چند بازی مناسب کودکان 4 تا 6 سال

آیا با بازی های مناسب کودکان 4 تا 6 ساله آشنا هستید؟

کارشناسان توصیه می کنند والدینی که می خواهند موفقیت  کودکان خود را در مدرسه افزایش دهند، در 6 سالگی بازی های ریاضی انجام دهند. البته این فقط مختص کودکان 6 ساله نیست. از آنجا که همه گروه های سنی مهارت های ذهنی خاص خود را دارند، انتخاب اسباب بازی ها نیز به گروه های مختلف تقسیم می شود.

به طور کلی، وقتی برای کودکان اسباب‌بازی‌ ها و بازی‌ها را انتخاب می‌کنید، ایده خوبی است که بین اسباب‌بازی‌ هایی که نیاز به راه‌حل دارند، مانند پازل، و اسباب‌بازی ‌هایی که امکان بازی‌های نامحدود را فراهم می‌کنند، تعادل برقرار کنید. ما برای شما در این مقاله چند بازی مناسب کودکان ۴ تا ۶ سال را مورد بررسی قرار دادیم.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

یافته ها در مورد بازی مناسب کودکان 4 تا 6 سال

یافته ها نشان می دهد که والدین دارای فرزند شش ساله به خصوص در مورد بازی های ریاضی بیشتر کنجکاوی می کنند. این به این دلیل است که اولین بار است که کودک تحت درسهایی قرار می گیرد که نیاز به تأمل منطقی مانند ریاضیات دارند. به عنوان مثال، بازی های مرتبط با هوش به طور خودکار پتانسیل هوش کودک شما را تعیین می کنند و از مناسب ترین ورزشهای ذهنی برای کودک به شمار می روند. این امر با تمرینات مکرر و پیچیده، اطلاعات مهمی را به کودک منتقل می کند. در حقیقت در انتخاب بازی ها و اسباب بازی ها، وظیفه انجام تحقیق به عهده والدین است.

بازی های کودکان 5 ساله بازی هایی هستند که هم بازی های کودکان 4 ساله را شامل می شوند و هم تنوع بیشتری نیز می توانند داشته باشند. در این سن، کودکان دوست دارند بیشتر با دوستانشان بازی کنند، زیرا ارتباط گرفتن راحت تر است. همچنین می توانید با این گروه سنی آزمایش های سرگرم کننده ای انجام دهید.

بازی هایی که کودکان 4 ساله می توانند در خانه انجام دهند گسترده تر هستند. در این دوره کودکان می توانند علاوه بر بازی های کودکان 3 ساله، سایر بازی ها را نیز انجام دهند. سطح دشواری پازل ها نیز به تناسب سن ها ممکن است افزایش یابد. آنها همچنین ممکن است به بازی های تفاوت یاب نیز علاقه مند شوند. اگر پیدا کردن تفاوت و کتابهای برچسب در این سن علاقه آنها را جلب نمی کند، می توانید آن را برای زمان بعدی بگذارید.

کودکانتان را با اسباب بازی های مناسب سن آنها سرگرم کنید.

بازی سرگرم کننده چیست؟

اول از هر چیز در ارتباط با موضوع  انواع بازی مناسب کودکان شاید این سوال مطرح شود که بازی سرگرم کننده کودکان چیست؟

این سوال به نظر سوال ساده ای است. با این حال، هر فردی که به آن پاسخ می‌ دهد، احتمالاً نظر متفاوتی در مورد اینکه کدام بازی‌ ها را سرگرم‌ کننده می ‌داند، ارائه می‌ کند. سرگرمی برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. سرگرمی که به عنوان صفتی برای توصیف یک بازی استفاده می شود، بازی سرگرم کننده، لذت بخش یا سرگرم کننده است. بنابراین برای اینکه کودکان در حین انجام یک بازی سرگرم شوند باید سرگرمی را برای آنها فراهم کنید.

همه ما متوجه می‌شویم که پدر و مادری که برای بازی Candy Land با یک کودک می‌نشیند، دقیقاً از انجام آن بازی خاص لذت نمی‌ برد. اکنون آنها از تعامل با فرزندشان لذت می برند و بنابراین آن را بازی می کنند. اما اگر از آنها بپرسید «بازی سرگرم کننده چیست؟» به احتمال زیاد Candy Land پاسخ شماره یک آنها نخواهد بود.

سن عامل اصلی در تعیین این است که کدام بازی برای بازیکنان سرگرم کننده خواهد بود است. سطح مهارت با افزایش سن افزایش می یابد. بازی ها اغلب با یک دستورالعمل سنی توصیه شده ارائه می شوند و بسیاری از شرکت های بازی سازی بازی های خود را به بازی های کودکان، بازی های بزرگسالان یا بازی های خانوادگی دسته بندی می کنند.

انتخاب بازی‌ ها فقط از یک دسته اصلی برای بزرگسالان محدود است. برای کودکان، از آنجایی که حرکات آنها اغلب بر اساس شانس است، پیدا کردن یک بازی سرگرم کننده و بازی مناسب کودکان آسان تر است. اما برای بزرگسالانی که می خواهند یک بازی انجام دهند، انتخاب بازی بزرگسالان ساده نیست. سبک‌ های زیادی از بازی ‌ها وجود دارد که می ‌توان از بین آن‌ها انتخاب کرد، شاید تصمیم‌گیری در مورد بهترین بازی یا بازی سرگرم‌کننده برای همه افراد سخت باشد؟

این سوال وجود دارد که چند بازیکن برای انتخاب بازی ها مناسب هستند. با دانستن تعداد بازیکنان اغلب می‌توانید تصمیم بگیرید که بازی انتخابی شما یک بازی دو نفره یا یک بازی سه نفره یا بیشتر باشد.

اما در نهایت انتخاب بازی به انتخاب نوع بازی بستگی دارد. به نظر می رسد این تنها سوالی است که در انتخاب یک بازی سرگرم کننده برای بازیکنان مسن تر اهمیت دارد. به همین دلیل است که بازی مثل Candy Land برای یک بزرگسال سرگرم کننده نیست. برد یا باخت به شانس محض واگذار می شود. انتخاب کارت ها و حرکت دادن یک قطعه برای بازیکنان مسن تر سرگرمی چندانی ایجاد نمی کند.

بسیاری از افراد ممکن است دوست نداشته باشند شطرنج بازی کنند. این هم بر اساس مهارت است. اگر یکی از بازیکنان در شطرنج نابغه یا متخصص باشد و دیگری نه، به احتمال زیاد این افراد که در مقابل یکدیگر نشسته اند، سرگرمی پیدا نمی کنند. یکی از فقدان چالش ناامید می شود در حالی که دیگری ممکن است قبل از اینکه 4 بار حرکت کند شکست بخورد و تعجب کند که این چه نوع بازی است؟

پیدا کردن بازی مناسب کودکان و بزرگسالان که سرگرم کننده باشد، برای همه می‌ تواند گاهی دشوار باشد، اما می‌توان آن را انجام داد. خود این کار مثل یک بازی است. شناخت متغیرهای زیادی که عامل سرگرمی بازی ها را تعیین می کنند. هر فردی در بازی ها منحصر به فرد است. آنها شخصیت ها، نقاط قوت و ضعف، دوست داشتن ها و ناخوشایندهای متفاوتی دارند. اگر دوست داری مقاله مهارت دوست یابی کودکان را هم بخونی کلیک کن .

پس یک بازی سرگرم کننده چیست؟ یک بازی سرگرم کننده، بازی ای است که با ایجاد تعادل بین بازیکنان مختلف، سرگرمی را برای کسانی که بازی می کنند، فراهم می کند. دانستن اینکه بازیکنان چه کسانی هستند اغلب بهترین بازی را تعیین می کند.

با شرکت در کارگاه مادر و کودک بازی های ریتمیک نینوپیا،‌ می توانید در کنار فرزندان خود اوقات مفرحی را رقم بزنید و از بازی های ریتمیک و سرگرم کننده لذت ببرید.  

حالا بیایید با چند نمونه از بازی های مناسب کودکان 4 تا 6 سال آشنا شویم:

چند نمونه از بازی های مناسب کودکان 4 تا 6 سال

نوبت به معرفی چند مدل بازی مناسب کودکان 4 تا 6 سال یا کودکان پیش دبستانی رسیده است. با ما همراه باشید تا مناسب با سن و علاقه فرزندان  خود امکانات بهترین بازی مناسب کودکان را برای آنها فراهم کنید.

1. بازی بادکنک

ابتدا باید بادکنک های زرد را با یک خودکار یا ماژیک سیاه شبیه به زنبور عسل رنگ کنید. سپس می توانید بازی را شروع کنید. همچنین برای مهمانی های با مضمون زنبورهای عسل این کار ایده خوبی است. در واقع تماشای فیلم Bee می تواند به تقویت ایده این بازی کمک کند.

با وسایل ساده خانه بازی های مفرح برای کودکان بسازید.

2. ساخت هرم از لیوان های مقوایی

با چیدن فنجان های مقوایی می توانید اشکال مختلفی بسازید. با این هرم ها، می توانید مکانی برای اتومبیل های اسباب بازی کودکان درست کنید تا اتومبیل ها را بین آنها رانده و داستان های تخیلی ایجاد کنند. هدف نباید فقط چیدمان آنها باشد.

یک بازی سرگرم کننده، بازی ای است که با ایجاد تعادل بین بازیکنان مختلف، سرگرمی را برای کسانی که بازی می کنند، فراهم می کند.

3. شکار گنج

کودکان دوست دارند چیزهایی را پیدا کنند و کشف کنند. شما می توانید اشیایی را در جاهایی قرار دهید تا کودکان آنها را کشف کنند.

4. ساخت جا شمع شیشه ای

مواد ساخت جا شمع شیشه ای شامل یک ظرف شیشه ای کوچک با دهانی گشاد و قد کم، چسب، کاغذ رنگی، شمع، قیچی، یک شمع باتری یا یک شمع کوچک شناور است. برای درست کردن آن کاغذ را به نوارهایی با اندازه های مختلف برش دهید. با استفاده از براش، قسمت بیرونی شیشه را چسب بزنید. بعد، شکل های کاغذ را درون شیشه بچسبانید. چسبیدن را ادامه دهید تا کل شیشه با نوارهای کاغذی پوشانده شود.

در شب، یک چراغ LED ساطع کننده غیر گرما درون شیشه قرار دهید. اگر قرار است شمع بگذارید، اطمینان حاصل کنید که دهانه شیشه پهن است، در غیر این صورت ممکن است شیشه به دلیل گرم شدن شکسته شود.

بازی های مناسب سن کودک را تهیه کنید.

5. غلبه بر مانع و طناب

یکی از چند بازی مناسب کودکان ۴ تا ۶ سال بدون دست زدن به طناب ها بر مانع غلبه کردن است. شما می توانید دستمال توالت، روبان یا رشته های رنگی را به شکل ضربدر روی دیوارها بچسبانید، کودک باید بدون اینکه به آنها دست بزند، از کنار آنها باید عبور کند. هر که آنها را انداخت، می سوزد! اگر کودک استعداد بازیگری دارد، می تواند این موضوع را تبدیل به یک داستان کند و آن را به عنوان بخشی از داستان بازی کند. به عنوان مثال، به آنها بگویید تنها راه رسیدن به گنج پنهان شده در سالن، عبور از این راهرو است که توسط پرتوهای لیزر محافظت می شود.

6. با کودک خود بستنی درست کنید

آیا دوست ندارید با تهیه بستنی سریع در خانه با کودک خود همراه با موسیقی، سرگرم شوید؟ این نیز یک آزمایش ساده،‌ مفرح و خوشمزه است. برای اینکار شما تنها مقداری شیر، میوه یخ زده،‌خامه،‌ شکر و  یخ  لازم دارید. برای خوندن مقاله بدغذایی در کودکان کلیک کنید.

7. قایم موشک

قایم موشک را به همراه سایر اعضای خانواده می توانید در خانه، باغ یا خیابان انجام دهید. کودکان در سنین پیش دبستانی ممکن است از این بازی بسیار لذت ببرند.

بازی‌هایی که شامل اسباب‌بازی‌ها و خود شما باشند، برای کودکان مهم است. این می تواند به سادگی خواندن یک شعر مهد کودکی با هم، مرتب کردن دکمه ها بر اساس رنگ و شکل، یا برگزاری یک مهمانی چای با کودک به همراه خرس عروسکی مورد علاقه اش باشد. این نوع بازی‌ها نه تنها به یادگیری کودک شما کمک می‌کنند، بلکه رابطه شما را نیز با او تقویت می‌کنند.

اسباب بازی و بازی مناسب کودکان پیش دبستانی

کودک پیش دبستانی شما احتمالاً از هر چیزی که می تواند برای بازی کردن استفاده کند، لذت می برد، مانند جعبه ابزار اسباب بازی، تلفن همراه قدیمی یا لباس های آرایش. تخیل کودک شما می تواند جعبه های مقوایی را به چیزهای زیادی تبدیل کند، از جمله اجاق اسباب بازی، جعبه نامه، ماشین یا قایق.

می‌توانید با وسایل خانگی آلات موسیقی بسازید – به عنوان مثال، شیشه‌های پلاستیکی پر از برنج یا پاستا را می‌توان به عنوان شیکر استفاده کرد. کاسه های نشکن که وارونه شده اند، زمانی که کودک پیش دبستانی شما قاشق چوبی برای زدن با آن داشته باشد، می توانند تبدیل به طبل می شوند.

فعالیت های بازی آرام برای زمانی که کودک شما نیاز به استراحت دارد خوب است. از رنگ، مداد رنگی و مداد برای طراحی و خط خطی استفاده کنید یا از کاغذ و چسب برای کولاژ استفاده کنید. کتاب‌ها و داستان‌ها، بازی‌های رومیزی ساده و پازل‌ها یا اسباب‌بازی‌های ساختمانی برای این مواقع خوب هستند.

تجهیزات مناسب فضای باز مانند سه چرخه، خانه کوچک، گودال ماسه ای یا تاب، کودک پیش دبستانی شما را مشغول و فعال نگه می دارد. پرتاب کردن، ضربه زدن یا لگد زدن توپ ها نیز برای کودکان سرگرم کننده هستند.

بازی های اعداد،‌ کودکان 6 ساله را به خوبی سرگرم می کند.

اسباب‌بازی‌ ها و بازی‌ ها می‌ توانند بخش مهمی از بازی کودکان باشند و بازی در یادگیری و رشد کودکان نقش اساسی دارد.

خانه بازی دیسکاوری سنتر اولین مجموعه ایست در ایران که تمامی بخش های بازی اش به صورت هدفمند و کاملا تخصصی طراحی شده است. هر قسمت بازی بر مبنای یک هدف ساخته شده است. کودک همزمان در حین بازی آموزش میبند و ادراک میکند.
تقویت حواس پنج گانه.تقویت توجه و تمرکز. یادگیری مهارت های زندگی و شخصی، تقویت مهارت های دست ورزی و نوک انگشتان . تقویت هماهنگی میان چشم و دست و… از جمله اهداف ابزار های مجموعه است.

خانه بازی دیسکاوری سنتر

خانه بازی های مناسب کودکم کجاست؟

برای دیدن خانه بازی ها اینجا را کلیک کنید

کلام آخر و جمع بندی

کودکان در سنین 4 تا 6 سال می خواهند با دوستان بیشتری بازی کنند. آنها می توانند متناسب با علایق خود به فعالیت های مختلفی تمایل داشته باشند. بازی های خیابانی، فکری و سایر بازی های مفرح دیگر می تواند بازی مناسب کودکان باشد. آنها همچنین ممکن است دوست داشته باشند به کمک والدین خود در آشپزخانه آشپزی کنند. فعالیت های مختلفی را می توان با کودکان این گروه سنی انجام داد. علاوه بر این، بازی های آنلاین می تواند به صورت خانوادگی و با مدت زمان محدود انجام شود. در واقع بازی های زیادی وجود دارد که می توان با کودکان در خانه بازی کرد! به شرطی که وقت آزاد داشته باشید.

سوالات متداول درباره بازی های مناسب کودکان 4 تا 6 سال

 از آنجا که همه گروه های سنی مهارت های ذهنی خاص خود را دارند، انتخاب اسباب بازی ها نیز به گروه های مختلف تقسیم می شود.

یک بازی سرگرم کننده، بازی ای است که با ایجاد تعادل بین بازیکنان مختلف، سرگرمی را برای کسانی که بازی می کنند، فراهم می کند. دانستن اینکه بازیکنان چه کسانی هستند اغلب بهترین بازی را تعیین می کند.

کودکان در سنین 4 تا 6 سال می خواهند با دوستان بیشتری بازی کنند. آنها می توانند متناسب با علایق خود به فعالیت های مختلفی تمایل داشته باشند. بازی های خیابانی، فکری و سایر بازی های مفرح دیگر می تواند بازی مناسب کودکان باشد.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

4 دیدگاه در “چند بازی مناسب کودکان 4 تا 6 سال

  1. ثریا گفت:

    سلام آیا برای انتخاب بازی مناسب کودکان می توان از خود کودک نیز کمک گرفت یا بازی باید با تایید پدر یا مادر باشد؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام ثریا عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      قطعا برای انتخاب بازی، کودکان باید تصمیم گیرنده باشند تا بخواهند در آن بازی شرکت کنند.

  2. تکتم گفت:

    ما بازی کم میاریم میشه راهنمایی کنید؟

    1. نینوپیا گفت:

      بله، البته کمی اطلاعات بیشتری در مورد علایق و تمرکز کودک شما بهتر است. اما در کل، بازی‌های زیر می‌توانند مناسب برای کودکان 4 تا 6 ساله باشند:

      1. بازی‌های ساختمانی: این بازی‌ها شامل ساختن برج‌هایی با بلوک‌های چوبی یا پلاستیکی، راه اندازی مدل‌های خودرو، قطار و هواپیما با قطعات ساده، یا ساختن خانه‌های کوچک با کاغذ و کارتن است.

      2. بازی‌های نقش‌آفرینی: در این بازی‌ها، کودکان می‌توانند نقش‌های مختلفی مانند پزشک، پلیس، آتش‌نشان، شاهزاده و شاهدخت، خرگوش، خرس، سگ و … را بازی کنند.

      3. بازی‌های حرکتی: این بازی‌ها شامل پرش، دویدن، پرتاب توپ، پرش کردن از طریق لگن و… هستند.

      4. بازی‌های آموزشی: این بازی‌ها شامل بازی‌های آموزشی حروف الفبا، اعداد، شکل‌ها و رنگ‌ها، پازل‌ها و بازی‌های آموزشی دیگر می‌باشند. همچنین میتوانید از دوره هایی که در سایت نینوپیا هست برای این رده سنی مطلع بشید و در این کلاس ها که آموزش بر پایه بازی هست شرکت کنید.

      5. بازی‌های خانوادگی: بازی‌های خانوادگی مانند بازی کارت، شطرنج، یا توپ بازی می‌توانند برای کودکان 4 تا 6 ساله جذاب باشند.

      لازم به ذکر است که این فقط چند نمونه از بازی‌هایی هستند که می‌توانید با کودک خود انجام دهید و با بررسی اطلاعات بیشتر و توجه به علایق و تمرکز کودک، می‌توانید بازی‌های مناسب‌تری را برای او انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .