والدین سهل گیر و والدین سخت گیر چه معایبی دارند؟

انواع خانواده از نظر شیوه تربیت کودکان

هر پدر و مادری برای تربیت کودک خود، شیوه خاصی دارد و سعی می‌کنند آنطور که در نظر خود، مناسب و باب طبع اجتماع است فرزند سالم و با تربیتی پرورش دهند. نینوپیا در این مقاله به بررسی شیوه‌های تربیتی در دو گروه والدین سهل گیر و والدین سخت گیر می‌پردازیم. نکته مهم این است که مهم ترین بافت اجتماعی ، برای رشد و تربیت هر فرد، از طریق خانواده برای هر انسان فراهم می‌شود.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

اگر وقت نداری مقاله را بخونی ویسش را گوش کن

تاثیر خانواده بر رشد فرزند

خانواده در جریان رشد هر کودک، باعث یک سری تغییرات و رشد، در زمینه‌های اجتماعی، احساسی و  عاطفی، شناختی  و … می‌شود که این تغییرات می‌تواند باعث تقویت کودک در راه رشد و شناخت جهان اطراف شود و یا برعکس باعث تنش و تغییرات در زمینه  یادگیری، تربیت، رفتاری _عاطفی و … شود.

بیشتر مشکلات رفتاری، اخلاقی و  عاطفی که برای افراد در سنین مختلف در اجتماع پیش می‌آید، دلیل آن رفتار و واکنش‌های افراد یک خانواده در محیط خانواده با همدیگر می‌باشد. پیشنهاد می کنم مقاله تفاوت بین والدین آگاه و ناآگاه را مطالعه کنید.

شیوه تربیت فرزند در خانواده‌ها، با هم متفاوت است و هر کدام به شیوه خود، به روشی که فکر می‌کند درست و صحیح می‌باشد این کار را انجام می‌دهد. با این وجود می‌توان گفت که کنترل والدین سهم بسیار بزرگی در تربیت فرزندان و آینده سالم آنها دارد که این معیار در والدین سهل گیر و والدین سخت گیر با هم متفاوت است و هر کدام به شیوه خاص خود عمل می‌کنند. البته لازم به ذکر است که  در تربیت کودکان ، کنترل والدین و مهر و محبت به کودک، هر دو باید به صورت حساب شده باشد تا این فرایند به صورت حساب شده و با برنامه پیش برود.

سوالت را بپرس تا مشاوره کودک بهت رایگان جواب بده

انواع فرزند پروری

نمی‌توان روش‌های تربیت فرزندتان را در نظر گرفت، اما روش‌های خاصی وجود دارد که والدین فرزندشان را تربیت می‌کنند. چیزی به نام فرزندپروری کامل وجود ندارد، اما می توان گفت دو سبک از فرزندپروری وجود دارد.

دو نوع اصلی فرزندپروری سهل‌انگیز و مقتدرانه است. فرزندپروری مقتدر با نوع سخت‌گیرانه فرزندپروری مرتبط است، در حالی که فرزندپروری سهل‌انگیز بیشتر با محبت و کمتر با قوانین و سختگیری مطابقت دارد. 

آیا می دانستید که نینوپیا براش شکوفایی استعدادهای فرزندانتان کارگاهی تحت عنوان کارگاه آینده سازان و آینده بازان طراحی کرده است. شما هم می توانید در این کارگاه شرکت کنید.

والدین سهل گیر و والدین سخت گیر

روش تربیت والدین سخت گیر

روش تربیت والدین سخت گیر، کمی مستبدانه است و رفتار آنها با کودکان، ظاهر خشنی دارد و به ظاهر، محبت کردن در آن بسیار کم به نظر می‌رسد. در این روش، والدین ، بیشتر بر روی مواردی که به جامعه پذیری کودک ختم می‌شود تاکید دارند و سعی می‌کنند با فشار و به صورت مقتدرانه و سنگین، نظرات و انتظارات خود را با اعمال و گاهی فشار به کودک مثل عصبانی شدن، فریاد کشیدن و مواردی از این قبیل، به کودک  ابراز کنند.

در این روش :

– محبت کردن به کودک، سطح بسیار پایینی دارد 

-معمولا والدین ، تربیت کردن کودکان را به صورت دستوری انجام می‌دهند،

– همدردی و همدلی با کودکان، نقشی در این روش ندارد

-بین والدین و فرزند، ارتباط صمیمانه کمتری وجود دارد.

– انتظار والدین از کودکان به شکلی است که باب میل خودشان باشد.

-و …

تفاوت بین والدین آگاه و ناآگاه
روش تربیت والدین سخت گیر

روش تربیتی والدین سهل گیر

والدین سهل گیر و والدین سخت گیر، هر دو مورد ، روش تربیتی دارند که با وجود مزیت‌هایی که دارد، معایب زیادی نیز دارد که ممکن است در آینده ، کودک را به دردسر و مشکلاتی دچار کند.

در  روش تربیتی سهل گیرانه:

  • ، معمولا والدین، کنترل کمتری بر کودکان دارند چرا که بیشتر سعی می‌کنند که کودک را مورد محبت قرار دهند.
  • فعالیت و کارهای خانواده به صورت نامنظم است.
  • والدین در انضباط کودکان دارای نگرش‍های مختلف و متعارض هستند
  • با وجودی که نشان می‌دهند نسبت به فرزند خود حساس هستند اما زیاد به او سخت نمی‌گیرند.
  • در اکثر مواقع نسبت به بهانه جویی کودک، تسلیم می‌شوند
  • و …

در روش سختگیرانه، والدین، اطاعت کودک را وظیفه او می‌دانند و در حقیقت این اطاعت یک «باید» است که انجام آن برای کودکان یک نوع حسن به حساب می‌آید.

معایب شیوه تربیتی والدین سهل گیر و والدین سخت گیر

والدین برای تربیت فرزندان خود، بسیار مسئولیت سنگینی دارند و انتخاب روش تربیتی برای آینده کودک سرنوشت ساز است. با مقایسه شیوه تربیتی والدین سهل گیر و والدین سخت گیر، می‌توان گفت روش والدین سخت گیر، یک روس به نسبت سخت تر است روش تربیتی آنها طوری است که می‌توان از آن این برداشت را کرد که مایلند این ویژگی‌ها در فرزندشان رشد کند و شخصیتی این چنینی داشته باشد

  • روش سختگیرانه

می‌توان گفت که این  روش می‌تواند در کودک کارساز باشد و از کودک، یک شخصیت مناسب و سالم به بار بیاورد اما در صورتی که والدین بدانند که در چه زمانی باید سخت گیری کنند، چگونه این کار را انجام دهند و اینکه سخت‌گیری را با پذیرفتن قوانین و مقررات اشتباه نگیرند. چرا که سخت گیری بیش از حد می‌تواند بر روی شخصیت و روحیه کودک تاثیر منفی داشته باشد.

از جمله معایب این روش این است که کودکان در زمانی که از گفته والدین اطاعت نکنند، ممکن است که تنبیه شوند و والدین به روش زور متوسل شوند که باعث می‌شود، حس ترس در کودکان رشد کند و مانع از پیشرفت  او شود.

بر اساس تحقیقات، کودکانی که به شیوه والدین سخت گیر تربیت می‌شوند، از نظر اجتماعی و برقراری ارتباط با هم سن و سالان خود، دچار مشکل هستند و معمولا از آنها یک شخصیت ناراحت، عصبی، منزوی، آسیب پذیر و در مواقعی ترسو به بار می‌آید.

  • روش سهل گیرانه

در این روش می‌توان گفت که کودکان، آزادی مطلق دارند. و نمی‌تواند روش کارسازی باشد. چرا که کودکانی که با این روش تربیت می‌شوند، در امور خیلی خونسرد برخورد می‌کنند. در حقیقت فرق والدین سهل گیر و والدین سخت گیر در همین است که  والدین سخت گیر تاکید بر این دارند که کودکان بتوانند کنترل رفتار خود را در اختیار داشته باشند.

کودکانی که با روش والدین سهل گیر تربیت می‌شوند، معمولا افرادی هستند که نسبت به دنیای اطراف خود احساس مسئولیت و حساسیت ندارند. نسبت به روش سخت گیرانه، بسیار بهانه گیر هستند. کارها، رفتار و ارتباط خود را زیاد جدی نمی‌گیرند و در مورد هیچ اموری، حساس نیستند. این کودکان، معمولا نافرمان هستند و کاری که باب میلشان نباشد را انجام نمی‌دهند.  گاهی نیز به دلیل همین سهل گیری والدین، کودکان در مدرسه عملکرد خوبی ندارند.

اهمیت مشاوره در انتخاب روش تربیتی مناسب

همان طور که می دانید یکی از سخت ترین کارها این است که والدین بتوانند فرزند خود را به خوبی تربیت کنند. دقت کنید که هر رفتار شما چه آن هایی که شما به طور ناخودآگاه انجام می دهید و حتی کارهایی که به صورت خودآگاه انجام می دهید بر روی تربیت فرزند شما می تواند تاثیر مستقیمی بگذارد.
به همین دلیل است که سبک فرزندپروری از مهم‌ترین موضوعاتی است که شما برای اینکه بتوانید فرزند خود را به خوبی تربیت کنید
باید به آن دقت لازم داشته باشید. روانشناسان همیشه به والدین توصیه می کنند که قبل از اینکه بچه دار شوند و در حین آمادگی های لازم برای فرزند آوری حتما یک زمانی را برای هم صحبت شدن با یک مشاور کودک در نظر بگیرند.
این امر موجب می شود که پدر و مادر عزیز بتوانند با نیازهای کودک خود اعم از نیازهای روحی و روانی و یا حتی رفتارهای مناسبی که می توانند در مقابل کودک خود داشته باشند، به خوبی آشنا شوند.

البته اگر که اکنون صاحب فرزند هستید نیازی به نگرانی نیست چرا که شما هم اکنون نیز می توانید به فکر باشید و در صورتی که هر کدام از نشانه های والدین سهل گیر را که در این مقاله برای شما ذکر کردیم، داشتید بهتر است که به یک متخصص و روانشناس رجوع کنید تا بتواند به شما بهترین راهکارهای تربیتی را پیشنهاد دهد. این امر موجب می شود تا فرزند شما هم از پیامدهای شیوه های تربیتی اشتباه در امان بماند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی بر این بود که شما را با هر دو روش تربیتی سهل گیرانه و سخت گیرانه آشنا کنیم. دقت کنید که روش سخت گیرانه اگر که به صورت اصولی انجام شود و والدین سعی کنند از سخت گیری بیش از حد و یا به عبارتی فشار بیش از حد دوری کنند، می تواند روش تربیتی بسیار کارسازی باشد. اما روش سهل گیرانه و همان طور که در این مقاله ذکر کردیم به دلایل متعددی که می تواند داشته باشد شاید چندان برای کودک شما کارساز و مفید نباشد.

سوالات متداول درباره والدین سهل گیر و والدین سخت گیر

والدین سخت گیر از لحاظ شیوه تربیتی محبت بسیار کمی را به کودکان خود بروز می دهند و همچنین اصول تربیتی آن ها بر پایه دستوری استوار است اما والدین سهل گیر محبت بیشتر و کنترل کمی بر کودک خود دارند.

از جمله مهم ترین معایب روش تربیتی والدین سخت گیر می توان به این امر اشاره کرد که گاهی به دلیل سخت گیری بیش از حد کودک تنبیه می شود و در نتیجه به زور روی می آورد، اما در مورد روش تربیتی سهل گیرانه باید گفت که عمدتا فرزندان به صورتی تربیت می شوند که بی مسئولیت و بدون انضباط می شوند.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (1 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

8 دیدگاه در “والدین سهل گیر و والدین سخت گیر چه معایبی دارند؟

  1. ترانه جویایی گفت:

    چطور بفهمم روش تربیتی من با دخترم جزو کدام دسته هست والدین سهل گیر و والدین سخت گیر؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام ترانه عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      یک والد سخت گیر توقعاتی دارد که عموما بیش از توانمندی کودک است. کودکان را به هنگام شکست خوردن طرد و تحقیر می کنند، خیلی با کودک صمیمی نمی شوند و از همه مهم تر بچه ها تحت کنترلگری شدید و نامعقول آن ها قرار دارند.
      یک والد سهل گیر برعکس والد سخت گیر صمیمی است اما نسبت به تربیت کودک و گوشزد کردن اشتباهات بی تفاوت است. توقعات کم است یا اصلا وجود ندارد.
      بهترین روش فرزندپروری مقتدرانه است. صمیمی و دلسوز کودک است و توقعات معقول بر اساس توانایی های کودک دارند و به جای آنکه برای کودک تصمیم بگیرند، به او کمک می کنند بر اساس آمادگی خود تصمیم بگیرند.

  2. صبور گفت:

    روشی هست که بفهمیم جز کدوم دسته هستیم؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام صبور عزیز.
      بله تست هایی در این زمینه طراحی شده که با استفاده از آنها می توانید سبک فرزندپروری تان را تعیین کنید. برای انجام این تست می توانید به بخش دوره های مخصوص مادران در سایت مراجعه کنید. موفق باشید

  3. zahedi گفت:

    ماهایی که خودمون تحت تربیت پدر و مادران سختگیر بودیم چطور می تونیم سبکمون رو تغییر بدیم؟ چون بالاخره روش فرزندپروری ما هم تحت تاثیر روش پدر و مادرامون هست

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام
      قطعا نحوه تربیت ما در رفتار ما با فرزندمان تاثیر دارد چون باعث شکل گیری شخصیت و افکار ما شده است. بهترین راه برای کاهش این تاثیر بالابردن آگاهی است. تا آنجا که می توانید به مطالعه کتب فرزندپروری و شرکت در کارگاههای آموزشی بپردازید تا نسبت به رفتارهای خود آگاه شده و به تدریج از رفتارهای منفی بکاهید. موفق باشید.

  4. یاسین گفت:

    من واقعا نمی دونم چطور با فرزندم می تونم روابط والد و فرزندی خوبی داشته باشم. لطفا راهنمایی می کنید چکار کنم؟

    1. نینوپیا گفت:

      سلام برای این مورد پیشنهاد میکنم به دوره های مخصوص مادران توی سایت نینوپیا مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .