چرا باید به کودکان مسائل علمی را آموزش داد؟

مسائل علمی به کودکان

آیا می دانستید که همه کودکان با ویژگی های ذاتی یک دانشمند موفق متولد می شوند؟ این در طبیعت آنهاست که مشتاق فراگیری مسائل علمی به کودکان باشند، چیزهای جدید را آزمایش کنند، به دنبال پاسخ برای سؤالات بی پایان باشند و همیشه در مورد هر چیزی که در دیدشان است کنجکاو هستند.

بچه‌های خردسال هر چیزی را که پیدا می‌کنند برمی‌دارند و به دنیای اطراف خود علاقه واقعی نشان می‌دهند. اساساً این همان کاری است که دانشمندان انجام می دهند. به همین دلیل است که بهتر است علم آموزی از سنین پایین به کودکان صورت بگیرد. در اینجا در مورد این موضوع بیشتر توضیح می دهیم. پیشنهاد میکنم مقاله شناخت حیوانات توسط کودکان را هم مطالعه کنید.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

آموزش مسائل علمی به کودکان از چه جهت اهمیت دارد

خواندن و ریاضیات مقدماتی شاید به دلایل مشخصی کانون اصلی آموزش در اوایل دوران کودکی هستند. در حالی که خواندن و ریاضیات به خودی خود مشکلی ندارند ، اما عدم تأکید بر آموزش مسائل علمی به کودکان خردسال می تواند کسری یا شکافی ایجاد کند که به سختی می توان در آینده جبران کرد ، خصوصاً برای دانش آموزانی که در خانه به منابع آموزشی دسترسی ندارند. پس چرا شناختن این شکاف و ایجاد تغییراتی در آموزش علوم اولیه کودک برای ما مهم است؟ بگذارید راه ها را بشماریم. پیشنهاد میکنم مقاله مونته سوری چیست را مطالعه کنید.

کودکان خردسال در اول راه یادگیری هستند. در همان ابتدا آن ها را با سوالات زیادی خواهید یافت ، از جمله “چرا آسمان آبی است؟” “چگونه به اینجا رسیدم؟” برای کودکان ، یادگیری چیزی نیست که در چهار دیواری یک مدرسه اتفاق بیفتد. نه ، یادگیری خود زندگی است. در گوشه و کنار هر جا کنجکاوی جدیدی وجود دارد و کودکان از پرسیدن(چگونه؟ و چرا) نمی ترسند. وقتی در این سال های ابتدایی وقت خود را صرف آموزش مسائل علمی به کودکان نمی کنیم ، وقت اصلی را از دست می دهیم.

بچه ها از قبل مایل به پرسیدن سوالات هستند. آیا نباید این لحظه ها را درک کنیم و حتی فرصت هایی را برای القای این لحظه ها ایجاد کنیم؟ و به جستجوی جدی دانش بپردازیم؟

کودکان خردسال یادگیرنده های طبیعی علم هستند. کودکان خردسال نه تنها با اشتیاق خود را با بازی های جسمی مشغول می سازند، بلکه از این طریق نیز بهتر یاد می گیرند. یادگیری از طریق بازی فرصتی مناسب برای این دانش آموزان حرکتی و لمسی است تا فرایندهای ساده مسائل علمی مانند علت و معلول را تجربه کنند. متأسفانه اگر برای آزمایش و یادگیری علم تا دوره بلوغ صبر کنیم ، فرصت از دست خواهد رفت ، زیرا کودکان خردسال از قبل آماده و مشتاق فهمیدن هستند.

والدین باید زمینه های اشتیاق فرزندان به مسائل علمی را ایجاد کنند.

آموزش مسائل علمی به کودکان چه فوایدی دارد

آموزش علم به کودکان خردسال این امکان را می دهد که مهارت های زندگی خود را پرورش دهند. همانطور که افراد در زمینه های مختلف علمی می دانند ، تحقیق در مسائل علمی نیاز به ارتباط ، پشتکار ، سازماندهی و توجه به جزئیات دارد. همه اینها مهارتهایی است که مربیان دوران کودکی در آرزوی پرورش آنها در دانش آموزان خود هستند. بله ، این مهارت ها را می توان خارج از علم توسعه داد. اما برای یک آموزش کاملاً دقیق ، چرا کودکان خردسال را با علم آشنا نکنید و به آنها کمک نکنید تا این ویژگی ها را به صورت برنامه درسی انجام دهند؟

علایق اولیه کودکان در زندگی مستقیماً بر علایق آنها در آینده تأثیر می گذارد. کودکان مشغول کشف این هستند که چه کسی هستند. جمله ای که به سنت فرانسیس ژاویر نسبت داده شده است ، این نکته را برجسته می کند: “یک کودک را در هفت سالگی به من نشان بده تا من آن را در بزرگسالی به تو نشان دهم” شروع آموزش مسائل علمی به کودکان زودهنگام تضمینی برای کمک به کودک در راه شناخت خود و دیگران است ، زیرا انسان در کودکی شروع به پرورش احساسات و تمایلات خود می کنند. آموزش موفقیت آمیز موضوعات علمی تضمین می کند که، ” در سالهای ابتدایی دانش آموزان علاقه خود را به هویت و مشاغل شکل می دهند – خیلی زودتر از آنکه احتمالاً بسیاری از افراد تصور می کنند.

علم به کودکان کمک می کند تا مهارت های زندگی کلیدی خود را توسعه دهند، از جمله توانایی برقراری ارتباط، سازماندهی و متمرکز ماندن و حتی شکل دادن نظرات خود بر اساس مشاهده را افزایش دهند

برای مبتدیان، مسائل علمی شامل ارتباطات زیادی با دیگران است. بنابراین کودکان فرصت صحبت و گوش دادن به دیگران را پیدا می کنند. همچنین صبر و استقامت را می آموزد زیرا بیشتر اوقات ، همه چیز در علم در یک شب اتفاق نمی افتد.

 مهارت های زندگی که همراه با یادگیری علم است شامل مهارت حل مسئله و تحقیق است. یادگیری علم در اوایل کودکی به آنها امکان می دهد قبل از اینکه واقعاً کاری را بکنند ، درمورد آنچه ممکن است اتفاق بیفتد ، فکر کنند ، بنابراین آنها فرضیه هایی را در ذهن خود ایجاد می کنند.

همچنین با آموزش مسائل علمی به کودکان یاد خواهند گرفت که اولین بار همه چیز کارساز نخواهد بود و باید بفهمند چه اشتباهی رخ داده است، چگونه آن را برطرف کرده و دوباره امتحان کنند. با نگاه به آینده آنها ، فرصت های شغلی بسیار زیاد است. برای کودکانی که علوم را زود خوانده اند و به این مطالعات ادامه می دهند ، مشاغل هیجان انگیز و ارزشمند زیادی در دسترس هستند. به عنوان مثال ، مشاغل مربوط به انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و انرژی آبی به سرعت در حال افزایش است. تحقیقات پزشکی بخش دیگری است که در حال افزایش است زیرا دانشمندان مدرن در زمینه درمان بیماری ها راه را برای دانشمندان آینده هموار می کنند.

مهمتر از همه ، بیشترین فایده ای که یادگیری مسائل علمی برای کودکان دارد این است که خیلی زود به آنها می آموزد چگونه فکر کنند و به شکلی سالم در خود کنجکاوی را ایجاد کنند. به این معنی که کودکان بیش از آنکه به عقاید دیگران اعتماد کنند و آنها را مسلم بدانند، به عقاید خود در مورد جهان خواهند رسید.

کودکان در طبیعت خیلی از مسائل علمی را کشف می کنند.

طرحواره‌ها، باورهای ناهشیار و ناسازگار دربارهٔ خودمان، دیگران و دنیا هستندکه آنقدر برایمان واقعی و بدیهی‌اند که آن‌ها را واقعیت محض می‌پنداریم و افسار افکار و هیجانات و رفتارهای ما را در دست می‌گیرند و باعث آشفتگی و نارضایتی در روابط عاطفی و بین فردی و شغلی می‌ شوند. برای سنجش باورها و افکار خود پرسشنامه طرحواره 90 سوالی را تهیه کنید.

قبل از هر واکنشی در برابر رفتار نادرست کودک به خودتان وقت دهید.

چرا باید مسائل علمی به کودکان را آموخت

برای اکثر افراد علم گسترش دنیای روزمره آنهاست. علم به شما می آموزد که چگونه همه چیز در اطراف خود را کشف و تجربه کنید ، و این چیزی است که آنها به طور طبیعی انجام می دهند. بنابراین علم موضوع ایده آل برای تکمیل کنجکاوی طبیعی کودک است. به همین دلیل است که یادگیری مسائل علمی به کودکان در اوایل زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا فواید آن بسیار زیاد است.

به برخی از سوالاتی که کودکان مدام می پرسند ، فکر کنید. “چرا آسمان آبی است؟” و “چرا آن میوه کاج افتاد؟” علم کمک می کند تا به همه این سوالات پاسخ دهد. به علاوه ، اگر علم به درستی ارائه شود ، می تواند برای کودکان بسیار سرگرم کننده باشد. برای مربیان آموزش علوم ، این فرصتی است که می تواند تأثیر مثبت فوق العاده ای در شکل گیری افکار و عقاید کودکان داشته باشد.

 در حقیقت ، تحقیقات نشان داده است که با رسیدن به سن ۷ سالگی ، اکثر کودکان در مورد علم نظر مثبت یا منفی دارند. مربیان دوران کودکی تأثیر بسیار بیشتری نسبت به سایر مقاطع تحصیلی در پتانسیل کودک برای جستجوی شغل علمی یا مهندسی دارند.

آیا می دانستید که نینوپیا برای شکوفایی استعدادهای فرزندانتان کارگاهی تحت عنوان کارگاه آینده سازان و آینده بازان طراحی کرده است. شما هم می توانید در این کارگاه شرکت کنید.

چگونه کودکان را به عشق به علم در مدرسه تشویق کنیم

اگر می‌خواهید فرزندتان را تشویق به آموختن مسائل علمی کنید، تکنیک‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. اگر شما والدینی هستید که کار می‌کنید و مدیریت زمان برایتان دشوار است، ما معتقدیم که فهمیدن اینکه چگونه زمان خود را مدیریت کنید، برای شما و فرزندانتان مفید خواهد بود. با این حال، در اینجا 6 مورد از این تکنیک ها وجود دارد:

علم همچنین به رشد حواس و آگاهی کلی کودکان کمک می کند.

1. آنها را به کمپ های علمی ببرید

 علاوه بر فراهم کردن فرصت‌های یادگیری عملی برای فرزندتان، در اردوهای علمی صدها دانشمند جوان را گرد هم می‌آورند که می‌توانند از طریق تعاملات فردی بر فرزند شما تأثیر مثبت بگذارند. وقتی بچه ها برای کشف و تجزیه و تحلیل مسائل علمی گرد هم می آیند، یادگیری سرگرم کننده می شود.

کمپ های علمی در محل شما به راحتی پیدا می شود، اما اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، می توانید از یکی از دانشگاه های شهر خود دیدن کنید. بیشتر سازمان دهندگان اردوهای علمی با دانشگاه های محلی برای اجرای برنامه های علمی در ارتباط هستند.

2. به آنها فضایی برای کاوش بدهید

بسیاری از والدین به دلیل آشفتگی‌هایی که بچه‌ها هنگام اکتشاف ایجاد می‌کنند، این ایده را قبول نمی‌کنند، اما اگر می‌خواهید فرزندتان مسائل علمی را دوست داشته باشد، راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. حتی بزرگترین دانشمندان از طریق آزمایش، گاهی از طریق آزمون و خطا، به آنچه امروز هستند تبدیل شدند. به فرزندانتان اجازه دهید تا چیزهایی را خودشان امتحان کنند.

اگر می خواهند قطره ای از آب را زیر میکروسکوپ مشاهده کنند، اجازه دهید. اگر می خواهند با خاک و آب چیزی بسازند، بهترین کار این است که لباس مناسب بپوشانند. کثیف کاری در خانه را قابل قبول کنید و در حین کار، برای آنها یک کیت علمی بخرید تا کار آنها راحت تر و سرگرم کننده تر شود.

کودکی که در حال انجام آزمایشات علمی است.

هرکسی که از یادگیری دست بکشد پیر است، چه در بیست و چه در هشتاد سالگی. هرکس که یادگیری را ادامه میدهد، جوان میماند.

هنری فورد

3. به آنها اجازه دهید بازی های ویدیویی انجام دهند

بازی های ویدیویی مانند Minecraft دنیای مجازی را به بچه ها معرفی می کند و علاقه آنها را به مسائل علمی کدنویسی را پرورش می دهد. همه بازی ها زبان برنامه نویسی را به کودک شما آموزش نمی دهند، اما بسیاری از بازی ها هستند که این کار را می کنند. به فرزندتان کمک کنید تا موارد مناسب را انتخاب کند. همچنین ممکن است بخواهید برنامه های بازی را بررسی کنید که می توانند به تقویت ذهن آنها کمک کنند.

مهارت‌هایی مانند مذاکره، شخصی‌سازی کیفیت بازیکن و سطوح مختلف بازی، کودکان را با مهارت‌های لازم برای پیشرفت به سطوح بالاتر مجهز می‌کند. چنین ویژگی هایی در آینده به صورت ضروری ظاهر می شوند.

بنابراین، بازی‌های ویدیویی به عنوان یک راه عالی برای تقویت مهارت‌های حل مسئله کودک شما شناخته می‌شوند. کلید یک زندگی سالم، تعادل بین کار و بازی است. این شامل تعادل بین بازی رایانه ای و بازی فیزیکی است که هم ذهن و هم بدن را توسعه می دهد.

بگذارید بچه ها خودشان با ساده ترین چیزها یا بازیها اکتشاف کنند.

4. به آنها کمک کنید تا با آخرین اکتشافات همراه باشند

بچه ها به طور طبیعی مشتاق هستند تا در مورد مسائل علمی چگونگی پیدایش زمین و نحوه عملکرد آن بیاموزند. موضوعاتی مانند چرخش زمین و چگونگی پیدایش روز/شب برای همه بسیار جالب است. با اجازه دادن به بچه‌ها در دنبال کردن اخبار جدید در مورد پیشرفت‌های علمی بزرگ، علاقه کودکان به علم را افزایش می دهید.

5. با کودکان به پیاده روی بروید

با قدم زدن در طبیعت، کنجکاوی نسبت به دنیای اطراف آنها را برانگیخته خواهید کرد. شما یک محیط فوق العاده برای بچه ها ایجاد خواهید کرد تا سوالات مسائل علمی را خودشان مطرح کنند. به عنوان مثال، پیاده روی می تواند کنجکاوی در مورد فتوسنتز، نحوه غذا خوردن، تنفس و رشد گیاهان را برانگیزد.

 علاوه بر این، گونه های جانوری، پرندگان و حشرات زیادی را مشاهده خواهید کرد که می توانید از همه آنها عکس بگیرید و سعی کنید در مورد سازگاری آنها تحقیق کنید. فرزند شما عاشق انجام این کار خواهد بود. او حتی متوجه نمی شود که در حال یادگیری است.

دوره آفلاین روبیک

آموزش آفلاین مکعب روبیک

اینجا را کلیک کنید

6. کلیشه های مرتبط با علم را از بین ببرید

بسیاری از بچه ها، به ویژه دختران، تصور اشتباهی از علم و مسائل علمی دارند. ابهام زدایی از این کلیشه ها و تغییر نگرش فرزندتان نسبت به علم را وظیفه خود قرار دهید. به آنها توضیح دهید که فیزیک به اندازه ساختمان سازی با بلوک ها ساده است، یا اینکه شیمی مانند پختن یا شستن لباس ها اساسی است، یا اینکه عمل ساده تنفس و دفع، زیست شناسی است. نکته کلیدی در اینجا این است که کودکان ببینند که هر ثانیه از علم استفاده می کنند.

کلام آخر و جمع بندی

ما نمی توانیم این را به اندازه کافی تأکید کنیم که یادگیری مسائل علمی، بر اساس کنجکاوی است. وظیفه شما ایجاد فضایی برای اکتشاف فرزندانتان است. بچه ها را مجبور نکنید که علم را دوست داشته باشند. فقط به سوالات آنها پاسخ دهید و کنجکاوی آنها را تحریک کنید. آموزش علوم به شیوه ای سرگرم کننده و تبدیل آن به چیزی جالب که کودک می تواند با آن ارتباط برقرار کند نیز کلیدی است. به این ترتیب هر چیز دیگری به طور طبیعی سر جای خود قرار خواهد گرفت.

سوالات متداول درباره آموزش مسائل علمی به کودکان

علم کودکان را تشویق می کند و به آنها می آموزد که چگونه همه چیز را در دنیای اطراف خود کشف کنند و در مورد آنها شگفت زده شوند. تفکر علمی و میل به کاوش و تحقیق می تواند به نفع شما در کلاس درس استفاده شود. می توانید از کنجکاوی طبیعی کودکان برای آموزش هر یک از اهداف یادگیری برنامه درسی خود استفاده کنید.

اولاً، علم به درک ما از جهان اطراف کمک می کند. همه چیزهایی که ما در مورد جهان می دانیم، از نحوه تولید مثل درختان گرفته تا اینکه اتم از آن تشکیل شده است، نتیجه تحقیقات و آزمایش های علمی است. پیشرفت بشر در طول تاریخ تا حد زیادی متکی بر پیشرفت علم بوده است.

آنها را به اردوگاه های علمی ببرید. …

به آنها فضایی برای کاوش بدهید. …

به آنها اجازه دهید بازی های ویدیویی انجام دهند. …

به آنها کمک کنید تا با آخرین اکتشافات همراه شوند. …

به پیاده روی بروید. …

کلیشه های مرتبط با علم را کنار بگذارید.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (3 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .