7 واکنش در برابر برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان

بدون اجازه برداشتن وسایل دیگران توسط کودک را چگونه برطرف کنیم؟

برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان برای هیچ کدام از والدین خوشایند نیست. طبیعی است که اگر متوجه شوید که فرزند شما این کار را کرده است، احساس ترس و نگرانی کنید. چه کودک پیش دبستانی شما یک آب نبات را از خواربار فروشی بدزدد یا وسایل خودتان را بردارد یا اینکه یک اسباب بازی از خانه دوستش به خانه بیاورد، این کار کودک شما بسیار ناراحت کننده است. ممکن است ندانید برای مهار این رفتار چه کاری انجام دهید. در این مقاله قصد داریم راهکارهایی برای جلوگیری از این رفتار به شما ارائه دهیم.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

آیا کودکان می دانند که برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان اشتباه است

در واقع، بسیاری از کودکان خردسال، چیزهایی را بدون اجازه برمی دارند، زیرا از نظر رشدی، درکی در مورد اینکه چه چیزی متعلق به آنهاست و چه چیزی متعلق به دیگران است، ندارند. کودکان معمولاً می توانند درک کنند که دزدی از سنین مهدکودک تا کلاس اول اشتباه است. در این دوره، آنها متوجه می شوند که مردم در واقع مالک اشیا هستند و برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان مناسب نیست. پیشنهادمیکنم مقاله والد آگاه و نا آگاه را بخونید.

برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان

چرا برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان اتفاق می افتد

خیلی اما آرزوی چیزهایی را داریم که نمی توانیم داشته باشیم. اگر به بچه‌ها بگویید کاری را انجام ندهند یا نمی‌توانند چیزی را داشته باشند، آن را می‌خواهند. دزدکی چیزی برداشتن بچه قابل درک است، اما نباید آن را ساده گرفت. این طبیعت انسان است که موارد ممنوعه را بررسی کند. همه ما این کار را انجام می دهیم.

به این ترتیب، کودکان باید یاد بگیرند که چرا عمل کردن بر اساس آن انگیزه اشتباه است و چگونه مقاومت کنند در نظر گرفتن دلایل این رفتار می ‌تواند به شما در تصمیم ‌گیری درباره نحوه رفتارتان با کودک کمک کند.

پیچیدگی ها و احساسات زیربنایی بسیاری وجود دارد که ممکن است بر تصمیم کودک برای دزدی تأثیر بگذارد. آگاهی از این تفاوت‌ها و پرداختن به آنها، در عین حال که عواقبی برای رفتار نادرست دارد، می‌تواند به جلوگیری از عمل به وسوسه دزدی در آینده کمک کند.

در نظر گرفتن سن، بلوغ، آنچه دزدیده شده و زمینه کودک نیز مهم است. برای مثال، گرفتن چیزی از یک فروشگاه یا یک غریبه به جای یکی از اعضای خانواده یا داخل خانه متفاوت است.

دانستن انگیزه آنها برای بدون اجازه برداشتن وسیله دیگران،‌ به شما کمک می کند تا برنامه موثرتری برای مقابله با این رفتار ایجاد کنید.

مهمترین چیز این است که  به بچه ها بیاموزید که این کاراشتباه است و آنها را تشویق کنید که دیگر این کار را انجام ندهند. ابتدا به این فکر کنید که چرا فرزندتان دزدی کرد و سپس پاسخ دهید.

علت برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان چیست؟

کودکان ممکن است به دلایلی متعددی وسیله ای را بردارند. مهم است که دلایل بالقوه بسیاری را در نظر بگیرید تا به درستی با این رفتار برخورد کنید.

  • گاهی اوقات کودکان بدون اینکه به عواقب اعمال خود فکر کنند، وسیله ای را بدون اجازه برمی دارند.
  • گاهی اوقات دزدی به سادگی نوعی رفتار نادرست است که برای جلب توجه بزرگسالان طراحی شده است.
  • متأسفانه گاهی کودکان دزدی توسط دیگران را مشاهده کرده اند و از آن رفتار الگوبرداری می کنند.
  • برخی از کودکان از یک بزرگسال دلسوز یاد نگرفته اند که دزدی اشتباه است.
  • کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته و مورد بی توجهی قرار می گیرند ممکن است دزدی کنند زیرا شی دزدیده شده به آنها احساس راحتی می دهد..
  • برخی از کودکان دزدی می کنند تا مورد توجه با گروه همسالانی که برای این رفتار ارزش قائل هستند قرار گیرند (فشار همسالان).
  • برخی از کودکان به عنوان راهی برای شورش علیه قدرت دزدی می کنند.
  • برخی از کودکان به خاطر احساس استقلالی که به آنها می دهد، بدون اجازه وسیله ای بر می دارند.
  • برخی از کودکان، به ویژه کودکان بزرگتر، ممکن است برای خرید الکل یا مواد مخدر سرقت کنند
نباید اجازه بدهید فرزندتان بدون آگاهی شما چیزی از شما بدزدد.

7 واکنش در برابر برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان

مسلما والدین نباید در برابر بدون اجازه برداشتن وسیله توسط کودک بی تفاوت باشند و از این موضوع ساده بگذرند و همینطور نباید برخورد خیلی شدید و ناراحت کننده ای در مقابل این رفتار نشان داد تا کودک مضطرب شود. با ما همراه باشید تا 7 واکنش در برابر برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان را بگوییم.

1. مراقب برخورد اول باشید

برخورد والدین در مقابل مشاهده نخستین بار از انجام این رفتار بسیار حائز اهمیت است. وقتی برای اولین بار از این عمل کودک اطلاع می یابید باید تلاش کنید تا آرامش خود را حفظ و از کاربرد واژه هایی مثل “دزد” و “دزدی کردن” خودداری کنید. رفتارهای خشن و بسیار تند با کودک زمینه را برای ایجاد مشکلاتی دیگر از جمله دروغگویی فراهم می سازد.

صحبت کردن با فرزندتان می تواند به ایجاد بینش در مورد دلیل دزدی کمک کند.

2. اشتباهش را با روش قابل فهم توضیح دهید

بهترین روش آن است که بد بودن این کار را به شیوه ای قابل فهم برایش توضیح دهید مثلاً احساس فردی که وسیله اش در دست کودک شماست را شرح دهید. هم چنین با یک مثال ساده او را متوجه کنید که اگر شخص دیگری همین کار را با خود او می کرد تا چه حد رنجیده می شد. چنانچه کودک مفهوم قوانین را درک می کند به او بگویید که بدون اجازه برداشتن وسیله خلاف قانون است.

3. جریمه ای کوچک برای کودک در نظر بگیرید

با آن که کودک بدون درک زشتی این کار، وسایل دیگران را برداشته است اما بهتر است که جریمه ای کوچک برایش تعیین کنید تا دریابد که از این عمل ناخشنود هستید. البته این جریمه را با اقتدار و مهربانی، به دور از هرگونه خشونت ارائه کنید. مثلا محروم شدن از دیدن برنامه تلویزیونی مورد علاقه اش در همان روز می تواند یک جریمه مناسب با سن کودک باشد.

منطقی و آرام به کودکتان توضیح دهید که نباید بدون اجازه وسیله کسی را بردارد.

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد کودکان خود و همچنین یادگیری نکات مهم فرزندپروری خود هستید، حتما مقاله والدین سهل گیر و والدین سخت گیر را مطالعه کنید.

۴. شرایط را برای جبران اشتباهش فراهم کنید

بدون آن که عزت نفس و شخصیت کودک زیر سوال رود یا برچسب دزدی به او بخورد، باید شرایط را برای جبران این اشتباهش فراهم کنید. به عنوان مثال اگر چیزی بدون اجازه از مغازه برداشته است باید عذرخواهی و پول آن را پرداخت کند یا اگر وسیله همکلاسی اش را برگردانده است، به او بگویید علاوه بر عذرخواهی، هدیه ای هرچند کوچک به او بدهد.

۵. بیش از حد آسان نگیرید

آسان گیری بیش از حد به این بهانه که کودک تان هنوز کوچک است و درک لازم را ندارد خود می تواند باعث تثبیت رفتار در کودک شود و این کار را به یک عادت برای او تبدیل کند. بنابراین بی توجهی دائمی به این گونه رفتارها یکی از نامناسب ترین شیوه  هاست.

6. ریشه این اشتباه را قطع کنید

بررسی کنید تا دریابید که چه مشکلی باعث شده است تا کودک شما این رفتار را انجام دهد. مثلاً گاه کودک واقعاً به چیزی احتیاج دارد اما والدین این نیاز کودک را نادیده می گیرند و او مجبور می شود خود راه حلی برای مشکلش پیدا کند و چه روشی آسان تر از برداشتن بدون اجازه وسیله شخص دیگری که در دسترس او قرار دارد؟! همچنین می توانید بررسی کنید که آیا در محیط کودک مشکلی وجود دارد که او به ناچار استرس و پریشانی خود را به این نحو نشان می دهد؟!

7. خودتان الگو باشید

یکی از راه های مناسب برای آموزش رعایت حق مالکیت دیگاران، رعایت این حقوق از سوی والدین است. پدران و مادران باید مراقب رفتار خود باشند مثلاً بدون اجازه به وسایل سایر اعضای خانواده دست نزنند و حتی برای استفاده از وسایل کودک نیز از او اجازه بگیرند.

آرامش خود را حفظ و از کاربرد واژه هایی مثل “دزد” و “دزدی کردن” خودداری کنید.

کلام آخر و جمع بندی برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان

در بیشتر موارد، دزدی به دلیل کنجکاوی، فقدان درک مرزها، فشار همسالان ویا جستجوی هیجان است. به طور معمول، این رفتار را می توان از طریق راهنمایی، مداخله و برخی تنبیه های والدین مهار کرد.با این حال، اگر یک کودک یا نوجوان به این رفتار ادامه دهد، ممکن است به کمک حرفه ای نیاز داشته باشد. یک مشاور می تواند به شما و فرزندتان با راهکارهایی کمک کند که جلوی دزدی یا برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان برداشتن را بگیرد.

 

سوالات متداول برداشتن وسایل دیگران توسط کودکان

از او بپرسید که آیا خودش دوست دارد کسی با ارزش ترین دارایی او را بدزدد؟ اولویت شما باید این باشد که به کودک کمک کنید تا بفهمد دزدی اشتباه است. بررسی انگیزه‌ها و دلایل عاطفی احتمالی ممکن است به درک رفتار فرزندتان کمک کند.

در واقع، بسیاری از کودکان خردسال، چیزهایی را بدون اجازه برمی دارند، زیرا از نظر رشدی، درکی در مورد اینکه چه چیزی متعلق به آنهاست و چه چیزی متعلق به دیگران است، ندارند.

بهترین روش آن است که بد بودن این کار را به شیوه ای قابل فهم برایش توضیح دهید مثلاً احساس فردی که وسیله اش در دست کودک شماست را شرح دهید. هم چنین با یک مثال ساده او را متوجه کنید که اگر شخص دیگری همین کار را با خود او می کرد تا چه حد رنجیده می شد.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .