راه های تقویت هوش مالی کودک

هوش مالی کودک

آیا ته به حال به اهمیت تقویت هوش مالی کودک خود توجه کرده اید؟

کودکان منضبط و دارای هوش مالی به نوبه خود بزرگسالانی خودکنترل ایجاد می کنند که می توانند امور مالی خود را به درستی مدیریت کنند.

ثروت چیزی است که همه در زندگی تلاش می کنند تا آن را به دست بیاورند. اما قبل از اندوختن ثروت باید صاحب یک ذهن ثروتمند بود. تقویت هوش مالی کودک می تواند راه موثری برای آموزش پس انداز کردن باشد. کودک شما باید از همین ابتدا، مدیریت مالی بر روی داشته هایش را تمرین کند تا در جامعه بتواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد.

پدر و مادرانی که از کودکی هوش مالی کودک خود را تقویت می کنند، در آینده نتیجه آن را می بینند و متوجه می شوند که موفقیت فرزندشان حاصل تلاش آنها برای تربیت کودک در سنین پایین بوده است.

یادگیری مدیریت امور مالی از سنین جوانی نه تنها این فرآیند را سرگرم‌کننده‌ تر و کمتر استرس‌زا می‌ کند، بلکه به دلیل عدم فشار مالی در آن مرحله اولیه زندگی، هیجان‌انگیزتر می ‌شود.

با در نظر گرفتن این موضوع بهتر است تا به راه های تقویت هوش مالی در کودکان بپردازیم.. در ادامه مقاله ، نینوپیا راه های تقویت هوش مالی کودک را بیان میکند.  

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

اهمیت تقویت هوش مالی کودک

معمولا تمام پدر و مادرها برای کودکان خود آینده ای درخشان می خواهند. همانطور که میدانیم پول و ثروت چیزی است که می تواند یک زندگی راحت و آسوده را برای هر کسی رقم بزند. از این رو بهتر است تا مدیریت مالی را از کودکی به فرزندان خود بیاموزیم تا آنها بتوانند در آینده زندگی آسوده ای را برای خود بسازند.

تقویت هوش مالی کودک از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا می تواند کودک را از همین ابتدای زندگی با یک ذهن ثروتمند به سمت آینده هدایت کند.

هوش مالی کودکان
از کودکی به کودکان بیاموزید پولهای خود را پس انداز کنند.

شاید گمان کنید موضوع مدیریت مالی موضوعی است که باید در نوجوانی و جوانی به فرزندانتان آموزش داده شود، اما در واقع شما باید راه و رسم زندگی را از همین کودکی به فرزند خود بیاموزید. حتما تا به حال بچه هایی را دیده اید که دوران مدرسه فارغ از هر چیزی پدر و مادر خود را مجبور می کنند تا بهترین وسایل را برای آنها بخرند. پیشنهاد رمی کنم مقاله انتخاب مهدکودک مناسب را بخونید.

این بچه ها از دوران کودکی آموزش های لازم در زمینه مدیریت مالی و تقویت هوش مالی را ندیده اند و برای همین درک درستی از نحوه پس انداز کردن و خرج کردن ندارند.

این کودکان رفته رفته به خواسته های خود می افزایند و در جوانی مهارت مدیریت مالی را به دست نمی آورند. بنابراین بهتر است تا مدیریت مالی را از همین کودکی به فرزند خود آموزش دهید.

در یک محیط اقتصادی به طور فزاینده پیچیده، کودکان امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به توسعه هوش مالی دارند و بهترین راه برای آنها برای انجام این کار با خانواده است.

چگونه هوش مالی کودک را تقویت کنیم

برای اینکه بتوانید در تقویت هوش مالی کودک خود موفق شوید، باید یک سری نکات مهم را در تربیت فرزندتان بگنجانید تا بتوانید آنها را از همین کودکی مستقل بار بیاورید و به آنها مدیریت مالی را آموزش دهید. مواردی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم می توانند به شما کمک کنند تا در این زمینه کودک خود را تربیت کنید.

1. مسئولیت پذیری را به کودک خود یاد دهید

هوش مالی یکی از مهارت هایی است که در هیچ کلاس و مدرسه ای به کودکان آموزش داده نمی شود. بنابراین شما باید به عنوان والدین این مهارت را در کودک خود پرورش داده و تقویت کنید. برای این کار باید در ابتدا مسئولیت پذیری را به کودکانتان آموزش دهید. 

کودکانی که مسئولیت کارهایشان را به عهده می گیرند، معمولا دارای ذهن ثروتمندی هستند. آنها می دانند که اگر در کارشان موفق نشوند باید خودشان بهای آن را بپردازند. بنابراین مسئولیت پذیری یکی از عناصر مهم برای تقویت هوش مالی کودک است.

بزرگترها به خوبی می توانند مسائل مالی را به کودکان آموزش دهند.

2. آموزش های عملی هوش مالی کودک

یکی دیگر از اقداماتی که در راستای پرورش یک ذهن ثروتمند موثر است، این است که خودتان را الگوی مناسبی برای کودکتان قرار دهید.

 به طور مثال با توجه به درک عقلی فرزندتان، دلیل بعضی از خرج کردن ها و خرج نکردن هایتان را برای کودک توضیح دهید. مجدد تاکید می کنیم که با توجه به سن کودک و درک او از موضوع. 

مثلا می توانید برای یک کودک 5 ساله توضیح دهید که اگر آن لباس پشت ویترین را برای خودتان نخریدید دلیلش این است که مشابه آن لباس را داشتید و لزومی نبود که پول خود را صرف خرید یک لباس تکراری کنید. 

در ادامه می توانید توضیح دهید که به جای خرید آن لباس که ضروری نبود، برای دوستتان که تولدش است، هدیه می خرید. با این کار شما به طور غیر مستقیم مدیریت مالی را به کودکتان آموزش دادید.

 

3. نحوه پس انداز، صرفه جویی و خرج کردن را به کودکتان آموزش دهید

شما می توانید از کودکی هوش مالی کودک خود را به این صورت تقویت کنید که صرفه جویی، پس انداز و خرج کردن عاقلانه را بیاموزد. برای این کار می توانید برای او یک قلک تهیه کنید و به او مبلغی پول بدهید. 

اگر کودک از شما می خواهد تا برایش دوچرخه بخرید، می توانید از او بخواهید با پول هایی که دارد، مبلغ دوچرخه را پس انداز کند تا به هدفش برسد. با این کار کودک شما می آموزد که باید برای رسیدن به خواسته هایش پس انداز و صرفه جویی کند.

شما می توانید برای او راه انتخاب قرار دهید و به او بگویید که می تواند با پولی که دارد خوراکی مورد علاقه اش را بخرد و یا آن را برای خرید دوچرخه پس انداز کند. اگر او خرید خوراکی را انتخاب کرد شما می توانید به او پیشنهاد دهید که به جای خرید دو عدد خوراکی، یک عدد بخرد و مابقی پولش را برای خرید دوچرخه در قلک بیندازد. با این کار شما صرفه جویی و پس انداز و همچنین نحوه خرج کردن عاقلانه را به کودکتان آموزش دادی. البته این مثال کوچکی بود.

بسیاری از جوانان با محدودیت های مالی مواجه هستند. یکی از دلایل این امر این است که آنها در کودکی در معرض فرهنگ پس‌انداز نبودند.

یک صندوق پس انداز فانتزی یا قلک تهیه کنید، یک حساب پس انداز برای کودکان باز کنید، فرزندان خود را تشویق کنید و به آنها کمک کنید مقداری از پول خود را پس انداز کنند.

4. باز کردن حساب بانکی

شما می توانید برای تقویت هوش مالی کودک خود، برایش حساب بانکی افتتاح کنید. بعد از اینکه کودک شما پس انداز در قلک را یاد گرفت و به هدفش رسید، می توانید با افتتاح حساب بانکی به او بفهمانید که می تواند برای اهداف بلند مدتش برنامه ریزی کند و پول هایی که در اختیار دارد ( خرجی مدرسه، هدایا، عیدی و…) را در بانک پس انداز کند تا در بلند مدت نتیجه بهتری از آن را ببیند.

5. به آنها بیاموزید که غذای خانگی را به جای فست فود انتخاب کنند

بسیاری از کودکان همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس، پیتزا و سایر غذاهای فست فودی در مقایسه با غذاهای خانگی ترجیح می دهند.

حال، این بدان معنا نیست که این خواسته ای وحشتناک است. برقراری تعادل و تمایل به سمت غذاهای خانگی در صورت امکان ضروری است.

به عنوان یک امتیاز، غذاهای خانگی در مقایسه با برخی از بهترین جایگزین های فست فود موجود در حال حاضر بسیار مقرون به صرفه تر و سالم تر هستند.

باید به کودکان آموزش داد که قدر غذاهای خانگی را بدانند و حتی آنها را خودشان درست کنند.

همچنین از نظر تربیت کودک، انتخاب غذا به جای تنقلات را می توان نوعی خود انضباطی دانست. این کار کنترل اشتها را نشان می دهد.

به جای خرید مکرر تنقلات، فرزندان خود را تشویق کنید که 20 تا 30 درصد از پول ناهار یا تنقلات میان وعده خود را در قلک پس انداز کنند.

در پایان یک سال تحصیلی، به آنها کمک کنید قلک های خود را باز کنند و اجازه دهید ببینند که نظم و انضباط آنها چه چیزی برای آنها به ارمغان آورده است. و اوه، یک چیز دیگر، پاداش. به این ترتیب، آنها انگیزه خواهند داشت تا در دفعات بعدی بیشتر تلاش کنند.

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد کودکان خود و همچنین یادگیری نکات مهم رشد فرزندان خود هستید، حتما پکیج PFP برنامه ریزی برای فرزندپروری را تهیه کنید و نحوه برخورد مناسب با فرزندان خود را یاد بگیرید.

6. به آنها بیاموزید که کیفیت را به کمیت انتخاب کنند

همیشه ارزانتر به معنای بهتر نیست.

وقتی نوبت به خرید اقلام می رسد، ارزش بلندمدت باید بیش از هزینه در نظر گرفته شود. به جای خرید اقلام ارزان تر و با کیفیت پایین تر، همیشه بهتر است اقلام با ارزش را خریداری کنید، حتی اگر هزینه آنها کمی بالاتر باشد، با توجه به اینکه این محصولات مدت زمان بیشتری دوام می آورند و در درازمدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می شوند.

به آنها بیاموزید که با وجود هزینه، همیشه ارزش را انتخاب کنند.

7. به آنها بیاموزید که چگونه بودجه بسازند و به آن پایبند باشند

سبک زندگی که هر پدر و مادری باید با آن آشنا باشد، هزینه کردن با در نظر گرفتن بودجه است. اگر هنوز این کار را نکرده اید، ضروری است که آن را یاد بگیرید.

اولین سوالی که باید به فرزندان خود یاد بدهید هنگام رفتن به سفر، معاشرت با دوستان، رفتن به خرید یا خرید کردن به آن پاسخ دهند این است: “بودجه من برای این کار چقدر است؟”

اگر فرزندان شما چیزی را طلب می کنند که در حال حاضر بودجه ای برای آن ندارید، باید توضیح دهید که چرا نمی توانید آن را تهیه کنید. یا باید یک نیاز مبرم باشد، یا یک خرید برنامه ریزی شده با بودجه ای که از قبل تخصیص داده شده است تا برای واجد شرایط بودن هزینه معقول باشد.

کلام آخر هوش مالی کودک

در نظر داشته باشید کودکانی که از همان دوران کودکی، هوش مالی کودک و مدیریت اقتصادی شان تقویت شده است، در آینده ثروتمند تر از سایرین هستند. ثروتمند بودن به این معنا نیست که فرزند شما در آینده پول زیادی را پس انداز کرده باشد، بلکه به این معناست که بتواند با هر میزان درآمد و پولی که دارد، بهترین برنامه ریزی را برای صرفه جویی، پس انداز و خرج کردنش داشته باشد و به اهدافش برسد.

به طور خلاصه، مدیریت مالی یک تعهد مادام العمر است. از آنجایی که این یک تعهد مادام العمر است، ضروری است که کودکان را از سنین پایین با آن آشنا کنیم.

 

سوالات متداول درباره هوش مالی کودک

تقویت هوش مالی کودک از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا می تواند کودک را از همین ابتدای زندگی با یک ذهن ثروتمند به سمت آینده هدایت کند.

کودکانی که مسئولیت کارهایشان را به عهده می گیرند، معمولا دارای ذهن ثروتمندی هستند. آنها می دانند که اگر در کارشان موفق نشوند باید خودشان بهای آن را بپردازند.

با آموزش پس انداز کردن به کودکان خود، به آنها ارزش و اهمیت جمع آوری سرمایه و صرفه جویی کردن را آموزش می دهید تا در آینده کمتر درگیر مشکلات مالی شوند.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی مادر و کودک

5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .