آیا با هوش احساسی کودک خود آشنا هستید؟

هوش هیجانی کودکان

فرزندپروری مؤثر شامل کمک به کودکان برای پردازش زندگی است. همانطور که فرزندان ما بالغ می شوند، ما این امتیاز را داریم که آنها را از فراز و نشیب های هر مرحله رشد عبور دهیم. بخش بزرگی از کمک به فرزندانمان در جهت یابی در زندگی با دادن ابزارهایی که برای رشد عاطفی و درک نیاز دارند به آنها انجام می شود. ما به عنوان والدین باید هوش هیجانی کودکان را تقویت کنیم.

کودک را در راهی که باید برود تربیت کنید، و چون پیر شود از آن دور نمی شود.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

هوش هیجانی کودک چیست

هوش احساسی یا هوش هیجانی شامل تمام احساساتی می شود که کودک می تواند به واسطه آن، دنیای اطرافش را کشف کند. کودک شما می تواند به واسطه همین هوش هیجانی یا احساسی با دیگران ارتباط برقرار کند و مهارت های اجتماعی به دست بیاورد. کافیست تا این هیجانات به اندازه ای که باید، در وجود کودک تقویت شوند و کودک بتواند از آن برای اقداماتی که می خواهد در زندگی انجام دهد، استفاده کند.

همدردی با دیگران، احساس عصبانیت و پرخاشگری، مهربانی و عطوفت، استرس، غرور و... همگی جزو احساساتی هستند که به کودک هیجانات لازم برای ادامه زندگی را می دهند. در این بخش نینوپیا قصد دارد تا شما را با نحوه تقویت هوش هیجانی کودکان آشنا کند و بگوید که چگونه می توانی این احساسات را تقویت کنید.

با احساسات کودکان خود آشنا شوید.

چگونه هوش هیجانی کودکان را بشناسیم

ممکن است کودک شما در یک لحظه داد و فریاد راه بیندازد و چند دقیقه بعد صدای خنده هایش در فضای خانه شما بپیچد. حتما تا به حال شما چنین صحنه هایی را دیده اید. کودکان شما در آن واحد می توانند تغییر احساس و هیجان بدهند؛ آیا تا به حال به دلیل این موضوع فکر کرده اید؟

کودک در سال های آغازین تولدش، شناخت کاملی از دنیا و پیرامون اطرافش ندارد، به همین علت ممکن است با مسائل خیلی کوچک خوشحال و با مسائل کوچک تر ناراحت و کلافه شود. در نظر داشته باشید تمام این احساسات به صورت ذاتی در وجود همه ما نهاده شده است. موضوعی که مهم است، نحوه کنترل و مدیریت این احساسات است. مقاله خشم کودک را مطالعه کنید.

مادر و کودک

کارگاه مادر و کودک بازی و خلاقیت

این مطلب را آیا به دنبال پرورش خلاقیت کودکان خود هستید؟ در کارگاه مادر و کودک بازی و خلاقیت شرکت کنید تا علاوه بر لذت بردن از بازی و سرگرمی بتوانید خلاقیت فرزندان خود را پرورش دهید.هم مطالعه کنید

هوش احساسی کودک خود را بشناسید و کنترل کنید.

هوش هیجانی کودکان را کنترل کنیم

کودک شما در زندگی خود با محدودیت های زیادی رو به رو است. ممکن است این محدودیت ها او را کلافه و عصبانی کند. به گفته کارشناسان و پژوهشگران، سنین آغاز تولد، بهترین سن برای تقویت هوش هیجانی کودکان است. کودک شما هیچ تجربه ای از این دنیا ندارد و می تواند با راهنمایی ها و آموزش های شما، پیرامون اطرافش را بهتر بشناسد و درک بهتری از احساساتش داشته باشد.

شاید کودک 2 ساله شما به دلیل اینکه قدش کوتاه است و دستش به اسباب بازی دلخواهش نمی رسد، ناراحت و عصبانی شود. زمانی که شما به او آموزش دهید که می تواند کوتاهی قدش را با صندلی کوچکی که در اتاقش است، جبران کند در واقع مدیریت احساساتش را به او آموزش داده اید و به او فهماندید که می تواند به جای حس عصبانیت، حس رضایت را تجربه کند.

اگر خوش شانس بودید، بزرگسالان در زندگی شما فضای زیادی را در اختیار شما قرار دادند تا احساسات خود را بدون تلاش برای اصلاح آنچه در حال رخ دادن است بیان کنید.

به خاطر داشته باشید تمام این محدودیت ها می توانند برای کودک شما به نوعی کسب تجربه به حساب بیایند؛ زیرا شما قصد دارید هوش هیجانی کودکان را تقویت کنید و با این کار در واقع می توانید به او کنترل و مدیریت احساساتش را بیاموزید. این مهارت، جزو مهارت هایی است که باید در کانون خانواده به دست بیاید. بنابراین سعی کنید با برخورد صحیح و مناسب، به کودکتان آموزش های لازم را بدهید. اگر مایلید تا با نحوه برخورد با کودک برای کنترل احساساتش را بیاموزید، می توانید در ادامه همراه ما باشید.

کلیدهای تقویت هوش هیجانی کودکان

برای تقویت هوش هیجانی کودکان، شما باید از یک سری تکنیک های به خصوص استفاده کنید. این تکنیک ها قبل از هر چیزی به صبوری و آرامش شما نیاز دارد. بنابراین با دقت به مواردی که در ادامه برای شما عنوان می کنیم، توجه کنید.

تشویق کودکان به قرار دادن نام یا تصویر خود بر روی رنگ سنج مربوط به خلق و خوی می تواند به کودکان کمک کند تا درباره احساس خود، چرایی و چگونگی بیان و تنظیم مناسب احساسات خود فکر کنند.

1- ابراز احساسات کنید و به حرف های کودکتان گوش دهید

اولین گامی که شما می توانید در راستای تقویت هوش هیجانی کودکان بردارید این است که به خوبی به حرف های کودکتان گوش دهید و اجازه دهید تمام آن چیزی را که تجربه کرده است، برای شما بیان کند. با این روش شما می توانید عمق احساساتی که کودکتان در لحظه حس کرده است را درک کنید.

 به طور مثال کودک شما شاکی است از این که نتوانسته لباسش را خودش به تن کند و حسابی از این موضوع ناراحت و عصبانی است. شما در قد اول بهتر است تا به حرف های او به خوبی گوش دهید و سپس ابراز احساسات کنید. مثلا بگویید حق با توست من هم همسن تو بودم از این که نمی توانستم این کار را انجام دهم خیلی عصبانی می شدم. کمی از تجربه خودتان بگویید تا کودکتان محو حرف ها و احساسات شما شود.

زمانی که حس کردید کودکتان آرام تر شد، بهترین فرصت است تا به او مدیریت احساساتش را آموزش دهید. مثلا بگویید اما فهمیدم که برای این کار نباید غصه بخورم، هر وقت که بزرگتر شدم می توانم این کار را انجام دهم. من فهمیدم که باید برای انجام بعضی از کارها از بزرگترها کمک بگیرم. با این کار کودک شما متوجه می شود که برای هر کاری نباید عصبانی شد و می تواند برای حل مشکل از روش های دیگری استفاده کند.

2- کودک را با احساساتش آشنا کنید

هوش هیجانی کودکان نیاز به شناخته شدن دارد. او هنوز بسیار کوچک است و با احساساتش آشنا نیست. بهتر است تا به او کمک کنید تا با نام احساساتش آشنا شود. مثلا به او بگویید به این کاری که تو الان انجام دادی، همدلی می گویند. و یا می توانید این رفتار تو یعنی عصبانیت!

حتی در مواردی می توانید به او بگویید حس می کنم الان ناراحت هستی! با این کار کودک شما می تواند با احساساتش آشنا شود و نام آنها را یاد بگیرد. در این صورت شما می توانید راحت تر با کودکتان تعامل برقرار کنید. به طور مثال می توانید به او بگویید هر وقت ناراحت شدی، بهتر است تا آن را با من در میان بگذاری تا با هم حلش کنیم.

انواع احساسات کودکان

3- به احساسات کودکتان احترام بگذارید و آنها را با ارزش جلوه دهید

یکی دیگر از راه های تقویت هوش هیجانی کودکان این است که احساساتش را با ارزش بشمرید. اگر کودک شما می ترسد، نباید به او بگویید این که ترس ندارد، الکی می ترسی! این نحوه برخورد شما باعث می شود تا کودک حس کند تجربیات و احساساتش بی ارزش است و اگر آنها را بیان کند، دیگران مسخره اش می کنند.

اگر دنیا را از دید فرزند کوچکتان ببینید، متوجه می شوید که ترس های او کاملا طبیعی و عقلانی است. بنابراین بهتر است تا به او بگویید درکت می کنم، شاید اگر من هم جای تو بودم می ترسیدم، اما… دلیلی که برای نترسیدن به ذهنتان می آید را بیان کنید.پیشنهاد می کنم مقاله بازی برای خشم کودک را مطالعه کنید.

نتیجه گیری

ایجاد هوش احساسی کودک باید بخشی از دیدگاه هر والدین باشد. ضریب عاطفی (EQ) زبان و چارچوبی برای رشد سالم به شما می دهد. به عنوان والدین وقت بگذارید تا مؤلفه های هوش هیجانی را بیاموزید و سپس راه های خلاقانه ای برای وارد کردن آنها به تعاملات روزانه خود با فرزندان خود بیابید. پشیمان نخواهید شد!

آیا می توانید چند کار عملی را نام ببرید که می توانید برای افزایش آگاهی از خود و محیط اطراف خود انجام دهید؟

مادر و کودک

کارگاه مادر و کودک بازی و خلاقیت

این مطلب را آیا به دنبال پرورش خلاقیت کودکان خود هستید؟ در کارگاه مادر و کودک بازی و خلاقیت شرکت کنید تا علاوه بر لذت بردن از بازی و سرگرمی بتوانید خلاقیت فرزندان خود را پرورش دهید.هم مطالعه کنید

سوالات متداول درباره هوش هیجانی کودکان

هوش احساسی کودک یا هوش هیجانی شامل تمام احساساتی می شود که کودک می تواند به واسطه آن، دنیای اطرافش را کشف کند.

این مهارت، جزو مهارت هایی است که باید در کانون خانواده به دست بیاید. بنابراین سعی کنید با برخورد صحیح و مناسب، به کودکتان آموزش های لازم را بدهید.

به او بگویید به این کاری که تو الان انجام دادی، همدلی می گویند. و یا می توانید این رفتار تو یعنی عصبانیت! حتی در مواردی می توانید به او بگویید حس می کنم الان ناراحت هستی!

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .