استخر مادر و کودک چیست

استخر مادر و کودک

شنا کردن با کودک یک فعالیت دوست داشتنی است که مادران می توانند در زمانی که در مرخصی زایمان هستند، انجام دهند. شنا کردن با کودکتان فقط تفریح نیست، به خاطر تماس پوست با پوست، یک فعالیت پیوند دهنده فوق العاده برای برقراری ارتباط با کوچولوی شما می باشد. این فعالیت فرصتی است که به شما اجازه می دهد که در حالی که به کودکتان مهارتهای با ارزشی را می آموزید، در یک فضای دوستانه با دیگران دوستیهای جدیدی بسازید با آنها قرار ملاقات بگذارید و اجتماعی شوید. مادران همچنین می توانند بیرون از آب یکسری فعالیت های ملایمی را انجام بدهند که به آنها کمک می کند به راحتی به تناسب اندام قبلی خود برگردند.

شنای کودک هم برای مادر و هم برای کودک اثر درمانی دارد و بعضی از مادران اعلام کرده اند که چگونه این فعالیت افسردگی پس از زایمانشان را درمان کرده است به طوری که تمرینات آرام اثر مثبتی بر روحیه و حس مفید بودن دارد.

شناکردن هم در استحکام و هم در تناسب و هماهنگی کودک شما موثر می باشد. فواید بیشمار دیگری هم در شنای نوزادان وجود دارد. شاید مهمترین آنها عبارتند از:

  • سلامت و آگاهی عمومی را افزایش می دهد.
  • الگوی خواب و غذاخوردن را بهبود می بخشد.
  • رشد فیزیکی،اجتماعی و روانی را تقویت می کند.
  • کار قلب و عروق را تقویت می کند.
  • قدرت،استحکام و چابکی را بیشتر می کند.
  • هم فال است و هم تماشا!

در ادامه با نینوپیا همراه باشید.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

از چه سنی می توانید شناکردن را به کودکتان بیاموزید

جواب این سوال این است: هر زمانی که شما آماده اید. هیچ وقت برای فراگیری شناکردن نه خیلی زود است و نه خیلی دیر به طوری که شما می توانید این کار را پس از چند هفته از تولد کودک در استخرهای آب درمانی انجام دهید.

در بعضی از برنامه های شنا لازم است کودک زیر ۱۲ ماه باشد تا در شما کمی احساس خستگی ایجاد کند. بچه ها بین ۷ تا ۹ ماهگی رفلاکس طبیعی خودشان به شیرجه در آب را از دست می دهند بنابراین این سن زمان خوبی برای سرمایه گذاری کردن برای شنا هست.

با این حال شما می توانید که این آموزشها را زمانی شروع کنید که کودکتان بالای ۱۲ ماه است، که در آن زمان نوپایان نسبت به محیط اطرافشان کمی آگاه تر هستند و بنابراین رویکرد متفاوت و یک مربی که بتواند با سرعت کودک کارکند، مورد نیاز خواهد بود.

استخر مادر و کودک

شما باید چه چیزی به استخر بیاورید

  • پوشک استخری
  • پوشک یکبار مصرف
  • مایوی بچگانه
  • تشک تعویض پوشک،کیف پوشک،پوشک تمیز، پماد
  • تغذیه برای بعد از شنا. شناکردن کودک را گرسنه می کند!
  • حوله خودتان و یک حوله کلاه دار برای کودکتان؛همیشه یک حوله کنار استخر داشته باشید تا بعد از استخر دمای بدن کودک حفظ شود،ترجیحا یک حوله با کلاه یا یک حوله لباسی.
  • کلاه شنا برای خودتان (کودک نیازی ندارد)
  • مایو برای خودتان
  • یک کلاه برای کودک/نوپا برای تمام فصول
  • برای جلوگیری از هر اتفاقی در استخر،کودکان باید دو دست لباس بپوشند، یعنی یک پوشک آبگیر که باید یکبار مصرف باشد یا قابل شستشو باشد و یک پوشک استخری. پوشک استخری باید در دور ران و شکم راحت باشد.

• ما پیشنهاد می کنیم که هر نوزاد زیر یکسال یک لباس شنای راحت بپوشد تا او را گرم نگه دارد.

امن ترین راه برای تعویض کودکتان در استخر مادر و کودک چیست

اگر محدوده ای برای تعویض درنظر گرفته نشده است، منطقی است که کودک را بر روی زمین و روی یک تشک تعویض مناسب عوض کنید زیرا بچه ها به راحتی از میزهای بزرگ به پایین می افتند. مطمئن شوید که در هوای سرد موهای کودک را خشک کرده و آنها را کاملا پوشانده اید تا زمانی که محل را ترک می کنید، آنها گرم بمانند. بچه های کوچک اغلب بعد از یک جلسه شنا کردن به راحتی می خوابند.

چه مدت بعد از غذا دادن به کودک برای شنا کردن باید منتظر بمانیم

ما توصیه می کنیم که حداقل یک ساعت بعد از غذا دادن به کودک،شنا کنید.

بچه ها بعد از شناکردن گرسنه می شوند، برای بعد از شنا یک خوراکی برای آنها بیاورید یا به آنها شیر بدهید.

آیا کودک من باید تمام ایمن سازی ها را قبل از رفتن به کلاسهای شنا، انجام داده باشد

برای کودکان آغاز شنا کردن از بدو تولد و قبل از انجام ایمن سازی هایشان،کاملا ایمن است. بیماریهایی که کودکان در برابر آنها واکسینه می شوند، از طریق آب منتقل نمی شوند.

آیا زیر آب رفتن کودک من خطرناک نیست؟

خیر ایمن است اما فقط زیر نظر یک مربی شنای مجرب که در خصوص شنای نوزادان و سنین پیش از دبستان متخصص باشد با این حال این مورد تنها موضوع اصلی نیست. اگر کودکی به هر دلیلی می ترسد، نباید او را زیر آب برد.

ترس کودک از آب

اگر که کودک شما از آب می ترسد، نگران نباشید چرا که شما تنها نیستید. به طور کلی برخی از کودکان وجود دارند که با اینکه دیگر مادرها و فرزندان در فصولی مثل تابستان شنا و آب تنی را برای تفریح انتخاب می کنند و از آن لذت می برند، اما آن ها از آب احساس ترس دارند و همین امر موجب می شود که استخر مادر و کودک به مذاق آن ها خوش نیاید.

با وجود اینکه آب یک ماده ای است که کودک قبل از تولد به مدت 9 ماه در آن زندگی می کند و به خوبی آن را می شناسد اما در استخر مادر و کودک به دلیل عواملی مانند وسعت استخر، سرو وصداهای موجود، برخی کودکان دچار ترس می شوند.

اما شما مادر عزیز چگونه می توانید در این مواقع به کودک خود کمک کنید؟ در ابتدا این را بدانید که باید به کودک خود زمان بدهید و نباید اون را مجبور به پریدن در آب کنید‌. همچنین می توانید کودک را کم کم و در خانه به آب عادت دهید به این گونه که کودک خود را در وان حمام بگذارید و یا با بردن کودک زیر دوش او را بهتر با آب آشنا کنید.

استخر مناسب کودکان

عمدتا استخرهایی که روباز هستند به دلیل اینکه در معرض آفتاب قرار می گیرند و توسط نور خورشید به خوبی ضدعفونی می شوند انتخاب بسیار مناسب و خوبی هستند البته به این شرط که شما مادر عزیز مراقبت های لازم را در برابر آفتاب سوختگی های احتمالی انجام دهید و همچنین توصیه می شود که به دلیل اینکه کودک پوست ظریف و حساسی دارد او را بیشتر از مدت زمان 50 دقیقه در معرض آفتاب قرار ندهید.

البته همچنین استخر مادر و کودک که رو باز باشد در ماه های تیر و مرداد و در ساعت های حدود 10 تا 2 بعد از ظهر به دلیل اینکه درجه حرارت بسیار بیشتر می شود برای کودکان مناسب نخواهد بود.

مراقب چشم های کودک خود باشید

همان طور که می دانید استخر مادر و کودک برای عموم مورد استفاده قرار می گیرد و برای اینکه از رشد قارچ ها، عفونت ها، میکروب ها در آب استخر جلوگیری شود باید به طور مداوم ضدعفونی شود و به همین دلیل است که از ماده ضدعفونی کلر در آن استفاده می شود و همچنین هفته ای 2 بار آب استخر تعویض می شود.

این کلر موجود در آب برای افراد عادی مشکلی ندارد اما مادر و کودکی که حساسیت دارند ممکن است عفونت و یا قرمزی چشم را برای آن ها به همراه داشته باشد. البته در برخی از کودکان این حساسیت ممکن است به صورت سرفه و یا خارش در گلو نیز خودش را نشان دهد. 

دقت کنید که در صورت مشاهده هر گونه از این موارد فورا به پزشک مراجعه کنید و تا بهبودی کامل به استخر مادر و کودک نروید.

جلوگیری از قارچ در استخر مادر و کودک

به دلیل اینکه افراد زیادی در کنار استخر می نشینند اگر که فردی دارای قارچ باشد و در کنار استخر نشسته باشد حتما فرد دیگری که سالم است و بر روی این مکان بنشیند نیز به قارچ مبتلا می شود. اما به معنی این نیست که شما نمی توانید به استخر بروید و یا از آن استفاده کنید بلکه فقط باید یک سری مراقبت ها را جدی بگیرید.

پس راه حل اینکه از قارچ در استخر مادر و کودک جلوگیری شود این است که شما مادر عزیز به کودک خود یاد دهید که همیشه قبل و بعد از استخر دوش بگیرد و از لوازم شخصی خود همانند کلاه و حوله استفاده کند، البته خود شما نیز ملزم به رعایت این نکات هستید تا دچار هیچ مشکلی نشوید.

استخر مادر و کودک

استخر مادر و کودک و سرماخوردگی

از آن جایی که کودک با دیگر کودکان موجود در استخر مادر و کودک بازی می کند و همچنین به دلیل شرایط کلی استخر ممکن است که کودک شما به سرماخوردگی مبتلا شود که البته امری طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد اما تا بهبودی کامل از سرماخوردگی به کودک خود اجازه استفاده از استخر را ندهید.

امیدواریم که با توصیه های گفته شده در این مقاله بتونید از فواید و مزایای بی شمار شنا و استخر مادر و کودک استفاده کنید و علاوه بر آن باعث شادابی و سرگرمی کودک خود شوید.

سوالات متداول استخر مادر و کودک چیست

آب استخر مادر و کودک باید دمای مناسبی داشته باشد و به عبارتی نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد و باید به میزان اندکی از دمای بدن کمتر باشد. همچنین زلال و شفاف بودن از ویژگی های دیگری است که آب استخر باید داشته باشد. بنابراین آب استخر باید علاوه بر سالم بود دارای دمایی بین 25 تا 30 درجه باشد.

برای استفاده از استخر باید به میزان علاقه کودکان و البته امکانات آن ها نیز دقت کرد. از آن جایی که شنا ورزش بسیار مفیدی است و باعث حرکت و رشد تمامی اندام ها و عضلات بدن می شود بهتر است که هر کودک حدود 2 ساعت در روز و هفته ای 3 تا 4 بار از استخر استفاده کند.

5/5 - (1 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

3 دیدگاه در “استخر مادر و کودک چیست

  1. نازنین زهرا گفت:

    من خیلی دوست دارم شرکت کنم توی استخر مادر و کودک ولی میترسم اگر مامانی تا حالا شرکت کرده هر استخری سمت غرب تهران میشه من و راهنمایی کنه

  2. سارا صدر گفت:

    واقعا بعضی استخر های مادر و کودک خیلی لذت بخشه من که یک بار رفتم کلی ب من و دخترم خوش گذشت

    1. نینوپیا گفت:

      سلام سارا صدر عزیز
      ممنون از اینکه تجربه ات رو با ما در میتن گذاشتی و خوشحالیم که بهتون خوش گذشته
      موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .