مزایا و معایب فضای مجازی برای کودکان

مزایا و معایب فضای مجازی برای کودکان

به هر گونه آموزشی که بدون حضور در کلاس درس صورت بگیرد آموزش مجازی می‌گویند. در کشور ما منظور از آموزش مجازی یعنی یادگیری یک درس ، نرم افزار ، یک فن یا تخصص بدون اینکه در کلاس درس حضور پیدا کنیم می‌باشد.  آموزش مجازی به کودکان یک روش آموزشی ساده است که در هر جایی قابل اجرا می‌باشد . در آموزش مجازی فیلم یا مطلب آموزشی مرتبط با درس در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

آموزش و یادگیری با دستگاه های هوشمند مثل : موبایل ، لب تاپ ، اینترنت و تبلت صورت می‌گیرد که با استفاده از صدا و تصویر،متن ارائه می‌شود. امروزه به دلیل وجود بیماری کرونا اکثر دانش آموزان و دانشجویان از حضور در کلاس های درس محروم شده اند و به آموزش مجازی روی آورده‌‌اند. البته مزایا و معایب فضای مجازی برای کودکان زیادی وجود دارد که در ادامه ی مقاله نینوپیا به آن ها اشاره خواهد کرد.

تو این نوشته این مطالب را مطالعه می‌کنید

مزایا و معایب فضای مجازی برای کودکان

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مزایا و معایب فضای مجازی برای کودکان آشنا کنیم لازم است بدانید که از جمله مزایای آموزش مجازی به کودکان این است که یادگیری آنها را در کلاس بالا می‌برد و به معلمان هم این امکان را می‌دهد تا به منابع نامحدودی دسترسی پیدا کنند.

 آموزش مجازی به کودکان فرایند یادگیری و آموزش در کلاس درس را تا حد زیادی دستخوش تغییر کرده‌است. آموزش از مهم ترین اصول پایه برای پیشرفت جوامع است که حرف اول را میزند . آموزش درسی و دانشگاهی چون مخاطبان زیادی دارد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است . یادگیری الکترونیکی به عنوان یک ابزار کمک آموزشی در آموزش مجازی شناخته شده است و علت این امر این است که یادگیری الکترونیکی و نرم افزار های آموزش مجازی به کودکان به آنها کمک می‌کند تا اطلاعات را به صورت دقیق و واضح یادآوری کنند.

در آموزش مجازی ، دوره های یادگیری از طریق ویدیو و پخش زنده روی اینترنت در دسترس فراگیران قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند در بحث ها شرکت کنند و نظر دهند.حس شنوایی و بینایی از مهم ترین حس ها در یادگیری هستند. آموزش مجازی به کودکان تاثیر مثبتی در یادگیری آنها دارد چون کمک می‌کند تا کودکان به هماهنگی بهتری بین دست و چشم و مهارت های حرکتی برسند.

تاثیر آموزش مجازی بر رفتار کودکان

 امروزه در امر تربیت با مقوله جدیدی  مواجه ‌ایم که نقش زیادی در رفتار و شخصیت انسان ها دارد ولی ، با توجه به مهم بودن آن ناشناخته است . این فضا که میدان متفاوت و جذابی دارد که شیوه های مختلف فکر و زندگی کردن و هدف داشتن را نشان می‌دهد و این کاربر است که انتخاب می‌کند چگونه با آن ارتباط برقرار کند و همچنین از مزایا و معایب آموزش مجازی زیادی برخوردار است.

 آموزش مجازی به کودکان می‌تواند تاثیر مهمی روی رفتار کودکان داشته باشد. در جهانی زندگی می‌کنیم که علم و فناوری در همه عرصه های جامعه وجود دارد. کودکان امروزی شهروندان فردا به حساب می‌آیند و اگر بخواهند که طبق استاندارد های جدید و به روز پیشرفت کنند باید علم و فناوری را به آموزش های خود نزدیک کنند.

مزایا و معایب فضای مجازی برای کودکان

ما نیازمند یک فضای امن برای حضور کودکان در دنیای مجازی هستیم. امروزه با نگاهی به دنیای اطراف به این موضوع پی میبریم که استفاده از اینترنت و گوشی های هوشمند در بین کودکان افزایش یافته است و کمتر کودکی است که از تبلت و گوشی هایی که به اینترنت متصل هستند ، استفاده نکنند یا علاقه‌ای به آن نداشته باشند و این موضوع مهم باعث شده که نظارت برای استفاده کودکان از این فضا را بیشتر کنند.

البته علی رغم مزایا و معایب آموزش مجازی ایمن کردن کودکان در فضای مجازی اهمیت بسیاری دارد که والدین می‌توانند هدایت آن را بر عهده بگیرند همان طور که فضای مجازی بسیاری از مشکلات مردم و جوامع را حل کرده اما خطرات زیادی را دارد به همین خاطر خانواده ها باید از دوران کودکی آنها را با این خطرات آشنا کنند چون کودک کنجکاو است و وقتی که گوشی هوشمند در دسترس او باشد ، عکس ها و مطالبی که متناسب با سن او نیست دست پیدا می‌کند.

آثار مزایا و معایب فضای مجازی برای کودکان

۱_ دور شدن از واقعیت: کودکی سن آموزش دیدن است و یک فرصت مهم برای شناخت واقعیت های دنیا و قبول مسئولیت در بزرگسالی می‌باشد که کودک امروزی واقعیت ها را از منبعی می‌آموزد که خودش غیر واقعی است.

۲_ وابستگی به مجازی: کودکان انرژی زیادی برای حرکت دارند و تنها راهی که فکر می‌کنند تخلیه انرژی می‌شوند، فضای مجازی است که خود یک معضل است که باعث وابستگی به فضای مجازی می‌شود.

۳_ تنها ماندن: تعداد زیادی از افراد برای اینکه بتوانند تنهایی درون خود را جبران کنند به فضای مجازی روی می‌آورند که در سن نوجوانی بیشتر دیده می‌شود .

۴_ سوء استفاده جنسی : کودکان به خاطر پاکی و صادق بودنشان ، اولین قربانی های این فضا هستند که از طریق چت گپ زنی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.

۵_ پورنوگرافی: این پدیده در نوجوانی به دلیل فعل و انفعالات هورمونی جدی تر است و وقتی در معرض مطالب و تصاویر و تصاویر محرک قرار می‌گیرند به ارضای غیر طبیعی روی می‌آورند و اگر کودک در سن پایین این فرایند را ببیند دچار اختلال می‌شود.

راهکارهایی برای مزایا و معایب فضای مجازی برای کودکان

امروزه همان طور که می دانید تدریس گاهی مجازی می شود که در بالا بردن سطح یادگیری و همچنین انتقال دادن محتوا اثر گذار است، بنابراین لازم است که کیفیت آموزش مجازی را بهتر کنید و بر همین اساس در ادامه و قبل از بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی، راهکارهایی برای بهتر شدن آموزش مجازی را در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید بازده آموزش های مجازی را بالا ببرید.

ایجاد محیط آموزشی جذاب

بهتر است که از متن، تصویر، ویدئو و فایل صوتی مختلفی برای آموزش مجازی استفاده کنید چرا که تمامی این عوامل در ایجاد بستر آموزش مجازی مفید و تاثیر گذار، نقش مهمی دارند. به عبارتی دقیق تر به کار بردن تصاویر در یاد دادن آموزش های مختلف باعث می شود مطالب در ذهن کودک تثبیت شود و در نتیجه یادگیری دانش آموز نیز افزایش می یابد.

دریافت مدام بازخورد

از جمله راهکارهای بسیار مفید این است که به طور مداوم از دانش آموزان خود بازخورد دریافت کنید و این گونه علاوه بر افزایش اثر بخشی کلاس ها، روش تدریس خود را نیز محک می زنید.

برنامه آموزشی معین

شما باید برای هر کاری از جمله تدریس، آزمون ها و حتی تکالیف برنامه ی دقیقی داشته باشید و دانش آموزان را نیز از این برنامه مطلع کنید چرا که این امر از بی نظم شدن دانش آموز جلوگیری می کند.

کمک گرفتن از نرم افزارهای آموزشی

بسیاری از موسسه ها امروزه از نرم افزارهای آموزشی مختلفی کمک می گیرند چرا که این نرم افزارها می توانند محتوای جذاب و خلاق در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

ایجاد بحث های موضوعی

شما باید سعی کنید که تمامی دانش آموزان را به وارد شدن در بحث های گروهی تشویق کنید، چرا که تبادل نظر یکی از عواملی است که یادگیری و تعامل دانش آموزان را بهبود می دهد.

مزایا و معایب آموزش مجازی به کودکان

هر سیستم آموزشی که به کار گرفته می شود به خودی خود دارای مزایا و معایبی است که آموزش مجازی نیز از این امر مستثنا نیست و از آن جایی که آموزش مجازی به خصوص پس از شیوع کرونا بسیار پرکاربرد شده است لازم است بامزایا و معایب فضای مجازی برای کودکان که در ادامه آن ها را برای شما معرفی کرده ایم، آشنا شوید.

مزایا آموزش مجازی :

به طور کلی در ابتدا معایب آموزش مجازی بسیار بیشتر از مزایای آن بود اما کم کم و به دلیل استمرار داشتن آن در دوران کرونا و فراهم آمدن بسترهای مختلف و لازم، مزایای بهره گیری از آن نیز افزایش یافت که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • آموزش مجازی دسترسی به امکاناتی مثل فیلم، صوت و انیمیشن وجود دارد.
  • محتوای آموزشی در فضای مجازی در دسترس است.
  • زمینه فعالیت محوری را به وجود می‌آورد.
  • دانش آموز از قدرت اختیار بیشتری برخوردار است.
  • متناسب با انواع شیوه های یادگیری
  • تنوع ابزار های ارزشیابی
  • به روز بودن محتوا
  • صرفه جویی در هزینه و زمان
  • روال آموزش اصولی

معایب آموزش مجازی :

  • امکان پرسش و پاسخ و تعامل وجود ندارد
  • تمرکز دقیق روی درس وجود ندارد
  • معلم روی دانش آموز کنترل ندارد
  • امکان ارزشیابی با کیفیت نیست
  • ایجاد وابستگی زیاد به موبایل و تبلت
  • کاهش انگیزه برای ادامه تحصیل
  • عدم امکان فعالیت گروهی
  • عدم ارتباط مستقیم
  • دشواری ارزشیابی فراگیران
  • درگیری خانواده در روند تحصیلی و آموزشی
  • از جمله معایب دیگر آموزش مجازی به کودکان، سرعت پایین اینترنت است و از طرفی هم همه به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند که البته با گذشت زمان تا حدوی معایب رفع خواهند شد.

اکنون که با آموزش آنلاین و همچنین مزایا و معایب آموزش مجازی آشنا شدید انتظار می رود که با راهکارهای ارائه شده در این مقاله کیفیت این آموزش را بهتر کنید و برای هر کدام از معایب گفته شده راهکاری پیدا کنید تا آموزش مجازی بیش از پیش تاثیر مثبت خود را بگذارد.

سوالات متداول مزایا و معایب فضای مجازی برای کودکان

برای اینکه بتوانید یک کلاس شاد و با نشاطی داشته باشید راه های مختلفی وجود دارد که از جمله ی آن می توان به ایجاد شرایط لازم برای همکاری دانش آموز در تدریس، بهبود روابط دانش آموزان با یکدیگر و یا به کار بردن فعالیت های گروهی اشاره کرد.

شما می توانید از برگزار کردن آزمون های شفاهی استفاده کنید که در این مورد دانش آموز با روشن کردن میکروفن خود می تواند به سوالات شما پاسخ دهد. همچنین استفاده کردن از آزمون های تستی و یا تشریحی دیگر راهکاری است که برای ارزیابی می توانید استفاده کنید. البته برخی از روش دادن تکالیف مختلف به دانش آموزان نیز به ارزیابی کردن آن ها اقدام می کنند.

تیم تولید محتوای نینوپیا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای نینوپیا تولید شده است. نینوپیا پلتفرم توسعه فردی کودکان

5/5 - (2 امتیاز)
اگر این مقاله را دوست داشتی برای دوستات بفرست
نظر خود را در مقاله با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید از این مقاله ها خوشت بیاد
اضطراب جدایی در کودکان

اختلال اضطراب جدایی در كودكان چیست

اضطراب جدایی در کودکان به واکنشی گفته می‌شود که در نتیجه جدایی از مادر یا پدر و یا شخص مراقبت کننده یا محیطی که به آن عادت دارند، در نوزادان و کودکان کوچک به وجود می‌آید. این اضطراب معمولاً در حدود ۶ ماهگی شروع شده و تا دو سالگی به شدت تجربه می‌شود

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کد تخفیف از نینوپیا بگیر!

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .