آیا کلاس های فوق برنامه برای کودکان مناسبند؟

کلاس های فوق برنامه برای کودکان

در ابتدا بهتره بدونید که کلاس های فوق برنامه برای کودکان دقیقا چی هستند. به طور کلی به فعالیت های مختلفی که از چارچوب همیشگی و رسمی کلاس خارج هستند و بسیاری از دانش آموزان برای پرورش استعدادهای خودشون و افزایش خلاقیتشون و همچنین با علاقه در این کلاس ها شرکت می کنند، کلاس فوق برنامه می گویند.

لازم است بدانید که این فعالیت ها یا همان کلاس های فوق برنامه برای کودکان تنوع بسیار زیادی دارند و برخی مواقع مدارس خود برگزار کننده این فعالیت ها و دوره ها هستند و برخی دوره های دیگر نیز در خارج از مدرسه و توسط موسسات و آموزشگاه های مختلف برگزار می شوند.

همچنین برخی از این فعالیت های فوق برنامه به فعالیت های مکمل معروف هستند که بر مبنای یک درس همانند علوم، ریاضی و زبان انگلیسی هستند و یک فرصت بسیار مناسب برای یادگیری بهتر و عمیق تر کودکان به حساب می آیند و در صورتی که در مدرسه برگزار شوند تحت نظارت مدیران مدرسه و همچنین معلم ها قرار می گیرند.

اما آیا کلاس های فوق برنامه برای کودکان مناسبند؟ در ادامه نینوپیا قصد دارد ضمن اینکه انواع کلاس های فوق برنامه برای کودکان را معرفی کند، به این سوال ‌که عمدتا برای تمامی خانواده ها پیش می آید پاسخ دهد، پس حتما تا انتها همراه ما باشید.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

انواع کلاس های فوق برنامه برای کودکان

قبل از اینکه کودک خود را در یکی از کلاس های فوق برنامه برای کودکان ثبت نام کنید باید در ابتدا از انواع این کلاس ها مطلع شوید و با در نظر گرفتن نکات مختلف اقدام به ثبت نام کودک کنید. در ادامه شما را با چند مورد از بهترین انواع کلاس های فوق برنامه برای کودکان آشنا خواهیم کرد.

کلاس فوق برنامه برای کودکان

کلاس های فوق برنامه برای کودکان | موسیقی

بعضی از کودکان توانایی و استعداد در نواختن ساز را دارند و برخی دیگر به آواز خواندن تمایل بیشتری نشان می دهند و تعدادی نیز وجود دارند که هر دو کار را می توانند به خوبی انجام دهند. بنابراین می توان گفت که کلاس های مربوط به موسیقی از جمله کلاس های فوق برنامه برای کودکان به حساب می آیند.

در واقع از آن جایی که نواختن موسیقی کار بسیار لذت بخشی است کودکان اغلب از آن لذت می برند که البته در کلاس های موسیقی علاوه بر نواختن و آواز خواندن، کودک شما می تواند در زمینه ی تاریخ و فرهنگ موسیقی نیز اطلاعات بسیار زیادی را یاد بگیرد.

کلاس های فوق برنامه برای کودکان | رقص

در مقاله های قبلی در مورد رقص و اهمیت آن و همچنین تاثیر بسیار زیاد آن بر روی کودک مفصل شرح داده ایم و باید بدانید که  شما در هر سن کودک می توانید رقص را به عنوان یکی از کلاس های فوق برنامه برای کودکان انتخاب کنید.

جالب است بدانید که امروزه حتی خود رقص نیز دارای تنوع بسیار زیادی است و برای مثال کودک شما می تواند نسبت به هر کدام از کلاس های رقص محلی، کلاسیک و یا رقص های معاصر مانند هیپ هاپ و لیریکال علاقه نشان دهد.

در حقیقت رقص فقط یک فعالیت سرگرم کننده نیست، بلکه می تواند علاوه بر افزایش اطلاعات فرهنگی کودک به رشد و سلامت جسمی او نیز کمک کند و همچنین نظم و استقامت را به او یاد می دهد.

در واقع از آن جایی که نواختن موسیقی کار بسیار لذت بخشی است کودکان اغلب از آن لذت می‌برند که البته در کلاس های موسیقی علاوه بر نواختن و آواز خواندن، کودک شما می تواند در زمینه ی تاریخ و فرهنگ موسیقی نیز اطلاعات بسیار زیادی را یاد بگیرد.

کلاس های فوق برنامه برای کودکان | ورزش

امروزه تقریبا اغلب والدین ورزش را به عنوان یکی از کلاس های فوق برنامه برای کودکان خود انتخاب می کنند که از جمله ورزش هایی که می توان کودک را در آن ها شرکت داد می توان به فوتبال، بسکتبال، کریکت، سافت، تنیس، بدمینتون،گلف و تکواندو اشاره کرد.

به طور کلی ورزش علاوه بر سلامت جسمی برای آموزش چگونگی انجام کارهای گروهی و تیمی بسیار مناسب است. به قسمت ورزش و سلامتی کودکان در نینوپیا سر بزنید.

کلاس های فوق برنامه برای کودکان | نقاشی و طراحی

شاید فرزند شما یکی از هنرمندان بسیار با استعداد باشد و بازی با رنگ ها برای او بسیار سرگرم کننده و جذاب باشد. به عبارتی کلاس های نقاشی و طراحی از کلاس های فوق برنامه برای کودکان به حساب می آید که بسیاری از کودکان آن را به هر فعالیت پرهیاهوی دیگری ترجیح می دهد.

از آن جایی که نقاشی و طراحی نیاز به خلاقیت دارد این امر می تواند به کودک شما کمک کند تا تمام مهارت ها و خلاقیت های درونی خود را کشف کند، البته باعث رشد مهارت حل مسئله کودک نیز می شود.

کلاس های فوق برنامه برای کودکان | زبان

با بالا رفتن سن اگر چه باز فرصت برای یادگیری زبان وجود دارد اما طبیعتا مسیر یادگیری سخت تر خواهد شد و به همین دلیل دوران کودکی از بهترین زمان ها برای یادگیری و شرکت در کلاس های زبان به عنوان کلاس های فوق برنامه برای کودکان است چرا که مغز کودکان هنوز در حال رشد است.

شما می توانید کودک خود را در کلاس های زبان آخر هفته ها و یا بعد از ظهرها ثبت نام کنید و این می تواند شروعی حرفه ای برای یادگیری زبان جدید باشد.

در واقع زبان علاوه بر کمک به یادگیری فرهنگ های جدید باعث می شود ذهن کودک نیز گسترش یابد. برای دیدن آموزش زبان انگلیسی برای کودکان می تونید از این قسمت ببینید.

نکاتی در مورد کلاس های فوق برنامه برای کودکان

مادران دوست دارند که کودکشان مهارت های زیادی را یاد بگیرد و در ضمن آن تفریح نیز کند، به همین دلیل او را در کلاس های فوق برنامه ثبت نام می کنند.

گاهی اوقات برنامه ی کلاس های فوق برنامه مناسب و خوب است، و گاهی بچه ها چیز زیادی از این کلاس ها یاد نمی گیرند.

بنابراین والدین قبل از انتخاب این کلاس ها برای فرزندشان باید خوب آنها را مورد بررسی قرار دهند و ببیند چه کلاسی برای کودک مناسب تر است.

قبل از این که کودکتان را در کلاس فوق برنامه ثبت نام کنید یک جلسه با کودکتان در آن کلاس شرکت کنید و از نزدیک با برنامه های آن آشنا شوید و ببینید آن کلاس مناسبی است.

اگر تصمیم گرفتید کودکتان را در آن کلاس ثبت نام کنید او را برای جلسه ی اول آماده کنید به او بگویید چه وسایلی را باید با خودش بردارد، چه لباسی بپوشد و قرار است چه کسانی را در آن کلاس ببیند.

در جلسه ی اول کلاس بعضی از بچه ها سریع کاری که از آنها خواسته می شود را انجام می دهند ولی عده ای دیگر در انجام آن کار مشکل دارند.

شاید احساس کنید که فرزندتان به یاد گرفتن آن کار علاقه ندارد و مایوس شوید. از خودتان می پرسد که آیا کودک تان توانایی انجام آن کار را ندارد.

گاهی از دست کودکتان عصبانی می شوید و از خودتان می پرسید چرا او از شما خواسته در این کلاس ثبت نامش کنید.

در این شرایط به کودکتان لبخند بزنید ولی او را به حال خودش رها نکنید، تا بداند هر چند کلاس مناسبی را برای خودش انتخاب نکرده، باز شما حامی او هستید.

اگر ببینید که والدین کودکان دیگر نیز حامی آنها هستند و در مورد کودک شما قضاوت نادرستی نمی کنند، خیالتان راحت می شود.

کودکتان را تشویق کنید ولی او را به انجام کاری مجبور نکنید. اگر برایتان امکان دارد کنارش باشید تا او به جمع دوستانش عادت کند.

جلسات بعد کلاس، او می تواند بدون شما در کلاس هایش شرکت کند. گاهی اوقات کودک دوست ندارد از شما جدا شود و این مشکل دلایل مختلفی دارد.

ممکن است شاگردان کلاس، بزرگتر از کودک شما باشند. معلم او بیش از حد سختگیری کند و یا او دوست نداشته باشد دائم یک نفر ناظر بر کارهایش باشد.

شاید هم از برنامه های آن کلاس خوشش نیاید و دوست داشته باشد برای خودش کاردستی درست کند.

اما در بیشتر کلاسهای فوق برنامه به کودک اجازه داده می شود کاری که خودش دوست دارد را نیز در اوقات بی کاری اش انجام دهد.

گاهی اوقات کودکان با شرکت در این کلاس ها فقط وقت گذرانی می کنند و به رفتن در این کلاس ها تمایل نشان نمی دهد.

به گذشته ی خودتان فکر کنید. شما از شرکت کردن در کلاس هایی لذت می بردید که شاد و پر انرژی بودند و از انجام کارهای آن لذت می بردید.

اگر از کلاسی لذت نمی بردید، دوست نداشتید در آن شرکت کنید، فرزند شما نیز درست مثل خودتان رفتار می کند، پس به علایق او توجه کنید.

در این‌ مقاله سعی کردیم نکات بسیار مهمی را در مورد کلاس های فوق برنامه برای کودکان شرح دهیم تا شما بتوانید بدون هدر دادن وقت و همچنین بدون ایجاد فشار بر روی کودک بهترین و مناسب ترین کلاس را برای کودک خود انتخاب کنید. امیدواریم که این مقاله بتونه به رشد کودک شما کمک کند.

کلاس فوق برنامه برای کودکان

سوالات متداول کلاس های فوق برنامه برای کودکان

اولین ویژگی که مهم ترین ویژگی نیز به حساب می آید، باید باعث تقویت انگیزه و افزایش شور و اشتیاق دانش آموزان شود. همچنین به کودک کمک کند تا استعدادهای درونی خود را به نمایش بگذارد.

از مهم ترین مزیتی که کلاس های فوق برنامه برای کودکان دارد می توان به این اشاره کرد که کودک با افزایش سن بهتر می تواند به علایق خود پی ببرد و برای زندگی و آینده ی خود تصمیم بگیرد. البته برخی فعالیت های گروهی هم می توانند به او کمک کنند تا بتواند در اجتماع و در کارهای تیمی عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .