آیا بچه ها چیزی که ببینند را زود فراموش می کنند؟

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

آیا بچه ها چیزی که ببینند را زود فراموش می کنند؟

بچه ها تا سن نه ماهگی احساس می کنند که فقط چیزهایی را که می بینند وجود دارد و اگر چیزی را نبینند آن چیز دیگر وجود ندارد.
وقتی عروسکی را از کودکی می گیرید و او را پشت خودتان پنهان می کنید،کودک احساس می کند که دیگر عروسکی ندارد.
وقتی شما او را در اتاقی تنها می گذارید،او احساس می کند که دیگر پدر یا مادر ندارد.
بنابراین وقتی از کنار کودکتان دور می شوید،کودک می ترسد و به همین دلیل شروع می کند به گریه کردن.
وقتی با کودکتان دالی بازی می کنید او یاد می گیرد،اگر شما بروید و دوباره برگردید،او می تواند شما را ببیند.
وقتی شما قایم می شوید و یا جایی می روید،کودک احساس می کند که دیگر نمی تواند شما را ببیند،بنابراین ناراحت می شود و گریه می کند.
در دالی بازی کردن هم همین طور است.
وقتی دوباره صورت خودتان را به کودک نشان می دهید،او احساس می کند که شما برگشته اید و می خندد.

دلایل فراموش کاری کودکان

همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم فراموش کاری در کودکان می تواند امری طبیعی باشد و یا اینکه بنا به دلایل مختلفی ایجاد شود به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه دلایل مختلفی را که ممکن است کودک شما به خاطر آن ها دچار فراموش کاری شود برای شما بررسی کنیم تا بتوانید واکنش درستی نسبت به آن داشته باشید.

حافظه رشد نکرده :

یک بزرگسال هنگامی که اطلاعات جدیدی را به دست می آورد آن را به آموخته های قبلی که در ذهن دارد به بانک حافظه ی خود اضافه می کند و به عبارتی بیت های کاملا جدید از این اطلاعات را تشکیل نمی دهد.

به عنوان مثال هنگامی که یک بزرگسال این اطلاع را به دست می آورد که یک سگ به چه میزان غذا برای زنده ماندن نیاز دارد این نکته را به دیگر اطلاعاتی که در ذهن خود درباره ی سگ ها دارد اضافه می کند.

این در حالی است که حافظه کودکان و یا به عبارتی دقیق تر یک نوزاد و یا خردسال به دلیل اینکه حافظه و اطلاعات کاملی ندارد، ذخیره کردن اطلاعاتی نو در ذهن برایش کاری دشوار است و در نتیجه کودک شما به سرعت فراموش می کند.

بی توجه بودن :

علاوه بر اینکه حافظه کودکان که هنوز رشد کاملی نداشته است و می تواند باعث فراموش کاری کودکان شود، بی توجهی نیز می تواند عامل دیگری باشد.

در واقع طبیعی است که کودک ممکن است هر از گاهی توجه خود را از دست دهد. به عبارتی هر چقدر که کودک بزرگتر می شود قابلیت متمرکز کردن توجه خود را نیز کم کم کسب می کند.

در صورتی که متوجه شدید کودکتان فراموش کار شده است، این احتمال را مورد نظر بگیرید که این فراموشی می تواند به دلیل داشتن مشکلاتی در توجه باشد و بنابراین باید برای حل کردن آن اقدام کنید.

به عنوان مثال هنگامی که در حال حرف زدن با فرزند خود هستید از او بخواهید که مستقیم به شما نگاه کند و بهتر است که با سرعت زیاد حرف نزنید و همچنین در بین گفتن جمله های مختلف مکث کنید.

علاوه بر این می توانید برای مطمئن شدن از اینکه به صحبت های شما توجه کرده است از او بخواهید که گفته هایتان را تکرار کند.

نداشتن شگردهای حافظه کافی :

هر فردی با افزایش سن شگردهای خاصی را برای به یاد آوردن اطلاعات مختلف یاد می گیرد. برای مثال یک جوان و یا نوجوان برای اینکه قافیه دار بودن یک شعر را به یاد بسپارد از کدگذاری و یا یادیار استفاده می کند.

اما از آن جایی که حافظه کودکان و خردسالان هنوز به اندازه کافی رشد نداشته است نمی تواند از روش های مختلف برای یادگیری کمک بگیرد و به همین دلیل می تواند بسیاری از مطالب را از یاد ببرد.

آسیب مغزی :

دقت کنید که حافظه کودکان ممکن است با آسیب دیدن مغز نیز تضعیف شود و در نتیجه فراموش کاری کودک نیز بیشتر شود.

برای مثال کودکی که در طی یک سانحه دچار آسیب مغزی شود ممکن است نسبت به تمامی هم سن و سال های خود فراموش کاری بیشتری در رفتارهای خود نشان دهد.

این آسیب مغزی می تواند در نتیجه تصادف، بازی و یا حتی ورزش ایجاد شود. بنابراین هنگامی که متوجه فراموش کاری فرزندتان شدید بهتر است از سلامتی مغزی او نیز مطمئن شوید.

ناتوانی های ذهنی :

از جمله ناتوانی های ذهنی که می توانند باعث ایجاد فراموش کاری و یا هر مشکل دیگری در حافظه کودکان می شوند می توان به مواردی همانند بیش‌فعالی (ADHD)، اوتیسم، سندرم داون، سندرم رت و اختلال‌های رشد زبان اشاره کرد.

این عوامل با اینکه عمدتا بر روی حافظه دیداری و یا بلند مدت اثر می گذارند اما می توانند بر روی حافظه ی فعال نیز تاثیر گذار باشند.

در واقع حافظه ی فعال باعث می شود که کودک برای مدت زمانی که تعیین کرده است یک سری اطلاعات را در حافظه ی خود نگه دارد و چناچه این حافظه آسیب ببیند فرزندتان در به ذهن داشتن اطلاعات دچار مشکلاتی خواهد شد.

برای مثال اگر که حافظه فعال آسیب ببیند کودک دیگر نمی تواند راهنمایی ها و یا دستورات شما را دنبال کند و همچنین اغلب کارهایی که به وی می سپارید را نیز به طور کامل انجام نمی دهد.

روش های تقویت حافظه کودکان

اکنون که با عوامل مختلف موثر بر حافظه کودکان آشنا شدید، در ابتدا به شما توصیه می کنیم که در صورت شدید بودن فراموش کاری کودکتان او را نزد یک پزشک ببرید اما اگر که فراموش کاری کودک طبیعی باشد راهکارهایی که در ادامه برای تقویت حافظه کودکان گفته ایم را می توانید به کار ببرید.

موضوعات بزرگ را خرد کنید :

هنگامی که قصد دارید موضوعی را به کودک خود بگویید بهتر است که آن را به بخش های کوچک تری تقسیم کنید تا کودک شما بتواند برای هر بخش تمرکز لازم را داشته باشد. این امر همچنین باعث می شود حافظه کودکان عملکرد بهتری داشته باشد و در نهایت گفته های شما را بهتر درک کند.

استفاده از حواس را به کودک خود آموزش دهید :

برای اینکه حافظه کودکان به درستی عمل کند می توانید به کودک خود آموزش دهید که با کمک حواس خود همانند بینایی، لامسه و شنوایی، مواردی را که باید به یاد داشته باشد، در ذهن خود نگه دارد. با این روش کودک شما بین موضوعات مختلف به راحتی ارتباط برقرار می کند و این امر موجب تقویت حافظه کودکان می شود.

به کودک نقش یک معلم را بدهید :

هنگامی که چیزی را به کودک خود آموزش می دهید، کودک آن را فقط می خواند و یا می آموزد اما اگر که نقش یک معلم را به او بدهید و به عبارتی از او بخواهید که مواردی که یاد گرفته است را برای خواهر، برادر و یا یکی از دوستان خود یاد دهد، این مطلب به مراتب بهتر در حافظه کودکان می ماند.

از ابزارهای بصری کمک‌ بگیرید :

هنگامی که می خواهید مطلب و یا موضوعی را به کودک خود یاد دهید که احتمال فراموشی آن بسیار زیاد است بهترین راه این است که از ابزارهای بصری استفاده کنید، چرا که این روش باعث می شود کودک شما هر مطلبی را به سرعت یاد بگیرد و به طور کلی تاثیر مثبتی بر روی حافظه کودکان نیز می گذارد.

بازی های فکری را امتحان کنید :

از جمله عواملی که برای تقویت و رشد حافظه کودکان می توانید به کار ببرید، می توان به بازی های فکری اشاره کرد. بازی های فکری همانند بازی های حل جدول بزرگسالان هستند که ذهن را درگیر می کنند و او را به فعال بودن واردار می کنند.

به کار بردن غذاهای تقویت کننده را فراموش نکنید :

گاهی اوقات فراموش کاری و ضعیف شدن حافظه کودکان می تواند به این دلیل باشد که کودک دچار فقر در یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن باشد به همین دلیل باید دقت کنید که غذاهای مغزی نیز به کودک خود بدهید.

از جمله مواد مغذی مفید برای حافظه کودکان می توان به ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ، کره بادام زمینی حاوی ویتامین E، غلات کامل، میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان و انواع توت‌ها، شیر و ماست و انواع سبزیجات، اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم که شما را با حافظه کودکان و عوامل موثر بر آن و همچنین مواردی که می توانند بر تقویت آن ها اثر بگذارند، اشاره کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

دلایل بسیار زیاد و بی شماری برای فراموش کاری کودکان وجود دارد که علاوه بر موارد مختلفی همانند حافظه فعال که در این مقاله به آن اشاره شده می توان به استرس، کم خوابی و یا حتی گرسنگی کودکان نیز اشاره کرد. بنابراین فراموشی کودکان با توجه به عوامل آن می تواند طبیعی و یا غیر طبیعی باشد.

در طی مطالعاتی که انجام شده است، مشخص شده که برخی بازی های مختص حافظه همانند بازی های فکری مختلف موجود در بازار می تواند در عملکرد بهتر حافظه موثر باشد.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .