اهمیت دوران کودکی و تاثیر آموزش بر آینده کودک

اهمیت دوران کودکی

اولین و مهم ترین دوره‌ی زندگی انسان، دوران کودکی است و برای اولین بار با طبیعت در این دوره رابطه برقرار می‌کند و روابط اجتماعی خود را آغاز می‌کند و به مفهومی از خود دست پیدا می‌کند. دوران کودکی از نظر کمی و کیفی دارای اهمیت زیادی می‌باشد.

آموزش های دوران کودکی برای رشد قوای جسمانی، ذهنی، عاطفی، اعتقادی و اجتماعی کودک ضروری است. آموزش های دوران کودکی از دو نظر اهمیت دارند: ۱_ اثر پذیری کودکان از محیط آموزشی. ۲_ دوام تاثیرات یادگیری در این دوران .

اهمیت دوران کودکی تا حدی قابل توجه است که در آیات، احادیث، پژوهش های علمی و برنامه های آموزشی پیش‌دبستانی کاملا به چشم می‌خورد. اگر آموزش های دوران کودکی در سال های اولیه به بهترین شکل صورت میگیرد موفقیت های های بعدی هم امکان پذیر است. در ادامه نینوپیا در مورد اهمیت دوران کودکی بیشتر بیان میکند.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

آغاز آموزش و اهمیت دوران کودکی

قبل از اینکه وارد بحث اهمیت آموزش کودکان بشیم در ابتدا قصد داریم یه سری نکات رو در مورد آغاز و شروع آموزش برای کودکان بگیم. همون طور که‌ میدونید عمدتا آموزش رسمی برای هر کودکی از دوران مدرسه و یا همان سن ۶ سالگی شروع میشه. اما باید بدونید که حتی اگه یه کودک دوران مدرسه بهترین آموزش ها رو ببینه باز هم از دست دادن دوره ای مثل پیش دبستانی کار اشتباهی است.

به عبارتی شما باید بدونید که دوران پیش دبستانی یکی از دوران های بسیار مهم توی زندگی کودک به حساب میاد و میتونه تاثیر خیلی زیادی روی پیشرفت کودک بزاره. البته پیش دبستانی فقط مختص سن ۵ ساله ها و یا ۶ ساله ها نیست و این دوره میتونه برای همه رده های سنی کودکان بعد از تولد و قبل از ۶ سالگی به خصوص کودکای دارای سن ۳ تا ۶ سال مناسب باشه.

در واقع کودک ۳ ساله از لحاظ مختلفی مانند جسمی، ذهنی و زبانی حتی توانایی خوبی داره و به همین دلیل میتونید از این سن به بعد کودکتون رو برای کشف دنیای جدید کمک کنید.

تاثیر آموزش دوران کودکی بر آینده

اهمیت دوران کودکی و تاثیر آموزش بر هوش کودک

بین رشد و هوش تجربه های اولیه کودکان رابطه مستقیم وجود دارد. به همین خاطر باید به این دوران توجه خاصی شود، سال های اولیه و پیش از دبستان به عنوان سال های سازندگی ، که تشکیل دهنده صفات و خصوصیات کودک است، حائز اهمیت است.

پس ضرورت دارد که آموزش های دوران کودکی مورد توجه قرار گیرد و برای اینکه کودک در مسیر درست تربیتی قرار بگیرد باید از همان دوران کودکی به آموزش های او اهمیت ویژه داد. با گسترش روانشناسی کودک، آموزش قبل از دبستان تاثیر زیادی در رشد ذهنی و پیشرفت تحصیلی کودک دارد.

متغیر های اهمیت دوران کودکی و تاثیر آموزش های کودکی

پیش‌دبستانی :

واحدی که به وسیله آن و با اجازه از آموزش و پرورش برای تربیت کودکان در پیش‌دبستانی تاسیس شده است .

آموزش پیش‌دبستانی :

 ایجاد محیطی برای کمک به رشد جسمی ، ذهنی، عاطفی کودک و پرورش توانایی ها و استعداد کودکان و تقویت قوای جسمی آنها برای آماده شدن آنها برای تحصیل در دوره ابتدایی و آماده کردن کودکان برای یادگیری بیشتر مفاهیم است .

عملکرد تحصیلی:

 منظور از عملکرد تحصیلی کسب نمره های آنها در امتحانات خرداد ماه است .

اهمیت دوران کودکی و آموزش هایی که باید داده شود

هر کودک با استعداد و هوش منحصر به فرد خودش به دنیا می‌آید اما برای اینکه استعدادش شکوفا شود نیازمند این است که در یک محیط مناسب آموزشی باشد اگر کودک سلامت جسمانی کافی را داشته باشد ولی آموزش های لازم را نداشته باشد مثل حرف زدن یا راه رفتن هم برایش غیر ممکن است.

ویژگی هایی وجود دارند که در رشد کودک تاثیر گذارند که اگر نباشند شخصیت کودک درست شکل نمی‌گیرد که باید در ابتدا والدین این ویژگی ها را بشناسند و در راستای آموزش درست آنها بکوشند.

مهارت هایی که آموزش های دوران کودکی را مهم می‌کند

مهارت نه گفتن:

از جمله مهارت های که در آموزش های دوران کودکی باید به آن توجه بسیار شود مهارت نه گفتن است . برای اینکه والدین نمی‌توانند دائم مراقب کودک باشند باید او را جوری تربیت کنند که به خودی خود بتواند از خودش مراقبت کند. یک کودک که دارای جرات است می‌تواند بدون اینکه عصبانی شود در عین آرامش از حق خود دفاع کند.

اعتماد به نفس:

اعتماد به نفس با رفتار  و احساس کودک ارتباط مستقیم دارد . برای اینکه کودک اعتماد به نفس داشته باشد باید قدردانی واقع بینانه از او شود. بدون اینکه روی رفتار مثبت اغراق شود روی آن تمرکز شود و کودک تشویق شود و دیگر اینکه در جهت استقلال او کوشا باشیم و کودک مسئول کارهای خودش باشد.

همدلی:

رشد همدلی در کودک برای رشد هیجانی او مهم است . هرچه هوش هیجانی بیشتر باشد با ایجاد روابط بین فردی سازنده می‌تواند باعث پیشرفت کودک شود. راه های مختلفی برای آشنایی کودک با همدلی وجود دارد که یکی از آنها الگوسازی برای کودکان و آشنا کردن آنها با احساسات و تاثیر رفتار بر آنها می‌شود.

برای اینکه بتونید این مهارت ها را افزایش بدید میتوانید به مشاور کودک کمک بگیرید.

تفاوت بین کودکان آموزش دیده با کودکان آموزش ندیده

از جمله آموزش های دوران کودکی می‌توان به آمادگی و پیش‌دبستانی اشاره کرد که بین کودکانی که این دوره را طی کرده‌اند و کودکانی که این دوره را نگذرانده اند تفاوت هایی وجود دارد که می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱_ وظایف و هدف های مربوط به مهارت های خود شخص

۲_ هدف ها و وظایف مربوط به دریافت تصور درست از خود

۳_ وظایف و هدف های ارتباط اجتماعی

۴_ وظایف و هدف های مربوط به رشد زبان

۵_ آشنایی با طبیعت و مواد

۶_ وظایف و هدف های آموزشی و آمادگی برای یادگیری

دوره یک یا دوساله آمادگی می‌تواند این کمبود ها را تا حدی جبران کند.

اهمیت دوران کودکی و سرمایه گذاری

در کل دنیا برای آموزش های دوران کودکی سرمایه گذاری هایی در برنامه  های آموزشی در حال شکل گیری است . آموزش های دوران کودکی یا پیش از دبستان می‌تواند مهارت های ارزشمندی در آنها به وجود آورد. سرمایه گذاری در آموزش های دوران کودکی دارای چهار توجیه اقتصادی با توجه به معادله هکمن استاد اقتصاد و برنده جایزه نوبل اقتصاد است که عبارتند از:

۱_ سرمایه گذاری در آموزش دوران کودکی می‌تواند مانع از ایجاد شکاف موفقیت شود .

۲_ آموزش در این دوران دستاورد های سلامتی و پزشکی را بهبود می‌دهد.

۳_ سرمایه گذاری در این بخش می‌تواند باعث افزایش درآمد شود.

۴_ سرمایه گذاری در آموزش های دوران کودکی، سرمایه گذاری سود آوری به حساب می‌آید.

تاثیر آموزش دوران کودکی بر آینده

بهترین روش آموزش کودکان

حالا که با اهمیت آموزش کودکان آشنا شدید جالبه بدونید ‌که برای گرفتن بهترین نتیجه باید مکانی که کودکتون توی اون آموزش میبینه از بهترین روش آموزشی کودکان استفاده کنه که در ادامه از جمله مهم ترین روش ها رو براتون ذکر می‌کنیم.

  • آموزش همراه با بازی :

همون طور که میدونید آموزش دادن کودکان سختی خاص خودش رو داره برای مثال کودک به خصوص در سن کم با مشکلاتی در یادگیری مواردی همانند گرامر زبان و یا ریاضی مواجه میشه و به همین دلیل باید سعی بشه با بازی های مختلف این موارد سخت رو به کودک یاد داد.

به عنوان مثال برای آموزش لغات، برخی از این شیوه استفاده میکنند که چند حروف الفبارو توی چند کاغذ می نویسند و اونا رو توی یه ظرف میزارن و بعد از هر کودک میخوان که یکی از کاغذارو بردارن و با دقت به حروفی که براشون نوشته شده کلمات مختلفی رو بگن. برای مهارت دست ورزی میتونید این مقاله را هم بخونید 

  • آموزش تصویری :

این نوع آموزش به این شیوه است که با کمک گرفتن از تصاویر مختلف موارد مختلفی رو به کودک یاد میدن و برای کودکانی که یادگیری بصری خیلی خوبی دارن و یا به عبارتی حافظه خوبی دارن میتونه خیلی خوب و مفید باشه، چرا که این تصاویر توی ذهن کودک میمونه و هیچوقت اونا رو فراموش نخواهند کرد.

  • آموزش شنوایی :

این نوع آموزش که به یادگیری از راه گوش هم نامیده میشه به گونه ای است که کودک میتونه به نحو خیلی خوب صدا و موسیقی آموزشی رو توی ذهنش نگه داره و با گذشت سال ها نیز و با شنیدن دوباره ی اون صداها همه ی آموزش هارو به یاد میاره.

سوالات متداول اهمیت دوران کودکی

توی این مقاله به موارد خیلی مهمی که در نتیجه ی آموزش در کودکان ایجاد میشه رو ذکر کردیم اما جالبه بدونید که یکی دیگه از مهم ترین فواید و اهمیت آموزش کودکان، افزایش مهارت اجتماعی کودکان است. این مهارت که برای تمامی سنین مورد نیاز است به خودی خود پیشرفت نمی کند بلکه نیاز به آموزش، تمرین و زمان دارد. بنابراین کودکی که از سنین کم وارد دوره های مختلف آموزشی میشه مهارت اجتماعی رو به خوبی یاد میگیره و این باعث میشه که در آینده پیشرفت خیلی زیادی توی زمینه های مختلف داشته باشه.

از اونجایی که کودک سن پایینی دارد و تازه در مراحل اولیه آموزش است بهتر است که با انجام کارهایی مثل دادن پاداش اونو تشویق به ادامه دادن کنید. در واقع از اونجایی که همه ی انسان ها برای پیشرفت نیازمند تشویق هستند، شما هم اگر کودکتون رو تشویق کنید می تونید باعث پیشرفت هرچه بیشتر اون بشید. این تشویق میتونه به این شیوه باشه که در قبال یادگیری و انجام تکالیف به اون اجازه تماشای فیلم مورد علاقه رو بدید.

5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “اهمیت دوران کودکی و تاثیر آموزش بر آینده کودک

  1. زینب گفت:

    آموزش اعداد به کودکان از چه سنی باید انجام شود؟

    1. نینوپیا گفت:

      آموزش اعداد به کودکان از چه سنی باید انجام شود؟

      آموزش اعداد به کودکان می‌تواند از سنین پیش‌دبستانی آغاز شود. در این سنین، کودکان برای آشنایی با اعداد و مفاهیم ریاضی، باید به شکل بازی‌های آموزشی و فعالیت‌های خلاقانه و جذاب درگیر شوند.

      برای مثال، بازی‌هایی مانند بازی با اعداد و اشکال هندسی ساده، کار با نونو، تلفن بیسیم، بازی با تعداد و شکل‌ها و… می‌تواند به کودکان کمک کند تا با اعداد آشنا شوند و به مفاهیم ریاضی ساده‌ای مانند تعداد، شکل‌ها، پترن‌ها، ترتیب و… آشنا شوند.

      همچنین، بهتر است که آموزش اعداد به کودکان در قالب فعالیت‌های عملی و جذاب انجام شود. برای مثال، هنگام خرید با کودک به او کمک کنید تا اعداد را بشمارد و هزینه محصولات را محاسبه کنید. همچنین، بازی‌هایی مانند برگزاری بازارچه در خانه و خرید و فروش با اعداد، می‌تواند به کودکان کمک کند تا مفاهیم ریاضی را به‌صورت عملی تجربه کنند.

      اگر کودک شما در مرحله پیش‌دبستانی نیست، بهتر است که با فعالیت‌های ساده و بازی‌های آموزشی و جذاب، آشنایی او با اعداد را آغاز کنید. در هرصورت، برای آموزش اعداد به کودکان، باید از روش‌هایی استفاده کرد که برای کودک جذاب و مفید باشد و این موضوع را به یک فرایند لذت‌بخش تبدیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .