بازی های کودکانه در منزل

بازی های کودکانه

کودکان در دوره ی کودکی خود با بازی و سرگرمی عجین شده اند. به گونه ای که از زمان بیدار شدن از خواب تا زمان به خواب رفتن، فکر و ذکرشان بازی و شادی است. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، وسایل الکترونیک به گونه ای زیاد شده اند که این روحیه ی پویایی و جنب و جوش را از کودکان گرفته است. این مورد می تواند به شدت برای کودکان آسیب زا باشد.

از طرفی دیگر آپارتمانی شده خانه ها و کوچک شدن منازل، تا حد زیادی دست کودکان برای فعالیت را بسته است. به همین خاطر تصمیم داریم تا چند مورد از بازی های کودکانه را در این مطلب شرح دهیم تا علاوه بر جنب و جوش جسمی، موجب ورزش فکری کودک هم شود.

تا انتهای این مقاله با نینوپیا همراه باشید.

 

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

بازی های کودکانه قابل اجرا در خانه

 

در بازی های کودکانه نباید فقط به دنبال تحرک و تخلیه انرژی کودک باشیم. بلکه بایستی در بازی، افزایش توانایی های حسی، ادراکی و فکری کودک را هم اولویت قرار دهیم. به همین منظور بازی های تلفیقی می توانند بسیار برای کودکان مفید باشند.

بازی های کودکانه در منزل

اهمیت بازی های کودکانه جذاب خانگی

کودکان، زمانی که بهانه‌ای برای بیرون رفتن از خانه نداشته باشند، خسته می شوند و به دنبال راه  و روالی برای خالی کردن انرژی مضاعف درون خود هستند به همین خاطر ممکن است که در منزل با کارهای هیجانی که انجام می‌دهند، تحرکات و جنب و جوش‌های اضافی، مشکلاتی برای والدین درست کنند؛ گاهی به خاطر وجود همین انرژی‌های زیادی که در درون آنها است، و تلاشی که برای تخلیه آن دارند، از دیوار و یا کابینت‌های آشپزخانه، کمدها و … بالا می‌روند و این کار ممکن است باعث ناراحتی و آزار و اذیت والدین شود؛ به همین خاطر والدین و بزرگترها، معمولاً دنبال پیدا کردن بازی های کودکانه برای سرگرم کردن این کودکان هستند.

استفاده از بازی‌های خانگی جذاب برای سرگرم کردن کودکان می تواند از زوایای زیادی برای والدین دارای اهمیت و ارزش زیادی باشد؛ اینکه کودکان در محیط آرام و تمیز و با امنیت منزل، بازی کنند می تواند آرامش خاطر و کاهش استرس والدین را نیز به دنبال  داشته باشد چرا که بازی کردن کودکان در محیط امن و بی‌خطر می‌تواند باعث آرامش خاطر والدین باشد و از استرس و دلهره آنها، نسبت به کودکان، کمتر کند.

البته مزیت دیگری که بازی های کودکانه دارد این است که این نوع بازی‌ها می‌توانند بهانه بسیار خوبی برای وارد شدن والدین به بازی‌های کودکان باشد که این خود نیز باعث تشویق و  تقویت اعتماد به نفس کودکان می‌شود و علاقه آنها را بازی های خانگی، بیشتر می کند

بهترین بازی های کودکانه خانگی

کودکان معمولاً پر انرژی و پر تحرک هستند و برای خالی کردن انرژی های مضاعف خود مجبور هستند که جنب و جوش و فعالیت‌های زیادی داشته باشند؛ بنابراین والدین، برای اینکه به کودکان کمک کنند تا به طریق مثبت و مناسبی، انرژی درون خود را خالیُ کنند، می‌توانند از بازی ها و وسایل لازم برای تحرک و فعالیت‌های ورزشی، برای آنها تهیه کنند تا در منزل با آنها سرگرم باشد.

 و یا اینکه می‌توانند علایق کودکان خود را پیدا کنند وبازی جذاب خانگی، که موجب شادی و خوشحالی کودک شود را برای او تهیه کنند تا علاوه بر بازی، به  خواسته ها و علاقمندی‌های کودک نیز رسیدگی کرده باشند. مثلا اینکه بعضی از کودکان به آلات موسیقی علاقمند هستند، والدین می توانند برای سرگرم کردن آنها، سازهای موسیقی تهیه کنند تا کودکان با نواختن و ساز زدن، هم بتوانند یک مهارت را یاد بگیرند و هم مدت زمانی را با آن سرگرم باشند.

 والدین و بزرگترها، برای سرگرم کردن کودکان، می توانند بازی‌های ساده و جذابی را در نظر بگیرند که بتوانند از طریق آنها، کودکان را در مدت زمان زیادی سرگرم کنند و باعث شوند که از طریق بازی‌های مناسب، انرژی مضاعف درون آنها، تخلیه شود.

 امروزه سبک زندگی ما به گونه‌ای شده است که کودکان مجبورند به خاطر محدودیت‌هایی از جمله بیماری و همچنین ناامنی‌های بیرون، بیشتر زمان خود را در منزل سپری کنند و این محدودیت‌ها به خاطر اینکه اکثر زندگی‌ها به صورت آپارتمان نشینی می‌باشد و محل زندگی بیشتر افراد، از داشتن محیط‌هایی مثل حیاط نیز محروم هستند؛ بنابراین، اکثر افراد، برای سرگرم کردن کودکان سعی در تهیه بازی جذاب خانگی دارند.

بازی های کودکانه جذاب خانگی

یکی از راه های مناسب برای ایجاد صمیمیت و نشاط و همچنین آرامش ‌در منزل، برای کودکان و بزرگترها، تهیه بازی های کودکانه خانگی برای سرگرم شدن در کنار یکدیگر است.

  • یک بازی های کودکانه، علاوه بر اینکه می توانند مدت زمان زیادی موجب سرگرمی کودکان و بزرگترها شود، یک سرگرمی خوب و مناسب برای کمتر شدن آزار و اذیت  و فضولی‌های کودکان است.
  • بازی های کودکانه می‌توانند استعداد کودکان را رشد و تقویت کنند اما معمولا داشتن کودکان باهوش و با استعداد خوشحال می شویم ولی اکثر والدین تمی‌دانند که چطور می‌توانند کودکان خود را در این مسیر هدایت و تقویت کنند. بنابراین تهیه بازی‌های خانگی جذاب برای آنها می تواند یک روش مناسب برای تقویت استعداد آنها باشد.
  • هنگام خرید و یا طراحی بازی های کودکانه  می توانید در قالب بازی، آموزش‌های زیادی را به کودک یاد دهید و درسهای زندگی را در قالب بازی، به او آموزش دهید.

معرفی بهترین بازی های کودکانه خانگی

اکنون سوالی که برای والدین و بزرگترها پیش می‌آید این است که چگونه می‌توانند بهترین بازی های کودکانه را برای سرگرم کردن کودکان و همچنین رشد تمرکز، تفکر و تقویت ذهن آنها آماده کنند.در اینجا به معرفی چند نمونه بازی های کودکانه جهت رشد ذهن و همچنین سرگرم کردن کودکان می‌پردازیم:

دومینو، بهترین و در دسترس ترین

یکی از بازی های کودکانه ای که اخیرا بسیار در سبد اسباب بازی های کودکان یافت می شود، دومینو است. با توجه به اینکه دومینو امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، اما خانواده از شیوه ی دقیق و هدفمند این بازی اطلاع چندانی ندارند. به همین منظور این وسیله تبدیل شده است به چند تکه مستطیلی که نهایتا تا چند ده سانتی متر چیده می شود!

برای اینکه بتوانید با خوبی از ابعاد مختلف این بازی استفاده کنید، نیاز است که مراحل بازی را به صورت اصولی پیش ببرید. ابتدا از کودک بخواهید که مسیر یا شکل مورد نظر خود را روی کاغذ ترسیم کند. بهتر است که در این مرحله از اشکال ساده استفاده کنید. سپس آن شکل را با مقیاس بزرگتر در نظر بگیرد و مکان چیدمان آن را مشخص کند. آنگاه بر طبق مسیر ترسیمی، دومینوها را بچیند.

دقت داشته باشید که هر چقدر که مسیر چیدمان طولانی تر باشد، بازی جذاب تر و حساس تر خواهد شد. این بازی کمک می کند تا دقت و حساسیت کودک افزایش کند. از طرفی دیگر قدرت خلاقیت کودک در جهت ترسیم مسیرهای حرکتی تقویت می شود.

تقویت حس شنیداری با صدای اشیا!

یکی از بازی های کودکانه ای که به شدت برای کودکان مهیج خواهد بود، بازی شناسایی صدای اشیا است. تعدادی از اشیا در دسترس را روی سطح صافی بگذارید. وسایلی مثل شانه، ظرف، ریموت، کتاب، قلم ،بطری ،اسباب بازی ،ساعت و … که دارای صدای مشخصی از خود هستند.

ابتدا از کودک بخواهید که برداشت های ذهنی خود از آن وسیله را بیان کند. این عمل باعث می شود که کودک ابتدا در مورد هر وسیله تامل کرده و سپس دارای پیش زمینه ای از آن بشود. همچنین با توضیحات تکمیلی که در مورد هر وسیله که به کودک می گویید، می تواند یک کلاس آموزشی یه پا کنید!

در مرحله بعد چشمان کودک را توسط چشم بندی بسته و با هر وسیله ای صدایی خاص تولید می کنید. این کار از طریق حرکت دادن، انداختن و ضربه زدن می توانید انجام دهید. پس از به گوش رسیدن صدای وسیله، کودک باید تشخیص دهد که این صدا از چه وسیله ایست.

بسکتبال خانگی

برای افزایش قدرت دستان کودک و همچنین تقویت تمرکز و هدف گیری کودک می توانید از چندین جفت جوراب تمیز و سبد لباس استفاده کنید. این بازی از سری بازی های کودکانه قابل اجرا در خانه، آسان و مهیج است. روند بازی بدین صورت است که سبد را در نقطه ای قرار داده و سپس هر دو لنگه جوراب را در هم می پیچیم تا به صورت توپ یا گلوله در بیاید. آن گاه در نقطه ای مشخص اقدام به پرتاب آن ها به سمت سبد می کنیم.

هر زمان که توپ ها داخل سبد رفتند، یک گام عقب تر می رویم تا هیجان مسابقه مضاعف شود.

اسم و فامیل

یکی از بازی‌های جذاب، که معمولا کودکان و بیشتر بزرگترها به آن علاقمند هستند و سابقه بسیار طولانی در بین مردم دارد بازی جذاب اسم و فامیل است.

این بازی باعث می‌شود که حضور ذهن و همچنین سرعت عمل کودکان بیشتر شود.

منچ

بازی منچ نیز از بازی‌های جذاب و پر طرفدار در بین خانواده‌ها می‌باشد که علاوه بر اینکه قدرت شمارش را در کودکان رشد می‌دهد، دارای هیجان زیادی می‌باشد که می‌تواند باعث تخلیه انرژی و هیجانات در کودک شود.

مافیا

مافیا، از سری بازی‌های جذاب و جدید است که تقریبا شبیه به بازی  «شاه، دزد و جلاد» است و از سری بازی جذاب خانگی است که می‌تواند ساعت‌ها افراد و کودکان را سرگرم کند و همچنین باعث تقویت سطح هوش و رشد استعداد کودکان و همچنین کمک به او، در تقویت زبان گفتاری او می‌شود.

خانه سازی

خانه سازی نیز بازی های جذاب و مورد علاقه کودکان است، این بازی نیاز به هزینه‌های زیاد ندارد و از سری بازی هایی است که جذابیت خاصی دارد. برای این کار می‌توانید با استفاده از کارت‌های بازی و یا چوب بستنی، برای کودکان، ساختمانهای زیبا  جذاب درست کنید. 

پیست اتومبیلرانی بسازید

برای اینکه کودکتان را غافلگیر کنید فقط به یک نوار چسب کاغذی احتیاج دارید. ساخت یک پیست اتومبیلرانی با چسب و قیچی میتونه به تقویت مهارت دست ورزی کودکت کمک کنه.

شعبده بازی یاد بگیرید

بادکنک ها را با عدس و لوبیا پر کنید و محکم گره بزنید. این توپ ها به راحتی قابل پرت کردن و گرفتن هستند. اول با ۲ توپ شروع کنید و بعد سومی را اضافه کنید. ( نکته : از این توپ ها می توان به عنوان توپهای ضد استرس نیز استفاده کنید.)

با بشقاب کاغذی (یکبار مصرف) راکت تنیس بسازید.

زمانی که در خانه می مانید، ورزش کنید. دو بشقاب یکبار مصرف را به دلخواه خودتان رنگ کنید و آنها را روی چوب بستنی به عنوان دسته بچسبانید. از یک بادکنک به جای توپ استفاده کنید و بازی را انجام بدهید.

بازی حیوانات

با فرزندتان فکر کنید و یک لیست طولانی از  اسم حیوانات بنویسید.  اسم هر حیوان را روی کاغذی بنویسید، تا کنید و داخل یک کلاه یا ظرف بریزید و به هر کس اسم هر حیوانی می افتد، باید شبیه آن حیوان بشود و کارهای آن را انجام بدهد. این بازی را به جای اسم حیوانات می توانید با اسم مشاغل( پلیس، دکتر، و…)، احساسات (خوشحال، ناراحت و….) و یا هر دسته بندی بامزه دیگه ای که خودتان دوست دارید، انجام دهید.

بازی های کودکانه در منزل

لی لی خانگی

یک بسته چوب کاردستی یا چوب بستنی بگیرید و با آن لی لی بکشید. لی لی بازی مفرحی است که باعث تخلیه انرژی می شود اما ساختن لی لی با چوب بستنی هم خودش به تنهایی هیجان آور است.

نتیجه گیری بازی های کودکانه

بازی های کودکانه خانگی می‌توانند طوری انتخاب شوند که علاوه بر سرگرم کردن کودکان، باعث رشد و تقویت استعداد آنها و همچنین یادگیری درس‌های جدید در زندگی کودکان شود و نقطه‌ای برای شروع برنامه‌های کارساز و آینده دار در زندگی کودکان باشد.برای کمک گرفتن از بازی برای درمان های روانشناسی از مشاوره کودک استفاده کنید.

سوالات متداول درباره بازی های کودکانه

5/5 - (3 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .