راهکارهایی برای تقویت هوش موسیقیایی کودکان

همیشه والدین سوالاتی در مورد تقویت هوش موسیقیایی فرزندانشان در ذهن دارند. سوالاتی مانند اگر کودکان موسیقی را از سنین پایین تجربه کنند، آیا مغز سریع ‌تر و بهتر رشد می ‌کند؟ بنابر تحقیقات انجام شده، پاسخ مثبت است و ما باید به دقت به این موضوع توجه کنیم. موسیقی به روش ‌های مختلف به کودکان کمک می‌ کند یاد بگیرند. موسیقی مهارت های شناختی، حرکتی، عاطفی و اجتماعی کودک را افزایش می دهد. با نینوپیا همراه باشید تا در مورد راهکارهایی که برای تقویت هوش موسیقی در کودکان به کار می رود، توضیح دهیم.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

هوش موسیقیایی چیست؟

هوش موسیقیایی به میزان درک شخص از صدا ، ریتم و توانایی او در نواختن ساز های موسیقی گفته می شود و لزوما به موسیقی محدود نمی شود.

ارتباط عمیق با صدا و آهنگ ها نشانه این هوش است و گاردنر آن را هم راستا با "هوش زبانی کلامی" می داند.

اهمیت تقویت هوش موسیقیایی در کودکان

می دانیم که گوش اولین اندام حسی است که در رحم رشد می کند. در سن 5-4 ماهگی، سیستم شنوایی به طور کامل عمل می کند. جنین ها می توانند بشنوند و یاد بگیرند که به برخی صداها، به ویژه صدای مادر واکنش نشان دهند. ما از ابتدا برای صدا سیم کشی شده ایم.

در چند سال اول، بچه‌ ها یاد می‌گیرند چگونه صدا را با معنا و الگو را با اهمیت پیوند دهند. مغزها در ماه های اول زندگی روزانه 1% در حال رشد هستند و 90% رشد مغز قبل از مهدکودک اتفاق می افتد! موسیقی مغز و بدن را به هم متصل می کند. هوش موسیقیایی از رشد مهارت های حرکتی، اکتساب زبان، مهارت های ارتباطی و بسیاری دیگر پشتیبانی می کند.

برای تقویت هوش موسیقیایی کودکان از آموزش سازهای کودکان شروع کنید.

هوش موسیقیایی چیست و چگونه می توان آن را در کودک افزایش داد؟

درباره مطالعه بهبود ضریب هوش موسیقیایی ، تقویت حافظه و به طور کلی پرورش فرزندی باهوش، مطالب زیادی نوشته شده است. بحث های زیادی در مورد میزان خاصیت و اندازه گیری تأثیر موسیقی بر روی مغز وجود دارد، تقریباً همه کسانی که تاکنون در مورد موضوع آموزش موسیقی صحبت کرده اند ، موافقند که موسیقی قدرت تقویت یادگیری را دارد.

تحقیقات نشان می دهد كه كودكان با موسیقی در خواندن، نوشتن، ریاضی و زبان بهتر عمل می كنند و تمركز و استدلال فضایی آنها بالاتر از كودكانی است كه در معرض یادگیری موسیقی نیستند. هوش موسیقیایی همچنین می تواند هزاران مزیت زبان شفاهی از دستور زبان و تلفظ تا انتخاب سریع ریتم و لهجه ها در مطالعه زبان اول یا دوم را فراهم کند.

موسیقی می تواند مهارت های اجتماعی و عاطفی ایجاد کند، اضطراب عملکرد را کاهش دهد، به رشد حرکتی کمک کند و خلاقیت را تقویت کند. بعلاوه، عملکرد هوش موسیقیایی انفرادی باعث افزایش توانایی و عزت نفس شناخته شده است.

اکثر متخصصان اتفاق نظر دارند که بهترین زمان برای رشد استعداد موسیقی بین تولد و نه سالگی است. به طور کلی توافق شده است که مطالعه موسیقی قبل از هفت سالگی می تواند در طولانی مدت بر رشد کلی کودک تأثیر بگذارد.

همه کودکان هوش موسیقیایی دارند. وقتی موسیقی در حال پخش است، به راحتی می تواند توجه کودک خردسال را به خود جلب کند ، خصوصاً اگر مربوط به فعالیتی باشد که سایر اعضای خانواده را درگیر کند. والدین می توانند با قرار دادن آنها در معرض مهارتهای مختلف موسیقی، در تقویت رشد هوش موسیقی فرزندانشان نقش فعالی داشته باشند.

هوش هشتگانه چیست؟

برای مصالعه مطلب کلیک کنید

نکات تقویت هوش موسیقی در سنین 1 تا 3 سال

  1. با فرزندان یا برای فرزندان خود آواز بخوانید.

بازی هایی را انجام دهید که شامل موسیقی و حرکت باشد به بچه ها بیاموزید که چگونه با دستان خود کف بزنند و پاهای خود را به موقع با موسیقی تکان دهند و این کار را با یک ضربه آرام و ثابت شروع کنند. با افزایش سرعت ، می توانید موسیقی سریع تری پخش کنید و در نهایت آنها را از طریق ضرب آهنگ های مختلف، آهنگ ها و سبک ها در تقویت هوش موسیقیایی راهنمایی کنید.

2. صداهای کوبه ای را با بدن بسازید.

ضربات خود را با دست زدن ، پا زدن ، ضربه زدن با انگشتان ادامه دهید.

3. بچه ها را تشویق کنید تا به دلخواه خود آواز بخوانند.

از آنها بخواهید درباره آنچه دوست دارند آواز بخوانند و به آنها در ساختن آهنگی 4 خطی که قافیه دارد کمک کنید. (به عنوان مثال ، من سیب زمینی را دوست دارم ، نخود فرنگی را دوست دارم ، شکلات را دوست دارم ، میشه یک کمی بخورم؟ قسمت “دوست دارم” را ثابت نگه دارید و با کلمات دیگر بازی کنید).

4. نواختن سازهای اسباب بازی نمونه های بسیار خوبی از آلات موسیقی واقعی است.

بچه ها را تشویق کنید تا سازهای خودشان را بسازند. وسایل ساده آشپزخانه برای این کار عالی هستند. (به عنوان مثال ، برنج یا لوبیا را در یک ظرف پلاستیکی خالی بریزید. قاشق های چوبی روی قابلمه ها و ماهی تابه ها یا جعبه ها طبل های خوبی ایجاد می کنند.)

از 3 سالگی مدارهای مغزی کودک به اندازه کافی بالغ شده اند که می توانند درس های موسیقی را شروع کنند. پیانو معمولاً بهترین ساز برای شروع است زیرا برای نواختن آن نیازی به انگشت گذاری خاصی نیست.

5. برای تقویت هوش موسیقیایی به انواع سبک های موسیقی از فرهنگ ها و دوره های زمانی مختلف گوش دهید.

به باغ وحش یا پارک بروید و سعی کنید حیوانات یا پرندگان را با آواز یا صدای آنها شناسایی کنید. ترانه ها را بخوانید و یک کلمه را کنار بگذارید و از فرزندتان بخواهید جای خالی را پر کند.

آموزش ساز زدن با وسایل ساده خانه

نکات تقویت هوش موسیقی برای سنین 3-6 سال

با موسیقی ورزش کنید و کودکان را تشویق کنید تا حرکات و رقص های خود را بسازند. آنها را در معرض انواع مختلف موسیقی با استفاده از ریتم رقص ، سازهای کلاسیک ، موسیقی عامیانه و قومی ، و غیره قرار دهید. به راحتی به موسیقی گوش فرا دهید ، بدوید ، بپرید ، خود را تکان دهید. هر کاری که برای تقویت هوش موسیقیایی کودک لازم است را انجام دهید.

افرادی که با ریتم و الگوها راحت هستند هوش موسیقایی بالایی دارند. این برای آهنگسازی و نواختن موسیقی و یادگیری موضوعات دیگر مفید است، زیرا این مهارت ها به راحتی قابل اجرا هستند.

با شرکت در دوره آفلاین هوش هشتگانه نینوپیا،‌ به راحتی در مدت زمان کمی می توانید هوش موسیقیایی فرزند خود را افزایش دهید.

مهارت آهنگسازی - توانایی نوشتن آهنگ ، ملودی یا ساخت قافیه.

برای تقویت هوش موسیقیایی با هم شعر بنویسید. با یک لیست از مواردی که دوست دارید به خاطر بسپارید ، رپ ها ، قافیه ها یا شعر بسازید. (به عنوان مثال ، یک لیست خرید ، یا مواردی که باید در یک ناهار مدرسه یا کیف مدرسه بسته بندی کنید).

مهارت های ساز - توانایی نواختن یک ساز موسیقی

کودک خود را به نواختن ساز موسیقی تشویق کنید. با این حال مهم است که کودک خود را برای این کار تحت فشار قرار ندهید.

از فرزندان خود بخواهید با انتخاب صدایی که بیشتر از همه دوست دارند سازهایی را که دوست دارند بنوازند انتخاب کنند. (به عنوان مثال ، یک صدای ویولن ، یک صدای فلوت ، یک صدای پیانو ، و غیره) آنها اگر شنیدن صدایی را که ساز ایجاد می کند دوست داشته باشند بیشتر تمرین می کنند.

مهارت گوش دادن کودک را تقویت کنید.

بیشتر مردم دوست دارند موسیقی گوش دهند. بسیار مهم است که کودک خود را در معرض انواع مختلف موسیقی قرار دهید تا نسبت به آن احساس خوبی داشته باشند. این بسیار مفید است که به فرزندان خود اجازه دهید به موسیقی مورد علاقه خود گوش فرا دهند زیرا این امر شخصیت آنها را تشویق می کند و اغلب به کودکان بزرگتر کمک می کند تا احساساتی را که ممکن است به آسانی یا آشکارا به اشتراک نگذارند آزاد کنند و هوش موسیقیایی خود را تقویت کنند.

هفته ای یک ساعت وقت بگذارید و به گوش دادن به موسیقی های ناشناخته بپردازید این کار افق دید شما را گسترش می دهد

در کنسرت ها و تئاتر موزیکال شرکت کنید.

شرکت کودکان در تئاترهای کودکانه موزیکال در تقویت هوش موسیقی آنها بسیار موثر است.

اگر می خواهید فرزندان خود را به یک تئاتر مفرح، هیجان انگیز و موزیکال ببرید، پیشنهاد می کنیم یه سر به، به روز ترین تئاتر کودک در نینوپیا سر بزنید.

«من معتقدم مغز در طول میلیون ها سال تکامل یافته است تا به انواع مختلف محتوا در جهان پاسخ دهد. محتوای زبان، محتوای موسیقی، محتوای فضایی، محتوای عددی و غیره.» هوارد گاردنر

مهارت های حافظه موسیقی

بسیاری از ما می توانیم با ضرب آهنگ برقصیم یا حفظ ریتم، شعر یا قافیه را به خاطر بسپاریم. با عمل ساده گوش دادن به تکرار ، ما اغلب کلمات آهنگ ها را به یاد می آوریم حتی اگر برای حفظ آنها هیچ تلاش آگاهانه ای انجام ندهیم. تکرار ساده ترین و سریع ترین راه برای تقویت هوش موسیقیایی کودک است. تمرین ، تمرین و تمرین بیشتر نتایج سازگار با گذشت زمان را تضمین می کند.

چگونه موسیقی به کودکان کمک می کند؟

در اینجا می خواهیم مواردی را توضیح دهیم که چگونه تقویت هوش موسیقیایی به کودکان کمک می کند.

  1. موسیقی به رشد شناختی کمک می کند

کودکان شروع به یادگیری الگوها، توالی و تفکر نمادین/انتزاعی می کنند. صدا با الگوها و توالی ها همراه است و حافظه و تشخیص توسعه می یابد. آهنگ های تکراری دنباله و الگو را تقویت می کنند.

  1. موسیقی به کودکان خردسال سواد می آموزد

بچه ها طبل می زنند. موسیقی به کودکان کمک می کند تا اعداد را یاد بگیرند. موسیقی به کودکان کمک می کند تا ساختار ریتمیک و آهنگی زبان مادری خود را بیاموزند. بیشتر کودکان قبل از اینکه واقعاً شروع به صحبت کنند، الگوهای ریتمیک آهنگ ها یا قافیه های مهد کودک را تشخیص می دهند. کودکانی که در یک خانواده دو زبانه بزرگ می شوند، از مزیت بیشتری برای یادگیری ساختار و تونالیته دو زبان به طور همزمان برخوردار هستند.

  1. کمک های موسیقی در رشد فیزیکی / حرکتی

موسیقی به رشد حرکتی کودکان کمک می کند. از آنجایی که ما برای صدا سیم کشی شده ایم، به طور خودکار می خواهیم به موسیقی منتقل شویم و هوش موسیقیایی خود را تقویت کنیم. این می تواند از همان دوران نوزادی شروع شود، والدین کودک را تکان می دهند و لالایی می خوانند.

  1. موسیقی هوش اجتماعی و عاطفی را می سازد

 موسیقی به هوش اجتماعی و عاطفی کمک می کند. موسیقی طبیعتاً یک فعالیت اجتماعی است. ساخت موسیقی در جامعه، مدرسه یا خانواده باعث ایجاد و تقویت روابط می شود. موسیقی ما را به هم متصل می‌کند، به ما کمک می‌کند تفاوت‌ها را بیاموزیم، آگاهی فرهنگی را توسعه می‌دهد و با احساسات ارتباط برقرار می‌ کند.

یک ساز کودکانه برای فرزند خود تهیه کنید تا متوجه علاقه او به موسیقی شوید.

چگونه هوش موسیقی در کودکان را تقویت کنیم؟

بر اساس مطالعات متعدد، هوش موسیقایی ارتباط تنگاتنگی با هوش زبانی دارد. می توان از آن برای کاربردهای مختلف از جمله اجرای الگوها و یادگیری کارآمدتر در حین گوش دادن به موسیقی استفاده کرد.

با اجازه دادن به فرزندان خود برای اتصال موسیقی به یک درس یا نواختن آهنگ آرامش‌بخش، می‌توانید هوش موسیقایی آنها را افزایش دهید و کودکانی را  که در الگوها و ریتم‌ها برتر هستند تشویق کنید.

"اگر بدانم شما در موسیقی خیلی خوب هستید، می توانم با دقت تقریباً صفر پیش بینی کنم که آیا در کارهای دیگر خوب یا بد خواهید بود." هوارد گاردنر

از همان کودکی فرزندان خود را به کلاس های موسیقی گروهی و انفرادی ببرید.

سخن پایانی

وقتی صحبت از مفهوم هوش موسیقیایی می شود، چیزی که  بیش از همه تحت تأثیر آن قرار می‌گیریم این است که یک نوع هوش می‌ تواند در حوزه ‌های مختلف اجرا شود هوش موسیقایی دارای پتانسیل عظیمی از هر نظر برای شکوفایی استعداد در فرزندان شماست. با تقویت هوش موسیقی کودک خود،‌ کارآمدی او را در آینده افزایش خواهید داد.

دوره رایگان هوش هشتگانه نینوپیا برای اطلاعات بیشتر در رابطه با هر هوش حتما این دوره را ببینید.

سوالات متداول درباره هوش موسیقیایی کودکان

كودكان با موسیقی در خواندن، نوشتن، ریاضی و زبان بهتر عمل می كنند و تمركز و استدلال فضایی آنها بالاتر از كودكانی است كه در معرض یادگیری موسیقی نیستند. هوش موسیقیایی همچنین می تواند هزاران مزیت زبان شفاهی از دستور زبان و تلفظ تا انتخاب سریع ریتم و لهجه ها در مطالعه زبان اول یا دوم را فراهم کند.

برای تقویت هوش موسیقیایی با هم شعر بنویسید. با یک لیست از مواردی که دوست دارید به خاطر بسپارید ، رپ ها ، قافیه ها یا شعر بسازید. (به عنوان مثال ، یک لیست خرید ، یا مواردی که باید در یک ناهار مدرسه یا کیف مدرسه بسته بندی کنید).

موسیقی به رشد حرکتی کودکان کمک می کند. از آنجایی که ما برای صدا سیم کشی شده ایم، به طور خودکار می خواهیم به موسیقی منتقل شویم و هوش موسیقیایی خود را تقویت کنیم. این می تواند از همان دوران نوزادی شروع شود، والدین کودک را تکان می دهند و لالایی می خوانند.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی مادر و کودک 

5/5 - (4 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “راهکارهایی برای تقویت هوش موسیقیایی کودکان

  1. طاهره گفت:

    چطور می تونم بیشتر راجع به انواع هوش کودکان اطلاعات کسب کنم؟

    1. نینوپیا گفت:

      از آنجایی که هر کودک دارای نوع خاصی از هوش است، برای درک بهتر این موضوع و شناخت نوع هوش کودکان، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

      مشاهده رفتار کودک: با مشاهده رفتار کودک در موقعیت‌های مختلف می‌توانید متوجه نوع هوشی که او دارد شوید. به‌عنوان مثال، کودکانی با هوش بصری، به راحتی تصاویر و نقشه‌ها را درک می‌کنند و از تصاویر برای یادگیری استفاده می‌کنند. در عین حال، کودکانی با هوش صدایی، به راحتی برای یادگیری از سخنان، موسیقی، کلام و صداها استفاده می‌کنند.

      آزمون هوش: آزمون هوش به شما کمک می‌کند تا نوع هوش کودکتان را شناسایی کنید. در این روش، با انجام آزمون‌های هوشیابی، نوع هوشی که کودک دارد شناسایی می‌شود.

      مشاوره با مشاور تحصیلی یا روانشناس: مشاوره با مشاور تحصیلی یا روانشناس می‌تواند به شما در شناسایی نوع هوش کودکتان کمک کند. این مشاوران می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلف، از جمله مصاحبه با کودک و ارزیابی رفتار کودک، نوع هوش کودک را شناسایی کنند.

      مطالعه در مورد نوع هوش‌ها: با مطالعه در مورد نوع هوش‌ها و ویژگی‌های آن‌ها، می‌توانید نوع هوش کودکتان را شناسایی کنید. کتاب‌ها، مقالات و منابع آنلاین به شما کمک می‌کنند تا با نوع هوش‌ها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید.

      یادآوری می‌شود که هر کودک دارای نوع خاصی از هوش است و این موضوع بسیار پویا و تغییرپذیر است. در این مسیر، بهتر است که به نوع هوش کودکتان توجه کنید و با توجه به آن، برای او فرصت‌هایی برای یادگیری و توسعه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .