علت پرحرفی در کودکان و راهکارهای برخورد با آن

پرحرفی کودکان

یکی از مسائلی که معمولاً والدین از آن گله‌مند هستند پرحرفی کودکان است. بعضی از والدین معمولا شکایت دارند که کودکان آنها خیلی زیاد حرف می‌زنند به طوری که در بعضی مواقع پاسخ به همه سوالات آنها تقریباً غیر ممکن است.

پرحرفی کودکان همیشه یک علت غیر طبیعی و یا نشانه یک بیماری نیست بلکه در اکثر اوقات یک امر طبیعی است که می‌تواند نشانه فعال بودن ذهن کودک باشد و می‌توان با رعایت نکات و راهکارهایی این امر را تحت سلطه خود درآورد و از آن برای شکوفایی استعداد آنها مورد استفاده قرار داد. در ادامه نینوپیا به دلایل پرحرفی کودکان و رفتار با کودکان می پردازه.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

معایب و مزایای پرحرفی کودکان

از جمله معایبی که کودکان پرحرف دارند این است که این کودکان تا حدودی بر روی آرامش و اعصاب افراد، تاثیر دارند و آرامش بزرگترها را به هم می‌ریزند. این کودکان به دلیل اینکه زیاد حرف می‌زنند و مهارت گفتاری خود را تقویت کرده‌اند، تا حدودی در مهارت شنیدن، ناتوان هستند.

پرحرفی در کنار معایبی که دارد، می‌تواند مزایای نیز برای کودکان داشته باشد از بهترین مزایای پرحرفی کودکان این است که قدرت ایجاد ارتباط با دیگران را در کودکان بیشتر می‌کند و همچنین اینکه باعث تخلیه درون کودک و نهایتا ایجاد آرامش روحی در او می‌شود.

دلایل پرحرفی کودکان

پرحرفی کودکان معمولاً دلایل متعددی دارد و در اکثر اوقات می‌تواند نشانه مثبتی باشد. در کودکان نوپا که تازه به مهارت هایی مثل:  مهارت گفتاری و مهارت شنیداری  روی می‌آورند از پرحرفی رایج دارد و می توان گفت که این کودکان به دلیل اینکه حرف زدن را جدیدا یاد گرفته اند که از این مهارت خود استفاده کنند.

یادگیری مهارت گفتاری

یکی از دلایل اینکه کودکان پرحرفی می‌کنند، این است که در سنین پایین‌تر، که مهارت گفتاری را یاد می‌گیرند و برای این مهارت، ذوق دارند، معمولاً بلند بلند فکر می‌کنند و چیزهایی که در ذهنشان خطور می کند را به زبان می آورند؛ همین کار باعث می شود که به کودکان پرحرف شناخته شوند . این نوع پرحرفی، به کودکان کمک می‌کند که در حل مسائل و مشکلات خودشان و همچنین کنترل عزت نفس خود بتوانند قدمی بردارند.

ترس

در مواردی نیز ترس باعث می‌شود که کودکان برای فرار از یک موقعیت، پرحرف شوند؛ مثلاً اینکه ممکن است کودکان از تاریکی، پزشک،مصرف دارو، تنها خوابیدن و مواردی از این قبیل بترسند و در این مواقع، برای اینکه وارد آن موقعیت نشوند شروع به پر حرفی می کنند.

والدین پرحرف

والدین نیز می‌توانند باعث پرحرفی کودکان باشند؛ گاهی می‌بینیم که بعضی از والدین یا بر حسب عادت و یا به دلیل شرایط شغلی خود، زیاد حرف می‌زنند؛ همین باعث می شود که کودکان با الگو گرفتن از والدین خود به تقلید کارهای آنها پرحرفی کنند.

مقاله والدآگاه و نا آگاه را بخوانید. 

بیش فعالی

بیش فعالی نیز باعث می‌شود کودکان پرحرف شوند. گاهی کودکان بیش فعال به دلیل اینکه می خواهند توجه دیگران را به خود جلب کنند یا اینکه اظهار وجود کنند، شروع به پر حرفی می‌کند.

حس کنجکاوی

از دیگر علت پرحرفی کودکان می توان به حس کنجکاوی اشاره کرد که برخی اوقات این حس از جانب والدین مورد بی توجهی قرار می گیرد.

حسادت

جالب است بدانید که هنگام به دنیا آمدن فرزندی جدید در خانواده کودکانی که دارای سن ۳ سال و یا بیشتر هستند به دلیل به وجود آمدن حس حسادت و برای اینکه بتوانند توجه والدین را از کودک نوپا بگیرند اقدام به پرحرفی می کنند. بنابراین حسادت نیز می تواند از دیگر عوامل پرحرفی کودکان به شمار آید.

برون گرایی

دقت کنید که هر کودکی معمولا از همان سنین ابتدایی برون گرایی و درون گرایی خود را بروز می دهد. برخی اوقات پرحرفی کودکان می تواند نشانه ی این باشد که کودک شما برون گرا است و به عبارتی بهتر برون گرایی و پرحرفی کودکان یک خصلت رفتاری اوست. برون گراها عمدتا پر انرژی هستند و از اینکه با دیگران همراه باشند لذت می برند و به همین دلیل پرحرف می شوند. در واقع افرادی که برون گرا هستند اگر که کسی همراه آن ها نباشد و با کسی حرف نزنند، حوصله شان خیلی سریع سر می رود.

کمبود محبت

همان طور که می دانید هر کودکی برای اینکه رشد بهتری داشته باشد نیاز به عشق و محبت دارد. گاهی اوقات کودکان دچار کمبود عاطفی می شوند که این کمبودها می توانند از ترک کردن کودک، بدرفتاری کردن با او و یا از انواع مشکلات پیچیده خانوادگی نشات بگیرد و در نتیجه این امور می تواند زمینه را برای بی توجهی نسبت به کودک تامین کند. بنابراین لازم است بدانید که از جمله نشانه های کمبود عاطفی کودکان، پرحرفی است چرا که یک کودک با زیاد حرف زدن سعی می کند توجه والدین خود را جلب کند. بنابراین پرحرفی کودکان می تواند به دلیل کمبود محبت نیز اتفاق بیوفتد.

بیماری های روحی و روانی

برخی مواقع پرحرفی کودکان می تواند به دلیل بیماری های روحی و روانی اتفاق افتد. در واقع پرحرفی در کودکان می تواند برای تخلیه ترس و اضطراب آن ها باشد و کودک بخواهد از طریق زیاد حرف زدن انرژی منفی درونی خودش را تخلیه کند.

چگونگی رفتار با پرحرفی کودکان و کنترل آنها

در اکثر مواقع، پرحرفی کودکان باعث می‌شود که از دست آنها خسته و عصبی شوید و در این مواقع احتمال اینکه تحمل خود را از دست دهید، عصبانی شوید، با آنها برخورد کنید و یا هر واکنشی از این قبیل را از خود نشان دهید زیاد است؛ بنابراین بهتر است تا قبل از اینکه با این اختلالات رفتاری در درون خود روبرو شوید، خود را برای رفتار مناسب با آنها آماده کنید. در این راستا، بهتر است گاهی با مشاوران و متخصصان در این زمینه مشورت داشته باشید.

در اینجا به بررسی بعضی از روش‌های برخورد در مقابل پرحرفی در کودکان می‌پردازیم:

کودک را سرگرم کنید

یکی از راههای کنترل پرحرفی کودکان این است که او را با فعالیت‌های دیگر سرگرم کنید. مثلا اینکه او را به طرف کارهایی که به تفکر و فعالیت‌های فکری نیاز دارد تشویق کنید. کودک وقتی که به کلاس‌های ورزشی و یا کلاس‌های فکری مشغول باشد، کمتر وقت حرف زدن دارد، بنابراین از پرحرفی دور می‌شود.

برای حرف زدن با کودک زمان در نظر بگیرید

گاهی می‌توانید برای کنترل پرحرفی، زمانی را برای حرف زدن و هم صحبتی با کودک در نظر بگیرید و در زمانی که با او هم صحبت هستید، کاملا به حرفهای او گوش کنید و گاهی نیز به او بازخورد دهید تا با این کار شما، حس دیده شدن در کودک به وجود بیاید و دیگر نیازی به پرحرفی نداشته باشد که با این کار بخواهد خودش را اثبات کند. این کار باعث می‌شود که کودک، به مرور زمان پرحرفی را کنار بگذارد.

مشکلات پرحرفی را به کودک بازگو کنید.

گاهی می‌توانید با کودک صحبت کنید و به او بگویید که پرحرفی ، می‌تواند برای او مضر باشد و باعث شود کسی دیگر به حرفهایش گوش ندهد و یا از او خسته شوند و مواردی از این قبیل؛ و از او بخواهید که همیشه مواظب صحبت کردن و حرف زدن خود باشد و سعی کند زیاد حرف نزند.

راههای صحیح صحبت کردن را به کودک بیاموزید

برای اینکه کودک را از پر حرفی دور کنید، به هیچ وجه او را سرزنش و یا تنبیه نکنید به جای این عکس العمل، سعی کنید کودک را راهنمایی کنید، روش درست صحبت کردن، به موقع و سنجیده صحبت کردن را به او آموزش دهید و با این رفتار سعی کنید پرحرفی او را اصلاح و کنترل کنید.

برچسب نزنید

به هیچ عنوان برای اینکه پرحرفی کودکان را کنترل کنید، به آنها برچسب نزنید. گاهی بزرگترها از دست حرف زدن زیادی کودکان خسته و عصبانی می‌شوند، به آنها برچسب حراف، پرچانه و مواردی از این قبیل  می‌زنند غافل از اینکه این برچسب‌ها بر روی شخصیت کودک، تاثیر منفی دارد و اعتماد به نفس او را تضعیف می‌کند.

برنامه ریزی درست

از راه های درمان پرحرفی کودکان می توان به این امر اشاره کرد که علاوه بر رعایت موارد قبلی گفته شده شما باید یک برنامه ریزی درستی نیز داشته باشید‌. به عبارتی بهتر زمانی که برای کودک خود می گذارید و به صحبت های او گوش می دهید دیگر در این زمان به هیچ عنوان نباید به کاری دیگر جز گوش دادن به صحبت های فرزندتان درگیر شوید.

همچنین می توانید از نگاه کردن مستقیم به چشم های او کمک بگیرید چرا که این امر می تواند احساس رضایت جالبی به کودک شما بدهد. این را نیز فراموش نکنید که به تک تک حرفای او واکنش نشان دهید. رعایت این نکات به نظر ساده می تواند کمک شایانی به بهبودی کودک شما کند. پس توصیه ی ما برای درمان پرحرفی کودک این است که حتما هر روز یک زمان مشخص را فقط به کودک اختصاص دهید.

صحبت با مشاور

در نهایت اگر که تمامی راه های گفته شده را امتحان کردید اما نتیجه ی مطلوبی را نگرفتید توصیه می کنیم که حتما برای درمان پرحرفی کودکان به یک مشاور مراجعه کنید. در واقع مشاوری که در زمینه ی کودکان پرحرف فعالیت دارد می تواند به خوبی شما را در درمان پرحرفی کودکان کمک کند. 

 لیست بهترین مشاور کودک را در نینوپیا دریافت کنید.

نتیجه گیری در باره پرحرفی کودکان

کودکان پرحرف دچار بیماری و یا مشکلی نیستند، این کودکان در حقیقت کنجکاو و برون گرا هستند و معمولا از طریق حرف زدن با جهان اطراف ارتباط برقرار می‌کنند که این رفتار آنها قابل کنترل و قابل برنامه ریزی و تنظیم دادن به طرف رفتار و کارهای مناسب جهت پیشرفت آنها می باشد.

سوالات متداول پرحرفی کودکان

دقت کنید که تکرار کردن حرف ها در کودکان می تواند امری طبیعی باشد به  دلیل اینکه یک کودک هنوز سیستم عصبی کاملی ندارد. برای مثال کودک از تکرار کردن برخی قصه ها و یا تکه هایی از برخی شعرها لذت می برد. چرا که کودک می تواند آن ها را به خوبی پیش بینی کند و از آن ها لذت می برد.

علاوه بر راهکارهای گفته شده در این مقاله دقت کنید که باید صبر و حوصله ی زیادی داشته باشید و به هیچ عنوان از کودک خود خسته نشوید و همچنین به خوبی به او و صحبت هایش دقت و توجه کنید.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .