وقتی کودکم میگوید مرا دوست ندارد چه کنم؟

اگر سوال شما این هست که چرا کودک مادر را دوست ندارد و یا چرا بچه ام منو دوست نداره باید بدونید وقتی کودک از دست مادرش عصبانی می شود فریاد می زند و می گوید که دیگر مادرش را دوست ندارد. مثلا وقتی مادر به کودکش اجازه نمی دهد بیرون برود یا دوستانش را به خانه بیاورد یا چیزی را که می خواهد به او نمی دهد، کودک عصبانی می شود و این جمله را به مادرش می گوید.

شنیدن این جمله از سمت فرزند ممکن است برای والدین دشوار و ناراحت کننده باشد،‌ اما باید بدانید گفتن این جمله احساس واقعی آنها نیست. اگر می خواهید زمانی که کودکتان به شما گفت شما را دوست ندارد چه کار بکنید با ما همراه باشید. اگر دوست دارید میتونید مقاله لجبازی کودک هم بهش یه سر بزنید. 

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

اگر وقت نداری مقاله را بخونی ویسش را گوش کن

کودک به چه دلایلی به شما می گوید دوستتان ندارد؟

بسیاری از بچه ها به پدر و مادرشان می گویند که آنها را دوست ندارند.

بعضی از والدین این حرف کودک را به دل نمی گیرند،ولی عده ای دیگر از کودک ناراحت می شوند و گاهی حرف او را به دل می گیرند.

مادر و پدر همیشه مراقب کودکشان هستند و به فکر او می باشند، برای آنها سخت است که فرزندشان به آنها بگوید:”تو مامان یا بابای بدی هستی”.

پدر یا مادری که دوست ندارد کودکش از دست او عصبانی شود،از شنیدن این که بگویند شما را دوست ندارد به شدت عصبانی می شود.

والدینی که از شنیدن این حرف ها ناراحت می شوند،به فرزندشان اجازه نمی دهند که او حرفش را دوباره تکرار کند.

ولی کودک باید عصبانیت و خشم خودش را ابراز کند.

چرا کودک مادر را دوست ندارد
عوامل متعددی می تواند باعث خشم کودک شود.

این خشم می توانید مبنی بر دلایل زیر باشد:

  • کودک نمی تواند احساساتش را به درستی ابراز کند.
  • کودک نمی تواند دلیل عصبانیتش را به پدر یا مادرش بگوید و خواسته هایش را درست مطرح کند،به همین دلیل فریاد می کشد و می گوید دوستتان ندارد.
  • کودک با گفتن این جمله عصبانیت خودش را نشان می دهد.

این بیان احساسات است تا توصیف احساسات واقعی در مورد شما. "من از تو متنفرم" به طور کلی رمزی برای "من دیوانه هستم"، "من از این احساس متنفرم"، "من از این وضعیت متنفرم"، "تو نمی فهمی"، "تو گوش نمی کنی" یا فقط "در حال حاضر نمی توانم این احساسات بزرگ را به روشی بهتر مدیریت کنم.

رابین گودمن، روانشناس بالینی و هنردرمانگر

وقتی کودک عصبانی است چه کنیم؟

اگر به کودک اجازه ندهید عصبانیتش را با گفتن این جملات ابراز کند او روش های دیگری برای تخلیه ی خشم خودش پیدا خواهد کرد.

کودک در این شرایط ممکن است دست به خشونت بزند،دیگران راگاز بگیرد و یا عمدا کارهایش را خیلی کند انجام دهد و مثل دیوانه ها رفتار کند.

او گاهی تظاهر می کند که حرف های والدینش را نمی شنود و یا به هر روش دیگری به دیگران آسیب می رساند.

اگر به کودک اجازه دهید خشم خودش را ابراز کنداو کم کم راه های بهتری برای ابراز احساساتش پیدا خواهد کرد.

اگر فرزندتان به شما می گوید که شما را دوست ندارد به او یاد بدهید به روش های دیگری احساسات خودش را ابراز کند.

اگر از خودتون میپرسید چرا کودک مادر را دوست ندارد بایدبه او یاد بدید که مثلا می تواند به شما بگوید:”از دستت عصبانی هستم، از چیزی که گفتی خوشم نمیاد.”

بچه ها خیلی از والدینشان تقلید می کنند.

کودکان هنوز در حال یادگیری نحوه ابراز ناامیدی به شیوه‌ای سالم و سازنده هستند، همانطور که نوزادان و کودکان نوپا وقتی نمی‌دانند چگونه بگویند که دوست ندارند گریه کنند یا غذای خود را دور بریزند. سعی کنید آن را شخصی نگیرید و هنگام پاسخ دادن به “من از شما متنفرم” فرزندتان در مقابل رفتار عجولانه ای نداشته باشید.

اگر کودک به شما می گوید که دوستتان ندارد،به این دلیل است که او خودش بارها و بارها این جمله را از شما شنیده است.

بزرگترها معمولا می گویند:”من ازین لباس خوشم نمیاد و یا اینکه من از اون آدم خوشم نمیاد”.

بنابراین طبیعی است که کودک با شنیدن این جملات به شما نیز بگوید که از شما خوشش نمی آید و شما را دوست ندارد.

اما این که کودک از شما تقلید می کند مزیتی نیز محسوب می شود.

وقتی کودک می گوید شما را دوست ندارد،به جای اینکه الم شنگه راه بیاندازید، برای کودکتان الگوی خوبی باشید.

به کودکتان بگویید:”میدونم الان از دستم خیلی عصبانی هستی. تو دوست نداری مجبورت کنم بیای توی خونه”.

وقتی کودک میبیند که شما در موقع عصبانیت چگونه با او حرف می زنید، او هم یاد می گیرد آرامش خودش را حفظ کند و با شما حرف بزند.

چرا بچه ام مرا دوست ندارد
زمانی که کودکتان گفت دیگر دوستتان ندارد،‌ آرام باشید و ناراحت نباشید.

راهکارهای نحوه رفتار والدین در برابر احساس تنفر کودک

شنیدن اینکه فرزندتان بگوید «از تو متنفرم!» برای اولین بار می تواند یک تجربه تکان دهنده و ناراحت کننده برای والدین باشد. و به این فکر کنید که چرا کودک مادر را دوست ندارد؟

نوئل مک درموت، روان‌درمانگر، می‌گوید: « «از تو متنفرم» کودک یا وقتی می گوید شما را دوست ندارد، بخشی طبیعی از رشد عاطفی و روانی است. نحوه برخورد والدین با آن، نحوه مدیریت احساسات دشوار را برای کودک مدل می کند. اگر بتوانیم یاد بگیریم که می‌توانم از تو متنفر باشم و به دوست داشتنت ادامه دهم، درس‌های بسیار سالمی را یاد می‌گیریم.»

بنابراین والدین دقیقاً چگونه باید با شنیدن «از تو متنفرم» از یکی از فرزندانشان برخورد کنند؟ در زیر کارشناسان توصیه های خود را به اشتراک گذاشته اند.

به خاطر داشته باشید، کار این است که احساسات آنها را معتبر بپذیرید، اما این بدان معنا نیست که شما نحوه ابراز آنها را بپذیرید.

رابین گودمن، روانشناس بالینی و هنردرمانگر

اغلبِ والدین این سؤال را مطرح می‌کنند که چگونه می‌توانیم ارتباط مناسب و سرشار از شادی با فرزندانمان داشته باشیم و محیط امنی را برای او فراهم کنیم؟ 
“تِراپلِی” به عنوان یک روش بازی‌درمانیِ والد محور، به والدین کمک می‌کند که پایگاه امنی برای کودکان باشند و به آنان بیاموزند؛ برای آشنایی بیشتر با این روش در کارگاه دلبستگی ایمن بر اساس رویکرد تراپلی شرکت کنید.

تراپلی

1. وحشت نکنید.

اول، نترسید. جان مایر، روانشناس بالینی، گفت: عبارت «از تو متنفرم!» از زبان یک کودک 4 تا 10 ساله با همان عبارتی که از دهان شریک بزرگسال شما می آید بسیار متفاوت است. «کودک سعی می‌کند از یک اصطلاح مملو از احساس عاطفی به دلیل عصبانیت یا ناامیدی استفاده کند. بله، آنها در تلاش هستند تا واکنشی از شما یا چیزی از شما دریافت کنند – برای به دست آوردن آنچه می خواهند.

کودکان هنوز در حال یادگیری نحوه ابراز ناامیدی به شیوه‌ای سالم و سازنده هستند، همانطور که نوزادان و کودکان نوپا وقتی نمی‌دانند چگونه بگویند که دوست ندارند گریه کنند یا غذای خود را دور بریزند. سعی کنید آن را شخصی نگیرید و هنگام پاسخ دادن به “من از شما متنفرم” فرزندتان در مقابل رفتار عجولانه ای نداشته باشید.

2. معنی آن را بفهمید.

زمانی که کودک می گوید شما را دوست ندارد یا عبارت «از تو متنفرم!» روشی نابالغ و توسعه نیافته برای بیان احساساتی است که در آن زمان دارند. همچنین مهم است که توجه داشته باشیم که در این سنین مفهوم «نفرت» حتی از نظر سطح رشد مغزی که دارند درک نمی شود. آنها آن را از طریق مدل سازی به عنوان یک ابزار انتخاب کرده اند.

وقتی بچه ها می گویند «از تو متنفرم»، معمولاً به خاطر ناامیدی یا از دست دادن کنترل است. اغلب آنها ناراحت هستند زیرا والدین چیزی را که می خواستند از آنها دریغ کردند. آنها همچنین ممکن است گرسنه یا خسته باشند که می تواند بر شدت احساسات آنها بیفزاید.

3. یک لحظه برای آرام شدن هر دوی شما وقت بگذارید.

هنگامی که کودک می گوید شما را دوست ندارد. پیشنهاد دادن استراحت برای آرام شدن در لحظه ممکن است مفید باشد. توجه داشته باشید که بعداً می توانید بیشتر در مورد آن صحبت کنید و به صحبت های آنها گوش خواهید داد.

در پاسخگویی به کودک مناسب سنش برخورد کنید.

پاسخ به “از تو متنفرم” کودک را با سن و سطح رشد کودک خود تنظیم کنید. اگر با کودک نوپایی روبه‌رو هستید که از شنیدن کلمه «نه» خوشش نمی‌آید، توصیه می شود  فعالانه نادیده گرفته شود تا درگیر نبرد اراده‌ها نشود.

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد کودکان خود و همچنین یادگیری نکات مهم رشد فرزندان خود هستید، حتما سه پکیج فرزندپروری از کودکی تا نوجوانی را تهیه کنید و نحوه برخورد مناسب با فرزندان خود را یاد بگیرید.

4. توضیح دهید که رفتارشان آزاردهنده است.

والدین می توانند مشکل را با گفتن «از تو متنفرم» و سایر عبارات آزاردهنده در لحظات ناامیدی به کودک خود توضیح دهند.

به خاطر داشته باشید، وظیفه این است که احساسات آنها را معتبر بپذیرید، اما این بدان معنا نیست که شما نحوه ابراز آنها را بپذیرید. وقتی کودک می گوید شما را دوست ندارد و شما از خودتان پرسیدید که چرا کودک مادر را دوست ندارد به او بگویید: «این زبان احساسات من را جریحه دار می کند. من می دانم که شما ناراحت هستید، اما راه های دیگری وجود دارد که به کسی بگویید عصبانی هستید.”

با رفتاری سازنده با فرزندان خود تعامل کنید.

5. در مورد موضوع اساسی بحث کنید.

این نوع طغیان کودک اغلب برگرفته از چیز دیگری است که این گونه ظاهر می شود، بنابراین ممکن است بحث در مورد مسائل اساسی مفید باشد.

درمورد وضعیتی که به واکنش دامن زد صحبت کنید. از کلمات استفاده کنید تا نه تنها در مورد احساساتی غیر از عصبانیت، بلکه در مورد آنچه که منجر به طغیان شده است صحبت کنید. به همه جوانب وضعیت نگاه کنید. درک علت می تواند به هر دوی شما کمک کند در مورد چیزهایی صحبت کنید تا از تکرار آن جلوگیری کنید. صحبت در مورد احساساتی که فوران کرده اند می تواند به بحث در مورد راه های بهتر برای مقابله با احساسات ناخوشایند منجر شود.

6. بگذارید بدانند دوستشان دارید.

در مورد این که کودک می گوید شما را دوست ندارد باید بگوییم که کودکان از والدین خود متنفر نیستند. آنها ممکن است رفتارهای والدین خود را دوست نداشته باشند، اما بسیار نادر است که بچه ها واقعاً از والدین خود بدشان بیاید و بخواهند کاری با آنها نداشته باشند. حتی بچه‌هایی که والدینشان اشتباه کرده‌اند، همچنان به دنبال محبت و پذیرش آنها هستند.

با در نظر گرفتن این موضوع، سعی کنید از تنبیه فرزندتان به خاطر این نوع طغیان خودداری کنید، زیرا او احتمالاً به اندازه کافی برای گفتن چیزی آزاردهنده احساس گناه می کند. تنبیه و عصبانیت می تواند وضعیت را تشدید کند و ارتباطات را تحت فشار قرار دهد.

f730b68ef360d13216689ca787cf2f6c
چنانچه کودکان به خواسته های خود نرسند ممکن از روش های گوناگون عصبانیت خود را نشان دهند.

کلام آخر و جمع بندی

گاهی اوقات هنگامی که کودک به درخواست های خود نرسد، ممکن است بخواهد خشم خود را با جمله «تو را دوست ندارم» به شما ابراز کند. اگر فرزندتان فریاد بزند و شما از خود بپرسید چرا کودک مادر را دوست ندارد و یا چرا بچه ام منو دوست نداره در پاسخ به این رفتار، احساسات او را بپذیرید، به او یادآوری کنید که اشکالی ندارد که این تصمیم را دوست نداشته باشید و به کودک خود یادآوری کنید که او را دوست دارید.

اگرچه این ممکن است همیشه به آرامی پیش نرود، اما هرچه آرام تر و ثابت تر باشید، بهتر است. در این مقاله سعی کردیم به رفتار موثر در برابر این عبارت کودک اشاره کنیم. اما اگر این موضوع برای شما یک چالش بزرگی هست حتما از یک مشاور کودک کمک بگیرید.

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که کودکتان بگوید شما را دوست ندارد؟ شما چه عکس‌العملی نشان دادید؟

سوالات متداول درباره چرا کودک مادر را دوست ندارد

وقتی فرزندتان می‌گوید «از تو متنفرم» چه کاری باید انجام دهید

  • وحشت نکنید.
  • معنی آن را بفهمید.
  • یک لحظه برای آرام شدن هر دوی شما وقت بگذارید.
  •  مناسب سن کودک پاسخ دهید.
  • توضیح دهید که این حرفشان آسیب زا است.
  • در مورد موضوع اساسی بحث کنید.
  • بگذارید بدانند دوستشان دارید.

گفتن «از تو متنفرم» توسط فرزندتان رایج است و به این معنی نیست که شما والدین بدی هستید یا اینکه آنها شما را دوست ندارند. در عوض، آنها به سادگی با احساسات بزرگ دست و پنجه نرم می کنند. شما می توانید با حفظ آرامش و ارائه آموزش در مورد تنظیم هیجانات به او کمک کنید.

رفتارهای بی‌احترامی اغلب به این منتهی می‌شود که بچه‌ها مهارت‌های حل مسئله ضعیفی دارند و دانش کافی در مورد نحوه احترام گذاشتن بیشتر را ندارند. اغلب بچه ها، قبل از اینکه یاد بگیرند چگونه این کار را درست انجام دهند، همه این کارها را اشتباه انجام می‌دهند.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلت فرم توسعه فردی کودکان

3.7/5 - (3 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

6 دیدگاه در “وقتی کودکم میگوید مرا دوست ندارد چه کنم؟

  1. علی نژاد گفت:

    پسر من همیشه وقتی از چیزی ناراحته یا مثلا دوست نداره کاری که من بهش گفتم رو انجام بده میگه ازت متنفرم یا دوست ندارم. من همیشه بهش میگم ولی من خیلی دوست دارم. به نظرتون جوابم درسته؟

    1. مشاور نینوپیا گفت:

      سلام علی نژاد عزیز از همراهی شما با سایت نینوپیا سپاسگزاریم
      چون رده سنی فرزندتون رو ذکر نکردید نمی توان دقیق نظر داد. اما نیاز هست نسبت به قوانین با او شفاف صحبت کنید و ممکن است کودک کمی خشم داشته باشد و زمانی که اجازه کاری به او داده نمی شود خشم خود را به این صورت بروز می دهد. اگر قوانین به درستی برای او توضیح داده شود و کودک بتواند درک درستی از این موضوعات داشته باشد با گفتگو و سوال از او که چرا این موضوع او را ناراحت کرده یا چرا آن کار را دست ندارد می توانید این موضوع را در او بررسی نمایید. البته برای بررسی دقیق تر موضوع بهتر است از یک مشاور در زمینه کودک راهنمایی بگیرید.
      https://ninopia.com/product-category/consultants/

    2. ريحانه گفت:

      سلام
      وقت بخير كودك من دوسال و سه ماه ش و به طور عجيب مدام كلمه مامان تو با من پارك نيا ، تو با من بيرون نيا دوستت ندارم رو نزديك كمتر از يكماه تكرار ميكنه حتي ميخوام موقع خواب نازش كنم خيلي وقت ها نمي زاره
      من عاشق دخترم م و عاشقانه خواسته هاش و براورده ميكنم ضمنا شاغل م و مامان م نگه ش ميداره كجاي كارم اشتباه بوده

    3. عاطفه گفت:

      سلام وقتتون بخیر من پسرمو خیلی دوست دارم و افراطی هواشو دارم و تو تربیتش تا الان خیلی موفق بودم از همه لحاظ خوبه اما من الویتش نیستم ینی عملا هیچ ارزشی براش ندارم اگر باباش باشه انگار که اصلا من نیستم یه جورایی اصلا دوستم نداره این برام خیلی ازاردهندس بعضی وقتا که میبینم فقط باباشو ترجیح میده خیلی دلم میشکنه حتی گاهی وقتا گریه میکنم این که یه نفرو از ته قلب دوست داشته باشی و ببینی اصلا براش مهم نیستی خیلی غم انگیزه فرقی نداره بچت باشه یا یه شخص دیگه.
      میشه راهنمایی کنید چرا و به چه دلیل یه بچه یکی از والدین رو همیشه به دیگری ترجیح میده؟

  2. احسانی گفت:

    سلام مشکل من این است که باوجود اینکه به دخترم توجه میکنم باز هم به من میگوید که تو مرا دوست نداری

  3. نینوپیا گفت:

    سلام، ببینید این که فرزندتان به شما می‌گوید که شما او را دوست نمی‌دارید، می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. ممکن است او احساس کند که شما بیشتر به کارهای دیگرتان توجه می‌کنید و وقت کافی برای او ندارید.

    برای حل این مشکل، در ابتدا باید به فرزندتان بیان کنید که شما واقعاً او را دوست دارید و به او اهمیت می‌دهید. سعی کنید وقت کافی برای بازی با وی و صحبت کردن با او در نظر بگیرید. همچنین، می‌توانید به او بگویید که هرگاه احساس کرد که به شما نیاز دارد، به شما بگوید تا بتوانید به او کمک کنید.

    در صورتی که مشکل ادامه دارد و فرزندتان همچنان به شما می‌گوید که شما او را دوست نمی‌دارید، می‌توانید به کمک مشاوره خانواده و روان‌شناسی مراجعه کنید تا بهتر بتوانید با مسئله مواجه شوید و به راه‌حلی برای حل آن برسید.همچنین میتونید از مشاوران سایت نینوپیا نیز کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .