چگونه حسادت در کودکان را کنترل کنیم؟

تا حالا خودت یا کودکت حسادت را تجربه کردین؟حسادت یک احساس نسبتاً پیچیده است که بسته به شرایط اجتماعی متفاوت است. زمینه آن، می تواند خود را به طرق مختلف و تأثیرات مختلف نشان دهد. شاید باورتان نشود اما دانشمندان اخیراً متوجه چیزی شده‌اند که والدین شاید مدت‌هاست آن را می‌دانند: نوزادان  وقتی کسی برای جلب توجه مادر رقابت می‌کند سر و صدا به پا می‌کنند، پاهای خود را تکان می‌ دهند و غرغر می‌ کنند تا زمانی که توجه والدین به آنها معطوف شود.

حتما با حسادت در کودکان آشنا هستید و بارها و بارها در طول زندگی خود، با آن روبرو شده اید. آیا می دانید اگر جلوی حسادت کودکان گرفته نشود، در بزرگسالی چه شخصیت خطرناکی برای فرزندتان به وجود می آید؟ و یا بر روی عزت نفس در کودک می تواند تاثیر بگذارد؟ 

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

آموزش مقابله با حسادت در کودکان

حسادت یکی از احساسات منفی است که کاملا ذاتی در وجود انسان نهاده شده است. نحوه برخورد دیگران با این احساس منفی، می تواند آن را تشدید یا سرکوب کند. اگر حس می کنید کودک شما نسبت به سایرین حس حسادت دارد، بهتر است تا با روش های مناسب این حسادت را سرکوب کنید تا در آینده به شخصیت فرزندتان لطمه ای وارد نشود. در این بخش با ما همراه باشید تا راه های کنترل و از بین بردن حسادت در کودکان را به شما آموزش دهیم.

حسادت در کودکان می تواند ریشه مشکلات رفتاری بسیاری بزرگسالی شود.

اگر با حسادت فرزندم مواجه شدم چه کاری انجام دهم؟

حسادت در کودکان موضوعی است که باید حتما کنترل و پیگیری شود. اگر این حسادت ها کنترل نشود و گسترش پیدا کند، می تواند باعث آزار و اذیت کودک شما شود و همچنین کودک این آزار و اذیت ها را به دیگران نیز منتقل کند. به طور کلی حسادت از عزت نفس پایین به وجود می آید. بهترین کاری که می توانید در مواجهه با حسادت کودکان انجام دهید، این است که به آنها توجه کنید. شما هرگز نباید به این موضوع بی تفاوت باشید و هیچ واکنشی به آن نشان ندهید؛ بلکه باید به کودک خود بفهمانید که احساسات او برای شما مهم است و شما او را درک می کنید. با این کار می توانید به کودکتان نزدیک تر شوید و مشکل را ریشه یابی کنید.

زمانی که کودک با شما احساس نزدیکی داشته باشد، می تواند به راحتی دلیل حسادتش را برای شما عنوان کند و شما هم در ادامه می توانید با به کارگیری نکات آموزشی، این حسادت را در وجود فرزندتان سرکوب کنید. اگر با روش های برطرف کردن حسادت در کودکان آشنا نیستید، می توانید در ادامه به نکات مهمی که در مورد حسادت کودکان به آن اشاره می کنیم، توجه کنید. با به کارگیری این نکات حتما می توانید حسادت را در کودکانتان کنترل و سرکوب کنید.

فرزندپروری

دوره PFP برنامه ریزی برای فرزندپروری

برای اطلاع از این دوره کلیک کنید

راه های جلوگیری از گسترش حسادت در کودکان

 اولین قدمی که شما می توانید به منظور سرکوب حسادت در کودکان انجام دهید، این است که مانع گسترش این حسادت شوید. زمانی که حس رشک و حسادت را در وجود کودک خود حس کردید، بهتر است در ابتدا این حس را متوقف کنید و سپس نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. برای متوقف کردن حسادت می توانید از نکات زیر بهره بگیرید.

رفتار مناسب از حسادت کودکان جلوگیری کنید.

اشتراک گذاری را به کودکتان آموزش دهید

 یکی از بهترین راهکارهایی که شما می توانید با استفاده از آن حسادت در کودکان را متوقف کنید، آموزش اشتراک گذاری است. بهتر است در این خصوص با کودک خود تمرین کنید که بعضی از وسایل و اسباب بازی هایش را با دیگران به اشتراک بگذارد. بهتر است تا از مزایای اشتراک گذاری برای کودکتان بگویید تا او ترغیب به انجام این کار شود. اصلا نیازی نیست تا در این خصوص به کودکتان فشار بیاورید و نباید انتظار داشته باشید که با اولین توصیه، کودک به حرف شما عمل کند. برای این کار زمان لازم است پس صبورانه رفتار کنید.

بچه ها تمایل دارند بدون دلیل از سایر کودکان کینه داشته باشند. در این صورت، اهمیت به اشتراک گذاری و مراقبت را به کودک خود بیاموزید. این به او کمک می کند تا هر نوع ناامنی ذهنی را از بین ببرد.

راستی اینجا باید بگم برای اینکه بتونید برای کودکتون دوست های هم سن و سال پیدا کنید و تلاش کنید تا با هم سن و سالان خودش ارتباط بگیره یه سر به کارگاه های مادر و کودک نینوپیا بزنید.

تسلیم نشوید

 در نظر داشته باشید برای تربیت فرزندتان باید وقت بگذارید و در این راه صبور باشید. بعضی از والدین در برابر اصرار و پافشاری فرزندشان، تسلیم می شوند و دست از اصول تربیتی بر می دارند. اگر می خواهید حسادت در کودکان را از بین ببرید باید بر اصول تربیتی خود تعصب داشته باشید و هرگز تسلیم نشوید. این کار می تواند تاثیرات منفی بر تربیت کودک شما بگذارد.

عملکرد یک کودک را با دیگری مقایسه نکنید، زیرا باعث کاهش ارزش او می شود. این مقایسه ها تأثیرات منفی طولانی مدتی ایجاد کند. این مقایسه ها باعث می شود کودکان به این نتیجه برسند که «تو او را بیشتر از من دوست داری».

کودکتان را تشویق کنید

بهتر است تا اگر کودک شما خودش را با دیگران مقایسه می کند، او را از این کار منع کنید و به سمت ویژگی های منحصر به فردی که دارد، تشویق کنید. به طور مثال اگر فرزند شما به دوستش که در نقاشی موفق است، حسادت می کند، بهتر است تا به او بگویید تو هم اگر بخواهی می توانی به یک نقاش موفق تبدیل شوی، تو توانمند هستی، اما خودت انتخاب کردی که در ورزش موفق شوی. بنابراین لزومی ندارد که خودت را با دوستت مقایسه کنی چون راه تو از راه او جداست. این کار می تواند به کودک شما بفهماند که باید بر روی ویژگی های منحصر به فرد خود تمرکز کند و خودش را با کسی مقایسه نکند. مقایسه کردن، منشا حسادت در کودکان است.

با فرزندتان تعامل برقرار کنید

 بهتر است تا به فرزندتان نزدیک شوید و سعی کنید با او تعامل برقرار کنید. اگر کودک شما با شما احساس راحتی کند، می تواند از تمام احساساتش با شما حرف بزند و در این صورت شما می توانید منشا مشکل را پیدا کنید و برطرف نمایید.

مسلماً، کمی حسادت می‌تواند انگیزه‌ای عالی باشد، مانند زمانی که بچه‌ها در آرزوی تسلط بر مهارت‌های یک خواهر یا برادر بزرگ‌تر یا نمرات خوب یک همکلاسی هستند. آدری هوبرمن، کارشناس رشد دوران کودکی، می‌گوید:

«آنچه ما به‌عنوان والدین نگران آن هستیم حسادت بیش از حد است، نوعی که منجر به کاهش عزت نفس می‌شود».

حسادت کودکان مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

چگونه از حسادت کودکم جلوگیری کنم؟

زمانی که شما از گسترش حسادت در کودکان جلوگیری کنید، در واقع یک قدم موثر برای جلوگیری از حسادت کودک خود برداشته اید. اما به طور کلی برای اینکه این حسادت عمیق تر نشود باید دست از مقایسه کردن بردارید. مقایسه هر چقدر هم که کوچک باشد، می توان حسادت را در کودکان افزایش دهد. شما باید به کودک خود یاد بدهید که بر روی توانایی های خودش متمرکز شود. با این کار می توانید از حسادت کودک جلوگیری کنید.

شاید انجام این کار به زمان زیادی نیاز داشته باشد، اما در نظر بگیرید که شما کودکتان را از آزار روحی نجات می دهید. برای این کار باید ویژگی های مثبت و نقاط قوت کودکتان را بیان کنید تا به او این عزت نفس را بدهید که در حد و جایگاه خودش عالی است.

اگر به دنبال راه های بیشتری برای مبارزه با حسادت کودکان هستید به سایت نینوپیا مراجعه کنید و از کارشناسان مربوط کمک بگیرید.

حسادت در کودکان

کلام آخر و جمع بندی

بعضی از کودکان بار بسیار سنگینی از حسادت را به دوش می کشند، این بار برای آنها بسیار سنگین است، به طوری که حتی اگر از سایر همسالانشان هم بالاتر باشند، باز هم احساس کمبود می کنند. بنابراین شما باید حسادت در کودکان را در همان مراحل ابتدایی کنترل کنید و مانع گسترش آن شوید. از کودک خود تعریف و تمجید کنید و مدام او را با ارزش خطاب کنید. به کودکتان بها دهید و همیشه به او ابراز احساسات کنید. این موارد می توانند تاثیرات مثبتی بر روحیه کودک شما و جلوگیری از حسادت داشته باشند.

نظر شما در این باره چیست آیا شما راهکاری برای مقابله با حسادت کودکان دارید؟

سوالات متداول درباره حسادت کودکان

حسادت یکی از احساسات منفی است که کاملا ذاتی در وجود انسان نهاده شده است. نحوه برخورد دیگران با این احساس منفی، می تواند آن را تشدید یا سرکوب کند.

این است که مانع گسترش این حسادت شوید. زمانی که حس رشک و حسادت را در وجود کودک خود حس کردید، بهتر است در ابتدا این حس را متوقف کنید و سپس نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.

با کودک خود تمرین کنید که بعضی از وسایل و اسباب بازی هایش را با دیگران به اشتراک بگذارد. بهتر است تا از مزایای اشتراک گذاری برای کودکتان بگویید تا او ترغیب به انجام این کار شود.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (3 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

4 دیدگاه در “چگونه حسادت در کودکان را کنترل کنیم؟

  1. امین گفت:

    دخترم به بچه های فامیل خیلی حسادت میکنه نه من و نه همسرم اصلا آدمای حسودی نیستیم انقدر این مورد شدید شده که دخترم داره اذیت میشه . نمی دونم چی کار کنم ؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام امین عزیز
      ممنون از اینکه با ما همراه هستی.
      در اینجا به برخی از علل حسادت بچه ها اشاره می کنم: 1. گاهی بزرگسالان در ارائه میزان محبت و توجه بین فرزندانشان و کودکان دیگر تفاوت ایجاد می کنند. نابرابری در ارائه محبت و توجه زمینه ساز حسادت می شود. 2. کودکانی که نتوانند در جلب توجه و محبت والدین خود موفق شوند حسادت را شروع می کنند. آن ها از تلاش برای جلب توجه والدین خود ناامید می شوند پس ناامیدی خود را با خصومت که به شکل حسادت است نشان می دهند. 3. حسادت می توانند آموخته شود؛ به این صورت که بچه ها یاد می گیرند باید به شکل یک حسود زندگی کرد. 4. پای یک رقابت ناسالم در میان است که معمولا بزرگسالان مسبب آن هستند. این ها مواردی هستند که حسادت را پرورش می دهد. مهم است قبل از هر راهکاری علت ریشه ای مشخص شود تا راهکار مناسب آن علت خاص ارائه شود.

  2. دیبا گفت:

    چطور میشه احساسات بیشتر رو هم به فرزندمون یاد بدهیم؟

    1. نینوپیا گفت:

      سلام وقت بخیر
      از سایت نینوپیا می تونید دوره بشقاب احساسات که در 10 بخش بصورت کاملا کاربردی هست رو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .