با علاقه کودکان به آرایش کردن کودک چه کنیم؟

علاقه برای استفاده از لوازم آرایشی توسط کودکان و آرایش کردن کودک به ویژه دختران زیر هفت سال از جمله نگرانی خانواده هاست، دغدغه اصلی زمانی بوجود می آید که والدین نمی دانند در مقابل این خواسته و کنجکاوی کودکان چه پاسخی باید داد و چگونه باید با آنها برخورد کرد؟ در این مقاله به نکاتی درباره نحوه رفتار با کودکانی که به آرایش علاقه دارند،‌ اشاره خواهیم کرد.

اگر دوست داری به مقاله والدین سهل گیر و والدین سخت گیر یه سری بزن !

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

نکاتی که والدین در مورد آرایش کردن کودک باید بدانند:

  • گروه سنی ۵ تا ۶ سال، گروهی است که در آن کنجکاوی جنسی کودکان شکل می گیرد و آنان به دنبال بررسی و کشف تفاوت های جنسی خود با افراد بالغ هستند و به تبع آن سوالات خاصی از والدین می پرسند.
  • امروزه نیز با توجه به رشد فرآیندهای دیداری و شنیداری که به واسطه رادیو، تلویزیون و ماهواره ها در خانواده ها به وجود آمده، کنجکاوی های جنسی به مراتب بیشتر شده و به جرات می توان گفت از ۲.۵ تا ۳ سالگی به بعد این کنجکاوی ها آغاز می شوند.
  • همه کودکان متناسب با شرایط خود مرحله علاقه به آرایش کردن کودک را پشت سر می گذارند، اما مهمترین نکته چگونگی برخورد والدین با آنهاست.
آرایش کردن کودک
والدین باید بدانند که در مقابل آرایش کردن کودک چگونه رفتار کنند.
  • از نظر علمی دختران زیر هفت سال نسبت به پدران خود رابطه عشق ورزانه دارند و در این میان مادر را رقیب خود می دانند، همان طور که پسران نسبت به مادر این احساس را دارند و پدر را رقیب خود احساس می کنند.
  • در گروه سنی زیر ۷ سال دختران به دلیل اینکه در سن تقلید قراردارند، می خواهند از نظر دیداری در مقابل پدر نسبت به مادر خود برتری یابند، به همین دلیل از لوازم آرایشی مادر استفاده می کنند تا پدر به آنها توجه بیشتری کند.
  • رفتارهای بازدارنده برای استفاده نکردن کودک از لوازم آرایشی باعث علاقه مندی آنها در بزرگسالی خصوصا نوجوانی به اینگونه لوازم می شود و در آینده میان نوجوان و خانواده تنش به وجود می آورد که ممکن است از نظر روحی و روانی به فرد آسیب رساند.

تمام روانشناسان و مشاوران تربیتی و اجتماعی اذعان دارند استفاده دختران زیر هفت سال از لوازم آرایشی هیچ مشکلی برای کودک ایجاد نمی کند و به خانواده ها توصیه می شود تا به کودک فرصت دهند و با وی رفتار تند نداشته باشند.

کودکان جذب رنگ ها و زرق و برق لوازم آرایشی می شوند.

چگونه کودکان را از آرایش کردن بازداریم؟

نمی توان علاقه آرایش کردن کودک را سرزنش کرد، برای آنها همه رنگ ها، زرق و برق ها و بافت های لوازم آرایشی جذاب است. آنها عباراتی مانند مواد شیمیایی، حساسیت پوست یا حتی سالم زیستی را درک نمی کنند! پس باید چه کاری انجام داد؟! چگونه کودکی را که به سختی می تواند مداد را صاف نگه دارد، از درخواست و امتحان آرایش منصرف می کنید؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند.

مهم‌ترین چیزها این است که به بچه‌ها آموزش دهیم که آرایش برای بهبود ظاهر آنهاست، نه تغییر یا غلبه بر آن

دکتر کوبیچک لاو
  1. توضیح دهید که این کار مخصوص بزرگترها است: شما کارهای زیادی را انجام می‌دهید که فرزندتان اجازه انجام آن‌ها را ندارد. بنابراین به آنها توضیح دهید که کارهای بزرگترها چیست و آرایش کردن یکی از آنهاست. بچه‌ها کارهای شما را می‌بینند و ممکن است تکرار کنند، بنابراین گفتن اینکه آرایش چیز بدی است کمکی نمی‌کند، زیرا در این صورت فرزندتان سؤال می‌کند که چرا شما از این چیز بد استفاده می‌کنید.

بنابراین به آنها توضیح دهید که چیزهای خاصی برای کودکان مناسب نیست، و شما خودتان تا زمانی که به سن کافی نرسیدید شروع به استفاده از آرایش نکردید. با یک بار گفتن این حرف ممکن است پیام بازدارنده آرایش کردن کودک به کودکان منتقل نشود، اما تکرار و پایبندی به آن مطمئنا کمک کننده خواهد بود.

آرایش کردن کودک
کودکان دوست دارند رفتار والدین خود را تقلید کنند.
  1. در نزدیکی آنها از لوازم آرایش استفاده نکنید: بهترین راه، استفاده نکردن از آرایش در اطراف کودک است. اگر شما فردی هستید که آرایش کامل را انجام می دهید، ممکن است انجام آرایش کامل در خارج از خانه دشوار باشد. بنابراین کاری که می توانید انجام دهید این است که میکاپ خود را در خانه انجام دهید و بعداً می توانید از تمام محصولات رنگی مانند خط چشم و رژ لب استفاده کنید. معمولا کودکان به دلیل رنگارنگ بودن آرایش جذب می شوند، بنابراین دور نگه داشتن رنگ ها ممکن است برای جلوگیری از آرایش کردن کودک کمک کننده باشد.
  2. توضیح دهید که آرایش کردن به معنای زیبا شدن نیست: برای کودکان دشوار نیست که آرایش را با زیبایی مرتبط کنند. نحوه درک شما از زیبایی و آرایش می تواند بر فرزندان شما تأثیر زیادی بگذارد. بنابراین، به عنوان یک والدین مسئول، اجازه ندهید فرزندتان چشم های آرایش شده یا لب های درخشان را با زیبایی مرتبط کند.
    به کودکان توضیح دهید که آرایش کاری است که شما انجام می دهید زیرا دوست دارید، مانند اینکه کودک شما دوست دارد با اسباب بازی، بازی کند یا لباس بپوشد. به فرزندتان پیغام ندهید که آرایش می کنید زیرا باعث می شود ظاهر یا احساس زیبایی داشته باشید. در سن فرزند شما، او باید عشق به خود و ارزش خود را قبل از آرایش کردن کودک یاد بگیرد.پیشنهاد نینوپیا مقاله عزت نفس در کودک را بعداز این مقاله مطالعه کنید.

همیشه ایده خوبی است که از بچه‌هایتان بپرسید که چرا به آرایش علاقه دارند، آنها را تشویق کنید تا انجام کارهای دیگری که مورد علاقه آنهاست سرگرم شوند. 

دوره آفلاین بهبود روابط والد و کودک CPRT با رویکرد بازی : بازی درمانی یک مداخله موثر برای کودکان مبتلا به مشکلات رفتاری و احساسی می باشد. ما معتقدیم که به اشتراک گذاشتن این مهارت ها به تقویت روابط والدین با فرزندشان کمک می کند. پس این دوره را از دست ندید.

پکیج PFP برنامه ریزی برای فرزندپروری

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

چرا در آستانه نوجوانی فرزند شما علاقه به آرایش دارد؟

گذر از دوران نوجوانی می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا می تواند شرایط غیرمنتظره یا چالش برانگیزی را هم برای والدین و هم برای فرزندان فراهم کند. زمانی که نوجوانان سعی می کنند با دنیای اطراف خود “سازگار شوند” در حالی که با تغییرات هورمونی، مدرسه یا شیفتگی های عشقی سروکار دارند. آنها در این محیط با استفاده از آرایش و مدل مو تلاش می کنند خود را نشان بدهند تا جایگاهی برای خود ایجاد کنند.

تمایل کودک به لوازم آرایش می تواند برای برخی از والدین مشکل ساز باشد، زیرا ممکن است در مورد برخی از تصمیمات نوجوان خود نگرانی داشته باشند و از این رو در صحبت کردن مردد هستند.

teenagerMakeup-477925901-770x533-1-650x428

کلام آخر و جمع بندی

آرایش کردن کودک باید مورد توجه والدین قرار می گیرد. هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد و احتمالاً هر خانواده باید در مورد نحوه برخورد با چنین رفتاری تصمیم بگیرد. حتی گاهی اوقات تأثیر رسانه های اجتماعی بر کودک را باید مورد توجه قرار داد. اگر کودک شما می‌خواهد آرایش کردن را شروع کند، بهترین توصیه این است که در نظر بگیرید که چرا می‌خواهد این کار را انجام دهد و سپس فقط از ایده او حمایت کنید. در این مقاله سعی کردیم نکاتی را برای واکنش نسبت به این رفتار کودکان به شما توضیح دهیم. اما اگر نیاز به مشاوره بیشتر دارید به مشاوره کودک مراجعه کنید.

شما در برابر آرایش کردن کودک خود و علاقه او به لوازم آرایشی چه واکنشی نشان می دهید؟ خوشحال می شویم که تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره آرایش کردن کودک

یکی از بهترین راه ها برای مرتب کردن آرایش و دور نگه داشتن آن از کودکان استفاده از کیف های آرایش است. بسیاری از کیف های آرایش، دارای محفظه های خاصی برای برس های آرایش، سایه چشم، رژ لب و موارد دیگر هستند. آنها با زیپ، دکمه یا گیره برای بسته نگه داشتن آنها ارائه می شوند.

13 سالگی سن مناسبی برای شروع آرایش در مقادیر کم است. دوره راهنمایی زمان شروع است، نه کلاس پنجم. اولین قدم این است که به طور کلی از فونداسیون صرف نظر کنید.

آرایش می‌تواند منجر به درماتیت پوست و لب‌ها شود و باعث قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست شود. کودکان همچنین از طریق پوست بیشتر جذب می‌کنند زیرا نسبت سطح به حجم بالاتری دارند. به این ترتیب، آنها می توانند حتی زمانی که مقادیر کمی از یک محرک استفاده می شود، واکنش نشان دهند.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

4/5 - (4 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “با علاقه کودکان به آرایش کردن کودک چه کنیم؟

  1. آماتیس گفت:

    چیکار کنم بچم همش میگه میخوام آرایش کنم و منو اصلا ول نمیکنه که آرایش کنم

    1. نینوپیا گفت:

      اولین گام برای حل این مشکل این است که با بچه خود صحبت کنید و به او توضیح دهید که آرایش برای کودکان خیلی مناسب نیست. شما می‌توانید به او بگویید که آرایش ممکن است باعث آسیب رساندن به پوست و چشمانش شود و همچنین باعث شده تا احساس خود را به دست آورد.

      در صورتی که بچه شما هنوز هم علاقه‌مند به آرایش است، می‌توانید به او گزینه‌های دیگر را پیشنهاد دهید. مثلاً، می‌توانید با اجازه دادن به او برای استفاده از چرب لب ها.

      در عین حال، شما نباید تلاش کنید تا او را از علاقه‌اش به آرایش منع کنید. به جای آن، شما می‌توانید به او کمک کنید تا گزینه‌های دیگری را برای خود پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .