به صفت هایی که به شخصیت کودکانتان می دهید، توجه بسیار زیادی داشته باشید. 

اگر می خواهید به کودکتان لقب بدهید، بهتر است تا ویژگی های مثبت شخصیتی اش را به چشمش بیاورید تا کودک شما تاثیر این لقب را تا بزرگسالی در وجود خود حس کند و در آینده شخصیتی زیبا داشته باشد.

به طور مثال خوب است که شما همیشه از راستگویی کودکتان تعریف کنید و به او لقب راستگو را بدهید، به طور مثال دختر راستگوی من! راستگوی مامان! این لقب ها می توانند کودک شما را به راستگویی تشویق کنند. و یا شما می توانید سایر صفت هایی که در رشد شخصیتی کودکتان تاثیر می گذارد را به او لقب دهید. 

به خاطر داشته باشید لقب هایی که به کودک می دهید، شخصیت کودک شما را می سازند و در رشد و پرورش شخصیت کودک شما تاثیر بسیار زیادی می گذارند.

لقب دادن به کودک آسیب های روانی زیادی به وی می زند.

با کسانی که به کودکم لقب می دهند چگونه رفتار کنم؟

لقب برای بچه ها همیشه از جانب پدر و مادر نیست، بلکه گاهی از جانب اقوام و فامیل نیز می باشد. بهتر است تا رودربایستی ها را کنار بگذارید و به شخصیت فرزندتان اهمیت دهید. اگر کسی از اقوام و بستگان با صفت های نامناسب فرزند شما را خطاب کرد، بهتر است در کمال ادب و احترام به او یادآوری کنید که این صفات و القاب را برای فرزند خود نمی پسندید و بهتر است فرزندتان را با نام اصلی خودش، خطاب کنند.

شاید به ظاهر این کار را بی حرمتی بدانید اما به این موضوع فکر کنید که شما مسئول تربیت کردن فرزند خود هستید، اگر آسیب یا خطایی در این خصوص به فرزند شما وارد شود، همه این را از چشم شما می بینند و هیچ کس نمی گوید ما هم به نوبه خود در لقب دادن به کودک مقصر بودیم. یقین داشته باشید که تذکر شما به اقوام و بستگان بهترین کاری است که می توانید در حق کودکتان انجام دهید.

لقب دادن به کودک یکی از مضرترین و دردناک ترین رفتارها است. پیامد های منفی برای آینده کودکان در پی دارد.

بسیاری از والدین قبل از به دنیا آمدن کودک یا زمانی که به دنبال برنامه ریزی برای تربیت کودک خود هستند،‌ به دنبال آموزش های ویژه برای پرورش فرزند هستند. با خرید پکیج PFP برنامه ریزی فرزند پروری مسائل و جرئیات مهمی در این مورد به والدین آموزش داده می شود.

پیامدهای لقب دادن به افراد

لقب دادن به افراد آسیب های زیادی می زند و می تواند عواقب ماندگار زیادی داشته باشد. پیامدهای لقب دادن شامل موارد زیر است:

1. عزت نفس را از بین می برد

با گذشت زمان، ناسزا گفتن و دیگر توهین‌ ها می ‌تواند به آرامی عزت نفس را از بین ببرد و قربانیان دیگر خود را واقع بینانه نبینند. برای مثال، اگر فردی به طور مرتب «چاق» نامیده می‌شود، ممکن است حتی پس از کاهش وزن، خود را چاق ببیند. پیشنهاد میکنم مقاله عزت نفس در کودکان را بخونید.

2. ممکن است باورها و ارزش ها را به خطر بیاندازد

وقتی به بچه ها به خاطر داشتن باورها یا ارزش های خاص توهین می شود. این نامگذاری ممکن است باعث شود که آنها در مقابل فشار همسالان منعطف شوند و باورهای خود را به خطر بیاندازند تا از قلدری فرار کنند.

3. آسیب به حس خوب بودن

لقب دادن به کودک می تواند تغییرات قابل توجهی در شخصیت و رفتار افراد آسیب دیده ایجاد کند. به عنوان مثال، قربانیان نوجوان ممکن است بیشتر گریه کنند، خصمانه یا گوشه گیر باشند. آنها همچنین ممکن است بهانه هایی برای اجتناب از مدرسه و از دست دادن علاقه به فعالیت های بیرونی بیابند.

لقب دادن به کودک تاثیر زیادی بر رفتار اجتماعی دارد.

4. بر هویت کودک تأثیر می گذارد

وقتی یک فرد به کسی لقب می دهد، سعی می کند نحوه دید دیگران را کنترل کند. به عنوان مثال، یک قلدر ممکن است کسی را “احمق” خطاب کند. این نامگذاری معمولاً در حضور دیگران انجام می شود و به این منظور است که دیگران را نیز تشویق کند که فرد را “احمق” بدانند. اگر نام بردن تکرار شود در نهایت، آن برچسب آزاردهنده می تواند بخشی از شخصیت آن شخص شود.

لقب دادن به کودک در شکل گیری هویت او تاثیر گذار است.

5. ممکن است منجر به خشونت شود

اگر لقب دادن به کودک ادامه داشته باشد،‌ در آینده بر رفتار و خلق و خوی فرد تاثیر می گذارد و باعث می شود فرد در اکثر مواقع خشونت داشته باشد.

بسیاری از جنایات در بزرگسالی ناشی از توهین و لقب دادن های دوران کودکی است.

6. به سلامت روان آسیب می رساند

لقب دادن می تواند عواقب جدی بر سلامت روان داشته باشد. در واقع، بسیاری از محققان احساس می کنند که این یکی از مضرترین روش های تربیتی است. درمانده و خارج از کنترل برخی از قربانیان حتی ممکن است به خودکشی فکر کنند. اگر فرزند شما در مورد مرگ صحبت می کند یا می خواهد بمیرد، نظرات او را نادیده نگیرید. فوراً فرزند خود را توسط یک متخصص پزشکی ارزیابی کنید.

7. سلامت جسمانی را به خطر می اندازد

اغلب، وقتی به بچه ها توهین می شود، سلامت جسمانی آنها تحت تأثیر قرار می گیرد. آنها علاوه بر مشکل در خوردن یا خوابیدن، ممکن است از ناراحتی معده و سردرد نیز شکایت داشته باشند. علاوه بر این، برخی از کودکان ممکن است دچار اختلال استرس پس از سانحه، زخم یا سایر شرایط مرتبط با استرس شوند.

A embarrased unhappy little kid sitting alone at the playground school shy and crying.
لقب دادن به کودک باعث می شود او از ارتباط با دیگران جلوگیری کند.

کلام آخر و جمع بندی

لقب دادن به کودک، تاثیر مستقیمی بر شخصیت کودک در بزرگسالی دارد. در این مقاله خواندیم که حتی برخی لقب های مثبت نیز می توانند تاثیرات منفی بر شخصیت کودک بگذارند. بهتر است تا با درک کافی از این مطلب، در صفت ها و القابی که به کودکتان می دهید، تجدید نظر کنید و از صفاتی استفاده کنید که در شخصیت کودکتان تاثیر مثبت می گذارد. با تغییر در صفات و القابی که به کودک خود می دهید، می توانید مشاهده کنید که چه تاثیرات مثبتی بر شخصیت و روحیه کودکتان خواهید گذاشت. پیشنهاد میکنم مقاله والدین آگاه و ناآگاه را مطالعه کنید.

لقب دادن به کودک یکی از مضرترین و دردناک ترین رفتارها است. پیامد های منفی برای آینده کودکان در پی دارد.

سوالات متداول درباره لقب دادن به کودک

زمانی که شما ویژگی های ظاهری کودک را به چشمش می آورید و بر اساس همین ویژگی های ظاهری به او لقب می دهید، در واقع به او می فهمانید که ظاهر زیبا اهمیت زیادی دارد و او به واسطه همین ظاهر زیباست که به چشم شما آمده است.

اگر می خواهید به کودکتان لقب بدهید، بهتر است ویژگی های مثبت شخصیتی اش را به چشمش بیاورید تا کودک شما تاثیر این لقب را تا بزرگسالی در وجود خود حس کند و در آینده شخصیتی زیبا داشته باشد.

بهتر است در کمال ادب و احترام به او یادآوری کنید که این صفات و القاب را برای فرزند خود نمی پسندید و بهتر است فرزندتان را با نام اصلی خودش، خطاب کنند.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

3 دیدگاه در “تاثیر لقب هایی که به کودکان می دهید در بزرگسالی چیست؟

  1. man گفت:

    سلام. ممنون ار مطلب خوبتون

  2. محمد محسنی گفت:

    من گاهی اوقات به دخترم لقب هایی دادم و از لقب دادن به کودک خودم پشیمونم.آیا راه حلی هست که بتونم جبران کنم این موضوع رو؟ دختر من الان 8 سالش هست

    1. نینوپیا گفت:

      سلام اگر پشیمان هستید می‌توانید با او صحبت کنید و به او توضیح بدهید که به دلیل پختگی کافی و تجربه شما در تربیت او، این کار را انجام دادید ولی حالا متوجه شدید که این کار درست نبوده. به جای آن، می‌توانید به او کمک کنید تا با تلاش و کوشش خود، شخصیت خود را تقویت کند و به عنوان یک فرد مستقل قابل احترام است.

      همچنین می‌توانید با دخترتان گفتگو کنید و لقب‌های دیگری که به او بدون توجه به احساساتش داده اید را پرسیده و بهبود بدید. به او پیشنهاد دهید که لقب جدیدی که او می‌پسندد را انتخاب کرده و با آن صدایش بزنید.

      در نهایت می‌توانید با دخترتان گفتگو کنید و به او توضیح دهید که شما به عنوان یک والد، همیشه در تمام مراحل زندگی او پشتیبانش هستید و همواره به سوالات و نیازهای او گوش می‌دهید. این نشان می‌دهد که شما به او احترام می‌گذارید و او را می‌پذیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .