تاثیر نقش پدر در تربیت فرزندان دختر

نقش پدر در تربیت فرزند دختر

اکثر روانشناسان و مشاوره کودک عقیده دارند که نقش پدر در تربیت فرزند دختر خیلی بیشتر از نقش مادر تاثیرگذار باشد. کودکان، معمولاً می آموزند که رفتار والدینشان را تکرار کنند و در صورتی که رفتاری را والدین آنها تایید نکنند، معمولاً خودشان را نیز نگران می‌کند. در این مقاله نینوپیا در مورد اهمیت و تاثیر نقش پدر در تربیت فرزند دختر بیشتر توضیح خواهد داد.

 

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

نقش پدر در تربیت فرزند دختر

چیزی که محرز است این است که پدرها به صورت ناخودآگاه یا آگاهانه می توانند بر تربیت فرزندان دختر تاثیر داشته باشند چرا که دخترها، پدر خود را یک الگوی مناسب می‌دانند و در صورتی او را به کاری دعوت می‌کند و یا به فعالیتی مثل ورش، فعالیت‌های پژوهشی تشویق می‌کند آنها بدون هیچ نگرانی و ترسی از شکست، این کار را انجام می‌دهند.

بنابراین تربیت و رشد فرزندان دختر تا حدودی  بستگی به تمایلات پدر می‌تواند داشته باشد چرا که پدر، در حقیقت اولین و تنهاترین قهرمان ذهن دخترها می‌باشد. مثلا گاهی ممکن است که پدرها بدون آگاهی خود، دختر را به یک کار و فعالیتی که روحیه خشن و تهاجمی یا رقابتی داشته باشد مثل ورزشهای رزمی دعوت کند و آنهابا اعتماد و بدون ترس و استرس، قبول می‌کنند.

نقش پدر در تربیت فرزند

همانقدر که مادران در تربیت فرزندان نقش دارند، پدران نیز در آن نیز سهیم هستند در حالی که مادران فرزندان را بزرگ می‌کند،پدران، امنیت و اطمینان را در زندگی آنها ایجاد می‌کنند. کودکان به والدین خود وابسته هستند وقتی که از طرف آنها محبت می بینند به آنها جذب می‌شوند.

وقتی که فرزندان دختر چیزی را طلب می‌کنند و پدر به نیاز او، پاسخ می‌گوید به او وابسته می شود و به عنوان یک تکیه گاه مطمئن به او تکیه می‌دهد. پدران به نسبت مادران سعی می کنند فرزندان را از لحاظ جسمی تقویت کنند و بیشتر آنها را به تحرک و کنجکاوی دعوت می‌کنند.

وقتی که کودکان بزرگتر می شوند و کم کم حس کنجکاوی به دنیای اطراف در درون آنها رشد می کند در این مرحله، نقش پدر به عنوان یک راهنما در زندگی آنها پررنگ‌تر می‌شود که به آنها کمک می‌کند تا در کشف چیزهای جدید به نتیجه برسند.

از آنجایی که مادران، اکثرا درگیر کارهای منزل هستند در این مرحله پدر به عنوان یک همبازی و هم پای فرزندان، تبدیل می‌شوند که با آنها، همراه شوند و چالش هایی را با فرزندان خود تجربه کنند که به این ترتیب می‌توان گفت که نقش پررنگی در زندگی کودکان برای آنها ایجاد می‌شود بنابراین در رشد اعتماد به نفس کودکان بسیار موثر هستند.

نقش پدر در تربیت فرزند دختر چه تاثیری دارد

نقش پدر در تربیت فرزند دختر بسیار موثر است به قدری که می‌تواند کمک کند که دختر از لحاظ عاطفی و روحی سیراب شود و نیاز به محبت یک مرد غریبه در آینده نداشته باشد.

بنابراین از راههای تقویت این ارتباط نیز از اهمیت بالایی برخوردار است پدران برای اینکه بتوانند دختر خود را آنطور که باید تربیت کنند و به آنها، اعتماد به نفس دهند، باید از هر فرصتی برای ایجاد یک ارتباط در بین خود و فرزند استفاده کنند. مثلاً در کلاس‌های فوق برنامه برای او در نظر می‌گیرند کنند او را به کلاس ساند در مسیر با دختر صحبت کنند با او بیرون بروند برای او خرید کنند و مواردی از این قبیل.

گاهی این سوال پیش می آید که نقش پدر در تربیت فرزند دختر چه تاثیری  میتواند داشته باشد؟ وقتی که از لحاظ جنسیتی با هم متفاوت هستند آیا تربیت پدر میتواند تاثیری بر فرزندان دختر داشته باشد یا خیر؟

پدر ها برای اینکه بتوانند دختران خود را از لحاظ روحی، عاطفی، اجتماعی و … در وضعیت مناسبی قرار دهند، باید نکاتی را مد نظر داشته باشند که نشان دهنده اهمیت نقش پدر در تربیت فرزند دختر می‌باشد.

 قبل از اینکه به این نکات بپردازیم بهتر است بدانیم که دختر ها از پدران خود حساب جداگانه‌ای می برند و در حقیقت قهرمان افکار و داستان‌های آنها پدرانشان هستند. بنابراین باید بدانیم که از روحیه حساس و خطرپذیری در این ارتباط برخوردار هستند که پدران باید این مهم را بدانند.

تکیه گاه دخترتان باشید

دختر ها از روحیه حساسی برخوردار هستند به طور که از بدو تولد، این حساسیت در درون و چهره آنها به وضوح مشخص است. ممکن است که با کوچکترین ناراحتی بشکنند و یا با کوچکترین محبتی، به اوج برسند بنابراین نقش پدر در تربیت فرزند دختر، می‌تواند به عنوان یک تکیه گاه ظاهر شود.

برای دختران امید باشید

دختران همیشه به رابطه صمیمی با پدر خود، اهمیت می‌دهند و گاهی پدران این رابطه را نادیده می گیرند و همین مسئله باعث می شود که آینده خطرناکی در انتظار دختر باشد. نقش پدر در تربیت فرزند دختر باید این مسئله را مد نظر داشته باشند که دختری که عشق پدر را دریافت نکند احساس حقارت و ضعف می کند.

چرا که مرد اول زندگی او، پدرش است بنابراین پدر باید از همه لحاظ دختر را درک کند و به سطح هوش و توانایی او رشد دهد، او را تحسین کند و تا می تواند عشق خود را به دختر ابراز کند به این ترتیب از لحاظ عاطفی به دختر کمک می‌کند که برای سیرابی از محبت دنبال مرد دیگری نباشد.

در طول روز فرصتی را برای بازی با کودک در نظر بگیرید

گاهی پدران به دلیل اینکه فکر می کنند فرزندان پسر از لحاظ جسمی قوی تر است، سعی می‌کنند که در مواردی با او بازی کند مثلاً فوتبال بازی کنند یا کشتی بگیرند و کارهایی از این قبیل انجام دهند.

با وجودی که دخترها نیز همانند پسرها به محبت پدر و بازی با او نیازمند هستند. بنابراین پدرها باید راههایی برای گذراندن وقت با دختران نیز پیدا کنند و همان رفتار و بازی که با فرزند پسر انجام می‌دهند را با دخترها نیز انجام دهند.

به او اعتماد به نفس دهید

عزت نفس، یک صفت و توانایی است که وجود آن می‌تواند باعث شود که فرد به مقاطع و درجات بالایی در زندگی رشد کند و در صورتی که در انسان تضعیف شود آینده خوبی در انتظار او نمی باشد.

دخترها، در صورتی به عزت نفس می‌رسند که از طرف والدین، علی الخصوص پدر، یک محبت بدون انتظار دریافت کند و با خود به این نتیجه برسند بنابراین می‌توان گفت نقش پدر در تربیت فرزند دختر این است که بتواند به او اعتماد به نفس دهد تا به خودباوری برسد.

تاثیر حضور نقش پدر در تربیت فرزند دختر

به طور کلی نقش پدر در تربیت فرزند می تواند بر رشد فکری و همچنین حسی او اثر بسیار زیادی داشته باشد همچنین می تواند از آسیب های شخصیتی که ممکن است به کودک وارد شود جلوگیری نماید. در ادامه شما را با مهم ترین موارد تاثیر حضور پدر در تربیت فرزند اشاره می کنیم.

کمک به رشد احساسات فرزند

همان طور که به آن اشاره کردیم از مهم ترین اثراث نقش پدر در تربیت فرزند دختر این است که می تواند به رشد احساسات او کمک کند و از آن جایی که هر کودکی ممکن است به طور خودآگاه و یا ناخودآگاه ویژگی های مختلفی را از پدر خود بگیرد، بنابراین حضور پدر می تواند تاثیر فوق العاده مثبتی بر روی تشکیل شخصیت او بگذارد. همچنین به طور معمول کودکانی که رابطه ای صمیمانه با پدر خود دارند از لحاظ اجتماعی نیز از مهارت بالایی برخوردار می شوند.

پیشرفت تحصیلی

یکی دیگر از اثرات نقش پدر در تربیت فرزند دختر می توان به شناخت استعدادهای فرزند و همچنین شکوفا نمودن آن ها اشاره کرد‌. به عبارتی به دلیل اینکه فرزند زمان کافی را با پدر و مادر خود سپری می کند در زمینه تحصیلی نیز می تواند از آن ها مشورت بگیرد و همین امر موجب می شود کودک از لحاظ تحصیلی و مهارت های مختلف نیز پیشرفت و رشد داشته باشد.

کاهش رفتارهای خشونت آمیز

همان طور که می دانید فرزندان عمدتا از پدر و مادر خود الگوبرداری می کنند و آن هایی که رابطه ی سالمی با والدین خود ندارند در آینده به افراد پرخاشگری تبدیل می شوند.

بنابراین یکی دیگر از مهم ترین اثرات نقش پدر در تربیت فرزند دختر این است که ارتباط موثر و صمیمی بین آن ها تشکیل می شود و این روابط می تواند کودک را با رفتارهای سالم بیشتر آشنا کند. به عبارتی بهتر فرزندی که زمان خوبی را با پدر و مادر خود سپری کرده است احترام متقابل را نیز یاد می گیرد که همین امر از بروز رفتارهای خشن جلوگیری می نماید.

والدین عزیز امیدواریم که با این مقاله به اهمیت نقش پدر در تربیت فرزند دختر  و به طور کلی نقش پدر در خانواده پی برده باشید و توصیه ی ما این است که برای داشتن فرزندی با سلامتی روانی کامل، پدر در کنار مادر به تربیت فرزندان بپردازند.

سوالات متداول نقش پدر در تربیت فرزند دختر

برخلاف تصور عموم که پدر فقط باید نیازهای مالی کودکان را تامین کند و فقط مادر مسئول تربیت فرزند است، باید گفت که یک پدر با نقش داشتن در تربیت فرزند می تواند تاثیر بسیار بیشتری بر روی تربیت فرزندی با شخصیت، سالم و شاد داشته باشد و اهمیت وجود او نه کمتر و نه بیشتر از مادر بلکه برابربا مادر است.

همان طور که حضور پدر تاثیر مثبت بسیار زیادی بر روی فرزند و رشد شخصیتی او می گذارد، عدم حضور او نیز می تواند آثار مخربی به دنبال داشته باشد که از جمله ی آن ها می توان به کاهش اعتماد به نفس و یا نداشتن توانایی لازم برای کنترل استرس و اضطراب اشاره کرد.



تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .