هوش هشتگانه چیست؟ 24 فعالیت برای تقویت هوش در کودک

هوش هشتگانه کودکان

 همه مدارس و معلمان مجهز به شناسایی هوش هشتگانه کودکان نیستند، اما ما به عنوان والدین بهتر است این موارد را در نظر بگیریم. بنابراین اگر می‌خواهیم این موهبت‌های خدادادی در کودکتون  بشناسیم باید به بیرون نگاه کنیم. یکی از راه‌ها، یافتن یک برنامه جایگزین در خارج از مدرسه برای کودکان برای شرکت در فعالیت ‌هایی است که می‌تواند زمینه ‌های هوش غالب را بهبود بخشد. شرکت در کارگاه های مادر و کودک یکی از همین فعالیت هاست. با ما همراه باشید تا درباره هوش هشتگانه گاردنر بیشتر توضیح بدهیم.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

اگر وقت نداری مقاله را بخونی ویسش را گوش کن

هوش هشتگانه چیست

رویکرد هوش هشتگانه کودکان مبتنی بر نظریه هاوارد گاردنر است. گاردنر روانشناس رشد و استاد دانشکده تحصیلات تکمیلی هاروارد است. او این نظریه را در کتاب خود به نام Frames of Mind که در سال 1983 منتشر شد، مطرح کرد.

 گاردنر بزرگترین هدف تئوری هوش چندگانه را ایجاد جوامع یادگیری می داند. زیرا طبق تئوری، کودکانی که هیجان رشد و یادگیری مادام العمر دارند می توانند از حداکثر مغز خود استفاده کنند، این در حالی است که  با احساسات مثبت نسبت به آموزش و یادگیری رشد می کنند، آنها دانش را می آموزند و زیر سوال می برند و انتقاد می کنند، تعصبات و الگوها را کنار می گذارند و تفکرات را در زندگی واقعی بکار می برند.

⬇️توضیحات هوش هشتگانه گاردنر در کارگاه مادر و کودک⬇️

 

انواع هوش در کودکان براساس تئوری هوارد گاردنر

هوش های هشتگانه گاردنر، شامل هشت مورد است که در هر کودک حداقل 3 هوش پویا و فعال است و در یادگیری و عملکردهای او تاثیر زیادی دارد. این روزها بسیاری از روش های آموزش بر اساس نظریه هوش هشتگانه گاردنر طراحی می شود که هم در تشویق کودکان به یادگیری و هم در سرعت یادگیری و کسب موفقیت آن ها نقش اول را دارند.

  1. هوش موسیقیایی
  2. هوش تصویری – فضایی
  3. هوش کلامی – زبانی
  4. هوش منطقی – ریاضی
  5. هوش اندامی – جنبشی
  6. هوش دورن فردی
  7. هوش بین فردی
  8. هوش طبیعت‌گرا

دوره آفلاین هوش هشتگانه

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

1. هوش کلامی - زبانی

هوش کلامی زبانی است که در آن می توان با درک معانی و نظم در کلمات، شعرخوانی، شوخ طبعی، داستان سرایی، دانش دستور زبان، بیان استعاری، مقایسه، شکل گیری و نوشتن از مفهوم موثر توانایی استفاده کرد. همینطور در این هوش می توان جملات را گوش کرد، تفسیر کرد و به روشی دیگر بیان کرد و آنچه را که گفته می شود به خاطر آورد. افراد با این هوش از هوش هشتگانه به راحتی می فهمند، خلاصه می کنند و به خاطر می سپارند.

آنها می توانند به طور موثر گروه های مختلف را برای اهداف مختلف در زمان های مختلف مخاطب قرار دهند. ارتباط خوب با حافظه و واژگان دارند. می توانند از صدای دیگران، سبک زبان، خواندن و نوشتن تقلید کنند و از این طریق یادگیری خود را افزایش دهند. به علاوه آنها توانایی یادگیری زبانهای مختلف را دارند.

هوش هشتگانه گاردنر
تقویت هوش کلامی

2. هوش منطقی - ریاضی

آنهایی دارای هوش منطقی – ریاضی هستند مهارت تفکر با اعداد، محاسبه، استنباط، ایجاد روابط منطقی، تولید فرضیه ها، حل مسئله، تفکر انتقادی، ملاقات با نمادهای انتزاعی مانند اعداد، اشکال هندسی و ایجاد روابط بین قسمت های دانش را دارند. در یادگیری بیشتر از اکتشاف، تفکر، استقرا و حل مسئله استفاده می کنند. روابط علت و معلولی را به خوبی برقرار می کنند.

آنها می توانند اشیا را به عبارات نمادین انتزاعی تبدیل کنند و در حل مسائل منطقی موفق باشند و فرضیه ها را ایجاد می کنند. در مورد چگونگی کارها سوالاتی می پرسند و سریعاً ریاضی ذهنی انجام می دهند. در بازی های هوش موفق هستند و از آزمایش و تحقیق لذت می برند. راستی مقاله آموزش چرتکه و ریاضی را هم میتونی بخونی.

3. هوش بصری و فضایی

در تعریف این مورد از هوش هشتگانه می توان گفت آنهایی که دارای هوش بصری و فضایی هستند توانایی تفکر با تصاویر، اشکال و خطوط، درک و استدلال اشیا سه بعدی را دارند. آنها می توانند چشم انداز یک شی را از زوایای مختلف درک کنند، آن را در ذهن خود تجسم کنند، اطلاعات آموخته شده را به ارائه های بصری تبدیل کنند. به علاوه می توانند تصاویری را که در خواب می بینند توصیف کنند.

این افراد نقشه ها، جدول ها و نمودارها را درک می کنند و توانایی پیدا کردن مسیرها به راحتی دارند زیرا آنها گوش می دهند. هنگام خواندن، آنها بیش از کلمات از تصاویر می فهمند و از طراحی، نقاشی و بینایی لذت می برند. آنها دوست دارند محصولات سه بعدی بسازند و مدل هایی را تهیه کنند.

تقویت هوش تصویری

4. هوش بدنی- حرکتی

در تعریف هوش بدنی در هوش هشتگانه می توان گفت آنهایی که دارای هوش بدنی- حرکتی هستند توانایی بیان خود با حرکات و استفاده موثر از هماهنگی مغز و بدن هستند. اشیا خود را با لمس و حرکت بررسی می کنند. ترجیح می دهند آنچه را یاد می گیرند لمس کنند و استفاده کنند. نوآوری ها را کشف می کنند و تفاوت هایی را در مناطقی که به مهارت های بدنی نیاز دارند (رقص ، ورزش …) آشکار می کنند.

آنها مدت طولانی نمی توانند آرام بنشینند. نسبت به محیط و سیستم هایی که آن را پوشانده اند حساس هستند و با مسئولیت پذیری رفتار می کنند. آنها با حرکت یاد می گیرند، از بدن خود در مورد یک زندگی سالم مراقبت می کنند، تعادل، فضل، مهارت و وقت شناسی را در کارهای بدنی و وظایف نشان می دهند.

5. هوش موسیقی و موزون

می توان گفت آنهایی که دارای هوش موسیقی و موزون هستند مهارت تفکر با اصوات، نت ها، ریتم ها، شناخت اصوات مختلف و تولید اصوات و ریتم های جدید دارند.

در ادامه بیان این هوش هشتگانه باید بگوییم که گوش انسان حساس به صداهای بسیار متفاوت مانند صدای محیط است که به آنها واکنش نشان می دهد. این باعث ایجاد فرصت هایی برای استفاده از موسیقی در زندگی ما می شود. آنهایی که هوش موسیقی دارند سرعت و ریتم را در حین کار حفظ می کنند. با ترکیب موسیقی با حرکات آنها می توانند ترکیب موسیقی اصلی ایجاد کنند و آهنگ ها را به راحتی یاد می گیرند. آنها دوست دارند آواز را یاد بگیرند.

تقویت هوش موسیقی

هوش هشتگانه به والدین، معلمان و کودکان کمک می‌کند تا نقاط قوت کودکان را درک کنند و چگونه از آنها برای کمک به یادگیری و حل مشکلات استفاده شود.» کودک خود را به روش های مختلف درگیر کنید

6. هوش شخصی - ذاتی

آنهایی که دارای این هوش هستند، توانایی شناخت احساسات، واکنش عاطفی، فرایند تفکر، ارزیابی خود و تعیین اهداف را دارند. درباره هر واقعه یا تجربه ای که می گذرد بسیار فکر می کنند. آنها یک سیستم ارزش و درک در خود ایجاد می کنند. در تلاش هستند فلسفه زندگی خود را تثبیت کنند و عاشق آزادی خود هستند. از کار فردی لذت می برند. دوست دارند به خودشان فکر کنند. از علائق و مهارتهای خود آگاه هستند. خودشان را دوست دارند و افتخار می کنند منابع انگیزه در زندگی آنها اهداف است.

7. هوش بین فردی - اجتماعی

آنهایی که دارای هوش بین فردی – اجتماعی در بین انواع هوش هشتگانه هستند، توانایی کار مشترک در یک گروه، برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی، درک، اشتراک، بیان، تفسیر احساسات، افکار را دارند. آنها حساس به عواطف دیگران هستند و با گفتار در دیگران تأثیر می گذارند. آنها در مورد فرهنگ های مختلف، سبک زندگی متفاوت بسیار کنجکاو هستند.

آنها حتی در سنین بسیار کم نیز می توانند با مشکلات اجتماعی و سیاسی کنار بیایند. آنها از بودن در کنار دوستانشان لذت می برند. از شوخ طبعی قوی برخوردار هستند قادر به ارزیابی نتایج عملکرد خودشان هستند. به علاوه این افراد از زبان کلامی و جسمی به طور موثر استفاده می کنند وقتی وارد محیط های مختلف، اجتماعات مختلف مردم می شوند، می توانند به راحتی سازگار شوند.

8. هوش طبیعی- وجودی

این هوش دارای توانایی شناخت، تحقیق و تأمل در مورد همه موجودات زنده در طبیعت است. به دلایل وجود انسان می اندیشد. گونه های گیاهی و جانوری برای او بسیار جذاب هستند. او نسبت به گونه های گیاهی در طبیعت حساس است. او دوست دارد تحقیقات انجام دهد و موجودات زنده را در طبیعت مطالعه کند. تقریباً به زندگی هر موجود زنده در طبیعت و به تأثیر طبیعت بر روی انسان یا انسان بر طبیعت علاقه مند است. این فرد فعالیت های خود را سازمان می دهد. مقاله شناخت حیوانات برای کودکان را از دست نده.

کودکی در حال کشف و شناخت طبیعت

سوالت را بپرس تا مشاوره کودک بهت رایگان جواب بده

چرا هوش هشتگانه می تواند در کودکان مفید باشد؟

کشف هوش هشتگانه در کودکان از سنین پایین به والدین این امکان را می دهد که فرزندان خود را تشویق کنند تا مسیری را که به طور طبیعی برای آنها پیش می آید در پیش بگیرند و به آنها اجازه دهند زندگی شادتر و معنادارتری داشته باشند. آنها ممکن است مسیر شغلی خود را کشف کنند و حتی از سنین جوانی در آن برتری داشته باشند.

عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان زمانی که آنها در معرض فعالیت های مختلف مرتبط با هوش های چندگانه قرار می گیرند می توانند تقویت شوند. کودکان مختلف نقاط قوت منحصر به فرد خود را دارند و کشف و پرورش کودکان بر اساس نقاط قوت اصلی آنها اعتماد به نفس آنها را بهبود می بخشد، آنها درک می کنند که در کجای جهان قرار دارند و پتانسیل آنها را به حداکثر می رساند.

معلمان و والدین با درک اینکه هوش هشتگانه در داخل و خارج از کلاس درس وجود دارد، می توانند به سرعت روش منحصر به فرد یادگیری کودکان را شناسایی کنند. حالا به جای سرزنش کودک به خاطر ابله بودن، می ‌توانیم هوش فضایی او را تشویق کنیم و بپذیریم که او به سادگی یک طرح درس را ترسیم می‌کند!

اگر به دنبال تقویت هوش منطقی و ریاصی فرزند خود هستید، نینوپیا راهی آسان و موثر را به شما پیشنهاد می کند. شما می توانید در کارگاه آفلاین روبیک نینوپیا شرکت کنید .

چگونه می توان هوش چندگانه را در کودکان توسعه داد؟

ضروری است که فرصت‌هایی را برای کودکان فراهم کنیم تا به اطلاعات دسترسی داشته باشند و همچنین به آنها راهی برای نشان دادن مهارت‌های خود بدهیم. تنها در این صورت است که آنها قادر خواهند بود موضوعات مختلف مورد علاقه را پرورش دهند که ممکن است هوش های چندگانه را توسعه دهد.

ممکن است بخواهید فعالیت‌های مختلفی را امتحان کنید که بر تقویت هر کدام از انواع هوش هشتگانه تمرکز دارد، این به کودک کمک می‌کند تا بفهمد که می‌خواهد بر اساس کدام هوش رشد کند.

 ۲۴ فعالیت برای تقویت هوش در کودک

هوش جسمانی- حرکتی:

  • کلاس های بازیگری یا نمایش
  • بازی با بلوک های ساختمانی یا لگو
  • طراحی وسایل یا ساخت لباس (یه سر به مقاله دست ورزی بزنید )

هوش بین فردی:

  • کار گروهی روی یک پروژه
  • آموزش یا راهنمایی سایر دانش آموزان
  • بازی با عروسک ها برای ابراز وجود

هوش درون فردی:

  • روزنامه نگاری یا وبلاگ نویسی
  • ایجاد اسکرپ بوک
  • تعیین اهداف و راههای رسیدن به آنها

هوش زبانی:

  • داستان سرایی
  • شعر خوانی
  • پیوستن به یک تیم مناظره

هوش منطقی-ریاضی:

  • بازی های ریاضی مانند Monopoly
  • انجام آزمایشات
  • کد نویسی

هوش موسیقی:

  • نوشتن اشعار خود
  • گوش دادن به ژانرهای مختلف موسیقی
  • در دست گرفتن یک ساز

هوش طبیعت گرایانه:

  • مراقبت از یک گیاه یا حیوان
  • شرکت در بازیافت، پاکسازی سواحل یا درایوهای آگاهی از آب و هوا
  • تحقیق در مورد گیاهان یا حیوانات

هوش فضایی:

  • عکس گرفتن
  • استفاده از نرم افزار واقعیت مجازی
  • مطالعه نقشه ها برای اتصال یک مکان

چرا هوش هشتگانه می تواند در کودکان مفید باشد؟

گاردنر نظریه‌ای از هوش‌های چندگانه ارائه کرد که نشان می‌دهد بیش از یک هوش وجود دارد – او کودکان و بزرگسالان را افرادی می‌داند که همگی دارای مهارت‌ها و زمینه‌هایی هستند که ما از آنها لذت می‌بریم و در آنها برتر هستیم و اینها با هوش اصلی ما مطابقت دارند.

بازی، کتاب و ورزش تاثیر بسزایی در تقویت هوش هشتگانه کودکان دارند.

نمونه هایی از برنامه های آموزشی تقویت هوش هشتگانه

هدف در آموزش خانگی «هوش هشتگانه» برنامه ‌ریزی است که نقاط قوت طبیعی کودک را آشکار کرده و با آنها کار کند.

خواندن: ممکن است یک کودک از پنج سالگی شروع به خواندن کند و کودک دیگر ممکن است تا هفت سالگی آماده نباشد. ممکن است یک کودک با خواندن یا گوش دادن به نوارهای صوتی، بهترین یادگیری را بیاموزد، کودک دیگری ممکن است کتابی را در تمام طول روز با خود حمل کند.

نوشتن: ممکن است یک کودک دوست داشته باشد با خودکار یا مداد بنویسد، یک کودک ممکن است ترجیح دهد کارهای خود را با کامپیوتر تایپ کند، و کودک دیگری ممکن است از فرآیند نوشتن احساس ناامیدی کند و ترجیح دهد گزارش های شفاهی از آموخته های خود را ارائه دهد.

ریاضی: برخی از کودکان از طریق کتاب ‌های کار به خوبی یاد می ‌گیرند، سایر کودکان ترجیح می ‌دهند از ابزارهای دستی مانند مهره‌ها یا میله‌های کسری استفاده کنند. برخی دیگر، به سرعت و به راحتی ریاضی را در ذهن خود انجام می دهند و وقتی مجبور می شوند به مسائل روی کاغذ پاسخ دهند، احساس ناامیدی می کنند.

علم: در این نمونه از هوش هشتگانه تقریباً همه کودکان با داشتن تجربیات عملی فراوان علم را به بهترین نحو می آموزند.

تاریخ/جغرافیا: کودکان با «انجام دادن» به بهترین وجه یاد می‌ گیرند، بنابراین خانواده‌ ها فعالیت ‌هایی را برنامه‌ ریزی می‌کنند که کودک بتواند لباس، غذا و موسیقی دوره یا فرهنگ خاص را برای خودش تجربه کند.

موسیقی/ورزش/هنر: خانواده‌ها کودکان را در معرض تجربیات مختلفی قرار می‌ دهند، تماشا می ‌کنند تا ببینند کدام فعالیت‌ ها شور و شوق فرزندانشان را برمی‌انگیزد و سپس از فرزندان خود در آن فعالیت حمایت می‌ کنند.

«ما باید زمان کمتری را برای رتبه بندی کودکان صرف کنیم و زمان بیشتری را برای کمک به آنها در شناسایی شایستگی ها و استعدادهای طبیعی خود و پرورش آنها صرف کنیم. صدها و صدها راه برای موفقیت وجود دارد و توانایی‌های بسیار بسیار متفاوتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا به آنجا برسید». هوارد گاردنر

هوش مالی در کودکان

هوش مالی در کودکان که جز هوش هشتگانه نمی باشد ما موضوع مهمی هست که والدین در مورد آن باید اطلاع داشته باشند. به مجموعهٔ مهارت‌های مالی که کودکان می‌توانند در طول رشد و توسعهٔ خود یاد بگیرند و بهره ببرند، گفته می‌شود. این مهارت‌ها شامل شناخت ارزش پول و مفهوم آن در جامعه، مدیریت بودجه و هزینه، توانایی برنامه‌ریزی برای آینده، اصول اقتصادی ساده، تفاوت بین نیاز و خواسته، تفاوت بین پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، توانایی انجام محاسبات ساده و … است.

آموزش هوش مالی به کودکان به دلیل اینکه می‌تواند به آن‌ها در توسعهٔ تفکر اقتصادی و مالی کمک کند، بسیار مهم است. با این کار، کودکان می‌توانند در آیندهٔ خود به عنوان فردی مستقل و مسئولیت‌پذیر در امور مالی عملکرد بالاتری داشته باشند.

کلام آخر و جمع بندی

در تئوری هوش هشتگانه هر کودک را به روشی باهوش تلقی می شود. پتانسیل فردی اغلب با موفقیت تحصیلی تعیین می شود. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم هوش هشتگانه کودکان را معرفی کنیم و توضیح دهیم که روش ‌های مختلفی وجود دارد که کودک می ‌تواند از طریق آن‌ها بیاموزد و هر چه ما خود را با هوش‌های چندگانه در کودکان بهتر آموزش دهیم، فرآیند هیجان‌انگیزتر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

در نهایت، محیطی که کودکان در آن یاد می‌گیرند، نقش مهمی در قرار دادن آنها در معرض تجربیات جامع ‌تر و محدود کردن هو ش‌های چندگانه در کودکان دارد.

سوالات متداول درباره تقویت هوش هشتگانه

هوش های هشتگانه گاردنر، شامل هشت مورد است که در هر کودک حداقل 3 هوش پویا و فعال است و در یادگیری و عملکردهای او تاثیر زیادی دارد.

هوش تصویری یا همان “قدرت بصری” به توانایی فرد برای درک و تفسیر اطلاعات بصری می‌گویند. در کودکان، هوش تصویری یکی از هوش های چندگانه است که توسط هوارد گاردنر معرفی شده است. کودکان با هوش تصویری بالا، قادرند جزئیات را به راحتی تشخیص دهند، الگوها را به دقت شناسایی کنند و توانایی‌های هنری و خلاقیت داشته باشند.

در واقع، هوش تصویری در کودکان شامل توانایی‌هایی مانند شناخت شکل‌ها، رنگ‌ها، الگوها، فضا، اندازه و شکل‌های مختلف است. همچنین، کودکان با هوش تصویری بالا، معماها و پازل‌ها را به راحتی حل می‌کنند و معماری و طراحی را به خوبی می‌فهمند.

کشف هوش هشتگانه در کودکان از سنین پایین به والدین این امکان را می دهد که فرزندان خود را تشویق کنند تا مسیری را که به طور طبیعی برای آنها پیش می آید در پیش بگیرند و به آنها اجازه دهند زندگی شادتر و معنادارتری داشته باشند.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی مادر و کودک

5/5 - (3 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

8 دیدگاه در “هوش هشتگانه چیست؟ 24 فعالیت برای تقویت هوش در کودک

  1. شیما گفت:

    بازیهای برای تقویت هر هوش را هم معرفی میکنید

    1. پشتیبانی نینوپیا گفت:

      سلام
      حتما در مورد بازیهای هوش هشتگانه در مقاله بیان خواهیم کرد

  2. فریده گفت:

    آیا هوش هشتگانه کودکان ممکنه در سال های زندگی اونها تغییر داشته باشد یا ثابت می مانند؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام فریده عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      بله این امکان وجود دارد که هوش آن ها افزایش داشته باشد. بر اساس محرک های محیطی و فرصت هایی که ما به بچه ها برای تجربه کردن می دهیم می توانیم تمامی هوش ها را تقویت کنیم.

  3. مائده گفت:

    هوش هشتگانه کودکان رو تا چه سنی می شه در بچه ها تقویت کرد؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام مائده عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      معمولا بچه ها تا سنین پایان دبستان و گاهی تا پایان دبیرستان رشد هوشی خواهند داشت اما بیشترین رشد از دوران قبل از دبستان است و به مرور کندتر و با ثبات تر می شود.

  4. مامان یاسین گفت:

    سلام
    دوره ای برای تقویت هوش هشتگانه هم دارید؟

    1. مشاور نینوپیا گفت:

      سلام نینوپیایی عزیز
      بله دوره هوش هشتگانه آفلاین را داریم

      zaya.io/dat59.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .