بازی هایی برای کنترل خشم درکودکان پرخاشگر

بازی کنترل خشم

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

بازی کنترل خشم درکودکان پرخاشگر

خشم یکی ازانواع هیجان های طبیعی در انسان است و هرکس درجه هایی از آن را دارد. کودکان نیز در سنین مختلف و در طبقات اجتماعی ـ اقتصادی متفاوت عصبانی می شوند، اما باید از ابتدایی ترین مراحل تربیتی شان یاد بگیرند چطور این احساس سرکش را مهار کنند. در گذشته والدین با دیدن این رفتار ها در فرزندشان او را تنبیه می کردند، اما امروزه تکنیک های مفیدی برای کنترل خشم توصیه می شود:

بازی کنترل خشم برای کودکان ۵ تا ۳ ساله

برای کنترل خشم در کودکان می توانید وقتی فرزندتان خشمگین شد، یک ظرف حباب درست کرده به او بدهید. لازمه حباب درست کردن، تمرکز بر تنفس است. تنفس آرام و شمرده، احساسات خروشان کودک را آرام می کند. به مدت چند هفته روزی یک دقیقه با فرزندتان حباب درست کنید؛ بعد از اینکه حباب درست کردن را یاد گرفت، از او بخواهید با کمک گرفتن از قوه تخیلش، حباب های متفاوتی درست کند. لطافت حباب ها و تلاش برای ساخت آنها روحیه کودک را آرام تر می کند.

پرحرفی در کنار معایبی که دارد، می‌تواند مزایای نیز برای کودکان داشته باشد از بهترین مزایای پرحرفی در کودکان این است که قدرت ایجاد ارتباط با دیگران را در کودکان بیشتر می‌کند و همچنین اینکه باعث تخلیه درون کدک و نهایتا ایجاد آرامش روحی در او می‌شود.

بازی کنترل خشم برای کودکان ۸ تا ۶ ساله

بهتر است که برای کنترل خشم در کودکان به او یاد دهید چطور بر خشمش غلبه کند و به او بفهمانید در برخوردهای اجتماعی اش باید صبور باشد و قبل از هر اقدامی، نفسی عمیق بکشد و اگر می تواند چند قدم از آنچه عصبانی اش کرده فاصله بگیرد؛ در دل جمله های آرام کننده تکرار کند مثل: «از پسش بر میام» یا «مهم نیست». در نهایت هم رفتار های عاقلانه و مودبانه را به او آموزش دهید مثلا «این توپ منه، لطفا پسش بده» یا «چه حرف زشتی زدی، من این طوری حرف نمی زنم». به او یاد بدهید قرار نیست کسی با خشونت بیشتر برنده شود.

بازی کنترل خشم برای کودکان ۱۲ تا ۹ ساله

به فرزندتان بیاموزید قبل از هر کاری به خصوص واکنش های خشمگینانه، فکر کند. این بار که فرزندتان با یکی از همسالانش دعوایش شد، بگذار ید تا هرجا که می خواهد پیش برود سپس از او بپرسید: «دعوایت را کردی، عصبانیتت را نشان دادی؟ نتیجه چه شد؟ مشکلتان حل شد؟ برای حل این ناآرامی ها چه کار می خواهی بکنی؟ اگر دوباره دعوایت شد هم می خواهی همین رفتار های زشت را داشته باشی؟»

بازی با گل یا خمیر برای سنین ۳ تا ۱۱ سال

کودکان از بازی با گل یا خمیر لذت می برند چرا که بازی با آنها از نظر حس لامسه لذت بخش است و در ضمن می توانند هر طور که بخواهند به آنها شکل دهند،تغییرش دهند و هر وقت که مایل بودند خرابش کنند. گرد کردن و شکل ساختن از آنها، روزنه ای برای برون ریزی احساسات پرخاشگری است. کار با گل و خمیر، ظاهرا بیان احساسات و مفاهیم مربوط به آن را تسهیل می کند.

در واقع می توان گفت که گل بازی و خمیر بازی یکی از بهترین بازی ها برای پرورش و تربیت کودک است که متاسفانه امروزه بسیاری از والدین کودک خود را از بازی کردن با گل و خمیر به دلایلی همچون موضوع بهداشتی منع می کنند اما لازم است بدانید که گل بازی و خمیر بازی علاوه بر مفید بودن برای تخلیه هیجانات و کنترل خشم در کودکان می تواند برای رشد خلاقیت در کودکان نیز اثر گذار باشد.

نکته: بهتر است در بازی از قالب استفاده نشود چون در نحوه ی بیان کودک اثر تسهیل کننده دارد.

بازی کنترل خشم - بادکنک های خشم

در این بازی، ترکاندن بادکنک ها کودک را قادر می کند خشم خود را ببیند. در حقیقت این بازی که برای کنترل خشم در کودکان به کار می رود، باعث می شود کودک خشم خود را مستقیما بیان کند. البته شما می توانید در ابتدا از کودک خود بخواهید که با نفس های سنگین و عمیق به داخل بادکنک خشم خود را به درون آن انتقال دهد و سپس اقدام به ترکاندن بادکنک کند. این گونه کودک شما می تواند بدون آسیب زدن به خود و یا هر شخص دیگری خشم خود را تخلیه کند.

پاره کردن روزنامه

یکی دیگر از بازی هایی که برای کنترل خشم در کودکان به کار می رود می توان به پاره کردن روزنامه اشاره کرد. می توانید برای کودک خود مقداری روزنامه باطله خریداری کنید و از او بخواهید که هر موقع دچار عصبانیت شد روزنامه ها را تا جایی که می تواند پاره و ریز ریز کند‌.

بازی لاک پشت ماورا

این بازی که برای کنترل خشم در کودکان بسیار پیشنهاد می شود بر اساس قصه درمانی است. در واقع باید به کودکان خود بگویید که یک زمانی لاک پشتی که در گذشته ها زندگی می کرده است مانند تو عصبانی میشد و از خود پرخاشگری نشان میداد‌. تا اینکه یک روز پدربزرگ او را صدا می زند و الگوهایی را به او یاد می دهد که بتواند خشم خود را کنترل کند. پس از اینکه والدین عزیز این داستان را برای کودک خود گفتید باید مراحل زیر را نیز برای او شرح دهید.

در مرحله اول به کودک یاد دهید که هنگام عصبانیت صحنه و موقعیتی که در آن است را ترک کند و از جمع دور شود‌. پس از آن فکر کند و خود را آرام کند. 

در مرحله دوم به او آموزش دهید که نفس عمیق بکشد. به عبارتی باید به او یاد دهید که دست خود را بر روی شکم بگذارد و به مدت 3 ثانیه نفس خود را حبس کرده و پس از آن با شمارش سه شماره نفس محبوس شده درون ریه ها را خالی کند.

در مرحله ی بعدی کودک باید به این فکر کند که در آن لحظه از پس چه کاری بر می آید و سپس خود را جمع کند و دوباره به جمع باز گردد.

بنابراین قصه درمانی از دیگر روش های بسیار موثر برای کنترل خشم در کودکان به حساب می آید که می تواند نتایج بسیار خوبی به همراه داشته باشد.

بازی پا کوبیدن

در این بازی کودک می تواند پاهایش را به هر نحوی که تمایل دارد به زمین بکوبد. البته باید دقت کنید که سلامتی کودک به خطر نیوفتد‌ و بهتر است که یا کفش پای او باشد و یا اینکه در زمینی نرم این کار را انجام دهد. می توانید این امر را برای او توضیح دهید که با هر بار کوبیدن پاهایش بر زمین تمام خشم و عصبانیت او خارج می شود و بر روی زمین پخش خواهد شد و این گونه اقدامی مهم در جهت کنترل خشم در کودکان کرده اید.

پیشنهاد: علایم جسمی عصبانیت را به او بیاموزید. به فرزندتان بگویید هر وقت کسی عصبانی می شود، بلندتر حرف می زند، صورتش قرمز می شود، دست هایش را هنگام صحبت به شدت تکان می دهد، ضربان قلبش بالا می رود، اخم می کند، دهانش خشک می شود و تندتند نفس می کشد، سپس از او بخواهید اگر این علایم را در خودش دید، یاد توصیه های شما بیفتد.

بهترین کتاب برای بازی کنترل خشم

در حقیقت کنترل خشم در کودکان امری است که اگر والدین عزیز بتوانند آن را به خوبی کنترل کنند هم خود و هم فرزندانشان می توانند شاهد اثرات مفید آن باشند. همچنین لازم است بدانید که بهترین تربیت و پرورش در دوران کودکی رخ می دهد چرا که در این سن و سال کودک آمادگی بسیار زیادی برای یادگیری تمامی اموری که ممکن است در آینده به آن نیاز داشته باشد را دارد‌.

بنابراین در این زمان باید به کودک خود نحوه کنترل خشم را آموزش دهید که ما در قسمت قبلی به برخی از بازی های بسیار موثر اشاره کردیم. اما در ادامه به شما کتاب بازی های کنترل خشم برای کودکان را معرفی می کنیم که از جمله بهترین کتاب ها برای کنترل خشم در کودکان به حساب می آید.

کتاب بازی های کنترل خشم برای کودکان

این کتاب که از بهترین کتاب های موجود برای کنترل خشم در کودکان به حساب می آید باعث می شود که کودک شما از همان دوره کودکی با خشم و مهارت کنترل آن آشنا شود. در واقع این کتاب بازی های بسیار مختلف و متنوعی را معرفی کرده است که هم جنبه آموزشی و هم جنبه کنترل کردن خشم را دارند.

این کتاب به طور کلی دارای دو بخش و 16 فصل است و خشم کودک را در ابعاد مختلف فیزیکی و عاطفی و حتی علت های آن را بررسی می کند. از نکات بارز و مهم این کتاب می توان به این امر اشاره کرد که تمامی روش ها و راهکارهای آن قابل اجرا هستند‌.

اما رده سنی مناسب برای این کتاب، کودکان دارای سن 5 تا 12 ساله هستند که تمامی بازی های موجود در آن را می توان در محیط های مختلف همانند مهد، مدرسه و یا کلاس های آموزشی نیز استفاده کرد.

نتیجه گیری بازی کنترل خشم برای

در این مقاله سعی کردیم روش های مختلفی را برای کنترل خشم در کودکان ارائه دهیم. دقت کنید که کنترل خشم در کودکان از جمله رفتارهایی است که اگر در همان دوران کودکی کنترل و متعادل نشود می تواند در آینده برای او مشکلات زیادی را فراهم کند پس توصیه می کنیم که به یکایک نکات گفته شده در این مقاله عمل کنید‌.

سوالات متداول بازی کنترل خشم برای

به طور کلی می توان گفت که بازی ها علاوه بر کنترل خشم در کودکان که باعث می شود عصبانیت کودک فروکش کند همچنین باعث می شود چگونگی کنترل هیجانات را نیز به کودک آموزش دهد.

در حقیقت عصبانیت کودکان می تواند به دلایل مختلفی اتفاق افتد که از جمله ی آن ها می توان به مشاجرۀ سایر اعضای خانواده، مشکلات کودک با دوستان خود، اذیت و آزار کودک توسط کودکان دیگر، تکالیف و امتحانات مدرسه، احساس ترس و استرس اشاره کرد.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی مادر و کودک

5/5 - (4 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “بازی هایی برای کنترل خشم درکودکان پرخاشگر

  1. ستاره رمضانی گفت:

    به نطرم کتاب خوندن در زمینه عصبانیت هم می تونه کمک کنه در ضمن اینکه خودم مادر و پدر هم باید روی کنترل خشمشون کار کنن. ممنون از اطلاعات مفیدتون

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام ستاره عزیز
      ممنون که نظرتون رو با ما مطرح کردید. مواردی که مطرح کردید کاملا درست هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .