تغذیه کودک و رفع بد غذایی کودکان

بدغذایی کودکان

تغذیه مناسب در دو سال اول زندگی کودک بسیار حیاتی است. این موضوع به اطمینان از رشد سالم ، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود رشد شناختی آنها کمک می کند. همچنین خطر ابتلا به اضافه وزن یا چاقی ، بیمار شدن با بیماری های عفونی یا ابتلا به بیماری های مزمن در زندگی را کاهش می دهد. بنابراین تغذیه کودک خود را به بهترین شکل ممکن شروع کنید.

به طور انحصاری در ۶ ماه اول زندگی خود به آنها شیر دهید ، سپس هر روز شیر مادر را با انواع غذاهای تازه و فرآوری نشده تکمیل کنید تا تمام ویتامین ها ، مواد معدنی ، فیبرهای غذایی ، پروتئین و آنتی اکسیدان های مورد نیاز را به بدن آنها برسد. یک رژیم متنوع با ترکیبی از میوه ها و سبزیجات و همچنین غلات و پروتئین ها (لوبیا ، آجیل ، دانه ها ، گوشت ، مرغ ، ماهی ، تخم مرغ) به شما کمک می کند تا سیستم ایمنی بدن فرزندتان را قوی کنید.

سبزیجات برگ سبز تیره و میوه ها و سبزیجات با رنگ نارنجی / زرد به ویژه برای مصونیت آنها مفید است. اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی آب می نوشد و از قند ، چربی و نمک دور باشد تا خطر ابتلا به اضافه وزن ، چاقی ، بیماری های قلبی ، سکته مغزی ، دیابت و انواع خاصی از سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. شما باید ظرف ۱ ساعت پس از تولد کودک خود را با شیر دادن تغذیه کنید و به طور انحصاری در ۶ ماه اول زندگی خود به او شیر دهید.

تیم محتوایی نینوپیا در این مقاله شما را با اهمیت تغذیه کودک در سنین مختلف آشنا می کند و نشانه های بدغذایی کودک را شرح می دهد و برای این بحران راهکارهایی مفید ارائه می کند.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

آموزش عادات خوب در تغذیه کودک

کودکان خردسال (تا سه سالگی) می توانند چیزهای زیادی به ما بیاموزند. معمولاً در این سن هنوز نگرش عاطفی نسبت به غذا شکل نگرفته اند. آنها نگران کم یا زیاد خوردن نیستند. آنها هر وقت بخواهند غذا می خورند و اگر مادر اجازه دهد به محض سیر شدن متوقف می شوند. آنها به زمان تعیین شده برای صبحانه ، ناهار و شام اهمیتی نمی دهند ، وقتی گرسنه شوند دوباره به غذای خود بازمی گردند.

وقتی والدین دخالت نکنند ، کودکان خردسال به آرامی غذا می خورند ، کاملاً می جوند و از روند کار لذت می برند. آنها همین الان به خواسته خود می رسند و فقط تا هنگام سیری پیش می روند.

این را بفهمید که هر کاری شما انجام می دهید ، بچه های شما نیز همین کار را خواهند کرد. اگر آب گازدار شیرین بنوشید ، آنها نیز می نوشند. اگر غذای سالم بخورید ، آنها نیز خواهند خورد. اگر فکر می کنید رژیم غذایی سالم خود را به یک چیز محدود کنید ، باید به این موضوع دقت کنید. عادت های بد غذایی شما به فرزندتان منتقل می شود. برای محافظت از فرزندتان آماده تغییر نیستید؟ بهبود وضعیت خوب و آراسته شما پاداش خوبی برای شما و فرزندانتان خواهد بود.

درصد افراد دارای اضافه وزن در طول قرن گذشته بیش از دو برابر شده و همچنان رشد می کند. به همین ترتیب ، تعداد افراد مبتلا به بیماری های مختلف ناشی از چاقی افزایش یافته است. و این بیشتر برای کسانی که سبک زندگی بی تحرک ، میزان استرس بالا ، مقدار زیادی غذا و تمایل به جمع آوری ذخایر چربی اضافی دارند، اتفاق می افتد.

9 نکته مهم در تغذیه کودک

اگر نمی دانید چگونه به کودک خود عادت های غذایی خوب یاد دهید ، ما در نکات زیر راهکارهایی برای آموزش استفاده از غذاهای سالم به کودکان را به شما می آموزیم:

1-وعده های غذایی را با هم آماده کنید

کودکان خود را در رفتن به فروشگاه مواد غذایی و آشپزی با خود همراه کنید. به این ترتیب ، آنها می توانند بهتر بدانند چه می خورند. با ارائه دو گزینه سالم، می توانید از کودک خود بخواهید که یکی از گزینه های مناسب را انتخاب کند. همچنین می توانید فرزندان خود را به آشپزخانه دعوت کرده و به آنها اجازه دهید غذاهای ساده را برای خود بپزند.

2-به مکان های رشد کننده بعضی از منابع غذایی مراجعه کنید

علاوه بر رفتن به بازار و گشتن در قفسه ها با کودکان ، می توانید با فرزند خود به مزارع بروید. چیدن میوه و سبزیجات ، آب دادن به آنها و تهیه غذای شخصی دیدگاه کودک شما را تغییر می دهد. در صورت تمایل می توانید یک باغچه کوچک در خانه خود ایجاد کنید.

3-میان وعده های سالم درست کنید

اگر میان وعده های سالم زیادی در آشپزخانه شما وجود داشته باشد ، کودک شما به مصرف آنها عادت می کند. اطمینان حاصل کنید که غذا به راحتی در دسترس است. برش های میوه ای ، هویج ، تنقلات و آجیل میان وعده های ایده آل برای کودکان است، این یکی از راهکارهایی برای آموزش استفاده از غذاهای سالم به کودکان محسوب می شود.

4- اهمیت نوشیدن آب را یادآوری کنید

علاوه بر رژیم متعادل ، نوشیدن مقدار کافی آب نیز بسیار مهم است. تغذیه سالم نیز نیاز به مصرف مقدار زیادی آب و آب میوه های سالم دارد. از هر فرصتی برای معرفی گزینه های سالم به فرزند خود استفاده کنید.

5- برای فرزند خود مثال بزنید

ترجیحات غذایی کودک شما تا حد زیادی به ترجیحات شما بستگی دارد. حتی در رحم ، نوزادان با عادت های شما آشنا می شوند.

هنگامی که برای یک وعده غذایی خانوادگی بیرون می روید ، به گزینه های سالم موجود در منو مراجعه کنید تا فرزند شما نیز در آینده بتواند همان کار را انجام دهد. الگوبرداری از آنها یکی از بهترین راههای پذیرفتن فرزندتان از یک سبک زندگی خوب است و این می تواند مورد خوبی برای راهکارهایی برای آموزش استفاده از غذاهای سالم به کودکان باشد.

6-مداوم باشید

کودکان باید بیش از یک بار یک غذای جدید بخورند تا از آن لذت ببرند. اگر کودک شما طعم یک غذا را برای اولین بار که می خورد دوست ندارد ، سعی کنید آن را در دستور العمل دیگری تهیه کنید. هرگاه کودک از خوردن چیزی امتناع ورزید هرگز منصرف شوید. شاید او بتواند در امتحان دوم غذای شما را قبول کند.

مهمترین علت مرگ و میر در جهان بیماری های قلبی عروقی است و بدون شک دلیل این امر یک سبک زندگی ناسالم است. سرطان دومین علت مرگ پس از بیماری های قلبی عروقی شناخته شده است که تغذیه تأثیر مهمی در توسعه سرطان دارد.

7- مقدار غذا را تعیین کنید

برای تنظیم مقدار غذا روی بشقاب فرزندتان ، باید سن او را در نظر بگیرید. کودکتان را تحت فشار قرار ندهید تا همه چیز را در بشقابش تمام کند. فقط بر روی رژیم غذایی سالم و دریافت مواد مغذی ضروری تمرکز کنید.

8-وعده های غذایی را در خانه آماده کنید

بیشتر غذایی که از فروشگاه های مواد غذایی و زنجیره های فست فود خریداری می کنید مضر است. با تهیه غذای خود در خانه می توانید از مصرف قند اضافی و چربی های مضر در محصولات آماده جلوگیری کنید. اگر هر روز وقت آشپزی ندارید ، می توانید برای روزهای بعد که وقت دارید غذا تهیه کنید.

9-تمرکز بر روی تغذیه عمومی و نه غذاهای خاص

فقط به این دلیل که کودک شما غذای سالم می خورد به این معنی نیست که هرگز قادر به خوردن همبرگر یا هات داگ نخواهد بود. نکته مهم ایجاد تعادل در این غذاها و افزایش دفعات مصرف گزینه های سالم است.

همچنین می توانید به وعده غذایی کودک خود دسر اضافه کنید. مراقب سلامتی خود و فرزند خود باشید. به کودکان خود بیاموزید که آنها مسئول انتخاب خود هستند. فرزندان شما پس از ایجاد زیربنای لازم تمام تلاش خود را برای سلامتی انجام می دهند و این یکی از راهکارهایی برای آموزش استفاده از غذاهای سالم به کودکان است.

تغذیه کودک 3 ماهه

تغذیه کودک 3 ماهه در اغلب موارد با شیر مادر یا شیر خشک صورت می‌گیرد؛ اما موقعیت‌هایی وجود دارد که وزن کودک مطابق با نمودار رشد افزایش پیدا نمی‌کند. در چنین مواری برای جلوگیری از کمبود وزن و مشکلات دیگر در آینده، پزشک استفاده از مواد غذایی خاصی را پیشنهاد می‌دهد. این مواد غذایی بسیار محدود هستند و شامل پوره سیب، پوره کدو، فرنی آرد برنج و سوپ شیر می‌شوند و باید به مقدار بسیار کم و همچنین به صورت مرحله‌ای (یکی یکی) به رژیم غذایی کودک اضافه شوند. 

تغذیه کودک 5 ماهه

اگر در حوالی پنج ماهگی نوزادتان را به هر دلیلی نزد پزشک متخصص برده اید و ایشان شروع تغذیه تکمیلی را توصیه کرده اند به هیچ وجه تعجب نکنید. برخی از شیرخواران نیاز دارند که غذای کمکی آنها کمی زودتر از سایرین آغاز شود همانند شیرخواران مبتلا به ریفلاکس. غذای کمکی نوزاد پنج ماهه رفلاکسی به این دلیل آغاز می شود که بالا آوردن مدام شیر مانع از وزن گیری صحیح در این نوزادان می شود، بعلاوه غذای کمکی قوام بیشتری نسبت به شیر دارد و احتمال بالا آوردن آن نسبت به شیر بسیار کمتر است. 

درحقیقت شروع تغذیه کودک 5 ماهه همانند شروع تغذیه کمکی در پایان شش ماهگی پیش خواهد رفت و می توانید از همان برنامه غذایی برای تغذیه کودک 5 ماهه نیز تبعیت کنید. بدون شک بهترین گزینه ها برای شروع تغذیه کودک 5 ماهه حریره بادام و فرنی است.

تغذیه کودک یکساله

برای تغذیه کودک یکساله خود غذاهای متنوعی از پنج گروه اصلی غذاها بدهید. اگر هنوز کودک‌ تان شیر مصرف می‌کند، از دادن غذاهای پر قند و کم‌ مغذی مانند آب‌نبات، نوشابه و نوشیدنی‌های آب میوه‌ای پرهیز کنید. در تغذیه کودک یکساله شما باید هر روز از مواد زیر استفاده شود: لبنیات غلات سبزیجات میوه گوشت و جایگزین‌های گوشت

اهمیت تغذیه کودکی تا نوجوانی

شیردهی کودک خود را حداقل تا 2 سالگی ادامه دهید. از 6 ماهگی ، شیر مادر را با انواع تغذیه مناسب ، بی خطر و غنی از مواد مغذی تکمیل کنید. اطمینان حاصل کنید که به این غذاهای کمکی نمک و شکر اضافه نمی کنید. به کودک خود میوه ، سبزیجات ، حبوبات (به عنوان مثال عدس ، لوبیا) ، آجیل و غلات کامل (به عنوان مثال ذرت فرآوری نشده ، ارزن ، جو دوسر ، گندم ، برنج قهوه ای یا سیب زمینی) و غذاهای منابع حیوانی (به عنوان مثال گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و شیر) بدهید.  

میوه ، کودکان نوپای بین 2 تا 3 سال حدوداً 1 فنجان میوه در روز نیاز دارند. کودکان بین 4 تا 13 سال روزانه به 1.5 فنجان میوه نیاز دارند. دختران بین 14 تا 18 سال روزانه به 1.5 فنجان میوه و پسران در این سنین 2 فنجان میوه نیاز دارند.  

سبزیجات ، کودکان نوپا بین 2 تا 3 سال روزانه به حدود 1 فنجان سبزیجات خام یا پخته شده نیاز دارند. کودکان بین 4 تا 8 سال روزانه به 1.5 فنجان سبزیجات نیاز دارند. دختران بین 9 تا 13 سال روزانه به 2 فنجان سبزیجات و پسران به 2.5 فنجان نیاز دارند. دختران بین 14 تا 18 سال روزانه به 2.5 فنجان سبزیجات و پسران به 3 فنجان نیاز دارند. مصرف سبزیجات متنوع شامل سبزیجات برگ دار ، سبزیجات قرمز و نارنجی و حبوبات با رنگ روشن است.  پروتئین ، روزانه 2-3 وعده (3 وعده برای یک کودک نوپا).

ماهی باید حداقل دو بار در هفته سرو شود و یکی از اینها باید ماهی روغنی باشد (به عنوان مثال ماهی آزاد ، ساردین یا قزل آلا). آجیل ها پروتئین در نظر گرفته می شوند و مصرف آن برای کودکان بالای 5 سال توصیه می شود.  

شیر ، هر روز 3 وعده کودک را با شیر تغذیه کنید. کودکان زیر 2 سال باید شیر کامل یا ماست داشته باشند. به کسانی که خوب غذا می خورند می توان پس از 2 سال شیر نیم چرب به آنها داد. شیر بدون چربی یا 1٪ به عنوان نوشیدنی برای کودکان زیر 5 سال مناسب نیست. محصولات غنی شده با ویتامین D می توانند سهم مفیدی در تغذیه آنها داشته باشند. 

کودکان نوپای بین ۲ تا ۳ سال حدوداً ۱ فنجان میوه در روز نیاز دارند.آب میوه و میوه های خشک ، کودکان زیر ۶ سال نباید بیش از نصف فنجان آب میوه در روز داشته باشند – و مطمئن شوید که ۱۰۰٪ آب میوه است ، نه یک نوشیدنی آب میوه همراه با شکر اضافه شده. بعد از ۷ سالگی ، مصرف آب را زیر ۳۵۵ میلی لیتر در روز نگه دارید. نصف فنجان میوه خشک معادل یک فنجان کامل میوه معمولی است.
 
میوه تازه بهترین انتخاب است.  میان وعده ها ، به جای غذاهایی که سرشار از قند ، چربی یا نمک هستند ، به کودک خود سبزیجات و میوه های تازه بدهید. اطمینان حاصل کنید که سبزیجات و میوه را بیش از حد نپزید زیرا این امر می تواند منجر به از بین رفتن ویتامین های مهم شود. اگر از سبزیجات و میوه های کنسروی یا خشک استفاده می کنید ، انواع بدون نمک و شکر اضافه شده را انتخاب کنید.  
اطمینان حاصل کنید که کودک شما هر روز به میزان کافی آب می نوشد؛ آب برای زندگی ضروری است. این ماده غذایی و مواد مغذی را در خون حمل می کند ، دمای بدن را تنظیم می کند ، از مواد زائد خلاص می شود و مفاصل را روان می کند.  اطمینان حاصل کنید که کودک شما هر روز ۱۰-۸ فنجان آب دارد. این شامل آب از تمام منابع مانند سایر نوشیدنی ها و مواد غذایی است.
آب بهترین انتخاب است ، اما می توانید میوه و سبزیجات حاوی آب به آنها بدهید و از دادن آب میوه های شیرین ، شربت خودداری کنید زیرا همه آنها حاوی قند هستند.
به کودک خود گوشت سفید (به عنوان مثال مرغ) و ماهی بدهید که به طور کلی چربی کمی دارند و نه گوشت قرمز.
اطمینان حاصل کنید که کودک شما هر روز ۱۰-۸ فنجان آب مصرف می کند. این شامل آب از تمام منابع مانند سایر نوشیدنی ها و مواد غذایی است.
 مصرف نمک و شکر کودک خود را محدود کنید هنگام پخت و پز و تهیه غذا برای کودک ، مقدار نمک و چاشنی های پر سدیم (مثلا سس سویا و سس ماهی) را محدود کنید. مقدار نمکی که روزانه استفاده می کنید را به کمتر از ۵ گرم (تقریبا ۱ قاشق چای خوری) محدود کنید و از نمک یددار استفاده کنید. غذا (مثلاً میان وعده) که سرشار از نمک و شکر است به کودک ندهید.
به آنها نوشیدنی های غیر الکلی یا نوشابه و سایر نوشیدنی هایی که دارای قند زیادی هستند ، ندهید. به یاد داشته باشید: میوه های تازه بهترین انتخاب برای کودک شما است ، نه میان وعده های شیرین مانند کلوچه ، کیک و شکلات.
در خانه آشپزی کنید وعده های غذایی خود را در خانه بپزید تا کیفیت رژیم غذایی و تغذیه خانواده شما بهبود یابد. غذای خانگی نسبت به غذای پر کالری از بیرون خانه تغذیه مناسب تری برای کودکان در حال رشد و سالم تر و مقوی است زیرا شما دقیقاً می دانید چه چیزی را به آن اضافه می کنید.
بسیاری از غذاهای تولید شده در خارج از خانه دارای کالری ، نمک ، چربی و قند هستند که خطر چاقی کودک شما را افزایش می دهد و بعداً به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، سکته ، دیابت و انواع خاصی از سرطان مبتلا می شود. 
 

یکی از مهم ترین راه هایی که والدین مطمئن می‌شوند نیازمندی های تغذیه‌ای کودک تامین می‌شود، استفاده از چهار گروه اصلی غذایی است که شامل : گروه شیر و لبنیات _ گروه نان و غلات _ گروه گوشت و تخم مرغ _ حبوبات و مغز ها _ میوه و سبزیجات و برای تشویق کودکان بد غذا به خوردن ، از ظرف غذای مخصوص استفاده شود.

کودکان بد غذا به دو دسته تقسیم می شوند

۱_ دسته اول کودکانی هستند که مایل به تست غذاهای نا آشنا نیستند : این کودکان که غذاهای جدید را امتحان نمی‌کنند ، دچار اضطراب هستند که این نوع بد غذایی جزء خصلت های دوران کودکی یا یک ویژگی شخصیتی کودک است که با بزرگ شدن از بین می‌رود.

۲_ دسته دیگر از کودکانی هستند که با خوردن حتی غذاهای معمولی مشکل دارند : این کودک بد غذا حتی به غذا های آشنا هم بی میل است که این دل زدگی  و بی علاقه‌ای نسبت به بعضی از غذا ها را که تجربه کرده‌اند و به غذاهای دیگر هم مایل نیستند که با زیاد شدن تجربه های زندگی امکان تعدیل آن وجود دارد . برای اینکه عادت خوب غذا خوردن در کودکان جا بی‌افتد، باید غذا های سالم و متفاوت برای آنها آماده شود و به آنها نشان داده شود که خوردن غذاهای سالم لذت بخش است.

چگونه با کودک بد غذا رفتار کنیم

یکی از مشکلات شایع که باعث نگرانی والدین هم می‌شود چگونگی برخورد با کودک بد غذا است. گاهی اوقات کودکان برای اینکه به اندازه غذا بخورند به  والدین خود نیازمند هستند که این بد غذایی می‌تواند علت های فراوانی داشته باشد. هر‌چند والدین در شکل گیری عادت های غذایی کودکان نقش دارند اما در رابطه با کودک بد غذا همیشه باید نکاتی را در نظر گرفت.

نکاتی که باید در رابطه با کودک بد غذا رعایت شود :

  • باید حساسیت به خرج ندهیم:

اگر کودک از غذایی که از قبل می‌خورد به یکباره بدش آمد و آن را نخورد باید توجه زیادی نکنیم و بگذاریم هرچه را دوست دارد بخورد و بعد از آن که غذا خوردن تمام شد بدون توجه به او بشقاب را از جلوی او برداریم و اینگونه به او بفهمانیم که علاقه نداشتن او به غذا برای کسی جلب توجه نمی‌کند.

  • سخت گیر نباشید:

اگر کودک یک غذا را دوست ندارد نباید سخت گرفت . غذای دیگری برای او آماده کنید، اما باید به این نکته توجه کرد که کودک از این کار سوء استفاده نکند.

  • کودک را تحسین کنید :

در مقابل غذا خوردن کودک خوب است که او را تحسین کنیم و اگر به او گفتید چند قاشق دیگر به خاطر شما بخورد ، قبول کند.

  • به آنچه کودک ترجیح می‌دهد بخورد اهمیت دهید:

اگر یکی از علت های غذا نخوردن کودک طعم و مزه غذا است باید با توجه به علایق آنها غذا پخت.

  • چند نوع غذا نپزید:

برای اینکه به کودک بفهمانید که باید غذای خانواده را بخورد بهتر است یک نوع غذا سر سفره بیاورید و نباید چند نوع غذا باشد تا او یکی را انتخاب کند ، چون انتظار آنها بالا می‌روند و دوست دارند هر روز چند مدل غذا مثل رستوران ها در اختیار آنها باشد .

  • قانع باشید:

اگر کودک غذا نخورد چیز های دیگری مثل بیسکویت را نباید جایگزین آن کرد چرا که او باید بداند در صورت غذا نخوردن چیز دیگری جای آن نمی‌آید.

  • در پختن غذا ابتکار به خرج دهید :

در رابطه با کودکان بد غذا باید غذایی برای آنها پخت که برایشان جذاب باشد . رنگ غذا باید به گونه ای باشد که مایل شود غذا بخورد

ابتکار به خرج دهید

والد کامل یا والد کافی

اگر دوست داری بدونی چه سبک والدی هستی این فیلم آموزشی برای شما مناسب

چگونه کودک بد غذا را به غذا خوردن مایل کنیم

ابتدا باید وعده های غذایی را زیاد و حجم غذا را کم کنیم . چون معده کودکان کوچک است پس اگر حجم غذا را کم کنیم خیلی بهتر است و در عوض دفعات آن را بیشتر می‌کنیم . بهتر است به کودک حق انتخاب بدهیم و سئوال خود را طوری مطرح کنیم که او احساس کند در مورد چیزی که قرار است بخورد ، می‌تواند اظهارنظر کند و نظرش برای دیگران مهم است . کودکان از اینکه در معرض توجه باشند خیلی لذت می‌برند بنابراین  هیچ گاه نباید بد غذایی کودک بد غذا را در جمع مطرح کرد ، چرا که با دیدن حساسیت والدین سعی می‌کنند توجه آنها را به خود جلب کنند . اگر کودک را در فرایند آشپزی ، با نظارت والدین دخالت دهیم و او هم در حد توان خودش کمک کند باعث خوش اشتهایی او می‌شود.

چگونه عادت بد غذایی کودک از بین می‌رود

اولین نکته مهم در رابطه با کودک بد غذا صبوری والدین است ، اجبار هیچ‌گاه نباید روی کودک باشد . اگر موقعی که غذای خانواده تمام می‌شود و از غذا خوردن دست می‌کشند غذای کودک هم از جلوی آن برداریم او متوجه خواهد شد که زمان غذا خوردن محدود است و باید با دیگران غذا را تمام کند. کودک بد غذا در هنگام غذا خوردن نباید خیلی گرسنه یا خواب آلود باشند چون در چنین مواقعی بد اخلاق می‌شوند. از میان وعده هایی که چرب هستند استفاده نشود چون اشتهای کودک برای وعده اصلی از بین می‌رود. غذای جدید را همراه غذای کودک به او بدهید ، اگر کودک بد غذا از غذایی خوششان نمی‌آید نباید سریع آن را از وعده غذایی او حذف کرد بلکه باید تغییراتی در آن به وجود آورد و به او داد. کودک بد غذا را به هیچ وجه دعوا نکنید و برای خوردن غذا به او رشوه ندهید.

10 راهکار برای کودکانی که صبحانه نمی خورند

آیا کودک شما ترجیح می دهد که صبحانه نخورد؟ آیا هر روز صبح سر این مسأله که کودک قبل از رفتن به مدرسه یا بازی، غذای کافی بخورد، درگیری دارید؟ نگاه دقیقی به عادت های صبحانه خود بیندازید؛ زیرا الگو، بهترین معلم است. اگر هر روز سر میز می نشینید تا صبحانه لذيذی را صرف کنید، بدون شک فرزند شما نیز چنین خواهد کرد. سعی کنید همگی با هم و به شکلی خوشایند و بدون عجله غذا را صرف کنید. سعی کنید از صبحانه لذت ببرید و نشان دهید که واقعا خوشحالید.

اگر با وجود نشان دادن یک الگوی خوب، هنوز کودک از خوردن صبحانه امتناع می ورزد، آن را تبدیل به یک درگیری شدید بین خودتان نکنید.

به جای آن می توانید از راه حلهای زیر استفاده کنید:

۱ – صبحانه را جالب کنید.

سعی کنید زمان کافی را برای یک صبحانه مفرح در نظر بگیرید. کوشش کنید که آن را لذت بخش کنید؛ صبحانه نباید صرفا موقعیتی باشد که مواد غذایی را به زور فرو دهید. به عنوان مثال کودکان خردسال از اینکه لیوان و فنجان مخصوص به خودشان را داشته باشند، لذت می برند. آنها از این که با تزیین قسمتی از نان با مقداری پنیر و درست کردن یک شکل خنده دار در آراستن سفره شرکت کنند، سرگرم می شوند. به کیک صبحانه کرم اضافه کنید و با شکلات، روی آن شکل های جالبی بکشید تا کودکان از خوردن آن لذت بیشتری ببرند.

۲- به کودک اجازه دهید که در برنامه ریزی صبحانه کمک کند

اگر به کودک خود اجازه دهید که در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه کمک کند و یا اینکه هنگام خریدن لوازم صبحانه شما را همراهی کند، با علاقه بیشتری سر میز صبحانه حاضر خواهد شد.

۳- مرگ بر رسم و رسوم

اگر کودک شما غذاهای معمول را نمی خورد، غذای دیگری را امتحان کنید. شیر برای کودک تهیه کنید و به او اجازه دهید که فقط غذای مایع بخورد. مقداری کره روی قطعات سیب بمالید و یا اینکه یک برش پیتزا یا سیب زمینی سرخ شده با پنیر به او بدهید. وقتی کودک از نظر تغذیه ای تأمین شود، شکل غذای داده شده چه اهمیتی دارد؟

 ۴- صبحانه را مختصر کنید.

اگر کودک شما ناهار را به صبحانه ترجیح می دهد، به او یک صبحانه مختصر و یک ناهار مفصل بدهید. این برنامه در حالتی که صبحانه انرژی کافی را برای تمام مدت صبح فراهم کرده است و تا هنگام صرف ناهار، کودک از نظر انرژی کمبود ندارد، مشکلی ایجاد نمی کند.

۵ – غذاهای مختلفی تهیه کنید.

غذاهای جدیدی را هر چند وقت یکبار به برنامه صبحانه اضافه کنید تا از یکنواختی جلوگیری شود. اگرکودک ناگهان از خوردن غذایی که قبلا دوست داشت امتناع میکند، به زور آن را به او ندهید. برای مدتی آن را کنار بگذارید و سپس به تدریج و با ظرافت، مجددا آن را به برنامه غذایی او اضافه کنید. برای صبحانه روی غذاهای مشخصی تعصب نداشته باشید.

۶ – موقع صرف صبحانه با کودک همراه باشید.

کودکان خردسال نباید هنگام صبحانه تنها رها شوند؛ حتی کودکان بزرگتر نیز دوست دارند همراهی داشته باشند. اگر نمی توانید هنگامی که کودک صبحانه می خورد، با او سر میز بنشینید، در اتاق بمانید و به او یک «همراه صبحانه خوردن» بدهید تا سر میز با او بنشیند. معمولا یک عروسک یا حیوان پارچه ای برای این کار مناسب است، ولی حتى وسائل جالبی نظیر رادیو، تلویزیون یا کتاب مصور نیز ممکن است همین تأثیر را داشته باشد. اگر گهگاه کودک زیرنظر شما هنگام صرف صبحانه تلویزیون تماشا کند، اشکالی ندارد. با این حال، باید مراقب باشید که این کار به صورت یک عادت درنیاید.

۷-دانه های خوراکی را بسته بندی کنید.

یک دانه خوراکی (مثل ذرت بو داده را با کمک کودک خود انتخاب کنید و سپس آن را به اندازه های مناسب در داخل کیسه های پلاستیکی تمیز بریزید. در هر بسته، یک جایزه مانند عکس برگردان، بلیط رفتن به یک مکان دیدنی (مثلا باغ وحش) و یا موزه بگذارید. کودک هنگامی جایزه را می برد که تمام غذا با مقدار معینی از آن را که قبلا روی آن توافق شده است، بخورد.

  ۸ – با کودک ساختمان بازی کنید.

در ازای هر لقمه ای از صبحانه که کودک شما می خورد، به او یک تکه ساختمان اسباب بازی بدهید. هنگامی که کودک صبحانه اش را خورد، می تواند از این تکه ها برای ساختن یک قلعه استفاده کند. یا اینکه اگر کودک دوست دارد اجازه دهید که موقع صرف صبحانه تکه تکه، قلعه را بسازد.

 ۹- خورشید بکشید

به کودک اجازه دهید هر بار که یک لقمه غذا می خورد، با ماژیک روی یک تکه کاغذ بکشد. او را تشویق کنید که در حالی که غذایش را می خورد یک منظره را تمام کند. روی یک تکه کاغذ، منظره خورشید را بکشید و با هر لقمه، یک شعاع نورانی به خورشید اضافه کنید. اگر این عمل را به صورت پیوسته انجام دهید، می توانید هر روز شعاعهای بیشتری را به خورشید اضافه کنید و هنگامی که خورشید بسیار تابان شد، کودک شما یک جایزه مانند رفتن به پارک را خواهد برد.

 ۱۰- زمان بگیرید.

برای اینکه به کودکانی که کند غذا می خورند انگیزه بدهید، ساعت را روی زمانی که کودک باید صبحانه اش را تمام کند تنظیم کنید و او را برانگیزید که قبل از به صدا درآمدن زنگ، صبحانه اش را تمام کند. سپس به تدریج زمان را کوتاهتر کنید و برای این منظور هر روز یک تا دو دقیقه زمان را کوتاه تر کنید تا اینکه به یک زمان پذیرفتنی برای تمام کردن صبحانه دست پیدا کنید.

ایجاد تنوع برای تغذیه کودک و اجازه دادن به او برای اینکه تمام غذا ها را امتحان کند و از بین آنها غذای مورد علاقه اش را انتخاب کند. یک برنامه غذایی متعادل برای کودک در نظر بگیرید که علاوه بر رفع گرسنگی عناصر غذایی و مواد مغذی برای سلامتی هم در آنها باشد . 

سوالات متداول درباره تغذیه کودک

شما باید ظرف ۱ ساعت پس از تولد کودک خود را با شیر دادن تغذیه کنید و به طور انحصاری در ۶ ماه اول زندگی خود به او شیر دهید.

چهار گروه اصلی غذایی است که شامل : گروه شیر و لبنیات _ گروه نان و غلات _ گروه گوشت و تخم مرغ _ حبوبات و مغز ها _ میوه و سبزیجات.

ابتدا باید وعده های غذایی را زیاد و حجم غذا را کم کنیم .  بهتر است به کودک حق انتخاب بدهیم و سئوال خود را طوری مطرح کنیم که او احساس کند در مورد چیزی که قرار است بخورد ، می‌تواند اظهارنظر کند و نظرش برای دیگران مهم است . اگر کودک را در فرایند آشپزی ، با نظارت والدین دخالت دهیم و او هم در حد توان خودش کمک کند باعث خوش اشتهایی او می‌شود.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (1 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “تغذیه کودک و رفع بد غذایی کودکان

  1. جمیله گفت:

    آیا بدغذایی پدر روی فرزند هم تاثیر می گذاره؟

    1. نینوپیا گفت:

      بله، بدغذایی پدر می‌تواند روی فرزند تأثیر منفی داشته باشد. در واقع، مصرف غذاهای ناسالم و پر از چربی، شکر و نمک توسط پدر می‌تواند دو عامل مهم را برای فرزندان به همراه داشته باشد:

      ژنتیک: اگر پدر بدغذایی داشته باشد و این الگوی غذایی را به فرزند خود انتقال دهد، احتمال بالایی وجود دارد که فرزند نیز در آینده الگوی غذایی بدی را دنبال کند.

      محیط: پدر به عنوان فردی که در محیط خانواده حضور دارد، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی الگوی غذایی فرزند خود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر پدر غذاهای ناسالم را بیشتر مصرف کند و فرزندان خود را نیز به این نوع غذاها عادت دهند، احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با بدغذایی مانند چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد.

      بنابراین، بهتر است که پدران نیز به سلامتی خود و خانواده خود توجه کنند و سعی کنند الگوی غذایی سالمی را برای خود و خانواده خود انتخاب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .