آیا میزان هوش کودک قابل تغییر است؟ چگونه؟

میزان هوش کودک یک مسئله ای است که برای بسیاری از والدین از اهمیت بالایی برخوردار است به همین خاطر سعی می‌کنند که کودک را برای رشد کردن از لحاظ هوشی و تفکر، زیر فشار قرار دهند.  گاهی نیز والدین آنها را اجبار به حل معادله‌های هوشی می‌کنند. اما آیا این کار می‌تواند در روند رشد هوش کودک تاثیر داشته باشد یا خیر؟

نکات بسیار زیادی برای والدین وجود دارد، و دانستن اینکه چه چیزی را باید رعایت کرد و چه چیزی را نادیده گرفت می تواند سخت باشد. بنابراین واقعاً خوب است که توصیه هایی در مورد تربیت کودکان با مطالعات علمی که کارآمد بودن آن را ثابت می کند، پشتیبان شود. پیشنهاد میکنم مقاله هوش هشتگانه چیست را مطالعه کنید.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

چه چیزی در میزان هوش کودک اهمیت دارد

چیزی که بسیار حائز اهمیت است این است که کودکان از قبل از تولد تا سن چهار سالگی، به صورت سریع ذهن و هوش آنها رشد دارد و قبل از اینکه وارد مدرسه شوند مغز،حافظه و هوش ا به اندازه ۹۰ درصد رشد کرده است؛ بنابراین این دوره سنی بهترین و مهمترین دوره، برای تقویت میزان هوش کودک می باشد.این بدان معنا نیست که  هوش کودک در چهار سالگی متوقف می شود چرا که با بالاتر رفتن سن، مغز پیچیدگی‌های بیشتری پیدا می‌کند و در دوره اول زندگی،تا سن نوجوانی، مغز رشد و تقویت بالایی دارد و در این دوره اقدام به سازماندهی و بازسازی می‌کند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که عوامل زیادی می‌تواند باعث تقویت حافظه و رشد میزان هوش کودک دارد که با تقویت آنها می‌توان این استعداد را در درون کودکان تقویت و رشد داد.

دوره آفلاین هوش هشتگانه

اینجا را کلیک کنید

روش هایی برای تقویت هوش کودک

اینها همه تغییرات کوچکی هستند که هزینه زیادی ندارند و انجام آنها برای هر والدینی آسان است. حتی ممکن است برخی از آنها را قبلاً انجام داده باشید:

1. به آنها اسیدهای چرب امگا 3 بدهید.

ما فکر می کنیم روغن ماهی و سایر منابع امگا 3 چیزی است که افراد مسن باید برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی از آن استفاده کنند. اما امگا 3 در واقع عملکرد مغز کودکان را بهبود می بخشد و والدین هر چه زودتر مصرف آن را آغاز کنند، بهتر است. این ماده در شیر مادر وجود دارد و مادرانی که بیش از چند هفته اول زندگی به نوزادان شیر می دهند، امگا 3 را برای نوزادان خود تامین می کنند.

بعد از دوران نوزادی، توصیه می شود که بچه ها هر چه زودتر شروع به خوردن ماهی و همچنین کلم بروکلی و اسفناج کنند تا میزان هوش کودک تقویت شود. گردو، شاه توت، تمشک و توت فرنگی همگی منابع عالی امگا 3 هستند، همانطور که زغال اخته نیز به میزان کمتری این ماده مغذی را دارد. همچنین می توانید شیر غنی شده با امگا 3 بخرید – طعم آن مانند شیر معمولی است. همچنین پروتئین زیادی را توصیه می شود، زیرا حاوی آمینو اسیدهایی است که از عملکرد مغز پشتیبانی می کند.

2. با آنها صحبت کنید و برای آنها داستان و کتاب بخوانید.

هر چه بیشتر با فرزندتان صحبت کنید، او باهوش تر خواهد بود. انجام بازی های آموزشی ساده در طول مسیر، (به عنوان مثال از آنها بخواهید اشیاء را نام ببرند یا بشمارند) هوش آنها را بیش از پیش افزایش می دهد.

خواندن برای کودکان نیز بسیار مفید است. کودکانی که والدینشان بیشتر روزها برایشان کتاب می خوانند، ضریب هوشی بالاتری دارند. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که خواندن به صورت تعاملی باشد، به جای اینکه کودک فقط گوش بدهد. هنگام خواندن از صداها و احساسات مختلف استفاده کنید و ببینید که فرزندتان به طور خاص با کدام یک درگیر است. سوالاتی بپرسید تا مطمئن شوید که کودک شما داستان را درک کرده است، مانند “به نظر شما او به چه چیزی فکر می کند؟” یا “فکر می کنی بعد چه اتفاقی بیفتد؟”

شما می توانید ضریب هوشی کودک خود را با انجام این بازی های آموزشی در طول چند سال زمانی که جوان هستند شش درجه افزایش دهید.

برایان روشه

3. از آنها توقع داشته باشید که باهوش باشند.

این یک تاکتیک بسیار ساده برای افزایش میزان هوش کودک است و بسیاری از والدین ممکن است ندانند چه تفاوت بزرگی می تواند ایجاد کند. در یک مطالعه پیشگامانه به نام «باور کردن که می‌توانی باهوش‌تر شوی، تو را باهوش‌تر می‌کند»، روان‌شناسان به دانش‌آموزان آموختند که هوش یک کیفیت ثابت نیست، بلکه قابل تغییر است و می‌توان آن را افزایش داد. اتفاقاً که درست است.

آنها دریافتند که دانش‌آموزانی که این پیام را درک کرده اند، هم از نظر تحصیلی بهتر عمل کرده ‌اند و هم تحصیلات را جدی‌ تر دنبال کرده اند. برای والدین، این یافته به یک مسیر عمل روشن اشاره می کند. به فرزندانتان بگویید که باهوش هستند، از آنها انتظار داشته باشید که باهوش باشند، و مطمئن شوید که می‌ دانند فردا می ‌توانند باهوش‌ تر از امروز باشند و پس از آن هنوز هم باهوش‌ تر باشند. آنها را متقاعد کنید که این درست است.

پکیج استعدادیابی ویژه کودکان ۸ تا ۱۲ ساله است و  تحت نظارت مستقیم خانم دکتر رحمانی طراحی شده است. این پکیج شامل سنجش هوش و مهارت، شخصیت شناسی، رغبت سنجی، مصاحبه و تست عملی و ارائه کارنامه و نمودار تحلیلی است که به صورت آنلاین انجام می شوند.  

چه عواملی بر میزان هوش کودک تاثیر دارد؟

دانشمندان و محققان عقیده دارند که میزان هوش کودک قابل تغییر است و می‌توان با انجام عملیات و کارهایی بر روی هوش آنها و همچنین مصرف مواد غذایی مناسب، در تقویت و رشد آن تاثیر گذاشت هرچند که گاهی نیز عقیده ها بر این است که ضریب هوشی بالا یک امر ژنتیکی است و وراثت تاثیر بسیار زیادی بر ضریب هوشی دارد.

تولد کودک نیز بر میزان هوش او تاثیر دارد، متخصصان عقیده دارند که معمولا بچه‌های اول از بهره هوشی نسبتا بالاتری برخوردار هستند.

علاوه بر عوامل وراثت و مواردی که گفته شد ،عوامل محیطی نیز تاثیر بسیار زیادی بر تقویت ضریب هوش و ذکاوت کودک دارد که به عوامل محیطی به دو دسته زیستی و اجتماعی فرهنگی نیز تقسیم می شوند:

می‌توان هوش را از طریق برخی فعالیت‌های آموزشی مغز افزایش داد. آموزش حافظه، کنترل اجرایی و استدلال بصری فضایی می تواند به افزایش سطح هوش فرزند شما کمک کند.

همواره کودکانتان را تشویق کنید و از هوششان تعریف کنید.

1. عوامل زیستی که بر حافظه و ذهن کودک تاثیر می‌گذارد

منظور از عوامل زیستی که در رشد میزان هوش کودک تاثیر دارد می‌توان به تغذیه، استرس و مواردی از این قبیل نیز اشاره کرد. تغذیه کودک در طول زندگی تاثیر بسیار زیادی بر میزان هوش او دارد.

همان‌طور که تغذیه می‌تواند بر روند رشد هوش تاثیر منفی بگذارد، تغذیه صحیح نیز باعث تقویت آن می‌شود. بخصوص در اوایل تولد و سال‌های اولیه تولد کودک . در دو سال اول، تغذیه ناکافی و نامناسب می‌تواند آسیب‌های زیادی بر روی هوش کودک داشته باشد. بنابراین خانواده ها و والدین باید به طور کامل حواسشان به تغذیه و خوراک کودک باشد تا توانایی ذهنی آنها آسیبی نبیند، چرا که آسیب و مشکلاتی که برای رشد ذهن به وجود بیاید غیر قابل جبران می باشد.

مواد غذایی

برای اینکه به تقویت میزان هوش کودک کمک کنید، بهتر است از موادی غذایی ویتامین دار در برنامه غذایی او استفاده کنید مثل:

  • مواد غذایی داری ویتامین B1 مثل انواع حبوبات که به تقویت حافظه در مقابل سندروم کورساکف کمک می‌کند.
  • ویتامین B9 مثل سبزیجات، اسفناج، مارچوبه، عدس و …،که باعث تامین فولیک اسید می‌شود و به تشکیل بافت عصبی کمک می‌کند.
  • ویتامین C مثل انواع مرکبات که انتقال دهنده عصبی هستند و در برابر اکسیداتیو از مغز محافظت می‌کنند.
  • مواد غذایی کلسیم دار مثل شیر،پنیر، کره، ماست و … که مهمترین مواد معدنی لازم برای فعالیت مغز می باشد.
  • مواد غذایی منیزیم دار مثل موز، انواع مغز، کاکائو و … که فعالیت بلند مدت مغز را بهبود می‌بخشد.
  • مقادیر زیادی روی که در کدو و مغز کدو موجود می‌باشد و به سلامت مغز و جلوگیری از بیماری پارکینسون و آلزایمر کمک می‌کند.
  • و…

استرس و اضطراب

استرس و ترس یکی دیگر از عوامل زیستی محیطی می باشد که تاثیر زیادی بر روی تقویت میزان هوش کودک دارد و نباید از آن غافل باشیم. متخصصان و روان شناسان عقیده دارند که دعواهای خانوادگی و خشونت هایی که ممکن است بین  پدر و مادر وجود داشته باشد بر روی ضریب هوشی و تقویت حافظه و ذهن کودک اثر بگذارد.

این تاثیر فرقی نمی‌ کند که کودک از چه نژادی باشد؛ چه در اصل به صورت ژنتیکی تیز هوش باشد و چه حافظه و هوش او تقویت شده باشد، فضای حاکم بر محیطی که در آن زندگی می‌ کند می ‌تواند بیشترین تاثیر را بر روی هوش او داشته باشد. بنابراین کودک هرچند به صورت ژنتیکی دارای ضریب هوشی بالایی باشد؛ در صورتی که در معرض دعوا و خشونت قرار بگیرد، این ضریب هوشی تضعیف می‌شود.

همانطور که کودک شما رشد می کند، شرکت در انواع فعالیت های تعاملی با هم می تواند به رشد مغز و هوش او کمک کند.

پکیج باهوش باشی با هدف نرمال سازی رفتاری و تعادل سازی هوش و مهارت کودک تحت نظارت مستقیم خانم دکتر رحمانی طراحی شده است. این پکیج دارای سنجش اولیه رایگان رایگان است و برنامه مهارت-تراپی در تمام پکیج ها، برای هر کودک به طور اختصاصی و با توجه به نمرات هوش و سن مهارتی کودک توسط خانم دکتر رحمانی( تراپیست و مشاور کودک) تنظیم شده است. از طریق نینوپیا می توانید این مجموعه را خریداری کنید.

2. عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر در تقویت هوش کودک

عوامل اجتماعی فرهنگی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر تقویت حافظه و رشد میزان هوش کودک است. در صورتی که به تقویت این عوامل بپردازیم، رشد میزان هوش در کودک، به وضوح قابل رویت می‌باشد.

خانواده

  خانواده یکی از مهمترین و بارزترین عوامل فرهنگی و اجتماعی است که بر روی تقویت ضریب هوش کودک اثر دارد. رفتار و نوع برخورد خانواده‌ها می‌تواند باعث تقویت این استعداد شود مثلاً در خانواده‌هایی که به کتاب خواندن و کارهای تحقیقاتی علاقمند هستند کودکان از هوش و حافظه بهتری برخوردار هستند، به طوری که آمار کودکان تیز هوش و سبک زندگی آنها، نشان دهنده این حقیقت می‌باشد.

این خانواده‌ها می‌ توانند تاثیر زیادی بر روی رشد حافظه کودک خود داشته باشند مثلاً با کتاب خواندن برای کودک و یا تشویق او به تحقیقات علمی و خواندن کتاب های متعدد می تواند به او در این زمینه کمک کنند‌.

دوستان و همتایان

هم سن و سالان و دوستان نیز بر میزان هوش کودک بی‌ تاثیر نیستند. معمولا کودکان از طریق رقابت، رشد می ‌کنند و در صورتی که گروه دوستان و کسانی که با آنها در ارتباط هستند، فعالیت‌های مناسبی داشته باشند و همچنین از بهره هوشی خوبی برخوردار باشند، می‌ توانند باعث رشد و تقویت ضریب هوش کودک شوند.

میزان هوش کودک 5
از بدو به دنیا آمدن کودک می توان هوش او را افزایش داد.

کلام آخر و جمع بندی

اگرچه علم در مورد اینکه آیا می‌توانید ضریب هوشی خود را افزایش دهید یا خیر، محدود است، به نظر می‌رسد تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توان هوش خود را از طریق برخی فعالیت‌های آموزشی مغز افزایش داد. ضریب هوشی کودک و میزان رشد آن می‌تواند کاملا اکتسابی باشد و با ایجاد یک فضای مناسب هم در خانواده و هم در میان دوستان و کسانی که با کودک در ارتباط هستند، همچنین تغذیه سالم می‌توانید باعث تقویت میزان هوش کودک شوید.

سوالات متداول درباره تغییر میزان هوش کودک

نمرات IQ تغییرناپذیر نیست. تست ضریب هوشی مکرر در دوران کودکی تغییرات قابل توجهی را در افراد نشان می دهد . با این حال، علل تغییر IQ (فراتر از غیرقابل اعتماد بودن) نامشخص است.

در اینجا 5 کار وجود دارد که می توانید برای بهبود هوش کودک خود انجام دهید.

برای بهبود هوش کلامی و زبانی بخوانید. …

برای بهبود هوش فضایی با بلوک ها بازی کنید. …

برای بهبود هوش سیال ریاضی و تمرینات بدنی انجام دهید. …

به آنها ایمان داشته باشید. …

تلاش های آنها برای ایجاد یک ذهنیت رشد را تحسین کنید.

افرادی که زودتر از موعد متولد شده اند، با وزن کم یا با سایر خطرات مامایی به دنیا می آیند نسبت به جمعیت عمومی ضریب هوشی پایین تری دارند. بزرگ شدن در یک جامعه از نظر نژادی جدا شده و محروم، بیش از عوامل فردی و خانوادگی، ممکن است به کاهش نمره IQ در سال های اولیه مدرسه کمک کند.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (3 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “آیا میزان هوش کودک قابل تغییر است؟ چگونه؟

  1. مقیسی گفت:

    میزان هوش کودک رو از چه سنی می توان بررسی کرد؟

    1. مشاوره نینوپیا گفت:

      سلام مقیسی عزیز
      از اینکه همراه سایت نینوپیا هستید سپاسگزاریم.
      معمولا بچه ها از موقعی که به دنیا می آیند با عملکردها و رفتارهایشان تا حدی میزان هوش به شکل کیفی نشان می دهند. برای مثال، اینکه بچه ها با چه سرعتی یک الگو را یاد می گیرند و با چه سرعتی مراحل رشد خود را طی می کنند، استعداد هایشان را نشان می دهند. بنابراین برای سنجش کمی (یعنی نتایج به شکل عدد و رقم ارائه شود) آزمون هایی از سنین پیش دبستانی به بعد طراحی شده است که قابل اجراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .