وقتی بچه گریه میکنه چیکار کنیم

وقتی بچه گریه میکنه چیکار کنیم

هر کودک و خردسالی ممکن است برای بیان نارضایتی و احساس ناراحتی که از شرایط دارد، گریه و بهانه گیری کند. در واقع گریه کردن در اغلب مواقع دلایل مهمی دارد اما گاهی اوقات نیز ممکن است بی دلیل باشد.

سوالی که با وجود عقاید مختلف وجود دارد و برای اغلب شما والدین عزیز پیش می آید، این است که وقتی بچه گریه میکنه چیکار کنیم؟ یا اینکه وقتی کودک گریه میکند چه باید کرد؟ در این مقاله نینوپیا قصد دارد شما را با دلایل و عوامل گریه کردن کودک و همچنین راهکارهای برای وقتی بچه گریه میکنه چیکار کنیم را ارائه دهیم، پس حتما بقیه مقاله را مطالعه کنید.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

وقتی بچه گریه میکنه چیکار کنیم

بچه ها با گریه کردن، با ما ارتباط برقرار می کنند، بچه ها به خصوص در دوران نوزادی وقتی گرسنه، تشنه، خسته و خواب آلوده باشند و یا وقتی جایشان را خیس کرده باشند،گریه می کنند. در حدود سن شش تا نه ماهگی معمولا بچه ها شب بیشتر گریه می کنند.

چون والدین آنها خوابند و بچه ها نمی توانند آنها را ببینند، دنیا برای نوزادان یا سفید است یا سیاه. وقتی نیازهای آنها برطرف می شود، همه چیز خوب است و آنها آرامند، ولی وقتی این طور نباشد، آنها احساس بدی دارند و گریه می کنند. پیشنهاد میکنم مقاله اصول خواب کودک را مطالعه کنید.

بسیاری از والدین نمی دانند  و از خود میپرسند که وقتی بچه گریه میکنه چیکار کنیم ؟ آنها با خودشان فکر می کنند که اگر هر وقت بچه گریه می کند، او را بغل کنند، بچه به این کار عادت می کند و ممکن است لوس شود.

عده ای دیگر نیز هروقت کودکشان گریه می کند، سریع او را بغل می کنند و در مقابل حرف های دیگران که به آنها می گویند:”بچه رو بغل نکن! بغلی میشه، تو همیشه نمی تونی بچه رو بغل کنی”، بی تفاوت هستند.

واقعیت این است که بغل کردن بچه ای که گریه می کند باعث لوس شدن او نمی شود. وقتی کودکتان را بغل می کنید، او احساس امنیت می کند و این کار باعث می شود که کمتر گریه کند. وقتی بچه را بغل می کنید ، او احساس می کند که هروقت به شما نیاز داشته باشد، نیازهایش را برآورده می کنید.

رابطه ی علت و معلولی برای گریه کردن کودک وجود دارد و بغل کردن شما باعث می شود که او احساس امنیت کند و بتواند به شما اعتماد نماید. اما زمانی که فرزند شما گریه می کند و شما او را بغل نمی کنید، او احساس می کند که در این دنیا ناتوان است و هیچ گاه کاری از او ساخته نیست.

البته رفتار والدین در مقابل فرزندشان همیشه یکسان و بد یا خوب نیست و برای خودش طیفی دارد. والدین بیشتر اوقات سعی می کنند فرزندشان را آرام کنند و به او توجه کنند ولی آنها نیز انسان هستند و گاهی مایوس و ناامید می شوند.

اگر کودکتان مدام گریه می کند، بهتر است از یک آغوش کودک استفاده کنید و فرزندتان را در آن بگذارید تا هرجا که می روید با شما باشد و شما نیز بتوانید کارهایتان را انجام دهید.تماس کودک با شما و این که شما با او حرکت می کنید، به کودک شما آرامش می دهد.

گاهی اوقات کودک شما، شب ها زیاد گریه می کند و شما نمی دانید باید با او چه کار کنید. وقتی کودک تان گریه می کند، ناخودآگاه سراغ او می روید و او را بغل می کنید.

گاهی اوقات هم ممکن است به توصیه های غلط دیگران که می گویند:”بگذار بچه انقدر گریه کند تا خوابش بگیره”. گوش کنید بسیاری از افراد چنین عقیده ای دارند و بر این باورند که اگر کودک نیم ساعتی گریه کند،حتما بعد از آن به خواب خواهد رفت. وقتی این کارش چند شب ادامه پیدا کند،او دیگر شب ها گریه نخواهد کرد.

حتما شما نیز دوست دارید که کودکتان شبها آسوده بخوابد و گریه نکند، ولی وقتی کودک تان از خواب بیدار می شود و گریه می کند و شما او را آرام می کنید.

کودکتان احساس می کند که موجود باارزشی است و شما به او توجه دارید و او می تواند به شما تکیه کند، وقتی کودکتان را بغل کرده و او را نوازش می کنید، او کم کم اعتمادش به دنیای اطرافش جلب می شود.

در ادامه راجع اینکه وقتی بچه گریه میکنه چیکار کنیم بیشتر صحبت میکنیم.

گریه کردن کودک

چرا کودک گریه میکند و وقتی بچه گریه میکنه چیکار کنیم

قبل از اینکه بگوییم وقتی بچه گریه میکنه چیکار کنیم و چه راه های دیگری به غیر از بغل کردن وجود دارد، در ابتدا بهتر است با دلایل و عوامل مختلفی که موجب گریه کودک می شود، آشنا شوید. در ادامه به مهم ترین عوامل گریه کودکان اشاره می‌کنیم.

 گرسنگی :

یکی از دلایل عمده گریه کودکان می تواند به خاطر گرسنگی باشد که می تواند با صدای بم و موزون یا اینکه کوتاه و همراه با مکث اندک باشد. همچنین از جمله نشانه های گرسنگی می توان به این اشاره کرد که کودک قبل از به گریه افتادن، انگشتش را می مکد و آب از لب او می افتد و یا اینکه دست و پا می زند. پیشنهاد میکنم مقاله تغذیه کودکان را مطالعه کنید.

خستگی :

از دیگر دلایل گریه کودک می توان به خستگی جسمی اشاره کرد که عمدتا با جیغ همراه است. این نوع گریه کم کم شدت می یابد.

 دلتنگی :

گاهی اوقات کودک با گریه کردن می خواهد به شما بگوید که بسیار دلتنگ و تنها است که این نوع گریه با بلند کردن وی ناگهان تمام می شود.

 درد و بیماری :

گریه ی درد در کودک به این صورت است که با صدای جیغ و زیر شروع می شود و پس از مدتی کودک از نفس می افتد و برای مدتی مکث می کند و سپس با شدت بیشتر و گاهی با تکان دادن دست ها و پاها ادامه می یابد.

دقت کنید که هر کودکی خصوصیت خاص خود را دارد و ممکن است گریه ی کودک به دلایل مختلف دیگری نیز اتفاق بیوفتد برای مثال گریه کودک حتی می تواند به دلیل این باشد که زمان تعویض پوشاک کودک رسیده است. اما نیازی به نگرانی نیست و به مرور زمان کودک خود را درک خواهید کرد.

وقتی بچه گریه میکنه چیکار کنیم و چگونه آن را کنترل کنیم

در برخی مواقع ممکن است شما از آرام کردن کودک پس از گریه خسته و ناامید شوید و ندانید که چگونه گریه کودک را کنترل کنید.

اما نباید نگران باشید و بهتر است که همزمان با حفظ خونسردی به دنبال راه حل باشید. به همین دلیل علاوه بر بغل کردن کودک که می تواند برای کنترل کردن گریه کودک بسیار موثر باشد راه حل های دیگری را که در ادامه به چند مورد مختلف اشاره کرده ایم و توضیح داده ایم که وقتی کودک گریه میکند چه باید کرد را نیز امتحان کنید.

○ علت گریه کودک را درک کنید :

در ابتدا بهترین کار این است ‌که بدانید دلیل گریه کودک چیست. اگر که کودک شما هنوز بسیار کوچک است بهتر است عوامل به گریه انداختن کودک را که در قسمت قبلی ذکر کردیم، بررسی کنید.

اما اگر چه کودک شما توانایی صحبت کردن و ابراز احساسات را دارد بهتر است که در ابتدا با فرزند خود در جای خلوت صحبت کنید و از او علت گریه اش را بپرسید.

○ آرامش خود را حفظ کنید :

مهم ترین نکته این است که از خود بپرسید وقتی بچه گریه میکنه چیکار کنیم؟ به عبارتی بهتر شما بهتر از هر فرد دیگری به کودک خود نزدیک هستید و می دانید که چه چیزی می تواند او را آرام کند.

بنابراین باید دقت کنید که هیچ گونه رفتار پرخاشگری از خود نشان ندهید و آرامش خود را حفظ کنید چرا که با پرخاشگری ممکن است این پیام را به کودک بدهید که گریه کردن بهتربن راه برای رسیدن به خواسته ها است.

○ حواس کودک خود را پرت کنید :

هر زمان که کودک شما به گریه کردن افتاد، بهتر است که حواس او را پرت کنید برای مثال برنامه کودکی که بهش علاقه دارد را برای او بگذارید و یا اسباب بازی های زیبا و دوست داشتنی را به او بدهید و یا حتی می توانید کارهای خنده دار و سرگرم کننده انجام دهید، مثلا قصه خنده دار تعریف کنید و یا با او بازی های جالب کنید.

این کار باعث می شود استرس و اضطراب کودک از بین برود و بنابراین هر زمان که سوال وقتی کودک گریه میکند چه باید کرد در ذهنتان آمد بهتر است این پیشنهاد ما را حتما مورد نظر بگیرید.

○ احساس کودک خود را درک کنید :

هنگامی که دلیل گریه کودک خود را دانستید به او حق دهید که گریه کند برای مثال زمانی که کودک شما به زمین می افتد و گریه می کند سریعا به سراغ اون نروید که بگویید ناراحت نباشد.

در عوض می‌توانید به او دلداری دهید و کنار او باشید چرا که این گونه کودک شما یاد می گیرد گریه و ناراحتی امری طبیعی است و ممکن است هر فردی آن را تجربه کند.

با گریه آموخته شده چه باید کرد

چگونگی برخورد با گریه کردن کودک زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانید این برخوردها می تواند در رفتارهای آینده ی او اثر گذار باشد. به عبارتی بهتر گریه کردن کودکان و نوزادان برای اینکه بتوانند احساسات و یا مشکلات خود را بیان کنند امری بسیار طبیعی است اما زمانی که این گریه به یک رفتار آموخته شده تبدیل شود باید برای درمان آن اقدام کنید. گریه آموخته شده نوعی است که کودکان معمولا برای رسیدن به خواسته های خود انجام می دهند.

متاسفانه برخی والدین هنگامی که کودک گریه آموخته شده داشته باشد برای آرام شدنش به او رشوه می دهند و یا خواسته ی آن ها را فورا تامین می کنند اما باید بدانید این کار به شدت اشتباه است.

بنابراین وقتی بچه گریه میکنه چیکار کنیم؟ بهتر است که در ابتدا بررسی کنید که آیا کودک شما واقعا مشکلی دارد و یا این گریه به صورت آموخته شده است. پس از آن اگر که مطمئن شدید این گریه فقط برای رسیدن به خواسته ها است باید با آن مقابله کنید به این صورت که به کودک خود یاد دهید برای خواسته های خود تلاش کنند و با سعی کردن هر آن چیزی که می خواهند را به دست آورند.

در نهایت سپاس گذاریم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید و امیدواریم با نکات گفته شده به خوبی بدانید ‌که وقتی کودک گریه میکند چه باید کرد.

گریه کردن کودک

سوالات متداول وقتی بچه گریه میکنه چیکار کنیم

در ابتدا باید خودتان سعی کنید که کودک را آرام و نیازهای واقعی او را برطرف کنید. اما اگر که بهانه گیری ها و گریه ی کودک شما بیش از حد شد بهتر است که به یک درمانگر مراجعه کنید.

اگر به جاهای شلوغ می روید که می دانید قرار است مدت زمان زیادی را در آن جا بمانید بهترین کار برای جلوگیری از گریه کودک این است که اسباب بازی ها و یا هر وسلیه ای که می دانید کودک شما با آن آرام می شود را با خود همراه داشته باشید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

6 دیدگاه در “وقتی بچه گریه میکنه چیکار کنیم

  1. لیلا کاظمی گفت:

    من یه بچه 6 ماهه دارم که میدونم نه گشنه اس نه خوابش میاد ولی بازم گریه می کنه نمیدونم چرا

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام لیلا عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      فرزند شما در این حالت نیاز دارد با شما تعامل کند. بچه ها تا قبل از اینکه بتوانند صحبت کنند تمام نیازهایشان را با گریه به والد خود نشان می دهند که نیازهای عاطفی و روانی نیز شامل می شود. پس در این زمان با کودکتان تعامل و بازی کنید.

  2. Rose گفت:

    سلام خسته نباشید
    من یه دختر ۴ سال و نیمه دارم حدود یک ماهه بعضی وقتا ک چیزی و میخواد با گریه میگه و یه وقتاییم آنچنان گریه و زاری راه میاندازه و خودشو میزنه زمین اصلا هم به حرف گوش نمیده
    هی میخوام باهاش حرف بزنم میپرسم چیشده بدترش میکنه
    نمیدونم چیکار کنم دارم دیوونه میشم خیلی براش وقت میزارم با ارامش باهاش صحبت میکنم
    ولی انگار اصلا کارساز نیست😔
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. نینوپیا گفت:

      سلام به شما. برای اینکه بتوانید بهتر به دختر چهار ساله خود کمک کنید، اولین قدم این است که سعی کنید به او توجه کنید و به او نشان دهید که شما به مشکلاتش اهمیت می‌دهید. برای این کار، می‌توانید به او بگویید که شما به دنبال شنیدن داستان‌هایی هستید که او برایتان بگوید و می‌خواهید به مشکلاتش کمک کنید.

      همچنین، می‌توانید با او در مورد احساساتش صحبت کنید و به او نشان دهید که شما درک می‌کنید که احساساتش چقدر مهم است. به طور مثال، می‌توانید به او بگویید “من می‌فهمم که تو خیلی ناراحتی و می‌خواهی کمک کنم. من در کنار تو هستم تا بهت کمک کنم و با تو دردت را به اشتراک بگذارم.”

      همچنین، به دخترتان بگویید که می‌تواند با شما درباره همه چیز صحبت کند و می‌توانید به او بگویید که شما همیشه در دسترسش هستید تا به او کمک کنید.

      در نهایت، اگر مشکلات او ادامه داشت و شما نتوانستید بهتر به او کمک کنید، بهتر است به مشاور مراجعه کنید تا بهترین راه حل را برای کودکتان پیدا کنید.

      پیشنهاد دیگه نینوپیا به شما برای این موضوع دوره بشقاب احساسات هست که میتونید از لینک زیر ببینید :
      https://ninopia.com/product/boshghabe-ehsasat/

  3. Raha گفت:

    سلام من یه پسر ۹ ماهه دارم اطرافیان میگن وقتی گریه میکنه انقدر زود بغلش نکنه چند دقیقه صبر کن تا آروم شه اینجوری بد عادت میشه این حرف درسته؟

    1. نینوپیا گفت:

      سلام رها عزیز باید بگم که هر فرد و هر خانواده ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی درباره مراقبت از نوزاد داشته باشند. در مورد زمانی که باید نوزاد را بغل کنید، نظراتی متفاوت وجود دارد.

      بعضی از افراد معتقدند که اگر هر بار که نوزاد شما گریه می‌کند بلافاصله بغلش کنید، این ممکن است به او عادت داده و بیاموزد که با گریه نیازهایش را برآورده کند. آنها فکر می‌کنند که صبر کردن و چند دقیقه اجازه دادن به نوزاد برای آرام شدن به او کمک می‌کند تا خود را آرام کند و یاد بگیرد که به تدریج خودش را آرام کند.

      در عین حال، بسیاری از متخصصان کودکان معتقدند که در این سن، نوزادان به مراقبت و نیازهای حمایتی خیلی بیشتر نیاز دارند. آنها توصیه می‌کنند که در هنگام گریه نوزاد، بغل کردن و ارضا کردن نیازهایش را به موقع و بدون تأخیر انجام دهید. این اقدامات می‌تواند اعتماد نوزاد به خود و اطمینان در مورد حضور شما را تقویت کند.

      بنابراین، بهتر است با توجه به نیازها و شخصیت فردی نوزادتان، به صورت انعطاف‌پذیر عمل کنید. مشاوره با پزشک کودکان نیز می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .