برنامه غذای کمکی نوزاد

برنامه غذای کمکی نوزاد

شروع غذای کمکی نوزادان، گام بسیار بزرگی می باشد. باید بدانید چه زمان و چطور می توانید تغذیه با غذاهای جامد و نیمه جامد را به رژیم غذایی کودکی که تنها از شیر مادراستفاده می کرده است، را اضافه کنید. استفاده از غذاهای جامد یا شروع غذای کمکی نوزاد گام برجسته ای در زندگی شیرخواران می باشد. در ادامه نینوپیا نکاتی مطرح میکند که شما باید قبل از شروع تغذیه کمکی و مصرف غذاهای جامد آن ها را مورد توجه قرار دهید.

برنامه غذای کمکی نوزاد یکی از مسائلی هست که هر والدی در دوران نوزادی کودک خود باید بداند.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

برنامه غذای کمکی نوزاد

تغذیه با شیر مادر را ادامه دهید. علاوه بر شیر مادر غذای کمکی نوزاد می تواند شامل موارد زیر باشد:

1.استفاده از غذاهای ساده را می توانید آغاز کنید: غذای کمکی نوزاد می تواند ابتدا شامل غذایی باشد که تنها حاوی یک ماده تشکیل دهنده است، ولی باید توجه داشت این ماده غذایی باید فاقد نمک و شکر باشد. همچنین بین هر غذای جدیدی که در غذای کمکی نوزاد استفاده می کنید، حدود 3 تا 5 روز وقفه بیاندازید.

به این ترتیب اگر نوزاد شما واکنشی مانند اسهال، راش و یا استفراغ را نشان دهد، شما خواهید دانست علت بروز این علائم مصرف چه غذایی بوده است. بعد از اینکه چنین غذاهایی را به کودک خود معرفی کردید، می توانید از غذاهای ترکیبی نیز در برنامه غذای کمکی نوزاد استفاده کنید. بنابراین طرز تهیه غذای کمکی نوزاد چندان پیچیده نخواهد بود.

2.مواد مغذی مهم: آهن و زینک از مواد مغذی برای نوزادانی محسوب می شوند که در نیمه دوم از سال نخست زندگی خود قرار دارند. این مواد مغذی اغلب در گوشت و غلات غنی شده یافت می شوند. لوبیا و عدس نیز از مواد غذایی قابل قبولی هستند که می توانند برای تامین این مواد در تغذیه کمکی شیرخوار مناسب باشند.

غذای کمکی نوزاد
غذای کمکی نوزاد

3. استفاده از غلات مخصوص کودکان: یک قاشق غذاخوری از غلات غنی شده با آهن را با حدود 60 میلی لیتر شیر مادر میکس کنید و آن را با استفاده از قاشقی کوچک و نه با شیشه شیر به شیرخوار دهید. این ترکیب را با استفاده از شیشه شیر به کودک ندهید و در عوض به او کمک کنید، تا بنشیند و با قاشقی کوچک ترکیب غلات با شیر را روزی یک یا دو بار به کودک بدهید. مقدار مصرف غلات را می توانید تدریجا در برنامه غذای کمکی نوزاد افزایش دهید. می توانید از برنج و جوی دو سر نیز استفاده کنید. 

4.می توانید سبزیجات و میوه ها را به رژیم غذایی نوزاد بیافزایید: همچنان استفاده از غذاهای ساده فاقد شکر و نمک را ادامه دهید. می توانید برای شروع از سبزیجات استفاده کنید و سپس میوه ها را به تدریج اضافه کنید. بین غذاهای جدیدی که به تغذیه کمکی کودک اضافه می کنید 3 تا 5 روز فاصله زمانی قرار دهید.

5.غذاها را در حد مناسبی ریز کنید: بین 8 تا 10 ماهگی اغلب نوزادان می توانند تکه های کوچک غذایی مانند میوه های نرم، سبزیجات، پاستا، پنیر، گوشتی که به خوبی پخته شده و غلات خشک شده را مورد استفاده قرار دهند. مادامی که شیرخوار به یک سالگی خود می رسد می توانید 3 وعده غذایی در روز به او بدهید، همچنین می توانید میان وعده هایی را برای او در نظر بگیرید.

برای کمک گرفتن از یک مشاور کودک برای تغذیه از قسمت مشاور کودک سایت نینوپیا راهنمایی بگیرید.

از-پوشک-گرفتن-کودک،-300x300

چگونه کودک خود را از پوشک بگیریم؟

آموزش از پوشک گرفتن به همراه یک هفته مشاوره

برنامه غذای کمکی نوزاد و آلرژی ها

آلرژی غذایی یک واکنش ایمنی است که بعد از خوردن یک خوراکی خاص بروز می کند. حتی خوردن مقدار اندکی از غذای عامل آلرژی نشانه ها و علائمی مانند مشکلات گوارشی، کهیر یا تورم راه های تنفسی را به دنبال دارد. در برخی افراد، آلرژی غذایی موجب علائم شدید و یا حتی واکنش مهلکی به نام آنافیلاکسی می شود. آلرژی غذایی در کودکان به راحتی ممکن است با یک واکنش شایع تر به نام عدم تحمل غذا اشتباه گرفته شود. در حالی که عدم تحمل غذا وضعیتی با خطر کمتر است که سیستم ایمنی را درگیر نمی کند.آلرژی غذایی در کودکان 6-8 درصد از کودکان زیر 3 سال را درگیر می کند.

1- آلرژی های غذایی کودکان که شیوع بیشتری دارند کدامند؟

6-8 درصد از کودکان زیر سن مدرسه که به آلرژی غذایی دچار هستند، عموما دچار آلرژی به تخم مرغ، شیر و بادام زمینی می شوند. آلرژی به شیر در کودکان حدود 2.5 درصد، آلرژی به تخم مرغ در کودکان 1.5 درصد وحساسیت به بادام زمینی در کودکان 1 درصد است. سایر آلرژی های غذایی که در سنین مدرسه شیوع بیشتری در کودکان پیدا می کنند آلرژی به گندم و سویا، صدف، ماهی و مغزیجات هستند.

2- آلرژی غذایی در کودکان با بزرگ تر شدن آن ها برطرف می شود؟

در بیشتر کودکان با رسیدن به سن 7 سالگی، آلرژی به شیر، گندم و سویا برطرف می شود، اما برخی دیگر از انواع آلرژی غذایی در کودکان مانند آلرژی به بادام زمینی و مغزیجات درختی و آلرژی ماهی و صدف با افزایش سن برطرف نمی شوند. آلرژی های غذایی که با افزایش سن کودک برطرف می شوند، را شناسایی کنید و همچنان که کودک بزرگ تر می شود، برای اطمینان از واکنش ندادن آن ها به برخی خوراکی ها، مراقبت های درمانی را در نظر داشته باشید.

3- اگر کودک به نوعی آلرژی غذایی دچار است، چگونه می توان جایگزینی برای آن ماده غذایی یافت؟

به طول کلی، آلرژی به شیر و تخم مرغ در کودکان نسبتا قابل کنترل هستند. برای مثال، شما می توانید نیاز کودک به کلسیم را به کمک مکمل ها و آب پرتقال غنی شده با کلسیم جبران نمایید و در غذاهای خود از تخم مرغ استفاده نکنید. در صورت وجود آلرژی به سویا یا گندم در کودکان، جایگزینی آن ها با مواد غذایی دیگر دشوار است، زیرا این مواد در بیشتر خوراکی ها یافت می شوند.

4- آیا آلرژی به شیر در کودک به معنی عدم تحمل لاکتوز است؟

آلرژی به شیر در کودک بسیار متفاوت از عدم تحمل لاکتوز است. در بسیاری از کودکان با رسیدن به سن مدرسه آلرژی به شیر از بین می رود. در این میان، درمان حساسیت به شیر در کودکان از طریق حذف فرآورده های شیری مانند شیر، پنیر و بستنی از رژیم غذایی کودک است. بسته به نیاز کودک به پروتئین، استفاده ازشیر خشک سویا و یا شیر خشک هیپوآلرژن در کودکان مبتلا به آلرژی به شیر مناسب خواهد بود.

تغذیه کودک
غذای کمکی نوزاد

سوالات متداول درباره برنامه غذای کمکی نوزاد

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “برنامه غذای کمکی نوزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .