چرا کودکم دوست ندارد کسی او را بوس کند؟

احتمالا برای همه این موقعیت پیش آمده است که کودکی را از سر محبت و دوست داشتن بغل کنید و برخلاف میل او که دوست ندارد کسی او را ببوسد، بیش از اندازه بوس کنید. متاسفانه از عادت های اغلب ایرانی‌ها این است که نمی دانند چقدر و چگونه احساسات و علاقه ی خود را به کودکان نشان دهند و حتی در کنترل هیجان های خود نیز ضعیف عمل می کنند. البته لازم است بدانید که این ضعف در کنترل احساسات می تواند برای کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان آزاد دهنده باشد.

اما بوسیدن کودکان به دلیل علاقه ای که دارید گاهی می تواند کودک را دچار مشکلات جسمی و حتی روحی کند. به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله در مورد این موضوع که چرا کودکم دوست ندارد کسی او را بوس کند اطلاعاتی را برای شما شرح دهیم.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

چرا کودکم دوست ندارد کسی او را بوس کند؟

در بسیاری از خانواده ها رسم است که وقتی میهمانی برایشان می آید، بعد از سلام و احوال پرسی، یکدیگر را می بوسند، اغلب کودکان نیز مجبور به بوس دادن می شوند.

 وقتی کودک میهمانتان را می بوسد، خوشحال می شوید ولی وقتی او این کار را نمی کند، ناراحت می شوید.

 مثلا وقتی مادر یا پدرتان به خانه ی شما می آیند و مدتی طولانی است که فرزندتان را ندیده اند، دوست دارند او را ببوسند ولی اگر کودک شما فرار کند، آنها احساس بدی پیدا می کنند.

بسیاری از بچه ها دوست ندارند کسی را ببوسند و کسی آنها را ببوسد.

این مسئله می تواند برای شما مشکل ساز شود، چون ممکن است اقوام یا دوستان شما احساس کنند که فرزندتان آنها را دوست ندارد.

گاهی اوقات نیز اقوام و دوستانتان وقتی به خانه ی شما می آیند برای فرزندتان کادو می آورند ولی زمانی که می بینند او به سمت آنها نمی رود از خودشان می پرسند که کودک شما چه مشکلی دارد و آیا او خجالتی است.

گاهی میهمان شما به فرزندتان می گوید اگر به او بوس ندهد،کادو را برای خودش به خانه شان می برد. این حرف ها فشار زیادی به کودکتان تحمیل می کند و باعث ناراحتی او و والدینش می شود.

کودکی که دوست ندارد کسی او را ببوسد، شاید از دیگران متنفر نباشد و فقط از بوسیدن خوشش نیاید.

بسیاری از بچه ها از دیدن اعضای خانوادشان خوشحال می شوند و آنها را می بوسند ولی ضرورتی نمی بینند که همه را ببوسند و به همه بوسه بدهند.

گاهی کودکان خجالتی هستند و گاهی دوست ندارند کسی آنها را ببوسد. کودکان خجالتی وقتی میهمانی برایشان می آید یا وقتی به میهمانی می روند، به مادرشان می چسبند تا کم کم عادت کنند و خو بگیرند.

گاهی اوقات میهمانی که به خانه ی شما می آید برای کودک غریبه است و مدتی طول می کشد تا کودک چهره ی او را به خاطر آورد، بنابراین به میهمان اجازه نمی دهد او را ببوسد.

گاهی اوقات نیز کودکان دوست ندارند کسی آنها را ببوسد، چون احساس می کنند با این کار آن شخص از آنها خداحافظی می کند و می رود.

مشکل کودک شما هر چیزی که باشد وقتی کودک دوست ندارد دیگران او را ببوسند، نباید او را مجبور کنید.

کودک می تواند برای نشان دادن علاقه ی خود به دیگران ماجرایی برای آنها تعریف کند و یا کارجدیدی را که یاد گرفته به آنها نشان دهد، به آنها دست بدهد و یا آنها را بغل کند.

سواد عاطفی

قطعا تا کنون بارها اسم سواد عاطفی به گوش شما رسیده است. اما آیا می دانید سواد عاطفی دقیقا چیست و داشتن این سواد چه ربطی می تواند به بوسیدن اجباری کودک داشته باشد؟

در واقع سواد عاطفی به این معنی است که یک فرد بتواند هم احساسات خود و هم دیگران را بشناسد و کنترل کند. به عبارتی بهتر فردی که دارای سواد عاطفی باشد به هیچ عنوان کاری را به اجبار و فقط برای خالی کردن هیجان و احساسات خود، به دیگری تحمیل نمی کند.

همچنین فردی که دارای سواد عاطفی است تمام تلاش خود را انجام می دهد تا بتواند طرف مقابلش را نیز در شرایطی قرار دهد که او هم خواسته ی مشابهی داشته باشد.

بنابراین اگر که فردی سواد عاطفی کافی داشته باشد و نتواند فرزند خود را ببوسد و یا در آغوش بگیرد، احساسات خود را کنترل می کند و از بوسیدن اجباری کودک خودداری می کند و توصیه ی ما این است که باید هر فردی بتواند سواد عاطفی داشته باشد تا هم خود و هم دیگران را دچار مشکل نکند.

پیامدهای اجبار کودکان به بوسیده شدن توسط بزرگ‌ترها

اگر کودک خود را مجبور کنید که خویشاوندان خود را ببوسد و یا بغل کند و یا اینکه خود کودک به اجبار شما بوسیده شود، این امر می تواند پیامدهای بدی برای کودک داشته باشد که در ادامه با این تاثیرات بیشتر آشنا خواهید شد.

۱. یکی‌از این پیامدها این است که کودک گمان می کند هیچ ایرادی ندارد اگر هر بزرگسالی او را لمس کند چرا که کودکان علاوه بر والدین از محیط اطراف خود نیز یاد می گیرند. بنابراین زمانی که والدین عزیز کودک را مجبور می کنند تا توسط افرادی که به سختی با آن ها آشنایی دارند بوسیده شوند و یا در آغوش گرفته شوند، این امر را برای کودک عادی سازی می کنند. پس شما والدین عزیز باید بتوانید تفاوت لمس خوب و بد را به خوبی برای کودک خود شفاف کنید.

۲. پیامد دیگر این است که باعث می شود کودک گمان کند به راحتی او اهمیت نمی دهید. اینکه به بستگان و آشنایان در مهمانی ها و یا مراسم های خاص دیگر محبت خود را نشان می دهید بسیار رایج و طبیعی است اما باید بدانید که کودک شما هنوز به این امر عادت نکرده است. بنابراین اگر که کودک خود را برای بوسیدن و بغل کردن عمه و دایی و افراد دیگری از بستگان مجبور کنید، فرزند شما این‌ پیام را دریافت می‌کند که به راحتی اطرافیان بیشتر از راحتی خود کودک اهمیت می دهید.

۳. این امر را به کودک خود آموزش می دهید که امکان ندارد بستگان از او سو استفاده کنند. در حالی که بر اساس آمار و گزارش ها می توان گفت حدود هفتاد درصد موارد، کودک توسط بستگان مورد آزار و اذیت قرار می گیرد. پس اگر که والدین عزیز کودک را مجبور کنند به بوسیدن و یا اینکه اجازه دهند افراد ناآشنا کودک او به اجبار ببوسند این امر باعث می شود که کودک باور کند که محبت اجباری هیچ مشکلی ندارد و هیچ یک از اطرافیان او را به آزار نمی رساند در حالی که می تواند برعکس باشد.

۴. در مورد توانایی اعتماد کردن و یا نکردن نیز دچار تردید می شود. به عبارتی بهتر زمانی که به کودک خود می‌گویید از هیچ غریبه ای چیزی را نگیرد و یا با هیچ غریبه ای حرفی نزند اما از جهت دیگر او را مجبور به بوسیده شدن توسط افراد ناآشنا می کنید این امر کودک را گیج می کند که چه زمانی می تواند اعتماد کند و چه زمانی نباید به کسی اعتماد کند. البته قطعا خویشاوندان غریبه نیستند اما لازم است این را درک کنید کودک شما هنوز به میزان لازم با آن ها آشنایی ندارد.

۵. به این امر نیز توجه کنید که ممکن است کودک شما دلیل برای این مقاومت داشته باشد، چرا که طبق تحقیقات کودکان می توانند چیزهای خوب و بد را تا حدودی تفکیک کنند. پس اگر که کودک شما از اینکه توسط کسی بوسیده شود جلوگیری می کند و یا گریه می کند ممکن است دلیل قانع کننده ای برای آن داشته باشد. بنابراین توصیه می شود که به جای مجبور کردن کودک به انجام کاری که به آن علاقه ندارد، با او حرف بزنید و علت این امر را بپرسید.

۶. پیامد دیگر این است که والدین قدرت نه گفتن کودکان را تضعیف می کنند. در واقع هر کودکی به طور ذاتی این قدرت را دارد که به هر چیزی که تمایل ندارد نه بگوید اما اطرافیان ممکن است با رفتارهای خود این توانایی را از کودکان بگیرند. برای مثال زمانی که یکی از بستگان همانند خاله، عمه و یا دیگران فرزند شما را ببوسد و یا در آغوش بگیرد اما فرزند شما در مقابل جای بوسه را پاک کند و یا اینکه خودش را به زور از آغوش طرف مقابل بیرون کند، طبیعتا پدر و مادرها در این مواقع فرزند خود را سرزنش کرده و به او می گویند که کار درستی نکرده است و این گونه است که از فرزند قدرت نه گفتن را می گیرند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم این موضوع را برای شما مورد بررسی کنیم که چرا کودکم دوست ندارد کسی او را بوس کند و دلایل و حتی پیامدهای این امر را برای شما مورد بررسی قرار دادیم. دقت کنید که هر کاری حتی بوسیده شدن کودک اگر به اجبار انجام شود می تواند تاثیرات منفی و جبران ناپذیری بر روی کودک شما بگذارد و بنابراین والدین عزیز باید بدانند که بهترین کار این است که از مجبور کردن کودک خودداری کنند.

سوالات متداول

به زور بوسیدن کودک دارای پیامدهای منفی بسیاری است که از جمله مهم ترین آن ها این است که می‌تواند باعث تخریب توانایی کودک در نه گفتن شود.

این‌ کار باعث می شود که حریم کودک نقض شود و یا حتی باعث می شود کودک دچار دوگانگی شود. شما باید اجازه دهید کودک محدوده ارتباطات خودش را داشته باشد.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (1 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .