چرا خاک بازی و گل بازی برای بچه ها لازم است؟

خاک بازی بچه ها

شاید از عنوان این مطلب، تعجب کرده باشید ولی می خواهیم در این مطلب توضیح دهیم که چرا خاک بازی بچه ها یکی از مناسب ترین بازی ها برای کودک شما هست.

کودکانی که با خاک بازی  می کنند، برخی از بهترین خاطرات دوران کودکی خود را رقم می زنند. بدون شک عکس هایی که کودک سر تا پا در گل و خاک باشد، معمولا جزو بهترین عکس ها و خاطرات دوران کودکی است. خاک و آب 2 ماده بسیار ساده و اساسی منبع فعالیت، خلاقیت، شادی و سرگرمی حسی برای کودکان و بزرگسالان بوده و هستند. در این مقاله نینوپیا قصد دراه برخی از فواید خاک بازی بچه ها را ذکر کردیم.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

دلایل مفید بودن خاک بازی و گل بازی برای کودکان

در اینجا می خواهیم برخی از مهم ترین دلایل برای خاک بازی بچه ها را ذکر کنیم.

بگذارید کودکتان راحت با گل و خاک بازی کند.

1. تقویت سیستم ایمنی

تحقیقات نشان داده اند که بازی با خاک و گل کاملا خیس، سبب تقویت سیستم ایمنی کودکان خواهد شد. در نتیجه آن ها کمتر بیمار می شوند. شاید دلیل ان اینست که این زندگی بیش از حد پاستوریزه باعث شده است کودکان کمتر با انواع میکروب ها مواجه شوند و در نتیجه بدن آنها قادر به تمایز سلول های خودی از سلول های مهاجم نباشد. این امر سبب افزایش انواع آلرژی ها همچون آسم، اگزما و بیماری های دیگر می شود. همچنین بدن کودکان پس از مواجهه مداوم با یک میکروب، موفق به ساخت آنتی بادی لازم می شود، پس این شرایط را باید اماده کنیم که کودک با انواع میکروب اشنا شود تا بدنش بتواند مقاومت در مقابل ان را یاد بگیرد.

2. ترشح شادی در مغز

دانشمندان طی تحقیقاتی متوجه شدند که خاک بازی، باعث افزایش سطح سروتونین در مغز خواهد شد. سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی است،که بر اخلاقیات ، حافظه، یادگیری، اشتها، خواب و… تاثیر زیادی میگذارد. تاثیر بازی با خاک مشابه تاثیر داروهای ضد افسردگی است. بنابراین خاک بازی برای کودک و بزرگسال شادی بخش و نشاط آور خواهد بود.

کودکی در حال گل بازی است.

3. ویتامین طبیعت

خاک بازی و گل بازی برای کودکان قسمتی از طبیعت است. طبیعت برای انسان مانند یک ویتامین است و  بدن ما، روزانه به میزان معینی از این ویتامین نیاز دارد. فقدان این ویتامین در زندگی روزمره موجب اختلالات مربوط به کمبود توجه، افسردگی و چاقی در کودکان و بزرگسالان شده است. کمبود یا فقدان ارتباط با طبیعت در زندگی های مدرن امروزی ما، موجب اختلالات رفتاری بسیاری در بشر، به ویژه کودکان شده است. پیشنهاد میکنم مقاله شناخت حیوانات برای کودکان را مطالعه کنید.

4. خلاقیت، هوش و هوش هیجانی

بازی با خاک و گل باعث افزایش خلاقیت و هوش هیجانی در کودکان خواهد شد. گل و خاک جزء اسباب بازی های سازمان نایافته هستند. این نوع اسباب بازی ها روش مشخصی برای بازی کردن ندارند و می توانند تاثیر بسیار خوبی بر افزایش هوش، هوش اجتماعی و پرورش خلاقیت در کودکان داشته باشند. پس مانع گل بازی کودکان نشوید و به همین اندازه که اجازه میدهید انها خمیربازی کنند بگذارید خاک بازی و گل بازی هم بکنند.

بسیار مهم است که به کودکان زمان بی وقفه بدهیم تا آزادانه با گل و لای بازی کنند، در فضای باز، بخشی از طبیعت را تجربه کنند. این هم یک تجربه یادگیری غنی است و هم یک تجربه زندگی غنی.

چرا بازی با خاک و گل برای کودکان جذاب است

1) کودکان خاک و گل را می‌توانند له کنند، بکوبند، در مشتشان بگذارند، بغلتانند، روی هم جمع کنند، قالب بزنند و شکل دهند. بازی با خاک رس سرگرم کننده است، صرف نظر از سن شما!

2) همانطور که مشخص است، برای رشد کودک نیز مفید است.

3) رشد حسی کودک را تشویق می کند. بازی با خاک یک سرگرمی چند حسی است: لمس، بینایی، بو و حتی صدا. لزج است یا خشک؟ وقتی آن را فشار می دهید چه صدایی می دهد؟ کودکان می توانند مهارت های حسی را تقویت کنند، زیرا آنها یاد می گیرند که مواد را به اشیاء و اشکال مختلف دستکاری کنند.

3) هماهنگی و مهارت های حرکتی را توسعه می دهد. همچنین خاک بازی و گل بازی به بهبود هماهنگی چشم و دست و ایجاد مهارت های حرکتی درشت و ظریف، از جمله عضلات کوچک دست و انگشتان کمک می کند. این مهارت برای رنگ آمیزی، برش و نوشتن کودکان در محیط مدرسه مفید است.

4) خاک بازی خاصیت درمانی دارد. بازی با خاک می تواند یک فعالیت بسیار نیروبخش و در عین حال آرامش بخش باشد. کار با خاک رس روشی مثبت برای بیان احساسات و کاهش دهنده استرس است و از آنجایی که به طور کلی یک فعالیت بدون عجله است، همچنین یک سرگرمی آرام بخش برای بچه ها است.

5) دامنه توجه را افزایش می دهد. آنقدر با رسانه های دیگر مانند نقاشی متفاوت است که کودکان به طور طبیعی به آزمایش این مواد سرگرم کننده کشیده می شوند. و از آنجایی که خاک بسیار سازگار است، معمولاً می توان اشتباهات را اصلاح کرد تا بچه ها احساس ناامیدی نکنند. در واقع، خاک می تواند آنقدر جذاب باشد که آنها بتوانند برای مدت طولانی بدون دخالت بزرگسالان بازی کنند!

6) خاک بازی و گل بازی تخیل می سازد. بسیاری از اسباب بازی ها برای بازی های تخیلی ساخته شده اند، اما بسیاری از آنها به کودکان اجازه نمی دهند رویاپردازی کنند و چیزی کاملا جدید خلق کنند. خاک و گل کنجکاوی را تحریک می کند، آنها را تشویق می کند تا هنگام کار روی پروژه خود، مشکل را حل کنند، و در نهایت آنها را به سمت هنر سه بعدی منحصر به فرد سوق می دهد.

7) عزت نفس را بالا می برد. بهترین قسمت خاک بازی این است که بچه ها می توانند از هیچ، چیزی بسازند. ممکن است کاسه کاملا گرد نباشد یا کامیون خیلی شبیه کامیون نباشد، اما آنها آن را ساخته اند. بچه ها نه تنها از آنچه به زندگی آورده اند احساس غرور می کنند، بلکه احساس موفقیت نیز می کنند.

 مزایای خاک بازی و گل بازی شامل خاصیت درمانی، کاهش خلق و خوی منفی و اضطراب، بیدار کردن خلاقیت، پرورش اجتماعی شدن و التیام آسیب ها می شود.

نکات بهداشتی در هنگام خاک بازی و گل بازی

بعد از خاک بازی و گل بازی شستن دست ها مهم است. این کار به جلوگیری از گسترش ویروس ها مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. استفاده از ضدعفونی ‌کننده‌ های دست در این مواقع اضطراری است. کودکانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند باید در این مورد محتاط باشند. زمانی که کودک متوجه شد که نباید دست های خاکی اش را در دهان کند،سن مناسب برای شروع خاک بازی است.

با این حال، لازم نیست فوراً هر ذره کثیفی را که فرزندتان روی بدنش می‌گیرد، ضدعفونی کنید. البته، شما نباید کودکان خود را به خوردن خاک تشویق کنید، اما اگر گهگاه بدون شستن دست غذا بخورند، نیازی به وحشت نیست.

اگر بچه‌هایتان سالم هستند، بگذارید با خاک و گل بازی کنند و کرم‌های خاکی را پیدا کنند. به آنها اجازه دهید از راه رفتن با پای برهنه در حیاط و کاشت بذر در باغ لذت ببرند. آنها خاطرات خوشی را می سازند و عشق به بیرون بودن را در خود ایجاد می کنند. آنها همچنین شانس بیشتری برای حفظ میکروبیوم و سیستم ایمنی سالم خواهند داشت.

گل بازی خلاقیت کودکان را افزایش می دهد.

گل بازی سرگرمی است، تمام حواس را درگیر می کند و باید بخشی عادی از بازی در فضای باز باشد.

اچ موزر

کلام آخر و جمع بندی

خاک بازی و گل بازی به کودکان اجازه می دهد تا با دنیای طبیعی اطراف خود ارتباط برقرار کنند. این کار به کودکان کمک می کند تا مهارت های لمسی را با بازی حسی توسعه دهند. گل بازی و سایر فعالیت های بیرون از خانه نه تنها آنها را از صفحه نمایش تلویزیون و کامپیوتر و بازی های آنلاین دور می کند، بلکه به کودکان هوای تازه، ورزش و نور خورشید می دهد.

پس منتظر چه هستید. بگذارید کودکانتان در طبیعت آزاد و رها بازی کنند و تجربه های شگفت انگیزی با خاک و گل داشته باشند.

سوالات متداول درباره خاک بازی و گل بازی کودکان

به بهبود هماهنگی چشم و دست و ایجاد مهارت های حرکتی درشت و ظریف، از جمله عضلات کوچک دست و انگشتان کمک می کند. این کار برای رنگ آمیزی، برش و نوشتن کودکان در محیط مدرسه مفید است. بازی با خاک می تواند یک فعالیت بسیار نیروبخش و در عین حال آرامش بخش باشد.

بازی به کودکان این امکان را می دهد که از خلاقیت خود استفاده کنند و در عین حال قوه تخیل، مهارت و قدرت فیزیکی، شناختی و عاطفی خود را توسعه دهند.

فرآیند کار با این ماده طبیعی برای ایجاد یک پروژه خاکی منحصر به فرد از یادگیری شخصی، رشد حسی، مهارت های حرکتی ظریف، عزت نفس، بیان خود، مهارت های حل مسئله، نظم و انضباط و غرور در کودک پشتیبانی می کند.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

4.2/5 - (5 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

4 دیدگاه در “چرا خاک بازی و گل بازی برای بچه ها لازم است؟

  1. آزاده گفت:

    من خودم نسبت به خاک وسواس دارم چطور می تونم بذارم بچم دست بزنه مثل من نشه؟

    1. نینوپیا گفت:

      آزاده عزیز ،
      برای کمک به شما در این مورد، باید در ابتدا بگویم که وسواس درباره خاک یکی از اختلالات روانی است که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. اگر به دلیل وسواس خودتان درباره خاک، نگرانی برای کودکتان دارید، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

      1. مرور اطلاعات درباره خاک: ممکن است با مرور اطلاعات درباره خاک و مطالعه درباره خطرات آن، اضطراب و وسواس شما درباره خاک کاهش یابد.

      2. تغییر نگرش: با تغییر نگرش خود به خاک و تمرین ذهنی، می‌توانید از وسواس و اضطراب خود درباره آن خلاص شوید. به عنوان مثال، می‌توانید به خاک به عنوان یک ماده طبیعی و طبیعی نگاه کنید و به شیوه‌های دیگری برای خودتان سرگرمی پیدا کنید.

      3. تمرینات آرامش‌بخش: تمرینات آرامش‌بخش مانند مدیتیشن، یوگا و تمرینات تنفسی، می‌توانند به شما کمک کنند تا اضطراب و وسواس خود را کاهش دهید.

      4. درمان وسواس: درمان وسواس شامل مشاوره و درمان دارویی است. می‌توانید با مراجعه به پزشک خود، درباره روش‌های درمانی صحبت کنید.

      5. ارائه جایگزین‌هایی: به جای خاک، می‌توانید جایگزین‌های دیگری را برای سرگرمی فراهم کنید. به عنوان مثال، بازی‌های حرکتی، کار با دست، رنگ‌آمیزی، ساخت بازی، پازل و … می‌توانند جایگزین خاک شوند.

      در کل، برای کاهش وسواس خود درباره خاک، می‌توانید از راهکارهای مختلف استفاده کنید. اگر احساس می‌کنید به دلیل وسواس خود درباره خاک، به کمک پزشک نیاز دارید، بهتر است با پزشک خود درباره راه‌های درمانی صحبت کنید.

  2. User7692 گفت:

    کاملا با نکاتی که در این مقاله مطرح کردید موافقم و هر زمان که بچه هام خاک و گل بازی میکنند متوجه روحیه ی خوبشون توی اون روز میشم. عالی بود ممنون

    1. نینوپیا گفت:

      ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .