آموزش تنظیم خواب کودکان

خواب یک عنصر اساسی برای سلامت روحی و جسمی کودک شماست. اما اگر کمک به خواب کودکان نوپای خود را غیرممکن می دانید ، تنها نیستید. آکادمی اطفال آمریکا تخمین می زند که مشکلات کم خوابی کودکان ۲۵ تا ۵۰ درصد و ۴۰ درصد نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد.

خواب نقش بسزایی در رشد ذهن نورس دارد. علاوه بر تاثیر مستقیم بر شادی ، تحقیقات نشان می دهد که خواب بر هوشیاری و توجه ، عملکرد شناختی، انعطاف پذیری ، واژگان و یادگیری و حافظه و نیز به ویژه در اوایل نوزادی تاثیرات مهمی در رشد دارد. در کودکان نوپا ، به نظر می رسد چرت زدن برای تثبیت حافظه ، توجه اجرایی  و مهارتهای حرکتی مهم است.

درک نیازهای خواب کودکان اولین قدم در جهت تأمین خواب بهتر برای فرزندانتان است. با استفاده از ترکیبی از بهداشت خواب ، روال های متناسب با سن و توجه دقیق به هرگونه اختلال خواب ، می توانید به کودک خود کمک کنید تا بقیه مواردی را که برای رشد و سلامت لازم است ، بدست آورد.

موسسه تحقیقاتی استنفورد پژوهشی در مورد اهمیت خواب در رشد کودک منتشر کرده است که نشان می دهد خواب منظم مهمترین عامل موثر در موفقیت کودکان خردسال در رشته ی ریاضیات و ادبیات در آینده است. تحقیقات همچنین ثابت می کند کودکانی که خواب آنها تنظیم شده است بهتر از دیگران ابراز وجود می کنند.

خواب با کیفیت از مهمترین عوامل موثر بر رشد کودک در سنین 0-3 سال است. به خصوص توانایی خواب عمیق در شب مزایای مهمی را از نظر رشد ذهنی و جسمی در اختیار کودکان قرار می دهد. به عنوان مثال ، در دوره خواب معروف به خواب REM ، اتصالات مغزی که دانش و مهارت هایی را که کودکان در طول روز می آموزند تقویت می کند ، فعال می شوند.

هورمون رشد که میزان رشد جسمی کودکان را تعیین می کند، می تواند بر اهمیت خواب در رشد کودک تاثیر داشته باشد زیرا بیشترین هورمون را هنگام خواب ترشح می کند. اگر به دلیل کم خوابی کودکان ترشح هورمون رشد ناکافی باشد ، از نظر رشد بسیاری از اندام ها ، عضلات و استخوان ها در معرض آسیب قرار می گیرند.

تیم محتوایی نینوپیا در این مقاله تمام آنچه که نیاز است در رابطه با خواب کودک و مشکلات کم خوابی کودکان بدانید را در اختیار شما قرار می دهد.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

اگر وقت نداری مقاله را بخونی ویسش را گوش کن

روانشناسی خواب کودک

در سال اول زندگی ، کودک نیاز به ۱۳-۱۴ ساعت خواب در روز ، ۱۰-۱۲ ساعت در شب دارد. (ممکن است برخی از نوزادان کمی بالاتر یا کمتر از این میانگین باشند.) اگرچه در سال دوم زندگی کل نیاز به خواب ۱ ساعت کاهش می یابد ، حتی در سن ۴ سالگی به طور متوسط ​​از ۱۱-۱۲ ساعت کمتر نمی شود.

کم خوابی کودکان، ممکن است مشکلات جدی در رشد ذهنی و رشد جسمی ایجاد کند. از عوامل اهمیت خواب در رشد کودک می توان گفت که در نتیجه کم خوابی کودکان ، ممکن است مشکلاتی در هورمون ها وجود داشته باشد که سایر فعالیت های بدنی غیر از هورمون رشد را تعیین می کند. به عنوان مثال ، کودک شما ممکن است بیش از حد مجاز غذا بخورد و به دلیل مشکل هورمون هایی که گرسنگی و اشتها را تعیین می کنند ، به غذاهای بی فایده با کالری بالا تمایل دارد.

اهمیت خواب در رشد کودک از این نظر مهم است که کم خوابی کودکان همچنین می تواند باعث کاهش مهارت های حرکتی و توانایی توجه در طول روز شود و در نتیجه ، مشکلات رفتاری و عقب ماندگی بیشتری در یادگیری ایجاد شود.

بیشتر کودکان بیش از آنچه والدین انتظار دارند به خواب می روند. علائم کم خوابی کودکان ممکن است مواردی مانند بی قراری و بدخلقی در طول روز ، خوابیدن مداوم در ماشین باشد.

اگر کودک شما قبل از خواب بسیار فعال است یا علائم خستگی را مدت ها قبل از خواب نشان می دهد، مشکلی در الگوی خواب شما وجود دارد.

درک نیازهای خواب کودکان اولین قدم در جهت تأمین خواب بهتر برای فرزندانتان است.

دلایل اهمیت خواب در رشد کودک

۱- خواب منظم همچنین باعث تقویت حافظه می شود

در حالی که زمان خواب یک استراحتی برای مراقب کودک محسوب می شود بلکه برای کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است. از اهمیت خواب در رشد کودک می توان گفت که کودک در هنگام خواب بزرگ می شود. هرچه کودک کوچکتر باشد رشد سریعتر و نیاز به خواب بیشتر می شود. رشد در کودکی که به طور منظم می خوابد سریعتر خواهد بود. همچنین مشخص شد که یادگیری واضح تر و حافظه در این کودکان قویتر است.

عکس این مورد در کودکانی که خواب کافی ندارند وجود دارد. مشخص شد که چاقی با کم خوابی کودکان رابطه مستقیم دارد. این کودکان به احتمال زیاد غذای ناخواسته می خورند ، نوشیدنی های پر کالری می نوشند و زمان بیشتری را جلوی تلویزیون یا کامپیوتر می گذرانند.

۲- خواب منظم خطر بیش فعالی و افسردگی را کاهش می دهد

تحقیقات علمی نشان داده است که اهمیت خواب در رشد کودک باعث کاهش بیش فعالی، اضطراب و افسردگی در کودکان پیش دبستانی می شود. همچنین نشان داده شده است که خواب ۳-۴ روز یا بیشتر (که به معنای حداقل ۱۱-۱۲ ساعت در روز است) در هفته برای کودکان ضروری است. پیشنهاد می کنم مقاله اضطراب جدایی در کودکان را مطالعه کنید.

در دوران نوجوانی ، زمان خواب معمولاً بعد از نیمه شب معلق است و کودک شروع به خواب کمتری می کند. نشان داده شده است که کودکانی که به ۷-۷. ۵ ساعت خواب در روز بسنده می کنند تمایل بیشتری به افسردگی دارند.

آموزش خواب کودک

باید با خوابیدن در رختخواب هر شب در یک ساعت یک نظم ایجاد شود. به همین ترتیب، زمان بیداری نباید بین یک تا یک و نیم ساعت بین روزهای هفته و آخر هفته متفاوت باشد.

یک روال آرامش بخش قبل از خواب، مانند دادن حمام گرم به کودک یا خواندن یک داستان، می تواند ایجاد شود.

مطمئن شوید که دمای اتاق خواب مناسب است و اتاق خواب از نور مناسبی برای خواب برخوردار است.

سطح صدا در خانه باید کم باشد. از خوردن وعده های غذایی سنگین قبل از خواب برای کودکان خودداری شود. بعد از شام، ساعات بازی باید با فعالیت های آرامش بخشی سپری شود، زیرا فعالیت زیاد قبل از خواب می تواند باعث بیدار ماندن کودکان شود.

کودک نباید هنگام خواب تلویزیون، کامپیوتر، تلفن همراه، رادیو یا موسیقی بازی کند.

حداقل یک ساعت قبل از خواب باید تلویزیون و بازی های ویدیویی خاموش شود.

نوزادان و کودکان باید به جای خوابیدن در آغوش والدین یا در اتاق دیگری وقتی خسته به نظر می رسند یا هنوز بیدار هستند، بخوابند.

والدین باید از خوابیدن با کودک جلوگیری کنند تا مطمئن شوند کودک می خوابد. اگر این نکات کمکی نکرد یا به کمک دیگری نیاز داشت، کودک را باید نزد متخصص برد.

3 نکته مهم را در خواب کودک رعایت کنید

ساعت خواب کودک خود را ۲۲:۰۰ قرار دهید

باید اطمینان حاصل شود که زمان خواب در کل دوران کودکی قبل از ساعت ۲۲:۰۰ شب است. دستیابی به این هدف همیشه آسان نیست. ایجاد عادات خواب سالم باید از اوایل نوزادی شروع شود.

بگذارید فرزندتان خودش بخوابد

در صورت عادت کودک به خواب رفتن در اثر تماس ، پستان مادر ، تغذیه یا لرزش ، رفلکس مشروط ایجاد می شود. هر وقت از خواب بیدار می شود ، این شرایط را که برای خواب اجباری می شود ، درخواست می کند.

بنابراین ، شبهای بی خواب برای مادر یا مراقب کودک آغاز می شود. به همین دلیل ، لازم است فرزندان خانواده و علایق شخصی آنها عادت به خواب رفتن را به طور مستقل در مورد عادت خواب ایجاد شده در دوران نوزادی ایجاد کنند. کودکان اغلب اضطراب جدایی دارند. هنگامی که کودکان شب بیدار می شوند ، برای درک تمایز بین واقعیت و رویا ، به مدت بیشتری نیاز دارند.

عادت های غذایی بر الگوی خواب تأثیر می گذارند

برخی از عوامل رژیم غذایی نیز بر روی خواب وجود دارد. قند خون پایین در نیمه شب منجر به بیدار شدن می شود. از این نظر ، لازم است از غذاهای غنی از کربوهیدرات (آرد و شکر) نزدیک به زمان خواب خودداری کنید. همچنین آلرژی های غذایی با ایجاد خارش ، آسم و مشکلات گوارشی کیفیت خواب را مختل می کنند.

حذف شیر گاو از رژیم غذایی در کودک مبتلا به آلرژی به شیر گاو باعث بهبود کیفیت خواب می شود. علاوه بر این ، آلرژی های غذایی منجر به رشد لوزه ها و آدنوئیدها در کودکان می شود که منجر به مشکلات خواب می شود. مصرف کمتر کلسیم ، منیزیم و ویتامین های گروه B (به ویژه B6) بیداری شبانه را افزایش می دهد.

غذاهای حاوی کافئین (که در بسیاری از نوشیدنی ها و شکلات ها وجود دارد) که قبل از خواب مصرف می شوند ، به دلیل اثر تحریک کننده می توانند باعث بی خوابی شوند. پیشنهاد می کنم مقاله تغذیه کودک را مطالعه کنید.

از-پوشک-گرفتن-کودک،-300x300

چگونه کودک خود را از پوشک بگیریم؟

آموزش از پوشک گرفتن به همراه یک هفته مشاوره

بهترین زمان خواب کودک

خواب با بزرگتر شدن کودک شما نیاز به تغییر دارد ، اما خواه با یک کودک نوپا ۲ ساله روبرو باشید یا یک نوجوان لجباز ، تحقیقات نشان می دهد که یک برنامه منظم برای خواب برای اطمینان از خواب کافی کودک شما مفید است. هر فعالیتی را که انتخاب کردید ، سعی کنید هر روز همان کارها را با همان ترتیب انجام دهید تا کودک شما بداند چه انتظاری از این برنامه دارید.

بهترین زمان خواب کودکان ، زمانی است که خواب آلود است و نه زمانی که جایی به غیر از رختخواب خود به خواب رفته.

برنامه قبل از خواب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خاموش کردن رایانه ها ، تلویزیون  ، بازی های ویدیویی و دیگر چراغ های روشن

پوشیدن لباس خواب و مسواک زدن

خواندن یک کتاب سبک ، آواز لالایی یا دوش کوتاه

گذاشتن یک حیوان عروسکی یا پتو امنیتی برای کودکان نوپا در شب

بهترین زمان خواب کودکان ، زمانی است که خواب آلود است و نه زمانی که جایی به غیر از رختخواب خود به خواب رفته. این کار  به کودک کمک می کند یاد بگیرد که چگونه تنها بخوابند. اگر کودکان پیش دبستانی نیمه شب از خواب بیدار شدند ، آنها را به سمت تخت خوابشان برگردانید. بهتر است نگذارید نوزادان در رختخواب شما بخوابند.

روش خواب کودک

قانونی را وضع کنید که کودک نمی تواند اتاق خواب را ترک کند.
اگر کودک شما شروع به جیغ زدن کرد ، در اتاق خوابش را ببندید و بگویید: “متاسفم ، اما من باید درب اتاق شما را ببندم. وقتی ساکت شدید، در را باز می کنم.”
اگر کودک شما از اتاق خود بیرون آمد ، از صحبت کردن در مورد کار او خودداری کنید. با استفاده از تماس چشمی، به کودک بگویید شما نیاز به خواب دارید .
اگر کودک شما شب می خواهد به تختخواب شما نفوذ کند ، مگر اینکه ترسیده باشد، به محض اینکه حضور او را کشف کردید ، او را به تخت خود برگردانید. از سخنرانی یا گفتگوی شیرین بپرهیزید. اگر کودک شما به راحتی نمی تواند بخوابد ، به او بگویید که می تواند در اتاق خود کتاب بخواند یا به عکس های آنها نگاه کند ، اما نباید مزاحم سایر افراد خانواده شود.
کودک خود را به خاطر یادگیری تنظیم خواب خود و خوابیدن به تنهایی تشویق کنید.

به یاد داشته باشید که عادات خواب قبل از خواب می تواند در اثر تغییر یا استرس ، مانند انتقال به خانه جدید یا به دست آوردن یک خواهر یا برادر جدید ، مختل شود. برقراری مجدد روشهای قبلی تنظیم خواب ممکن است زمان بر باشد.

با داشتن این اطلاعات و با اطمینان نسبتاً از داشتن مهارت های لازم، فرزند شما گام بزرگی به سوی استقلال برداشته است. و شما می توانید به خود برای کمک به او برای رسیدن به این هدف تبریک بگویید.

جدول خواب کودک

الگوهای خواب اغلب در کودکی آموخته می شوند. وقتی این الگوها تکرار می شوند ، تبدیل به عادت می شوند. کمک به کودک در یادگیری عادت های خوب قبل از خواب ممکن است کمک کند که رفتن به رختخواب برای شما و فرزندتان روال مطلوبی باشد. در ادامه روش هایی برای تنظیم خواب کودک آورده شده است.

خواب کودک تازه به دنیا آمده (کمتر از ۲ ماه)

در ابتدا ، کودک جدید شما در چرخه ۲۴ ساعته تغذیه و خواب-بیداری است. نوزادان ممکن است بین ۱۰ تا ۱۸ ساعت در روز بخوابند. آنها هر بار فقط ۱ تا ۳ ساعت بیدار می مانند.

از آنجا که هنوز ریتم شبانه روزی در کودک ایجاد نشده ، نوزادان به ندرت شبانه می خوابند. اگر آنها به طور طبیعی به خواب نمی روند ، سعی کنید بدون صحبت کردن ، آنها را آرام نوازش و لمس کنید. اگر آنها به گریه ادامه دهند ، ممکن است گرسنه باشند و یا نیاز به تغییر پوشک خود داشته باشند. سریع و بی سر و صدا مشکل را برطرف کنید ، در صورت امکان فقط از چراغ شب استفاده کنید و با آرامش از اتاق خارج شوید.

علائم خواب آلودگی کودک

  • گریه
  • مالش چشم
  • سر و صدا

خواب نوزاد تازه متولد شده و عادت دادن او به خواب بیشتر شبانه تا روز

در طول روز نوزاد تازه متولد شده خود را در معرض نور و سر و صدا قرار دهید.

با نزدیک شدن به عصر یا زمان خواب ، چراغ ها را کم کنید ، کارها را ساکت نگه دارید و از میزان فعالیت در اطراف کودک خود بکاهید.

هنگامی که کودک شما شب برای غذا خوردن از خواب بیدار شد ، اتاق را تاریک و ساکت نگه دارید.

خوابیدن کنار کودک زیر ۱۲ ماه ممکن است خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش دهد.

خواب کودک ۳ تا ۱۲ ماه

در سن ۴ ماهگی ، کودک شما ممکن است یک نوبت ۶ تا ۸ ساعت بشخوابد. بین سنین ۶ تا ۹ ماهگی ، بیشتر کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساعت می خوابند. در طول سال اول زندگی ، معمولاً نوزادان ۱ تا ۴ چرت در روز می زنند که هر کدام ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول می کشد.

هنگام قرار دادن نوزاد در رختخواب ، برنامه خواب را مرتب و مطبوع کنید.

برای تنظیم خواب کودک ۱۲ ماهه ، آخرین تغذیه شبانه را کمی قبل از خواباندن کودک بدهید. هرگز کودک را با بطری در رختخواب قرار ندهید ، زیرا باعث پوسیدگی دندان کودک می شود.

با تکان دادن ، پیاده روی یا نوازش ساده اوقات خود را با کودک خود سپری کنید.

کودک را قبل از اینکه عمیقا بخوابد در رختخواب بگذارید. این به کودک شما یاد می دهد که خودش بخوابد و به تنظیم خواب کودک کمک مهمی می کند.

کودک شما ممکن است وقتی او را در رختخوابش می خوابانید ، گریه کند ، زیرا می ترسد از شما دور باشد. به این حالت اضطراب جدایی گفته می شود. کافی است وارد شوید ، با صدای آرام صحبت کنید و کمر یا سر کودک را بمالید. کودک را از تخت خارج نکنید. هنگامی که او آرام شد، از اتاق خارج شوید. فرزند شما به زودی خواهد فهمید که شما در اتاق دیگری هستید.

اگر کودک شما در شب برای تغذیه بیدار می شود ، چراغ ها را روشن نکنید.

اتاق را تاریک و ساکت نگه دارید. در صورت نیاز از چراغ های شب استفاده کنید.

زمان تغذیه را تا حد ممکن کوتاه نگه دارید. کودک را سرگرم نکنید.

هنگامی که کودک تغذیه کرد، آروغ زد و آرام شد ، کودک خود را به رختخواب برگردانید. اگر این روال را حفظ کنید ، کودک شما به آن عادت می کند و خودش می خوابد.

در سن ۹ ماهگی ، حتی زودتر ، بیشتر نوزادان قادر به خواب حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت بدون نیاز به تغذیه شبانه هستند. نوزادان هنوز در طول شب بیدار می شوند. با این حال ، با گذشت زمان ، کودک شما یاد می گیرد که خودش را تسکین دهد و دوباره بخوابد.

خوابیدن با کودک زیر 12 ماه ممکن است خطر ابتلا به SIDS را افزایش دهد.

خواب کودک یک ساله تا چهار ساله

کودکان جوان یک برنامه خواب دارند که با دو چرت در روز تکمیل می شود. مشکلات خواب کودکان نوپا با اضطراب جدایی و ترس از دست دادن همراه است ، که به شکل لجبازی هنگام خواب است. می توانید این شکایات را با کنترل گزینه های جزئی مانند اینکه لباس خواب بپوشید یا کدام کتاب را بخوانید ، کاهش دهید.

سعی کنید صبور ، محکم و در عین حال دوست داشتنی باشید زیرا احتمالاً قدرت نمایی شما پاسخ شدیدتری از سمت آنها خواهد داشت.یک کودک نوپا اغلب ۱۲ تا ۱۴ ساعت در روز می خوابد. در حدود ۱۸ ماهگی ، کودکان هر روز فقط به یک چرت احتیاج دارند. چرت نباید به زمان خواب نزدیک باشد.

  • زمان خواب را مطبوع و قابل پیش بینی کنید.
  • فعالیت هایی مانند حمام ، مسواک زدن ، خواندن داستان ، دعا خواندن و موارد دیگر را به ترتیب یکسان در هر شب انجام دهید.
  • فعالیت هایی را انتخاب کنید که آرام باشد ، مانند حمام کردن ، مطالعه یا ماساژ ملایم.
  • هر شب برنامه خواب کودک را در ساعت معینی تنظیم کنید. به کودک خود هشدار دهید که تقریباً زمان خاموش شدن چراغ ها و خواب فرا رسیده است.
  • یک عروسک پر یا یک پتوی خاص ممکن است پس از خاموش شدن چراغ ها به کودک کمی امنیت دهد.
  • قبل از اینکه چراغ را خاموش کنید ، از کودک سوال کنید که آیا به چیز دیگری احتیاج دارد؟ پاسخ به یک درخواست ساده مشکلی نیست. پس از بسته شدن در ، بهتر است از درخواستهای بعدی چشم پوشی کنید.

بهداشت خواب کودکان

عادت های روز خواب را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. با رعایت اصول اولیه بهداشت خواب می توانید خواب آرام را در کودکان خود تقویت کنید:

انجام ورزش منظم برای کودک مهم است ، اما کودک خود را خسته نکنید تا شاید شب بهتر بخوابد.

تنظیم یک برنامه متعادل با دوره های متناوب استراحت و بازی

نگه داشتن یک ساعت خواب منظم

در اتاق خواب کودکان تلویزیون نگذارید

ارائه یک رژیم غذایی سالم

تنظیم ترموستات روی دمای کمی خنک تر

استفاده از پرده های تیره برای جلوگیری از ورود نور ، یا اگر از تاریکی می ترسند از چراغ خواب استفاده کنید

ساکت نگه داشتن اتاق خواب

اجتناب از مصرف کافئین ، وعده های غذایی سنگین و غذاهای شیرین قبل از خواب ، در صورت لزوم انتخاب میان وعده سالم قبل از خواب

انجام ورزش منظم برای کودک مهم است ، اما کودک خود را خسته نکنید تا شاید شب بهتر بخوابد. بیشتر اوقات ، خستگی در حقیقت خوابیدن را دشوار می کند. بیاموزید سطح مناسبی از فعالیت را برای کودک پیدا کنید.

مشکلات شبانگاهی خواب کودک

روز پرکاری داشته اید و به سختی کار کرده اید. زمان آن فرا رسیده است که کوچکترها به شما شب بخیر بگویند، به بستر بروند، چشمانشان را ببندند و به خواب بروند تا روز بعد در ساعت مناسبی، سرحال و شاداب از خواب برخیزند. ولی در خانه شما اوضاع بدین ترتیب پیش نمی رود.

کودک تقاضا میکند قصه دیگری برایش تعریف کنید تا به خواب رود، می خواهد یک بار دیگر به دستشویی برود و یا اینکه نیم ساعت دیگر تلویزیون تماشا کند. کودکی می خواهد مثل دوستش  تا ساعت نه شب بیدار بماند. در آخر می خوابد! ولی نیم ساعت بعد از اینکه شما چرتتان برد، مجددا بیدار می شود و به اتاق شما می آید و این بار می خواهد کنار شما بخوابد. کمی بعد دوباره با صدای ناله بلند می شوید: «مامان، بابا».

مشکلات خوابیدن در خانه شما هر چه باشد، شما تنها، دچار آنها نیستید. بسیاری از والدین در فرستادن کودکانشان به رختخواب و نگه داشتن آنها در آنجا مشکل دارند. دکتر دیوید هاسلام در کتاب ارزشمند خود نتایج یک تحقیق روی الگوی خواب ۱۲۴ کودک را شرح می دهد. یک چهارم کودکان در سنین مدرسه، اغلب اوقات در هنگام خواب بیدار می شوند و ۳۵ درصد کودکان از این که قبل از پدر و مادرشان به رختخواب بروند، امتناع می ورزند.

در هر خانه ای حداقل گاهی، مشکلات خوابانیدن کودک در هنگام شب وجود دارد که خوابیدن را برای مادر و احتمالا پدر غیرممکن می سازد. راه رفتن در خواب، وحشتهای شبانه، اضطراب از جدا شدن و بی خوابی ایجاد شده در اثر یک بیماری و یا هیجان بیش از حد می تواند در هر زمان و در هر خانواده ای روی دهد.

 

کم خوابی کودکان

اگر نیازهای خواب کودکان و والدین یکسان بود، خوابیدن در هنگام شب برای همه خانواده بسیار آسان تر می بود؛ ولی چنین نیست. هر کس نیازمند مراحلی در خواب است که یکی از آنها مرحله «خواب توأم با حرکات سریع چشمه و دیگری مرحله ارتدوکس نامیده می شود.

مرحله ارتدوکس شامل چهار مرحله تدریجا عمیق شونده خواب است که در افراد بالغ و در کودکان بزرگتر در چرخه های حدودا نود دقیقه ای در هنگام شب تکرار می شود. کودکان کم سن تر نیز همین مراحل را می گذرانند، ولی این چرخه ها در آنها تنها حدود پنج دقیقه طول می کشد.

این بدان معناست که نوزادان و کودکان خواب سبک تری دارند. هشتاد درصد خواب افراد بالغ عمیق است، در حالی که تنها پنجاه درصد خواب نوزادان عمیق است.

بسیاری از متخصصان کودک معتقدند که الگوی کلی خواب کودک بدین ترتیب است که یک کودک دوساله به طور متوسط به دوازده ساعت خواب در شب، به علاوه یک تا دو ساعت چرت بعد از ظهر نیاز دارد. در شش سالگی، کودک هنوز نیازمند دوازده ساعت خواب ولی با چرت های کوتاه تری است. به خاطر بسپارید که این زمانها، زمانهای متوسط خواب هستند و کودکی که ساعات بیشتر یا کمتری را می خوابد، لزوما غیرطبیعی نیست.

هر کس برای اینکه بتواند در روز به خوبی کار کند، باید شب ها به بهترین وجه ممکن استراحت کند. شب هنگام نباید صحنه یک جنگ دائم بین خواسته های والدین و کودکان بر سر نگاه داشتن کودکان در رختخواب باشد.

مسائلی که ممکن است از نظر ما جزئی به نظر برسد اغلب برای کودک بسیار مهم است ، بنابراین حوادثی مانند خواهر و برادر جدید ، دندان درآوردن، بیماری، مکان متفاوت، مراقب جدید، تغییر در برنامه یا مشکلات جزئی مانند آلرژی ، سرماخوردگی و عفونت گوش همه این ها می توانند به خواب کودکان شما  ضرر وارد کند.

علاوه بر این مشکلات رایج ، حدود ۵۰ درصد کودکان در برخی موارد از اختلالات خواب رنج می برند. اختلالات خواب با مشکلات روحی و جسمی به طور پیچیده ای در هم آمیخته است؛ برخی از شایع ترین اختلالات خواب در کودکان ترس های شبانه و کابوس ها ، آپنه یا وقفه تنفسی در خواب ، صحبت کردن در خواب و راه رفتن در خواب ، خروپف و سندرم پای بی قرار است.

1-وحشت شبانه و کابوس

کابوس می تواند برای کودکان نوپا ترسناک باشد ، زیرا آنها سخت تر تشخیص می دهند که چه چیزی واقعی است و چه چیزی غیر واقعی. کودکان اغلب از کابوس هایی که معمولاً در هنگام خواب رخ می دهند بیدار می شوند. اگر این اتفاق افتاد ، به آنها اطمینان دهید و به آرامی آنها را بخوابید.

کابوس های شبانه که در اصطلاح دیگر ترورهای خواب شناخته می شوند ، از اختلالات رفتاری هنگام خواب است که در اوایل شب هنگام خواب در حدود یک سوم کودکان اتفاق می افتد. کودک شما ممکن است در هنگام وحشت شبانه به صورت ایستاده فریاد بزند ، اما معمولاً صبح که از خواب بیدار می شود حادثه را به یاد نمی آورد. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که کودک خود را در امنیت قرار دهید ، در صورت امکان سعی کنید او را در رختخواب نگه دارید. اگر کودک شما گاهی اوقات وحشت شبانه را تجربه می کند ، دیگر نیازی به بیدار کردن و نگرانی نیست ، اما اگراین اختلال بسیار تکرار شود یا باعث خواب آلودگی روزانه شود ، لازم است که به متخصص اطفال مراجعه کنید.

2-صحبت و راه رفتن در خواب

صحبت کردن در خواب اختلال نسبتاً رایجی است که شامل صدا در هنگام خواب می شود. صحبت در خواب به نظر می رسد بیشتر در هنگام خواب سبک اتفاق می افتد ، بنابراین بهداشت مناسب خواب می تواند به کاهش این اختلال کمک کند. صحبت در خواب اگرچه به خودی خود بی ضرر است ، اما ممکن است مزاحم سایر افراد در اتاق خواب شود. گاهی اوقات به اختلالات خواب دیگر مانند کابوس ها یا راه رفتن در خواب نیز مرتبط است.

صحبت کردن در خواب اختلال نسبتاً رایجی است که شامل صدا در هنگام خواب می شود. صحبت در خواب به نظر می رسد بیشتر در هنگام خواب سبک اتفاق می افتد ، بنابراین بهداشت مناسب خواب می تواند به کاهش این اختلال کمک کند. صحبت در خواب اگرچه به خودی خود بی ضرر است ، اما ممکن است مزاحم سایر افراد در اتاق خواب شود. گاهی اوقات به اختلالات خواب دیگر مانند کابوس ها یا راه رفتن در خواب نیز مرتبط است.

تحقیقات نشان می دهد که از هر ۳ کودک ۱ نفر قبل از سن ۱۳ سالگی در خواب راه می رود، بیشتر این اختلال در سالهای قبل از نوجوانی اتفاق می افتد. افراد خواب آلود از محیط اطراف خود آگاهی ندارند و معمولاً پس از آن هیچ یادآوری از فعالیت خود ندارند. علاوه بر خواب آلودگی در روز ، راه رفتن در خواب بسته به عملکرد فرد می تواند عواقب جدی داشته باشد. اگر کودک شما در خواب راه می رود، بهتر است اتاق خواب او را از نظر ایمنی محافظت کرده و زنگ هشدار نصب کنید. بیدار کردن فرد در حدود نیم ساعت بعد از خواب عمیق، مفید واقع شده است.

صحبت در خواب به نظر می رسد بیشتر در هنگام خواب سبک اتفاق می افتد ، بنابراین بهداشت مناسب خواب می تواند به کاهش این اختلال کمک کند.

3-خروپف و آپنه خواب

درست مانند بزرگسالان ، عادت به خروپف گاه به گاه در کودکان وجود دارد. خروپف در کودکان ممکن است به دلیل تورم لوزه ها یا آدنوئیدها ، آلرژی ها ، چاقی ، دود سیگار یا سایر عوامل ایجاد شود. با این حال ، اگر متوجه شدید که فرزندتان بیش از حد خروپف می کند ، یا در تنفس مکث و به دنبال آن نفس نفس می زند ، ممکن است دچار آپنه خواب شود.

کودکان مبتلا به آپنه خواب از اختلال در تنفس رنج می برند که باعث می شود چندین بار در طول شب بیدار شوند ، اغلب بدون اینکه آنها متوجه شوند. اولین نشانه این مسئله ممکن است هنگامی باشد که متوجه شدید کودک شما علائم مشخصی از کمبود خواب را نشان می دهد، مانند خواب آلودگی در روز، مشکل در تمرکز و بیش فعالی. خروپف مکرر و وقفه تنفسی در خواب هر دو می تواند بر سلامتی فرزند شما تأثیر سوء بگذارد و باعث اختلال در سایر اعضای خانواده شود. با پزشک متخصص اطفال در مورد راه های کاهش علائم صحبت کنید.

خروپف در کودکان ممکن است به دلیل تورم لوزه ها یا آدنوئیدها ، آلرژی ها ، چاقی ، دود سیگار یا سایر عوامل ایجاد شود.

4-سندرم پاهای بی قرار

مشخص شدن آن یک میل غیرقابل کنترل برای حرکت دادن پاها است ، شناسایی سندرم پاهای بی قرار در کودکان دشوار است. شما ممکن است فکر کنید که کودک شما در خواب زیادی تکان می خورد. درمان سندرم پای بی قرار شبانه در کودکان شامل بهداشت مناسب خواب و تمرینات کششی قبل از خواب است.

ثابت شده است که مکمل های آهن در درمان بزرگسالان مفید هستند ، اما هنوز تحقیقات در مورد ایمنی و اثربخشی مکمل های آهن برای کودکان در حال انجام است.

اگر فکر می کنید کودک شما از یکی از این اختلالات خواب رنج میبرد ، علائم مربوط به آن را ثبت کرده و با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. ایجاد عادات بهداشتی مناسب و از بین بردن سایر موانع خواب مناسب اولین خط دفاعی در درمان بسیاری از این شرایط  و بهبود خواب کودکان شما است.

اگر فکر می کنید کودک شما از یکی از این اختلالات خواب رنج می برد ، علائم مربوط به آن را ثبت کرده و با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

علت کم خوابی کودکان چیست

از جمله دلایل احتمالی اختلالات خواب در کودکان، تصادفات و آسیب ها، مشکلات رفتاری، مشکلات خلقی، مشکلات یادگیری تمرکز حافظه، مشکلات عملکردی، زمان واکنش کند، پرخوری و غیره است.

اختلالات خواب، بیدار شدن مکرر، کابوس و ترس در شب می تواند علت کم خوابی کودکان باشد. بی قراری و استرس مادر یکی از مهمترین عواملی است که باعث کاهش کیفیت خواب در کودکان می شود.

مشکلات خواب در ۲ سال اول بیشتر دیده می شود

اگرچه مشکلات خواب در تمام دوران کودکی به طرق مختلفی ممکن است رخ دهد، این مشکلات بیشتر در ۲ سال اول وجود دارد. در ۳-۵ ماه اول، هنگام بیدار شدن از خواب و بی قراری به دلیل دردهای قولنج، سو تغذیه رخ می دهد. پس از آن، مشکل در به خواب رفتن و حفظ خواب اغلب تجربه می شود.

باید در نظر داشت که کودکانی که الگوی خواب روزمره را مختل می کنند، مرتباً از خواب بیدار می شوند، بیش از حد می خوابند، در هنگام بیدار شدن از خواب راحت نمی توانند به خواب بروند و این ممکن است یک بیماری اساسی باشند. باید توجه شود که چه دردی بعد از بیدار شدن از خواب به وجود می آید. در چنین مواردی والدین باید فرزندان خود را به خوبی دنبال کنند و با پزشک متخصص مشورت شود.

بگذارید کودک شما خودش بخوابد

از آنجا که نوزادان برای مدت کوتاهی می خوابند و مرتباً از خواب بیدار می شوند، برخی از مادران وحشت می کنند و در نتیجه کودک توانایی ایجاد آرامش را ندارد. این وضعیت خصوصاً در مادران شاغل بیشتر مشاهده می شود. عادت خوابیدن با نوزاد یک وضعیت رایج در جامعه است. با این حال، شناخته شده است که نوزادانی که در اتاق خود تنها می خوابند، کمتر از نوزادانی که با والدین خود می خوابند، بیدار می شوند.

عاملی که باعث بی خوابی می شود را باید یافت

درمان اصلی برای شناسایی علت کم خوابی کودکان و آشکار کردن شدت مشکل، شناسایی یک مشکل اساسی و تلاش برای حل آن است. مثلا؛ نباید فراموش کرد که در کودکی که دچار آپنه خواب است، شب بطور مداوم از خواب بیدار می شود، دهان باز می خوابد و خروپف می کند، ممکن است مشکل به دلیل رشد گوشت بینی باشد و در این حالت نیاز به جراحی است. جدا از این، در مواردی که هیچ مشکل اصلی ارگانیک وجود ندارد، می توان پیشنهادات مختلفی را به خانواده ها ارائه داد.

نشانه های کم خوابی کودکان

اگر کودک شما با مواردی از قبیل خروپف زیاد، مکث طولانی یا نامنظم در تنفس هنگام خواب، مشکل خوابیدن، بی خوابی در شب، خواب آلودگی در روز، کمبود انرژی و ضعف در روز، بی خوابی و کابوس های شبانه مواجه است، قطعاً باید پیش یک متخصص بروید.

کم خوابی کودکان
کم خوابی کودکان

اثرات منفی کم خوابی کودکان چیست

اختلالات خواب در دوران کودکی و نوجوانی شایع و با اختلالات عصبی و روانشناختی همراه است. مشکلات خواب در نوزادان، کودکان و نوجوانان انواع مختلفی دارد و اغلب اختلالات قابل توجهی در عملکرد زندگی روزمره ایجاد می کند.

مشکلات خواب و بیداری مکرر شبانه در دوران نوزادی و اوایل کودکی غالب است، در حالی که به دلیل ضعف الگوی خواب یا اختلالات ریتم شبانه روزی، این مشکلات در نوجوانی بیشتر نمایان می شوند. بروز مشکلات خاص خواب در کودکان و نوجوانان همچنین می تواند ناشی از مشکلات روانی مانند چاقی، آسم، افسردگی و اضطراب باشد.

تحقیقات نشان می دهد که اختلالات مزمن خواب در کودکان و نوجوانان می تواند منجر به مشکلاتی در عملکرد شناختی مانند توجه، یادگیری و حافظه شود. به ویژه در کودکان خردسال، نشان داده شده است که مداخلات رفتاری (به عنوان مثال آموزش والدین ، ​​روال قبل از خواب) بهبودهای قابل توجهی در مورد مشکلات خواب کودکان ایجاد می کند.

چرا کودکان به اندازه کافی نمی خوابند

همانطور که همه والدین می دانند ، کودکی که کم خواب است می تواند بین بدخلقی و بیش فعالی تغییر کند. خواب آلودگی همچنین می تواند در عملکرد کودک در مدرسه و در توانایی توجه کودک تاثیر بگذارد.

طبق آکادمی اطفال آمریکا یک چهارم کودکان زیر ۵ سال خواب کافی ندارند. این نگران کننده است زیرا کم خوابی در اوایل کودکی با مشکلات سیستم ایمنی و همچنین اضطراب و افسردگی همراه است . همچنین شواهدی در دست است که نشان می دهد خواب ناچیز در دوران کودکی ممکن است خطرات قلبی عروقی در آینده را به صورت چاقی ، دیابت و فشار خون بالا در پی داشته باشد.

کم خوابی کودکان
اختلالات خواب، بیدار شدن مکرر، کابوس و ترس در شب می تواند علت کم خوابی کودکان باشد.

راهکار برای کودکانی که به رختخواب نمی روند

کودکان به دلایل متعددی در مقابل رفتن به رختخواب مقاومت می کنند. شاید آنها از تاریکی و یا بیدار نشدن به موقع می ترسند و یا این که هنگامی که تنها هستند احساس ناامنی می کنند. بدون شک کودکان ترجیح می دهند بازی کنند و یا اینکه تلویزیون تماشا کنند و مطمئنا دوست دارند که شما آنها را همراهی کنید و یا به آنها توجه نشان دهید. هنگامی که کودکان بزرگتر می شوند، زندگی اجتماعی آنها اهمیت پیدا می کند.

به هر ترتیب هر خانه ای باید زمان مشخصی برای خوابیدن داشته باشد و اگر قرار باشد در خانه ای صلح و آرامش برقرار باشد، پدرها و مادرها نباید اجازه انتخاب در مورد آن را بدهند. والدینی که میگویند: «بچه ها، فکر نمیکنین الان وقت خواب باشه؟» خودشان این طور انتخاب کرده اند که کاری از پیش نبرند و مطمئنا کودکشان به موقع به بستر نخواهند رفت والدینی که همیشه کوتاه می آیند و والدینی که گاهی به بچه ها اجازه دهند که کمی بیشتر بیدار بمانند، محکومند که همیشه هنگام خواب مشکل داشته باشند.

حتی اگر یک بار به یکی از این موارد عمل شده باشد، کودکان به آن چنگ می زنند. در نظر بسیاری از والدین، خوابانیدن کودکان یک درگیری دیگر در پایان روز است؛ زمانی که آنها نیاز دارند به خودشان بپردازند.

اگر تازه پدر یا مادر شده اید، از پیشنهادهایی که در زیر خلاصه شده اند، تبعیت کنید تا بتوانید از مشکلات شبانگاهی، قبل از اینکه آغاز شوند پیشگیری کنید. اگر جدید با مشکلات شبانگاهی و خوابانیدن بچه ها روبرو شده اید، یک برنامه مقدماتی برای خواب کردن آنها طرح کنید. تصمیم بگیرید که چه کاری انجام خواهید داد و کودک را از این امر آگاه کنید که به زودی تغییری صورت می گیرد سپس در اولین روز برنامه را اجرا کنید.

کم خوابی کودکان

۱ – زمان مشخصی برای خوابیدن تعيين كنيد

در مورد یک زمان مشخص برای خوابیدن کودک تصمیم بگیرید و سپس به آن پایبند باشید. این بدان معنا نیست که شما باید مطلقا انعطاف ناپذیر باشید و مثلا هنگامی که ساعت هشت و زمان خواب است ولی پدر تازه از راه رسیده است یا اینکه دایی کودک به منزل آمده است، او را به رختخواب بفرستید.

ولی هر چقدر اقتدار بیشتری در تعیین زمان خوابیدن داشته باشید، آسانتر خواهد بود که کودک را در یک زمان مشخص به رختخواب بفرستید. به خاطر بسپارید که تاریک شدن هوا را به عنوان زمان به خواب فرستادن کودک تعیین نکنید. زیرا با فرارسیدن تابستان یا عقب و جلو کشیدن ساعت، دچار مشکل خواهید شد.

۲- از چیزهایی که به کودک آرامش می دهند، به نفع خود استفاده کنید

کودکان خردسال، به ویژه کودکان نوپا، با تکرار بعضی کارها احساس امنیت عاطفی می کنند. آنها احساس امنیتی را که بعضی رسوم می دهند و اشیاء خاصی را که می توانند روی آنها حساب کنند، دوست دارند. برای مثال،کودکی دوست دارد چکش آبیش را هر شب با خودش به رختخواب ببرد، سارا دوست دارد همه را قبل از خواب ببوسد و همچنین همه قبل از خوابیدن به بالین او بیایند و او را ببوسند در حالی که کودک دیگر، عروسکهایش را زیر یک پتوی زرد در کنارش مخفی می کند.

مراسم شب هنگام و اشیائی نظیر پتوی قدیمی و یا حیوانات پارچه ای که بعضی کودکان به آنها وابسته هستند، به کودک کمک میکنند تا از افراد مورد علاقه خود جدا شود و نیز مرحله بین بیداری تا به خواب رفتن را بهتر بگذراند. چیزهای مورد علاقه کودک خود را مسخره نکنید و از طرف دیگر نگذارید زیاد دردسرزا شوند. تعداد اسباب بازی هایی را که کودک می تواند با خودش به رختخواب ببرد، محدود کنید: « تو میتونی فقط با خودت یه کتاب و یه اسباب بازی به رختخواب ببری، باید انتخاب کنی!». بعضی از کودکان کاملا قادرند که مسأله را کش بدهند و بدین ترتیب پانزده دقيقه دیرتر به بستر فرستاده شوند.

۳- یک برنامه شبانگاهی تعیین کنید

 یک برنامه منظم شبانگاهی می تواند آنها را از این که هنگام خواب و استراحت فرا رسیده است آگاه کند.  الگویی را که تصمیم به ادامه آن ندارید، شروع نکنید. برنامه شبانه باید در کل روز یک احساس امنیت و نزدیکی آرام بخشی را ایجاد کند.

این برنامه می تواند تنها صحبت در مورد روزی که گذشت و آمادگی برای فردا باشد. آماده کردن لباس های مدرسه و مرتب کردن کتاب های فردا نیز برنامه مناسبی برای کودکان بزرگ تر خواهد بود. قصه گفتن و یا دادن یک خوراکی در ساعت مقرر خوابیدن، به کودک کمک میکند که بفهمد الان زمان خوابیدن است. و با علامت هایی برنامه را مشخص کنید. کودک را از آغاز شدن برنامه شبانه آگاه کنید.

می توانید خیلی ساده به کودک بگویید: «وقتی این نمایش تموم بشه وقت خوابه! یا اینکه روی یک کاغذ رنگی یک دایره بکشید. آن را به قسمت هایی که روی آنها برچسب زمان بازی، زمان خواب و زمان قصه چسبانیده شده اند تقسیم کنید. وسط کاغذ را سوراخ کنید و روی آن یک فلش نصب کنید.

هنگامی که زمان خواب رسید، فلش را به سمت زمان خواب بچرخانید یا این که یک ساعت روی کاغذ بکشید، طوری که زمان خواب را نشان دهد و آن را نزدیک ساعت واقعی قرار دهید.

هنگامی که ساعت واقعی همان ساعتی را نشان داد که ساعت کاغذی نشان می دهد، زمان خواب کودک فرا رسیده است. و پیش از خواب کودکان را آرام کنید. کتک کاری بین کودکان و بازی هایی که نیازمند فعالیت زیاد هستند، برای ساعت قبل از خواب مناسب نیستند. کودک باید نیم ساعت قبل از زمان خواب به فعالیت های آرام بپردازد تا به تدریج برای خواب آماده شود. به جای جنگ متکا و توپ بازی، برنامه پیش از خواب می تواند شامل نظافت،مطالعه کردن، شنیدن قصه و یا موسیقی باشد.

برنامه آرام شبانه در مواقعی نیز که کودک بعد از آن باید توسط پرستار یا مادربزرگش خوابانیده شود و یا هنگامی که کارهای روزانه طولانی شده و کودک خسته نیازمند آماده سازی برای خوابیدن است، مفید است. و برنامه شبانگاهی را به طور مناسب برگزار کنید. به طور ایده آل، آماده شدن برای خواب باید شامل نوازش کودک و زمان نزدیکی و محبت بین شما و او باشد. او باید در این هنگام احساس امنیت و آرامش بیشتری کند. بسیاری از کودکان دوست دارند یک کتاب خاص قبل از خواب مرتبا خوانده شود. بعضی از کودکان دوست دارند که پدر و مادرشان برای شان قصه بگویند، یا برای آنها ترانه های کودکانه خوانده شود.

فکر نکنید که کودکان بزرگتر نیازمند برنامه شبانگاهی نیستند. حتی کودکانی که حدود دوازده یا سیزده سال دارند، نیازمند این هستند که برای آنها داستانهایی خوانده شود. گاه از این زمان برای صحبت کردن در مورد یک مسأله مهم و یا پرس وجو درباره مسائلی که ممکن است مشکل زا شود، استفاده می شود.

زمان خوابیدن یک فرصت بسیار عالی را برای نزدیک شدن به یکدیگر فراهم میکند. رسوم شبانگاهی که در کودکی آغاز می شوند، می توانند به کودک در سراسر عمرش کمک کنند. بعضی از این کودکان بعدا در جوانی به مطالعه کردن قبل از خواب، عادت پیدا میکنند، بعضی دیگر یادداشت روزانه می نویسند و یا اینکه برای روزهای بعد برنامه ریزی می کنند.

بعضی نیز بعد، روش های کسب آرامش را در هنگام خواب به کار میگیرند. انعطاف پذیر باشید ولی بدانید که چطور برنامه را قطع کنید. اگر ندانید که چطور باید در این گونه موارد تصمیم بگیرید که چراغها را خاموش کنید و به خواب روید، برنامه شبانه می تواند خسته کننده و پایان نیافتنی شود. اجازه وقت گذرانی ندهید.

قانع نشوید که یک داستان دیگر را برای کودک بخوانید. به جای آن، تعداد داستانهایی را که شب بعد برای او می خوانید، از قبل تعیین کنید و تنها همان تعداد داستان را بخوانید. اگر قرار دادن محدودیت برای شما مشکل ایجاد کرده است، می توانید از ساعت یا تایمر استفاده کنید. به کودک خود بگویید: «ساعت هفت و نیم زمان خوابه و چراغ ها باید خاموش بشن!» و یا «تا پانزده دقیقه دیگه که تایمر زنگ میزنه چراغها باید خاموش بشن!»

سوالات متداول درباره تنظیم خواب کودک

بهترین زمان خواب کودکان ، زمانی است که خواب آلود است و نه زمانی که جایی به غیر از رختخواب خود به خواب رفته. این کار  به کودک کمک می کند یاد بگیرد که چگونه تنها بخوابند. اگر کودکان پیش دبستانی نیمه شب از خواب بیدار شدند ، آنها را به سمت تخت خوابشان برگردانید. بهتر است نگذارید نوزادان در رختخواب شما بخوابند.

  • گریه
  • مالش چشم
  • سر و صدا

وحشت شبانه و کابوس،صحبت و راه رفتن در خواب،خروپف و آپنه خواب،سندرم پاهای بی قرار

از جمله دلایل احتمالی اختلالات خواب در کودکان، تصادفات و آسیب ها، مشکلات رفتاری، مشکلات خلقی، مشکلات یادگیری تمرکز حافظه، مشکلات عملکردی، زمان واکنش کند، پرخوری و غیره است.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (1 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

4 دیدگاه در “آموزش تنظیم خواب کودکان

  1. علیرضا زمانی گفت:

    سلام وقتتون بخیر. پسرم 4 سالشه و جدیدا شب ادراری داره. قبلا اینطوری نبود ولی یه هفته میشه شبا جاشو خیس می کنه. علتش چیه؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام علیرضا عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      احتمالا یک عامل استرس زا وجود دارد که باعث شب ادراری در کودک شما شده است. برای حل این مشکل باید این عامل (برای مثال طلاق، فوت نزدیکان، تولد فرزند جدید و ….) را شناسایی کنید و آن را کنترل نمایید.

  2. وحیدیان گفت:

    سلام. برای دختر 10 ساله که شب تو اتاق خودش نمی خوابه باید چی کار کنیم؟

    1. مشاور نینوپیا گفت:

      سلام دوست عزیز
      از همراهی شما در سایت نینوپیا سپاسگزاریم
      باتوجه به رده سنی فرزندتان باید ببینید علت نخوابیدن او در اتاق خواب خودش چیست؟ می توانید از طریق گفت و گو یا نمایش و بازی این موضوع رو از فرزند خود جویا شوید. پس از مشخص شدن موضوع می توانید نسبت به رفع موضوع اقام نمایید. برای پیدا کردن علت و راهمار موثر می توانید با مشاوران نینوپیا در ارتباط باشید.
      https://ninopia.com/product-category/consultants/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .