مهارت دست ورزی چیست و چگونه می توان آن را تقویت کرد؟

یکی از مهم ترین مهارت های پیش از دبستان مهارت دست ورزی است که کودک قبل از رفتن به مدرسه باید آن را یاد بگیرد اگر چه تقویت دست ورزی در ظاهر ساده به نظر می‌آید اما به هماهنگی عضلات چشم و دست نیاز دارد آموزش این مهارت ها باعث بالا رفتن اعتماد به نفس کودک می‌شود. (اگر دوست درای میتونی مقاله عزت نفس را هم بخونی) کودکانی که در سن پیش دبستانی بتوانند مداد را برای آغاز نوشتن در دست بگیرند مهارت دست ورزی خوبی دارند و در مقابل کودکانی که این مهارت را یاد نگرفته اند در سن دبستان با درشت نویسی و بدخطی مواجه می‌شوند . اگر دیدید که کودکی به نقاشی علاقه ندارد ، بدانید که او مهارت دست ورزی را یاد نگرفته است و باید والدین به این نکته توجه کنند و در کنار کودک فعالیت دست ورزی را با او انجام دهند تا او یاد بگیرد و او را تشویق کنند یک مداد را در دست بگیرد که این کار خودش یک مهارت دست ورزی به حساب می‌آید. مهم ترین ابزار آموزشی ، ابزار های پیشرفته نیست ، بلکه دست ها هستند کودکانی که دستان قوی دارند بهتر و راحت تر کارهایشان را انجام می‌دهند .

فعالیت هایی که مهارت دست ورزی در کودک را تقویت می‌کند

  • خمیر بازی
  • گل بازی
  • نقاشی با دست
  • جورچین
  • مچاله کردن کاغذ
  • مهره های رج شونده
  • دوخت و دوز
  • جدا کردن اجسام ریز
  • گره زدن و بستن بند کفش
  • مکعب هوش
  • کوبیدن میخ با چکش
  • اوریگامی

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

اگر وقت نداری مقاله را بخونی ویسش را گوش کن

چرا مهارت دست ورزی مهم است

مهارت دست ورزی با تمرین به دست می‌آید. هرچه کودک با تمرین و بازی های آموزشی بیشتر سر وکار داشته باشد عضلات دست او بیشتر تقویت می‌شود. از جمله هدف هایی که در مهارت دست ورزی خیلی مورد توجه قرار گرفته است تقویت عضلات ریز و درشت دست و هماهنگی آنها با عضلات چشم و تقویت عضلات نوک انگشتان می‌باشد.

هرچند که امروزه مهارت دست ورزی در مهد کودک و پیش دبستانی تقویت می‌شود، اما والدین هم باید در منزل به پیشرفت کودکان در این مهارت اهمیت بدهند، هرچه که سن کمتر باشد تمرین ها ساده تر است . با افزایش سن تمرین ها پیچیده تر می‌شود تا جایی که توانایی کودک افزایش پیدا کند . وقتی کودک کاری را ماهرانه انجام دهد یک حس خوب نسبت به خود دارد که اعتماد به نفس را در آنها بالا می‌برد ، مثل باز  و بسته کردن زیپ ، دکمه لباس و پوست کندن میوه.

dastvarzi

پیشنهاد بی نظیر : پکیج آفلاین تقویت دست ورزی

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

معرفی کتاب برای مهارت دست ورزی

 

مهارت دست ورزی چگونه در کودکان شکل می‌گیرد

کودکان چون کنجکاو و باهوش هستند برای شناخت دنیای اطراف خود به هر ابزاری دست می‌زنند و وظیفه والدین این است که اجازه دهند کودکان از این ابزار استفاده کنند . وقتی دست زیاد کار کند مهارت دست ورزی او هم زیاد می‌شود . کودک باید تجربه کند تا تفکر به وجود آید.

اولین نشانه مهارت دست ورزی قبل از یک سالگی، زمانی است که کودک سمت مادرش دست خود را دراز می‌کند . از دیگر مهارت ها استفاده از خمیر است که از سه سالگی کار با خمیر را شروع می‌کند، از سه سالگی به بعد دکمه لباس را باز و بسته می‌کند و از پنج سالگی به بعد بند کفش را می‌بندد و در این سن مادر مهارت گره زدن را به او آموزش می‌دهد . توانایی کودک برای کنترل دست از مهمترین توانایی های زیربنایی به حساب می‌آید.

این توانایی ها برای برش، نوشتن ، نقاشی که به حرکات دست نیاز دارد تاثیر گذار است . کودکانی که مهارت دست ورزی بهتری دارند ، یادگیری در آنها هم بهتر است . این مهارت باید قبل از رفتن به مدرسه تقویت شود چرا که باعث می‌شود کودک دست خط خوبی داشته باشد و در هنگام نوشتن دیر‌تر خسته شود .

کودکانی که مهارت دست ورزی بهتری دارند ، یادگیری در آنها هم بهتر است .

چند بازی هدفمند برای مهارت دست ورزی

سوالت را بپرس تا مشاوره کودک بهت جواب بده

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

چگونه بفهمیم که کودک در مهارت دست ورزی ضعیف است

بسیاری از کودکان نقاشی و رنگ آمیزی برایشان سخت است چون کار با مداد را یاد نگرفته اند و انجام آن برایشان سخت است . این کودکان از انجام کار‌هایی که به مهارت دست ورزی احتیاج دارد فراری هستند مثل : چیدن یا کار با قیچی ، هنگام رنگ آمیزی از خط نقاشی بیرون می‌زنند . در ظروف را نمی‌توانند به راحتی باز و بسته کنند ، بد خط هستند ، برای اینکه از چند انگشت برای لمس اشیاء استفاده کنند از تمام دست خود استفاده میکنند. اگر دوست داری می تونی پکیج آفلاین تقویت دست ورزی  را از نینوپیا تهیه کنی.

تقویت مهارت دست ورزی

چگونه می‌توان مهارت دست ورزی را تقویت کرد

1_ تقویت انگشتان و عضلات دست

  • تقویت انگشتان : از کودک بخواهیم انگشتان خود را باز و بسته کند و دست ها را به صورت کشیده به جلو بیاورد و حرکت کششی داشته باشد .
  • باز و بسته کردن دکمه و زیپ: در قالب یک مسابقه از کودک بخواهیم لباسی را که زیپ یا دکمه دارد باز و بسته کند .
  • استفاده از قلاب یا گیر پلاستیکی: با کمک این وسایل از کودک بخواهیم که اشیاء را داخل سبد بی‌اندازد .
  • خمیر بازی: یکی از سرگرمی های دوست داشتنی کودکان است. شکل سازی با خمیر و شکل دادن به آن و ورز دادن مهارت دست ورزی را تقویت می‌کند .
  • قیچی کردن : از کودک بخواهیم که خط صاف را برش بزند و بعد خط های پرپیج و خم یا شکل های هندسی را قیچی بزند .

2_ تقویت مهارت دست ورزی با قلم

  • رنگ آمیزی :اگر کودک به این کار علاقه مند است باید برای او مداد هایی تهیه شود و او را آزاد بگذارید تا هرچه که دوست دارد را روی کاغذ بکشد .
  • وصل کردن خطوط به هم : نقطه هایی با فاصله روی یک دفتر علامت می‌زنیم و از کودک می‌خواهیم آنها را به هم وصل کند .

کشیدن خط راست ، منحنی و شکسته : چند نمونه از خط ها را روی مقوا می‌کشیم و با استفاده از کاتر از کودک می‌خواهیم آنها را برش دهد. این کار برای هماهنگی چشم و دست مفید است .

دوره آفلاین نقاشی به روش کلاژ برای کودکان >>

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

دست ورزی با کاغذ

کاغذ باطله یا روزنامه را به کودک خود بدهید تا آنها را پاره کرده، سپس  مچاله کند و شبیه به یک توپ گرد در بیاورد.  با قوی تر شدن دستانش از او بخواهید تا کاغذ ها را با یک دست پاره کند و گلوله کند. این کار یکی از بهترین راه ها برای تقویت عضلات دست است.

مهارت دست ورزی پیش دبستانی

اهمیت مهارت دست ورزی پیش دبستانی چیست

دست ورزی، پیش نیاز همه فعالیت هایی  که در  دوران دبستان اتفاق میافتد است و انتظار می رود کودک بتواند به راحتی از پس این نوع کار ها بر بیاید. بنابراین بدست نیاوردن مهارت دست ورزی پیش دبستانی باعث کاهش استقلال و اعتماد به نفس کودک در مقابل دوستانش در پیش دبستانی و گاها در دبستان می شود. مهارت دست ورزی پیش دبستانی مهم هست و یادگیری در سنین پایین راحت تر بوده و چون همراه با بازی صورت می گیرد به راحتی می توان مهارت دست ورزی پیش دبستانی را ارتقا داد.

تقویت دست ورزی

کاردستی برای مهارت دست ورزی

 

ایده نقاشی برای دست ورزی

 

کودکانی که با چیدن یا کار با قیچی به سختی عمل میکنند. هنگام رنگ آمیزی از خط نقاشی بیرون می‌زنند. در ظروف را نمی‌توانند به راحتی باز و بسته کنند ، بد خط هستند ، برای اینکه از چند انگشت برای لمس اشیاء استفاده کنند از تمام دست خود استفاده میکنند .

  1. خمیر بازی
  2. گل بازی
  3. نقاشی با دست
  4. جورچین
  5. مچاله کردن کاغذ
  6. مهره های رج شونده
  7. دوخت و دوز
  8. جدا کردن اجسام ریز
  9. گره زدن و بستن بند کفش
  10. مکعب هوش
  11. کوبیدن میخ با چکش
  12. اوریگامی

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (9 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

18 دیدگاه در “مهارت دست ورزی چیست و چگونه می توان آن را تقویت کرد؟

  1. ماهک گفت:

    عااااالی👌👌👌

    1. پشتیبانی نینوپیا 2 گفت:

      ماهک عزیز
      ممنون که نظرتون رو با مطرح کردید

  2. سید محمد گفت:

    برای تقویت مهارت دست ورزی آیا باید حتما دوره ای پسرم رو بگذارم؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام سید محمد عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      برای تقویت مهارت دست ورزی نیازی به کلاس به خصوصی نیست و با اسباب بازی ها و بازی هایی که در این مقاله به آن اشاره شده است، می توانید این مهارت را در فرزند خود ارتقا دهید. تنها کافی است زمانی را برای تمرین مداوم به این موضوع اختصاص دهید.

  3. ویدا زلفی گفت:

    آیا با اوریگامی هم می توان مهارت دست ورزی در کودک رو بالا برد؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام ویدا عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      بله ساخت اوریگامی می تواند به تقویت مهارت دست ورزی کودکان کمک کند.

  4. مامان آرتمیس گفت:

    دخترم الان رفته پیش دبستانی و مداد رو نمیتونه درست دستش بگیره معلمش بهم گفته باید مهارت دست ورزی اش را تقویت کنم واقعا نمیخوام بهش سخت بگیرم که کلا زده بشه از مدرسه چی کار بکنم؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام مامان آرتمیس عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      در آموزش مهارت های دست ورزی قرار نیست به بچه ها سخت بگذره چون می توانند در قالب بازی و سرگرمی این مهارت را تقویت کنند. برای مثال خمیر و گل بازی جزو بازی هایی است که بچه ها بهش علاقه دارند و اگر هدفمند باشه، (یعنی مثلا ظرف، آدمک و … بسازند) باعث رشد مهارت های دست ورزی میشه. در خصوص مداد به دست گرفتن هم می تونید نقاشی کشیدن با وسایل مختلف، مثل ماژیک، قلمو، مداد و … رو امتحان کنید و یا اگر خیلی به حروف الفبا علاقه داشت می تونید این مورد رو هم تمرین کنید.

  5. زینب گفت:

    چه کاری انجام بدم که دست خطش خوب بشه یعنی چه مهارت دست ورزی باهاش کارکنم

    1. مشاور نینوپیا گفت:

      سلام دوست عزیز
      باتوجه به رده سنی فرزندشما نیاز هست از کتاب های آموزش خط یا یک دوره خط استفاده نماید.

  6. سوده گفت:

    سلام خسته نباشید.چطوری مهارت دست ورزی رو ب کودکم آموزش بدم؟چه بازی های باعث تقویت هوش بچه میشود؟

    1. مشاور نینوپیا گفت:

      سلام دوست عزیز ممنون از همراهی شما با سایت نینوپیا
      نیاز هست با بازی هایی چون خمیربازی، رد کردن مهره ها از داخل نخ، استفاده از کتاب های کار نردبان( ببر و بچسبان)، نقاشی با رنگ انگشتی انگشتان و مچ دست فرزند خود را تقویت نمایید.
      برای تقویت هوش می توانید دوره آینده سازان در سایت نینوپیا که به صورت رایگان هست را شرکت نمایید.
      لینک دوره:https://b2n.ir/s14635.

  7. مهین گفت:

    دخترم موقعی که مشق می‌نویسه دستش خسته میشه

    1. مشاور نینوپیا گفت:

      سلام مهین عزیز
      از همراهی شما با سایت نینوپیا سپاسگزاریم
      باتوجه به رده سنی فرزند شما نیاز هست فعالیتهایی جهت تقویت مچ و انگشتان دست فرزندتون انجام دهید. مانند خمیر بازی، بریدن کاغذ و مواردی که در مقاله نینوپیا درج شده است. می توانید از دوره زیر جهت تقویت موارد گفته شده استفاده نمایید.
      دوره:zaya.io/jabym

  8. سوری گفت:

    سلام پسرم درست نمیتونه بنویسه کلا نوشتن براش سخته چکارکنم لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور نینوپیا گفت:

      سلام سوری عزیز از همراهی شما با سایت نینوپیا سپاسگزاریم
      نیاز هست فعالیت هایی جهت تقویت دست، مچ و انگشتان دست در قالب بازی و فعالیت های هیجانی توسط کودک شما انجام شود. برای این منظور می توانید از کاردستی ها و نقاشی های داخل مقاله جهت تقویت این موارد استفاده نمایید.

  9. هیوا گفت:

    پسرم سه سالشه و خوب مداد رو دستش نمی گیره چطور بهش آموزش بدم؟

    1. نینوپیا گفت:

      سلام
      همون طور که در مقاله نوشته شده باید مهارت دست ورزی قبل از پیش دبستانی رو با روش های مثل خمیر بازی ، مچاله کردن کاغذ و… تقویت کنید و این کار رو مستمر باید انجام بدید که نتیجه اش رو بتونید ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .